Auteur Topic: Denemarken  (gelezen 11995 keer)

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
Denemarken
« Gepost op: 07 mei 2010, 21:58 »
Vandaag weer thuis na een paar dagen kamperen in Denemarken, Ja wel, wij luxe vakantiegangers die altijd 4 sterren huisjes uitzoeken, zijn een paar dagen gaan kamperen in Denemarken. Waarom? Nou het was het enige land binnen 1 dag rijden, waar de weersvoorspellingen geen regenkans aangaf. Hoewel droog, was het wel koud en af en toe een snijdende noordenwind. 's Nachts gingen we met kleren aan in de slaapzak en hielden we het kacheltje aan. De laatste nacht was er zelfs vorst aan de grond. De camping had een nederlands sprekende eigenaar en erg luxe gemeenschappelijke ruimte, met natuurlijk sanitaire voorzieningen, maar ook met een vrij te gebruiken keuken en een ontmoetingsruimte. We hadden ons voorbereid op koken op een 1-pitter, dus de keuken was een welkome verrassing.  Ondanks de lage temperaturen hebben we ons prima vermaakt en we gaan vast nog wel eens weer kamperen (met hogere temperaturen) en terug naar Denemarken.

Ook de omgeving was mooi en we hebben een mooie wandeling gemaakt.
In het nabij gelegen plaatsje (Jelling) stonden 2 eeuwenoude Rune-stenen uit de Vikingtijd.

Natuurlijk zijn we naar Legoland geweest (moet wel met een 10 jarige zoon). En wat schetst onze verbazing, doedelzak muziek. En een wel heel bekend kasteel.

Offline Toeter

• Schotland fan
Re:Denemarken
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2010, 22:14 »
Toch nog een klein beetje Schotland, jullie kunnen zeker echt niet zonder.  :vlag  :laughing7:

Ik hoor het wel als jullie website is bijgewerkt, want dan ga ik zeker jullie reisverslag lezen en de vakantie foto's bekijken.  :aye

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #2 Gepost op: 07 mei 2010, 22:59 »
O ja,  dat moet ook nog  ;)
Marien heeft gelukkig al veel op haar Hyves gezet, dus dat scheelt.

Offline Bernice

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 08 mei 2010, 08:52 »
 :notworthy: respect hoor, kamperen met de ze temperaturen!
Wij kamperen heel graag, maar sinds m'n reumaklachten ben ik 's morgens behoorlijk 'stijf ende stram'.
Dan kan ik niet zonder kruik...

Die legoland foto's zijn super! 'k ga gauw jullie hyves bekijken  ;)

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2010, 13:57 »
Inmiddels staan de foto's ook op onze website. (voor de niet Hyvers)
Helaas hebben we geen geschreven verslag gemaakt.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2010, 15:20 »
leuk joh, Eilean Donan in lego uitvoering.

beviel de tent verder wel?

onze ervaring is dat de campings in Scandinavie wel vaak van dat soort voorzieningen als keukens hebben, erg handig als het slecht weer is. Wij hebben nu een grotere tent, dus dat  scheelt, maar toen wij onze kleine tent nog hadden was het koken moeilijk met slecht weer, dus dan waren die keukens ook een uitkomst.

Offline Toeter

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2010, 18:59 »
Zeker leuke foto's van Legoland.  :aye

Denemarken ziet er ook mooi uit. Misschien ook wel een idee om een keer naar toe te gaan.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2010, 07:55 »
Het is een "mooi weer" tent van dun doen en geen "slikranden", waardoor de wind ongehinderd de voortent in blies. Dat hebben we opgelost door het grondzeil vast te maken aan de tent. Maar voor de rest bevalt de tent prima, al zoeken we de volgende keer een iets warmere plek of periode uit. In Denemarken komen we zeker nog eens terug. Het is prima te doen voor een korte vakantie, met een aanreis tijd van 7 uur.

Met die keuken waren we wel erg blij. We hadden ons al voorbereid op 1-pits koken, maar dit was wel handiger. Ook de gemeenschappelijke ruimte was 's avonds erg gezellig.

Van de omgeving hebben we niet erg veel gezien. Waar wij zaten was een mooi wandelgebied rondom het meertje, maar bv naar Billund toe was het weer wat gecultiveerder (net zoals in Nederland).

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #8 Gepost op: 20 jun 2015, 13:33 »
Gesterkt door ervaringen dat een beter klimaat ook niet alles is maar de ervaring heb ik voor eind volgende week een huisje in Denemarken gehuurd. Is meestal niet onze optie (een huisje) maar doordat mijn schoonzus over is zijn we met 3 en dan wordt het het beste alternatief.

