Auteur Topic: Wandel app  (gelezen 14458 keer)

Offline Haras

• Schotland fan
Wandel app
« Gepost op: 13 mrt 2016, 10:16 »
Wij zijn op zoek naar een wandel-app voor Schotland. Op het forum was het laatste onderwerp hierover van 2011. Inmiddels heeft de ontwikkeling rond apps niet stilgestaan dus wie heeft recente info?
We hebben GPS, daar kun je routes inladen, maar omdat we rondtrekken willen we graag op de plek waar we dan staan wandelinfo bekijken.

Misschien heeft iemand ervaring met een app?

Offline u

• Schotland fan
Re:Wandel app
« Reactie #1 Gepost op: 14 mrt 2016, 20:32 »
Wij hebben ook wel interesse in zo'n app! Gebruiken ook onze GPS voor routes, maar daar staat dan verder niet zo veel informatie in. Ben aan het zoeken geweest, maar ik heb tot nu toe niets kunnen vinden. Iemand wel?

Offline Haras

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 14 mrt 2016, 21:16 »
Ik zag wel via walkhighlands.co.uk  in het noorden van Schotland veel wandelinbgen waarvan je de waypoints in je gps kan zetten. Maar niet 1 app voor heel Schotland.

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 15 mrt 2016, 22:02 »
Osmand. Behoorlijk gedetailleerd, gratis (incl 10 kaarten) en offline te gebruiken  :icon_thumleft:

Of bedoel je een app waarin al routes staan? Nu pakt Osmand bepaalde routes ook wel, hier in NL kent hij de meeste paaltjesroutes bijv. maar het is meer een navigatieapp. Maar erg handig dus  ;)
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline edbe

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2016, 19:38 »
jammer dat je na enkele downloads op de betaal versie komt  :tongue3:
Highlands staat gepland voor 2020

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2016, 06:48 »
Na 10 kaarten pas, dan heb je GB wel binnen hoor.
En ik heb inmiddels de betaalversie. Voor iets wat goed ontwikkeld is en bijgehouden wordt wil ik best eenmalig een paar euro neerleggen.

Offline Haras

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2016, 08:54 »
Bedankt Sonnie, ii heb Osmand wel gedownload. Ik zocht inderdaad een app waar al routes instaan, maar dat blijkt er niet te zijn. Jammer dat walkhighlands het niet kent.

:wave:

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2016, 17:24 »
Dat zou een mooie aanvulling op die site zijn ja, maar helaas. Ik heb het iig nog niet gevonden.. Ik doe het met ouderwetse wandelgidsjes van de AA (50 walks in ...) en zo  ;)

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2016, 17:30 »
Bedankt voor de tip Sonnie, was ook naar zoiets op zoek laatst en toen herinnerde ik me jouw post weer hier. We gaan Osmand binnenkort 'aan de overkant' uitproberen. Ook leuk dat ie redelijk accuraat je route bij kan houden die je gelopen/gefietst hebt  :icon_smile:

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2016, 19:01 »
Ja geweldige app.
Jammer dat er een telefoon voor nodig is. Wij gaan dit jaar kamperen zonder stroom en dan gebruik ik mijn mobiel liever niet. De Osman app is stiekem gemakkelijker in gebruik dan de Garmin wandelgps die we hebben..

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2016, 21:37 »
Ja geweldige app.
Jammer dat er een telefoon voor nodig is. Wij gaan dit jaar kamperen zonder stroom en dan gebruik ik mijn mobiel liever niet. De Osman app is stiekem gemakkelijker in gebruik dan de Garmin wandelgps die we hebben..
maar je neemt wel een ander apparaat me dat stroom nodig heeft? & dan? auto accu, zonnepneeltje?
De meest serieuze punten aanstrepen op de papieren kaart of apart opschrijven kan natuurlijk ook :)
& - luxer - thuis routes afdrukken :)
Hoort bij de voorpret.
MVG,
---Peter.

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2016, 00:23 »
Als ik bovenstaande zo lees, dan denk ik van  "ik lijk wel een fossiel"

Ik ben juist gek op mijn papieren topografische kaarten en Ordney Survey boekwerken ed.

Daar zal ik ook vast de enige niet in zijn.

