Overige onderwerpen over Schotland > Schotse muziek en bands

Hebridean Celtic Festival (HebCelt Fest) 2015 - Stornoway

(1/1)

rruiter:
Als liefhebber van Schotse muziek was ik heel blij dat in de week dat ik op de buiten Hebriden zat toen bovengenoemd festival zijn 20-jarig jubileum had.
Hoewel de kaartjes best duur waren zijn we toch op 17 juli naar Stornoway gereden en zijn we naar het festival geweest. Dat was een heel goed idee.
Naast een muziekfestival is er ook veel voor kinderen te doen, bijvoorbeeld een hele leuke circusvoorstelling en diverse workshops.
De tenten staan op het terrein van Stornoway Castle, midden in Stornoway wat zelf ook een mooi plaatsje is om even rond te kijken.
In tegenstelling tot de rest van Harris/Lewis is het hier best druk en gezellig. Tijdens het festival is het wel lastig om een parkeerplek te vinden.
Naast het festivalterrein zijn er nog diverse andere locaties waar iets gedaan wordt en wordt er ook aandacht aan de eilandcultuur e.d. besteed.

Er heerst gewoon een geweldige sfeer. Veel lokale families maar ook veel toeristen en een hele grote diversiteit aan bands op de diverse podia.
Ik denk er zelfs aan om volgend jaar alleen voor HebCelt 21 naar Stornoway te gaan als de line-up me aanstaat!
Het is een 3-daags festival maar kon het mijn gezin niet aandoen om hier alle dagen te gaan. Ik heb dus de dag uitgekozen die mij qua programma het best leek.

Wat heb ik gezien:
Karen Matheson - Heel mooi en sfeervol concert.
Le Vent du Nord - Canadese, Franstalige folkband met veel Franse (Qu├ębec) invloeden. Zelfs mijn zoon die niet van Folk hield vond het leuk en dat zegt wel wat!
Zelf vond ik het geweldig. Heel vrolijk, sfeervol en de band maakt van het concert een groot feest. Ga hier zeker meer van luisteren.
Raghu Dixit - Indiase folkmuziek. Heel verassend.
Manran - Altijd al willen zien en het was geweldig. Een topper.

De andere dagen waren er ook diverse acts zoals Salsa Celtica (Cubaanse muziek met Ierse instrumenten), Afro Celt Sound System (mix van Keltische en Afrikaanse invloeden) enzovoort.
Ik zou dit festival echt aanraden als je van dit soort muziek houdt. Hele verassende bands, goede sfeer. Wij hadden een onvergetelijke dag in ieder geval.
Kijk ook eens op: www.hebceltfest.com

Mathilde:
Klinkt allemaal weg heel leuk. Ja fijn is dat om zoiets mee te kunnen maken als je toevallig in de buurt bent. Bedankt voor de tip en een fijne voortzetting in Bonnie Scotland.

Light:
Leuk dat je ons ook even via je verslag laat meegenieten, rruiter.
Karen Mattheson live ... dat moet prachtig zijn.

Het viel ons dit jaar toe, dat onze Landlady in Laggan van oorsprong uit Stornoway kwam. Ze vertelde ook over het HebCelt Fest, waar ze vroeger erg van genoot.  :scotsman4

rruiter:
Het programma voor volgend jaar wordt nu ook langzaam bekend. Met nog maar een paar bands announced zit ik er sterk over te denken
om voor het festival een paar dagen naar Stornoway te vliegen. De rest (zo'n 20 bands) worden tussen nu en maart bekend gemaakt.

Vrijdag - Julie Fowlis. Een betere locatie dan de buiten Hebriden kun je niet bedenken voor haar muziek. Ze is afkomstig van Uist.
Zaterdag - Het festival sluit af met Runrig.

Nu al de moeite waard om naar Schotland te vliegen. Ga maar eens wat vluchten checken denk ik...

Mieke:
Hier nog een geïnteresseerde!
 :hello2: :hello2: :hello2:

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie