Auteur Topic: Nieuw paspoort aanvragen  (gelezen 18321 keer)

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
Nieuw paspoort aanvragen
« Gepost op: 05 sep 2015, 13:34 »
Hai

Heeft een van jullie Nederlanders woonachtig in Schotland al eens een nieuw paspoort aangevraagd in NL sinds de sluiting van de consulaten in Schotland?

Mijn paspoort verloopt in maart 2016 en ik was van plan mijn paspoort te verlengen op Schiphol. Heb eens op internet gekeken en op de website staat dat ik, als 'bewijs van nationaliteit en verblijf' een recente verklaring moet meenemen afgegeven door de bevoegde autoriteit van uw woonplaats in het buitenland waarin uw vaste woonadres en nationaliteit staat.

Andere Nederlanders die ik hierover gesproken heb zeggen dat ze zoiets niet nodig hadden bij de aanvraag van een nieuw paspoort, maar vraag me af of dit iets nieuws is.

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Ferry

• Schotland fan
Re:Nieuw paspoort aanvragen
« Reactie #1 Gepost op: 05 sep 2015, 21:16 »
Hoi Caroline,

Ik zit in hetzelfde proces  :). Ik zat te twijfelen of ik een (lang) weekendje London zou doen, of voor de afhandeling bij de gemeentebalie op Schiphol zou gaan.

Uiteindelijk ik mijn plan om een paar dagen naar Nederland te gaan en mijn paspoort bij de gemeentebalie op Schiphol te doen. Dat bewijs van Nationaliteit zat mij ook dwars, dus heb ik ze even gebeld. Ze vertelden mij dat een recente brief van je electriciteitsmaatschappij of een bankafschrift met je naam en adres erop ook goed is. Bij twijfel kan je het even doormailen ter beoordeling.

Ik moet het nog doen, en mijn paspoort verloopt ook in maart. :)   Ik reis geregeld naar Amerika, dus het is lastig in te plannen op het moment. Ik zat erover in dat mijn paspoort nog een half jaar geldig moest zijn bij binnenkomst in de VS, maar er is een uitzondering op die regel voor landen van de EU. Dus ik kan nog even vooruit...

Maar bij twijfel kan je die balie gewoon even bellen; ik vond ze erg behulpzaam.

Hoop dat dit helpt.

Groeten,
Ferry

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 07 sep 2015, 18:11 »
Nadat ik hier op het forum had gepost zag ik op de website van de Schipholbalie dat je kon mailen, dus was al van plan dat te doen. Maar goed te horen dat een bankafschrift waarschijnlijk voldoende is. Bedankt voor de info Ferry!

Offline Sinie

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 27 dec 2015, 20:28 »
Hai

Heeft een van jullie Nederlanders woonachtig in Schotland al eens een nieuw paspoort aangevraagd in NL sinds de sluiting van de consulaten in Schotland?

Mijn paspoort verloopt in maart 2016 en ik was van plan mijn paspoort te verlengen op Schiphol. Heb eens op internet gekeken en op de website staat dat ik, als 'bewijs van nationaliteit en verblijf' een recente verklaring moet meenemen afgegeven door de bevoegde autoriteit van uw woonplaats in het buitenland waarin uw vaste woonadres en nationaliteit staat.

Andere Nederlanders die ik hierover gesproken heb zeggen dat ze zoiets niet nodig hadden bij de aanvraag van een nieuw paspoort, maar vraag me af of dit iets nieuws is.

Groetjes,
Caroline

Hallo Caroline,

Mijn paspoort heb ik net nog voor de tijd laten vernieuwen hier bij de Consulaat, maar ik had een digid code nodig en zag toen op de schiphol dat er een speciale balie is voor Nederlanders die in het buitenland wonen en dit bij de Haarlemmermeer balie konden doen wat ik dus ook gedaan heb, hier kan je ook je paspoort vernieuwen wel moet je een afspraak maken via de website en ook een bewijs meenemen dat je in het buitenland woond (een rekening met je naam en adres erop of bankafschrift, de juiste pasfoto;s)

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 29 dec 2015, 11:43 »
Dank voor de info Sinie.
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de Schipholbalie en ze ook gemaild over de documenten die ik mee moet nemen.

Offline Ferry

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 29 dec 2015, 12:44 »
Ik heb mijn nieuwe paspoort inmiddels in bezit. Het was erg makkelijk. Zolang je paspoort nog niet verlopen is heb je genoeg aan een proof of address. Dus ik had twee rekeningen meegenomen; één van de bank en één van de energieleverancier.
Even wat papierwerk afhandelen aan de balie en in mijn geval kon ik het paspoort 2 dagen later alweer ophalen.