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2016, 08:13 »
Als ik bovenstaande zo lees, dan denk ik van  "ik lijk wel een fossiel"
Ik ben juist gek op mijn papieren topografische kaarten en Ordney Survey boekwerken ed.
Niks mis mee Petra!
Ik gebruik gewoon mijn duimse kaarten. & inspiratie haal je mooi uit de SMC regiogidsen: http://www.smc.org.uk/publications/hillwalking
MVG,
---Peter.

Offline Nelis1976

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2016, 11:37 »
Ik vind het oook altijd erg leuk om handmatig uit te pluizen (kaarten/boekjes etc) waar je heengaat met de wandelingen, autoritten etc. 
Mijn dagelijkse leven wordt al genoeg beheerst door mobiele apparatuur ( als is het soms wel handig, zijn ook wel eens hopeloos verdwaald).

Ik vind de serie 40 town and country/coast walks altijd erg leuk om aan te schaffen van de gebieden waar we zitten ( voor ieder wat wils in deze boekjes)

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #14 Gepost op: 01 jun 2016, 23:25 »
Als ik bovenstaande zo lees, dan denk ik van  "ik lijk wel een fossiel"

The times they are a-changin  :tongue3:
Ik vind het wel handig, een redelijk goede gps app op mijn mobiel.  Voor globale wandelroutes en als anti-verdwaalmiddel. Hoef je ook niet moeilijk met een kaart en kompas te doen,  meestal verdwaal je uiteraard ook nog eens als het stortregent en je mooie os-kaart langzaam onder je vingers vandaan smelt.  Oh de trauma's van een middelbare school dropping 's avonds in de Ardennen hihi. Dus wat mij betreft dient gemak de mens.
Alhoewel ik de sentimentele waarde van papier wel begrijp hoor ;)

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 08 jun 2016, 07:37 »
Toch ook maar even dit lezen:
Death by GPS

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #16 Gepost op: 08 jun 2016, 17:08 »
Tja, elk jaar genoeg verhalen van mensen die onvoorbereid op pad gaan, op slippertjes de Ben Nevis lopen, voeg daar nu een blind vertrouwen in en op gps aan toe..
Die app waar het over gaat in dit topic - osmand - geeft (wandel)paden aan en hoogtelijnen, dus minder een geval van kip zonder kop van punt a naar b. Een digitale kaart gecombineerd met gps, zeg maar.
Zelf neem ik altijd ook een kleine printout of gidsje mee waarin de wandeling staat. Die gebruiken we om de route te lopen. Die app zie ik meer als hulpmiddel als je onverhoopt dan toch van de route afgeweken bent (niet iedere beschrijving is even accuraat..), en is leuk om je route achteraf te kunnen zien die je afgelegd hebt.

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 08 jun 2016, 19:38 »
[...] Die app waar het over gaat in dit topic - osmand - geeft (wandel)paden aan en hoogtelijnen [...]
sorry, ik had niet door dat het hier om een specifiek programma ging lol
Maar als ik weer over Devil's Ridge zou lopen, dan zou ik of genieten van het uitzicht, of me concentreren op de weg vooruit - in beide gevallen zou ik in de wolken zijn ;) Maar ik zou geen tijd hebben voor zo'n ding, laat staan om het met mijn koude vingers te bedienen.

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 09 jun 2016, 10:49 »
maar je neemt wel een ander apparaat me dat stroom nodig heeft? & dan? auto accu, zonnepneeltje?
De meest serieuze punten aanstrepen op de papieren kaart of apart opschrijven kan natuurlijk ook :)
& - luxer - thuis routes afdrukken :)
Hoort bij de voorpret.
MVG,
---Peter.

De Garmin werkt op penlites  ;)
En een Orinance Survey map gaat sowieso altijd mee. Ook al gebruik ik hem vaak alleen maar voor leuk  :D aangezien ik hele goede wandelgidsjes gebruik doorgaans. De garmin is vooral voor het tracken zodat je achteraf kan zien waar en hoe ver je gegaan bent. In NL gebruik ik daar dus Osmand voor. Het ondersteunt daarnaast plaatsbepaling en mocht ik toch verdwalen of niet verder kunnen/willen kan ik op mijn digitale voetsporen terug keren.
Belangrijk is altijd dat je niet op 1 navigatie-manier vertrouwt, dat lijkt me vrij voor de hand liggend eigenlijk..

