Auteur Topic: Norfolk 2016  (gelezen 5069 keer)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Norfolk 2016
« Gepost op: 25 mrt 2016, 10:58 »
Vanavond een nieuwe bootbeleving, de boot Hoek van Holland - Harwich, Stena Line. Bestemming Norfolk (en wellicht Cambridge). Een leuk voorgerecht voor Schotland eind april.

Eigenlijk heb ik geen idee wat ik me ervan moet voorstellen maar het is een plek waar ik nog niet geweest ben en het is eigenlijk zo dichtbij. Misschien wel een vergeten stuk Engeland. Afgelopen weekend een lang weekend Texel gedaan en als je het op de keper beschouwt is het niet eens zoveel verder, de kilometers op de boot merk je niet.

Dus de komende week kalk ik nog wel wat neer over de ervaringen. Om de stilte hier wat te doorbreken......

Offline Light

• Schotland fan
Re:Norfolk 2016
« Reactie #1 Gepost op: 25 mrt 2016, 11:48 »
Veel plezier !  :wave:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 26 mrt 2016, 16:39 »
Ko heel veel plezier geniet ervan hoor.
groetjes Sjanie en Leen

Offline Mieke

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 27 mrt 2016, 15:58 »

Dus de komende week kalk ik nog wel wat neer over de ervaringen. Om de stilte hier wat te doorbreken......

Leuk!!!
And I'll carry you, till this great race is over...
Runrig -Travellers

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 28 mrt 2016, 08:31 »
Ben heel benieuwd en veel plezier.    :wave:
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 28 mrt 2016, 08:37 »
Ik kon er niets aan doen, maar ik begon spontaan te zingen: Beer(enbotje) ging uit varen.   :laughing7:

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 29 mrt 2016, 14:11 »
Tja de Beer was weer uit varen. Dit keer Stena Line, Hoek van Holland – Harwich. De Tom-Tom doet een beetje raar met al die nieuwe wegen na Rotterdam maar uiteindelijk sta ik in de rij. Na vorige week Texel is dit eigenlijk dichterbij, nou ja, de boot doet er wat langer over maar het grootste gedeelte slaap je toch.

Inchecken is high-tech tegenwoordig, ik doe het raam open en voordat ze ook maar iets gezien heeft noemt ze me bij de naam. Ja meneer we weten alles van u, een scan van het kenteken was voldoende. Slechts paspoort nodig en ik sta binnen. Ruime parkeerplaatsen, geen ouwe meuk die boot.
Boven op deck 9 wordt het nog mooier. Het is maar een relatief kleine boot vergeleken bij P&O en DFDS maar klein is fijn, het straalt wat uit. Ook overzichtelijk, van alles is er 1. En het eten is prima, heb geboekt voor het Metropolean, buffet maar er is geen buffet, het is gewoon een menu, 3 gangen. Dus waar dat buffet vandaan komt, geen idee. Geeft niks, keuze zat. Helaas kost het ook wat, toch redelijk aan de prijs.  Maar het is een mooie boot. De hutten zijn ook prima.

Er is ook een counter-restaurant (type La Place), wat vriendelijker geprijsd en ook niet zo slecht, onder een tientje heb je plateservice-menu’s genoeg. Dat heb ik op de terugreis maar gedaan, zo laat uitgebreid tafelen in het Metropolean is het niet waard.
Personeel net als op de DFDS overwegend Filipino’s dus heb ik in ieder geval genoeg aanspraak. Beetje tussendoor want er moet wel gewerkt worden. Helaas is het vertier maar kort, de overtocht is een stuk korter dan naar Newcastle, je hebt gewoon te weinig tijd. Ontbijt gaat dan ook wat minder rustig, de ontscheping is vroeg. En snel, ik sta binnen 20 minuten bij de douane. De veerboot Texel doet het niet sneller. En zo ben je dan al om 7 uur ’s-Morgens  onderweg.
Omdat ik de hele dag heb is even Cambridge meenemen een makkie. Het valt me eigenlijk wel een beetje tegen maar het zal wel aan mijn verwachtingspatroon liggen, maar het is ook niet het hoofddoel van deze trip.

Van Cambridge hop je via Newmarket en Thetford naar Norwich. Newmarket is een walhalla voor paardenliefhebbers, de hele plaats ademt paard. Bij de oversteekplaatsen hebben ze voorrang op auto's, tenminste de vanzelfsprekendheid waarmee de weg wordt betreden geeft me de indruk. En dan steken er niet een of 2 over.....

Thetford heeft ook iets, tenminste ze hebben zich op de kaart gezet als de fictieve locatie Walmington on Sea, de filmlokatie van de Engelse Comedyserie Dad's Army. Ze hebben zelfs een standbeeld van Captain Mainwaring opgericht. Er schijnt ook een museum van te zijn maar dat heb ik maar gelaten voor wat het was. Het stationnetje wat een deel van het decor is is inderdaad antiek en ...... nog volledig in bedrijf.

