Auteur Topic: Whisky  (gelezen 5404 keer)

Offline Mathilde

• Schotland fan
Whisky
« Gepost op: 03 mrt 2016, 10:13 »
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline Janrozen

• Schotland fan
  • Jan
Re:Whisky
« Reactie #1 Gepost op: 03 mrt 2016, 13:35 »
Dan is het schotse whisky.
in nederland word ook whisky gemaakt en in nog meer landen.  :drinky

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 03 mrt 2016, 15:49 »
 :aye Weet in elk geval van 4 Duitse en de nodige Canadese  :drinky
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #3 Gepost op: 03 mrt 2016, 16:58 »
http://www.volkskrant.nl/buitenland/schotten-razend-japanners-maken-beste-whisky-ter-wereld~a3783499/

En uit Japan dus. Schijnt hele goede te zijn. Ken ook Zweedse whisky (eens gedronken, ook lekker).
Eigenlijk is er wel meer lekker.

Wat Schotse Whisky bijzonder maakt is dat het uit Schotland komt. Het is een soort associatiegevoel. Friet uit een puntzak is lekkerder dan uit een plastic bakje of zoiets.
In een restaurant smaakt de gehaktbal wellicht lekkerder dan uit de muur.

Wat ik wel heb is dat meestal de nationale drank anders smaakt op een andere plaats. Heb ik bij Ouzo.
Whisky smaakt overal bij mij maar is lekkerder naarmate het klimaat Schots aanvoelt. Bij 30 graden heb ik de neiging een ander drankje te prefereren.

Zit ik onzin te verkondigen of heb ik een punt? Zomaar een gedachtenspinsel.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 03 mrt 2016, 21:30 »
Japans inderdaad, best veel.
De Zweedse heet Mackmyra.
We hebben ook een keer Bretonse whisky gekocht toen we daar op vakantie waren, Armoric of zoiets heette dat.
India schijnt veelte maken.
Maar ook meer landen in Europa.

Offline OMH

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 08 mrt 2016, 12:09 »
Ik ga even vloeken in de kerk: ik vind whisky niet te drinken (sorry en zo...), maar ik vind het wel leuk als mensen het zelf proberen te maken, of het voor elkaar krijgen.

We zijn dit jaar een paar dagen in Tomintoul en daar moeten we toch voor MacHeather maar 's een fles scoren. In het gat waar wij wonen zit ook een drankhandel, die de Tomintoul-whisky verkoopt, dus we kunnen hier eventueel al beginnen, maar het is leuker om het daar te doen.

Skye, jij hebt toch ooit contact gehad, of dat heb je nog, met de "Tomintoulse" drankhandelaar?

Olga

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 08 mrt 2016, 13:26 »
Klopt. Alleen Tomintoulse whisky man is tegenwoordig B&B houder op Mull. De winkel bestaat nog wel maar mist zijn charme nu. Erg jammer. Wat dat betreft kun je beter naar de whiskywinkel in Dufftown gaan,daar hebben ze er meer verstand van.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #7 Gepost op: 08 mrt 2016, 15:37 »
Ik ga even vloeken in de kerk: ik vind whisky niet te drinken (sorry en zo...), maar ik vind het wel leuk als mensen het zelf proberen te maken, of het voor elkaar krijgen.
.....
Niks vloeken in de kerk, niemand hoeft alles lekker te vinden omdat het uit Schotland komt. Je hoeft ook niet van Ouzo te houden als je in Griekenland komt.
Je hoeft ook niet geinteresseerd te zijn in Puffins (daar heb ik dan weer niks mee), iedereen geniet op zijn eigen manier en dat is maar goed ook.

Maar even over de associatie: Het is natuurlijk wel grappiger om de fles in Schotland te kopen maar dat heeft een prijs. De prijzen daar zijn ruimer in ponden dan hier in euro. Op drankdozijn.nl kan je al 7 soorten Tomintoul kopen voor hele schappelijke prijzen vanaf 30 euro voor een liter. Maar ja die heb je dan niet uit Schotland. Probleem is het dozijn, je moet 12 flessen kopen (mag ook wijn of bier zijn).
Maar voor een paar flessen maakt het niet zoveel uit natuurlijk.

Jan en ik nemen onze whisky gewoon mee op vakantie. Voordeel is dat we van die we meenemen al weten hoe ze smaken. En we hebben ze bij de hand. We brengen de fles a.h.w. terug naar de distillery, maar dan bijna leeg......

Islay, Jura, Arran, Campbelltown en Oban. Van de eerste 2 eilanden nemen we in ieder geval wat whisky mee terug naar Schotland.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 08 mrt 2016, 21:27 »
Misschien hebben jullie hier ook nog iets aan:

http://robertsonsofpitlochry.co.uk/shop/en/

Ik heb er goeie ervaringen.

Wat de whiskywinkel in Tomintoul betreft ben ik het volledig met Skye eens. Daar werd ik in juni 2015 beslist NIET blij.  :icon_pale:

Deze wordt ook erg aangeprezen door kenners: http://www.gordonandmacphail.com/

Sláinte  :drinky (voor de uitspraak: https://www.youtube.com/watch?v=mZMBvqosoGI )

Offline Dirk

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 09 mrt 2016, 07:07 »
Die winkel in Pitlochry is inderdaad een aanrader.
Daar komen we af en toe als we er in de buurt zijn.

Offline OMH

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 09 mrt 2016, 09:46 »
@ Wittebeer, dank voor de tip. Het leek me leuk om Tomintoul te kopen in Tomintoul om MacHub een pleziertje te doen, maar 12 is wel een beetje veel. En fijn dat ik het niet hoef te drinken...  :laughing7:

@ Skye: als die winkel niet meer is wat 'ie was, dan is een deel van het pleziertje weg. Ik zal/wij zullen je tips in overweging nemen, dank je wel!

@ Dirk: ook jij bedankt, geen idee of Pitlochry op de route ligt of komt te liggen, maar we nemen je idee mee!

@ Light: dank je wel. Als ook jij niet blij werd in die winkel gaan we er ook maar niet heen. Je link hebben we gezien, thanks!

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 09 mrt 2016, 11:37 »
[...]
Jan en ik nemen onze whisky gewoon mee op vakantie. Voordeel is dat we van die we meenemen al weten hoe ze smaken. En we hebben ze bij de hand. We brengen de fles a.h.w. terug naar de distillery, maar dan bijna leeg......
[...]
& dan gooi je de lege fles bij de distilleerderij in de glasbak  :laughing7:

Offline u

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 14 mrt 2016, 20:29 »
Schotse Wisky is natuurlijk de enige echte! Toch hebben wij in de kerk in Den Haag de Nederlandse Millstone Dutch Single Malt geproefd en die was ook heel erg lekker!

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 16 mrt 2016, 00:00 »
Bedankt voor de tip, Christina  :icon_thumleft: Heel interessant

Uit mijn wijn-verleden weet ik, dat een 'piraat' tijdens 'n proeverij veel 'vooroordelen' kan slechten. Zo heb ik -samen met anderen- uiteindelijk Nederland aan de Zuid-Amerikaanse wijnen gekregen... 't Was hard trekken in de 80-er jaren... ook binnen het professionele milieu

Offline freddievtb

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2016, 20:28 »
even een opmerking over drankdozijn.nl , die 12 flessen is niet verplicht, bij 12 flessen wordt er gratis verstuurd. De prijzen zijn zodanig laag dat je gerust 2 of 3 flessen kan kopen, incl. porto ben je dan nog steeds goedkoper uit dan in een slijterij...
Heb er al 4x een bestelling gedaan , altijd goed verpakt en ze hebben een goede klantenservice.
Groeten, Freddie van ter Beek
Zwolle