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 09 jun 2016, 10:52 »
sorry, ik had niet door dat het hier om een specifiek programma ging lol
Maar als ik weer over Devil's Ridge zou lopen, dan zou ik of genieten van het uitzicht, of me concentreren op de weg vooruit - in beide gevallen zou ik in de wolken zijn ;) Maar ik zou geen tijd hebben voor zo'n ding, laat staan om het met mijn koude vingers te bedienen.

En waarom zou dat niet samen gaan dan??  :icon_scratch: Je doet het ding aan, stopt het weg en haalt het alleen tevoorschijn wanneer je wilt weten hoe ver je bent, hoe ver je nog moet of wanneer je hem uit kan zetten. Of dus als er echt calamiteiten zijn of je twijfelt of je nog op de juiste route zit. Het is gewoon een handig hulpmiddel. Niets meer, niets minder.

Sorry hoor, maar vind sommige reacties hier wel een beetje erg kort door de bocht en wat 'demonstratief anti-vooruitgang' alsof dat verheffend is of zo. Gemiste kans hoor!  :wave: :tongue3: Ieder zijn/haar ding, laten we het daar op houden. Aléén een kaart is ook niet alles..  ;)

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 11 jun 2016, 09:24 »
De BBC had het stukje van de MCofS ook niet goed gelezen: Reactie

& trouwens, het leger wil ook nog wel eens proberen het signaal te verstoren: Benbecula in juli  :laughing7:

(en als iemand mij een betere manier kan vertellen om naar dit soort berichten te verwijzen hoor ik het graag. ;) )

Verder ging het mij hier om (geen eigen foto's)

Offline anja

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 13 jun 2016, 07:48 »
@Struner, bedankt voor de link, heel verhelderend. Als wij de bergen in gaan gebruiken we altijd kaarten en kompas en routebeschrijving, maar die beschrijvingen zijn niet altijd even duidelijk. Daarom willen we in september als we gaan wandelen in de Cairngorms, vanuit Aviemore, een wandelgps meenemen. Als ik de map bekijk zijn daar erg veel routes door elkaar, voordat je het weet zit je op het verkeerde pad. Ben benieuwd of iemand deze bergwandelingen heeft gedaan en of de beschrijvingen duidelijk zijn.

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 13 jun 2016, 15:28 »
Leuk dat je gaat lopen in de Cairngorms, Anja! Als je daar eenmaal boven bent dan is het landschap nogal vlak. Dus dan komt het wel op navigeren aan. Maar als het allemaal in de wolken zit zou ik die dag gewoon niet gaan eerlijk gezegd. Je wilt toch ook wat zien immers. & de SMC regiogids The Cairngorms kun je eigenlijk niet zonder. In de lagere regionen mogelijk enigszins verouderd, maar daar boven verandert er niet gauw wat - behalve dan de tandradbaan. :( Maar die mag je weer niet gebruiken om vanaf het eindstation beginnen te lopen :( Maar kamperen bij Loch Etchachan of slapen in een bothy kan natuurlijk ook. Veel plezier met de voorpret!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #23 Gepost op: 13 jun 2016, 20:17 »
Anja, ik kan je nu ook Osmand van harte aanbevelen, gratis als je een smartphone hebt. Wij gebruiken hem nu in Engeland als 1. routetracker wat we gelopen hebben, leuk om na afloop de route te zien en hoeveel km het geweest is - is de dag erna je spierpijn wel of niet te rechtvaardigen :laughing7: en 2. als hulp bij wandelroutes die niet heel helder geschreven zijn, inderdaad zo'n situatie als volg het pad na de waterval, maar niet het eerste pad maar het tweede pad bij het hekje wat er vorig jaar nog wel stond maar nu niet meer ;) (en op dit moment zijn de meeste wandelpaden in het Lake District watervallen, dus is het helemaal gissen  :laughing7:)

Offline anja

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 14 jun 2016, 07:16 »
@ Struner. We gaan zeker de weerberichten in de gaten houden, het zou zonde zijn als je niks ziet. En kamperen gaat het ook niet worden, het worden dagtochten.

@ Sas, We hebben geen smartphone maar volgens mij kan je op de wandelapp (geleend van onze schoonzoon) dat ook allemaal doen.

En ja, de voorpret is ook helemaal geweldig.