(wordt vervolgd)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 29 mrt 2016, 15:13 »
Norwich, de hoofdstad van Norfolk. Voor de Nederlander bestaat er een binding, er trokken in de 16/17e eeuw veel Nederlanders (lees meer Belgen) naar Norwich om religieuze redenen. Niet dat de stad het nu nog echt uitstraalt maar het is een weetje. Dat is verder wel meer van belang want de uitstraling van het landschap is ook Oud-Hollands, een beetje poldergebied (overigens zonder onder de zeespiegel te liggen dus iets minder plat).  Hier nog herkenbaar omdat hier nog niet zo dichtbevolkt is. Dus wil je NL zien zoals het vroeger was, ga naar Norfolk.

Verder is Norwich geen plaats om lang te blijven, de meeste plaatsen hebben niet veel uitstraling. Van de omgeving moet je de schoonheid willen zien, het is niet spectaculair maar wel kenmerkend.

Rondrijdend in dit Graafschap is de kustlijn van het noorden wel het mooiste. Je begint in het plaatsje King’s Lynn  (historisch town-centre), de echte polder begint daar, en je volgt de kust tot Cromer. In Hunsington vindt je zowel de Zeeuwse variant aan strand met golfbrekers als de Noord-hollandse stranden waar je de penseelstreken van Mesdag live voor je ziet.  Voor de liefhebbers, ik zag veel wandelaars daar, de kustvegetatie is breed. In Brancaster kunnen de vogelaars aan de gang, ik zie veel mensen met kijkers rondlopen. Zelf kijk ik door de fotolens, vergane havenglorie is voer voor fotografen.

Na de stoomtreinen van Well on Sea (voor de kleintjes) en Sheringham (voor de groten, Jezus wat imposant) eindig je in Cromer, een beetje het Scheveningen van de Noordkust maar zonder Kurhausallure en natuurlijk geen achterliggende stad.
Oostelijk van Norwich, zeg ruwweg tussen Norwich en Great Yarmouth ligt een watergebied genaamd de Broads en een  eveneens waterrijk gebied rond de rivier de Yare. Ook dat landschap kennen we een beetje in onze Nederlandse  kop van Overijssel, natuurlijk de Engelse versies, het is natuurlijk anders en je moet niet vergelijken maar het is herkenbaar.

(nog een deeltje meer)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 29 mrt 2016, 16:11 »
Nog wat losse eindjes. Onderweg (even buiten Thetford, in Roudham) zag ik een bordje verwijzend naar een distillery en onder het motto van “nu we er toch zijn” volg je even de bordjes en warempel, een distillery en ze geven nog rondleidingen ook. Dat doe je dan ook want de nieuwsgierigheid wint het dan.

https://www.englishwhisky.co.uk/the-distillery/our-tours

Het verhaal is (volgens hun eigen zeggen) dat ze de enige destilleerderij in Engeland zijn en dat ze 9 maanden hulp hebben gehad van een (gepensioneerde) Jim (?) Henderson, een Schotse Whiskygoeroe die ze heeft geleerd hoe het moest. Ook de ketels komen uit Schotland. Frappant is dat in het verhaal de dankbaarheid van de blijkbaar (niet verwachte) hulp van Schotse zijde wordt aangehaald. By the way, de Whisky geproefd hebbende gaat hij niet tot de eredivisie behoren maar misschien heeft hij meer slokken nodig. Van de Peated versie heb ik maar een fles meegenomen.

Dan de weg terug. Omdat je de dag moet volmaken naar de boot doe je het maar wat zig-zag. Great Yarmouth heeft een boulevard als een kermis en ze hebben ook een Pier, de Brittanica Pier (hun pier van Scheveningen). Verder is het wel een beetje een permanente kermis al was daar nu met dit slechte stormachtige weer weinig van te merken, de kustlijn was uitgestoven.

Lowestoft is wat minder bombastisch. Tenslotte heb je tussen Lowestoft en Ipswitch  aan de kustlijn een landschap wat mij een beetje Drents aandeed, dat hei-achtig landschap. Of dat werkelijk zo is geen idee, ik weet niks van plantjes.
De boot terug was net zo snel als heen, ik heb er een heel goed gevoel aan overgehouden. Het einde gevierd met een fish & chips aan de counter en weggespoeld met een drietal  Murphy’s Stout.  Over een maand weer…. Schotland.

P.S.: Goed gokje op de boot. Balvenie 12 Triple Cask voor 47 euro, ik denk ik gok maar eens en gekocht. Bij Drankdozijn 66. Zou het dan toch goedkoper zijn op de boot?

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 29 mrt 2016, 17:59 »
Welkom terug, en ik heb met plezier je verslag gelezen. En heel vreemd, het liedje is uit mijn hoofd.  :laughing7: