Auteur Topic: Glenfinnan tips met wandelkids?  (gelezen 26778 keer)

Offline frederik_j

• Schotland fan
Glenfinnan tips met wandelkids?
« Gepost op: 09 jun 2015, 20:46 »
hi over paar weken gaan we met ons gezin voor eerste keer naar schotland. We hebben een week een huisje in glenfinnan (tussen mallaig en fort william). De kids zijn zes resp negen jaar. We hebben er al aardig wat (halve) dag hikes in de alpen en zweden mee gedaan. Na enig aandringen durven ze zelfs op een onbewaakt moment toegeven dat ze die zandelingen leuk vonden

Offline Fiona

• Schotland fan
Re:Glenfinnan tips met wandelkids?
« Reactie #1 Gepost op: 09 jun 2015, 21:20 »

Offline frederik_j

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 09 jun 2015, 23:48 »
Danku voor de reactie! Ja, ik had de site al gevonden en geregistreerd om beste kaarten te zien te krijgen. Hoe moet ik die zgn. bog factor trouwens inschatten? 4 halmpjes is very wet, 5 halmpjes wil zeggen dat je eens snorkel nodig hebt. Dat laatste is spreekwoordelijke overdrijving vermoed ik? We hebben gewone wandelschoenen...

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 10 jun 2015, 08:49 »
Dat zijn uitdrukkingen die vermelden hoe het terrein eruit ziet: van droog tot (heel erg) zompig, natte plassen etc. Vooral als het de laatste tijd geregend heeft zou ik het wel serieus nemen (eigen ervaring)

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 10 jun 2015, 09:05 »
Dat zijn uitdrukkingen die vermelden hoe het terrein eruit ziet: van droog tot (heel erg) zompig, natte plassen etc. Vooral als het de laatste tijd geregend heeft zou ik het wel serieus nemen (eigen ervaring)
En dat heeft het zeker, heel veel alle reservaatmeren zijn bijna de helft groter geworden en lopen zachtjes over de stuwdammen de rivieren in.
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline frederik_j

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 10 jun 2015, 21:36 »
Bedankt voor de reacties! Klinkt alvast veelbelovend... Kom je er dan door met (natte) wandelschoenen of ga je beter met ... Ja met wat eigenlijk? Met rubberlaarzen en een zwemvest?

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 10 jun 2015, 23:21 »
Waarom zou je wandelingen van 4/5 boggies uitkiezen, dat zijn erg zware wandelingen, vooral als je kinderen het nu (nog) leuk vinden. Ik zou hoge, stevige en waterdichte wandelschoenen aanraden voor Schotse wandelingen. Gaiters ( hoe heten die dingen in Nederlands) zijn ook een aanrader : om de onderkant van je broek droog en wat schoon te houden; ik houd er in ieder geval niet van om in de vakantie te wassen  :laughing7:

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 11 jun 2015, 15:14 »
[...] Gaiters ( hoe heten die dingen in Nederlands) zijn ook een aanrader : [...]
Dat zijn beenkappen, heb ze zelf ook (maar al jaren niet meer gebruikt lol)

Offline frederik_j

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 11 jun 2015, 18:58 »
Hi, heb geen idee hoe nat die nattere wandelingen zijn. Dat was reden van mijn vraag ook beetje : op walkhighlands zijn de meeste middellange wandelingen precies reelijk nat. Ben net op zoek naar de wandelingen die niet zo nat zijn maar toch langer dan paar km.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 12 jun 2015, 10:00 »
Daar is geen antwoord op te geven, het hangt zo van de weeromstandigheden af. Persoonlijk vind ik Walkhiglands aan de voorzichtige kant, dwz nogal overdreven, die bog factor. Er zijn weleens gedeelten zompig, maar je kunt er meestal wel met een boog omheen. Maar over het algemeen valt het erg mee. Ik zou zeggen, wees qua kleding goed voorbereid en als het te erg wordt, ga je toch gewoon terug ?( Ik ben een ervaren NederSchotse wandelaarster  :laughing7: )

Oja, beenbeschermers is een betere vertaling voor gaiters: beenkappen worden volgens mij door stratenmakers gebruikt  :laughing8:

"4 halmpjes is very wet, 5 halmpjes wil zeggen dat je eens snorkel nodig hebt. Dat laatste is spreekwoordelijke overdrijving vermoed ik? "
 = Schotse humor  :icon_thumleft:

Offline frederik_j

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 12 jun 2015, 23:58 »
Super bedankt voor reacties... Leek me al stevig beschreven die bog factor. We zien wel en in t slechtste geval draaien we ons. Moesten we ook in noorwegen wel eens doen door sneeuw (mid augustus