Omdat mijn vrouw nog herstellende is (Schotland kan ze nog niet aan als er iets niet goed gaat, de boot en zo) kan het niet al te veel verder, alternatieven Als Duitsland en Oostenrijk (Duitsland kwamen we alweer net van terug en Oostenrijk is wel een zekerheidje en ken ik ook al redelijk veel van).

Huis gehuurd nabij Slagelse in West-Sjaelland. Zomaar omdat het wat dichter bij Kopenhagen is waar we in ieder geval naar toe willen.

2 vragen blijven over. Eerste vraag hoe moeilijk gaan ze in de regel doen over schoonmaak en elektrakosten? Ik documenteer me altijd goed (voldoende ellende in het verleden meegemaakt, niet met huisjes overigens want dat doen we eigenlijk nooit) en hoor voldoende horrorverhalen. Vergeet ik iets in mijn voorbereidingen? Die voorwaarden zijn beklemmend maar feitelijkerwijs zou ik als ik die 100% serieus moet nemen nooit aan een huisje moeten beginnen.
Schoonmaak doen we in principe zelf, mijn schoonzus is een verwoede schoonmaakster en poetst hier al de verf van de kozijnen en heb in huis nu al een zonnebril nodig.

Vraag 2 is naar de bekende weg. Ben er nog nooit geweest, ervaringen en tips? In de wetenschap dat hier veel scandinaviegangers zitten.

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 20 jun 2015, 15:48 »
Møn is mooi en op twee uur rijden kun je naar de krijtrotsen rijden.
Our problems on earth may seldom cease, so sit ye a while and be at Peace

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #10 Gepost op: 20 jun 2015, 19:25 »
Hoe het in Denemarken is weet ik niet, maar wij hebben ervaring met huisjes in Schotland en Oostenrijk, en bootjes in Engeland, en in alle gevallen nooit gekkigheid gehad. We zijn beide niet van het poetsen, en we hebben in geen van de huizen/boten ooit gestofzuigd, een wc staan schrobben of ramen gelapt. Hallo, ik ben op vakantie hoor :laughing7:. Slechts de afwas en een doekje over het aanrecht, that's all. Nooit problemen gehad dat we het niet schoon genoeg achter hebben gelaten (gaat het daarover, die horrorverhalen??).
In Oostenrijk werden er wel apart extra kosten gerekend (verplicht) voor een eindschoonmaak, dat stond ook duidelijk in de boekingsvoorwaarden. In Engeland en Schotland zat die schoonmaak bij de prijs in, maar dat zal duidelijk in je huurovereenkomst staan lijkt me.

Veel plezier alvast!

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 20 jun 2015, 23:47 »
Hoe het in Denemarken is weet ik niet, maar wij hebben ervaring met huisjes in Schotland en Oostenrijk, en bootjes in Engeland, en in alle gevallen nooit gekkigheid gehad. We zijn beide niet van het poetsen, en we hebben in geen van de huizen/boten ooit gestofzuigd, een wc staan schrobben of ramen gelapt. Hallo, ik ben op vakantie hoor :laughing7:. Slechts de afwas en een doekje over het aanrecht, that's all. Nooit problemen gehad dat we het niet schoon genoeg achter hebben gelaten (gaat het daarover, die horrorverhalen??).
In Oostenrijk werden er wel apart extra kosten gerekend (verplicht) voor een eindschoonmaak, dat stond ook duidelijk in de boekingsvoorwaarden. In Engeland en Schotland zat die schoonmaak bij de prijs in, maar dat zal duidelijk in je huurovereenkomst staan lijkt me.

Veel plezier alvast!
Ach zelf ben ik ook niet van poetsen maar ik heb ook meestal een hotel of B&B. Maar een eindschoonmaak van 128 euro (een kwart van de huur) vind ik wel een beetje aan de hoge kant (is geen paar tientjes en het is vragen om ellende), en is een half maandsalaris voor mijn schoonzus, gaat ze graag 2 uur voor poetsen.
Als ik de recensies van Novasol (googelen) lees is er nogal eens gedoe over de kwaliteit van schoonmaak (ook niet bij iedereen hoor!), zoeken naar meer inkomsten. Het is een gevoel wat ik nu wellicht in Schotland niet zou verwachten, waarom weet ik eigenlijk niet, prijs/kwaliteitverhouding?