Offline Sinie

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 29 dec 2015, 19:29 »
Dank voor de info Sinie.
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de Schipholbalie en ze ook gemaild over de documenten die ik mee moet nemen.

Fijn dat je het hebt kunnen regelen, veel succes  :bagpipe

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 06 jan 2016, 22:28 »
Ze zijn nogal streng met de pasfoto's in Nederland.  Weet iemand of je die op Schiphol kunt laten maken?
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 07 jan 2016, 13:36 »
Ze zijn nogal streng met de pasfoto's in Nederland.  Weet iemand of je die op Schiphol kunt laten maken?

Mocht iemand eerder het antwoord weten dan lees ik het wel. ANders zal ik even opletten als we volgende maand vertrekken.

Offline Ferry

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 07 jan 2016, 14:02 »
Ja, je kunt pasfoto's laten maken op Schiphol. Ik had vantevoren een emailtje gestuurd naar de Gemeentebalie en de foto digitaal bijgesloten. Ze zeiden dat de foto er goed uitzag, maar niet konden garanderen dat ie geaccepteerd zou worden. Ze zeiden ook dat dat geen probleem was omdat ik op Schiphol nieuwe foto's zou kunnen laten maken, indien nodig.

Lang verhaal kort: ja, je kunt op Schiphol dus pasfoto's laten maken. (maar ik weet niet precies waar... )

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 08 jan 2016, 13:10 »
Je kan pasfoto's laten maken bij Capi Photo, Electronics & Entertainment, een electronicawinkel op Schiphol Plaza in Aankomsthal 1.

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 09 jan 2016, 14:26 »
Bedankt Wolf & Ferry, ik kan dan tegen die tijd wel precies uitzoeken WAAR het kan.  Hoef ik me HIER niet eerst zorgen over te maken!
Jij ook bedankt, Wilma  ;)
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Sinie

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 09 jan 2016, 22:21 »
Ben even benieuwd als je het nieuwe paspoort hebt hoe het dan gaat als je weer gaat terugvliegen ...want je paspoort heeft dan niet meer hetzelfde nummer [bij retourticket dan) wat op je vliegticket staat vermeld. Ik heb het ook gevraagt toen ik bij de consulaat was die wisten het ook niet...dus ben even benieuwd.  :bagpipe

Offline Ferry

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 09 jan 2016, 23:15 »
Gewoon bij het inchecken voor de terugreis het nieuwe paspoortnummer invullen, et voila.  Geen problemen gehad.

Offline Sinie

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 10 jan 2016, 19:20 »
Gewoon bij het inchecken voor de terugreis het nieuwe paspoortnummer invullen, et voila.  Geen problemen gehad.

Oke weet ik dat ook dat het geen problemen opleverd, dank je Ferry  :bagpipe

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 31 jan 2016, 12:12 »
Ik ben inmiddels voorzien van een nieuw Nederlands paspoort. Was allemaal erg simpel: hoefde maar 2 documenten met mijn adres te overleggen en even een formuliertje tekenen om te verklaren dat je geen andere nationaliteit hebt aangenomen.

Ben even benieuwd als je het nieuwe paspoort hebt hoe het dan gaat als je weer gaat terugvliegen ...want je paspoort heeft dan niet meer hetzelfde nummer [bij retourticket dan) wat op je vliegticket staat vermeld.

Nieuw paspoort een paar uur voor vertrek opgehaald. Heb mijn paspoortnummer op mijn boarding pass niet veranderd. Als ik inlogde op de Easyjet website zag ik nergens mijn 'oude' paspoort nummer vermeld staan en ook geen optie om dat te veranderen. Maar niemand keek ernaar. En je krijgt je oude paspoort mee met een paar gaten erin, dus dat kan je altijd laten zien als iemand er wel naar vraagt.

Groetjes,
Caroline

Offline Sinie

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 31 jan 2016, 20:55 »
Ik ben inmiddels voorzien van een nieuw Nederlands paspoort. Was allemaal erg simpel: hoefde maar 2 documenten met mijn adres te overleggen en even een formuliertje tekenen om te verklaren dat je geen andere nationaliteit hebt aangenomen.

Nieuw paspoort een paar uur voor vertrek opgehaald. Heb mijn paspoortnummer op mijn boarding pass niet veranderd. Als ik inlogde op de Easyjet website zag ik nergens mijn 'oude' paspoort nummer vermeld staan en ook geen optie om dat te veranderen. Maar niemand keek ernaar. En je krijgt je oude paspoort mee met een paar gaten erin, dus dat kan je altijd laten zien als iemand er wel naar vraagt.

Groetjes,
Caroline

Hallo Caroline,  goed om dit te weten vroeg me dat namelijk af, dus uiteindelijk is het best simpel dan....gelukkig hoef ik hem de eerste jaren niet te verlengen

groetjes Sinie :bagpipe