Het volgende is de bijbetaling van elektra, same story. Rare meterstanden en driedubbele tarieven. Als je die voorwaarden leest krijg je gewoon argwaan, daarom pols ik hier even.
Oostenrijk was inclusief, heb je dan ook geen omkijken naar en begin deze maand in Duitsland idem.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #12 Gepost op: 21 jun 2015, 07:48 »
128 euro is wel heel veel.. Het koste bij ons rond de 40 euro als er verplichte extra schoonmaak bijzat.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 21 jun 2015, 10:09 »
128 euro is wel heel veel.. Het koste bij ons rond de 40 euro als er verplichte extra schoonmaak bijzat.
Dat bedoel ik, als het 4 tientjes was ontstond de argwaan niet. Hoe groter de verleiding hoe groter de kans dat het gebeurt.
In Duitsland zou de schoonmaak (die inclusief was) zelfs nagenoeg de huurprijs zijn geweest.
Ik vind het gewoon rare praktijken. En in de voorwaarden staat ook gedwongen winkelnering, het is jij of zij. En hier bepaalt dus de winkelier wat de klant voor kwaliteit moet leveren.

Kijk als je een ticket boekt bij de boot naar Schotland begin je ook met peanuts en aan het eind van de boeking zit je op een 3 a 400 euro. Ergerlijk, maar het is je objectieve keuze. Het is nog niet gelukt om de "lokkertjes" te elimineren.

Offline Mieke

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 21 jun 2015, 16:01 »
Aahhh had het maar van tevoren gezegd.
Als wij iets huren in DK is het bij Dansommer.  :icon_sunny:

http://www.dansommer.nl/denemarken

En dan met zelf schoonmaken, ff een stofzuiger en doekje erover klaar...
en niet echt duur (ja ligt er wel aan wat je wilt, incl sauna en zwembad zijn ze duurder dan basic haha)
3x bij gehuurd. Je hebt dan vaak een vakantiehuis van de Denen zelf, op een park of ergens wat meer in the middle of nowhere. Wij vonden het alleen maar leuk!
And I'll carry you, till this great race is over...
Runrig -Travellers

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #15 Gepost op: 21 jun 2015, 17:16 »
Als ik zulke voorwaarden zou zien met gedwongen dit en dat (en de absurd hoge prijs van een schoonmaak), zou ik het meteen overslaan eerlijk gezegd. Dat een eigenaar zelf wil schoonmaken, snap ik heel goed. Dat hiervoor extra kosten betaald moeten worden, so be it. Bij het ene huisje zit dat bij de prijs in en merk je het niet, bij de andere kun je de optelsom van te voren al maken. Maar als ik het zo lees, was je niet bekend met die extra kosten ten tijde van boeken?

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 21 jun 2015, 22:15 »
Als ik zulke voorwaarden zou zien met gedwongen dit en dat (en de absurd hoge prijs van een schoonmaak), zou ik het meteen overslaan eerlijk gezegd. Dat een eigenaar zelf wil schoonmaken, snap ik heel goed. Dat hiervoor extra kosten betaald moeten worden, so be it. Bij het ene huisje zit dat bij de prijs in en merk je het niet, bij de andere kun je de optelsom van te voren al maken. Maar als ik het zo lees, was je niet bekend met die extra kosten ten tijde van boeken?
Ik heb inmiddels begrepen dat het wijd verbreid is in Denemarken. De sites die ik vond hadden het allemaal dus er was niet veel keus.
Ik was er dus wel mee bekend maar de artsen gaven pas vrijdagmiddag groen licht en dan zit je heel kort voor vertrek. Bovendien zag ik iets voorbijkomen wat perfect paste qua locatie dus neem ik bewust de gok. Kan alles meevallen maar ik ben graag voorbereid. De afgelopen 41 jaar heb ik wel meer akkefietjes gehad en soms ging het zelfs dan nog wel eens fout (zijn we er toch weer ingetuind zoals Herman "Ch"uiphof eens uitriep), dat zijn toch risico’s van reizen maar naar verloop van tijd wordt het voorbereiden een vaste gewoonte.

Ik heb al uit een paar hoeken gehoord dat in het algemeen 1000 DKK ongeveer de gebruikelijke borg is, nou dan kan je er uiteindelijk ook niet veel builen aan vallen.
Bij onenigheden over betalingen met overeenkomende halsstarrigheid van partijen wint meestal de houder van de portemonnee.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 21 jun 2015, 22:36 »
Aahhh had het maar van tevoren gezegd.
Als wij iets huren in DK is het bij Dansommer.  :icon_sunny:

http://www.dansommer.nl/denemarken

En dan met zelf schoonmaken, ff een stofzuiger en doekje erover klaar...
en niet echt duur (ja ligt er wel aan wat je wilt, incl sauna en zwembad zijn ze duurder dan basic haha)
3x bij gehuurd. Je hebt dan vaak een vakantiehuis van de Denen zelf, op een park of ergens wat meer in the middle of nowhere. Wij vonden het alleen maar leuk!
Ik heb de site er maar even bijgepakt. Vond nog 3 mogelijkheden, prijzen ongeveer gelijk als wat ik had (van mij zelfs 5*). Schoonmaakkosten optioneel 109 dus dat scheelt niks.

Zag een ongeveer vergelijkbaar huis, dus er was er nog een. Maar als je doorklikt op dat huis verandert het adres ineens in: Novasol  :icon_scratch: :icon_scratch: :bonk :verward. Dat wekt de indruk dat het hetzelfde is, zelfde vestiging in Tilburg. Ook Wyndham Company.

In ieder geval hebben jullie er nooit een probleem mee gehad dus kan het dus prima gaan. Ben niet aan het lezen van de voorwaarden toegekomen, is nu ook niet van belang meer maar het zou me verbazen als die echt afwijkend zijn.
Zelf poets ik ook niet, daar heb ik mijn schoonzuster nu voor en die vindt het niet erg om te doen maar dan moet het wel soelaas bieden.

PS:
Dit is het huisje en natuurlijk betaal ik meer (461) nu omdat het seizoen is, het is nu volgeboekt.
http://www.novasol.nl/p/E20408?PE=3&K=0&SD=24-10-2015&DUR=7&ED=31-10-2015&winter=true&wt.si_n=NormalSearchBookingFlow

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 22 jun 2015, 12:34 »
Hoop voor jullie dat het meevalt.

Hoe dan ook: fijn dat jullie groen licht hebben en nu weg kunnen. Hopelijk wordt het een mooie reis en kunnen jullie ervan genieten.
Veel plezier en kom alle drie weer goed thuis!  :wave:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 22 jun 2015, 14:31 »
Hoop voor jullie dat het meevalt.
Ook als dat misgaat is er geen man overboord hoor, als ik wakker had gelegen van al die schades in het verleden was ik al lang opgehouden met reizen. Dat loopt al in de 5 cijfers. En ik ga gewoon door maaar..... wel met voorbereiding. Ik hoef er niet om te vragen.

Wat ik al niet aan onterechte "verkeersboetes" zonder bonnetje heb moeten aftikken met huurauto's (vooral populair rondom feestdagen vooral in de wat minder "geciviliseerde" landen) kan net op een a4-tje.
Geweigerde tickets in Havana (gewoon uitgescheurd), een jaar over gefaxt met Panama (was nog geen e-mail) zonder enig succes. Modderstroom in Caracas en daarna carter opgeblazen, geld gepakt nooit teruggezien. Ach daar kan ik wel een avondje mee vullen.

En het weer wordt prima volgende week volgens de voorspellingen, dat was in Schotland ook al, tot op heden ben ik spekkoper.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 05 jul 2015, 18:51 »
Nou dat was Denemarken (Sjaelland dan) dan. Eigenlijk weer spekkoper geweest, zaten we met 20 tot 26 graden toch wat comfortabeler tijdens de hittegolf), onderweg terug liep de temperatuur per uur met een graad op, stoppen was vermoeiender dan doorrijden.
Mijn scepsis inzake de verhuur heb ik niet ervaren, het ging gemoedelijk en heb zelfs geen borg betaald (Kirke Stillinge). Wat de kosten elektra zullen zijn zie ik dan wel.

AANVULLING 20-07-2015: Rekening netjes gespecificeerd per e-mail, 25,74. Toch heel netjes.

Verder onvergelijkbaar met Schotland en valt in alle items negatiever uit. Toch een fijne week gehad en er geen spijt van, weer wat meer ervaringen.
Afstanden vielen me tegen (daarom alleen Sjealland), in Schotland was het verwacht, hier niet. Prijs-kwaliteit minder, wel rustig en stil (buiten Kopenhagen).
Mon was mooi, inderdaad 2 uur.

Wel nog een tip (of het was geluk). Terug was de A7 bij Hamburg afgesloten, maar een stukje doorsteken bij Neumunster (de 430) naar de A21 deed wonderen.

Verder zijn de Denen qua temperatuursgevoel niet zoveel anders dan Schotten, boven het vriespunt gaan de jassen al uit.
Volgende keer maar weer Schotland.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 05 jul 2015, 22:02 »
Veel plezier gewenst
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline noorman

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 06 jul 2015, 22:14 »

Ook wij zijn weer ( vorige week maandag ) terug uit zowel Denemarken , Noorwegen en Zweden . Direct na terugkomst had de Camper wat onderhoud nodig en is nu weer klaar voor de volgende reis . Al het onderhoud hier thuis met al die hitte was ook geen pretje , na morgen zou het minder warm worden en gaat het richting Friesland ergens aan een heel mooi meer .
De kaarten voor de Tattoo in Edinburgh zijn inmiddels ook binnen , na terugkomst even een korte pauze en dan gaat het alsnog naar Schotland en plakken er wat dagen aan vast .
Diegene die nog weg gaan een hele fijne vakantie gewenst  :laughing7: :wave: :wave: