Auteur Topic: Week Schotland in mei-juni 2015  (gelezen 13953 keer)

Offline Suzan

• Schotland fan
Week Schotland in mei-juni 2015
« Gepost op: 16 feb 2015, 22:06 »
Hallo allemaal,

Ik heb een week Schotland gepland, maar nog geen vlucht geboekt omdat ik eerst wat tips en commentaar van jullie wil horen op mijn idee van een week Schotland. Ik heb ook speciaal voor Edinburgh gekozen en laat Glasgow links liggen. We huren dan een auto.

Aankomst: 28 mei om 15.00 uur Edinburgh
Terugvlucht: 4 juni 12.00 uur Edinburgh

Dag 1: Aankomst Edinburgh. Daar rondkijken.
Dag 2: Ook in Edinburgh de dag doorbrengen
Dag 3: Highland games bezoeken in Blackford en 's avonds doorrijden naar Dundee
(Zijn de Highland Games daar de moeite waard? Dit was eigenlijk de enige die ik kon vinden die uitkwam met de data die ik heb gepland. Maar hier wil ik graag tips over!)
Dag 4: Glamis Castle bezoeken en doorrijden naar Inverness
Dag 5: Loch Ness, Eileand Castle en Skye
Dag 6: Skye en doorrijden naar Fort William
Dag 7: Doorrijden naar Loch Lomond en omgeving
Dag 8: Terug naar het vliegveld rijden en terugvlucht vanaf Edinburgh.

Ik hoor graag of ik dingen mis enz. Ik denk dat het qua afstand goed te doen moet zijn. Ik heb ook de Highland games op 30 mei speciaal ingepland, dus ik hoor graag of dat de moeite waard is.

Dingen die we leuk vinden: Wildlife, Kastelen, Steden en natuurlijk mooie en ruige natuur. Hele lange stukken lopen of klimmen is niet echt een optie en whiskey houden we niet van haha.

Oh en ik hoop snel reacties te ontvangen want ik wil graag over een paar dagen de data vastleggen en boeken.

Alvast bedankt!!

Gr.
Suzan

Offline Struner

• Schotland fan
Re:Week Schotland in mei-juni 2015
« Reactie #1 Gepost op: 16 feb 2015, 22:13 »
Zetemop!

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 17 feb 2015, 08:16 »
Ik heb zelf geen highland games mee gemaakt in Schotland, maar denk dat het zowieso leuk is om deze daar mee te maken! Altijd goede sfeer....

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 17 feb 2015, 10:59 »
Hai Suzan

Ik moet bekennen dat ik niet eens weet waar Blackford ligt, moest het eerst opzoeken. Ook geen idee over the Hihglandgames daar. Ik heb twee keer Highland games gezien, in Braemar en Stirling. De eerste had wat meer sfeer vanwege de locatie, die in Stirling was in een sportpark in de stad. Maar op zich is het leuk om mee te maken.

Ik vind het een aardig vol programma voor een week , om eerlijk te zijn. Misschien moet je een paar dingen schrappen, Skye bijvoorbeeld, hoe mooi het ook is. Loch Ness heb ik zelf ook niet veel mee, het is meer de naam die het heeft.
 Glamis Castle ben ik ook nooit geweest, weet niet of het een hoge prioriteit heeft, maar ligt wel wat uit de route, logischer om na Blackford wat meer noord/west te gaan.

succes met de plannen

Offline Suzan

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 17 feb 2015, 12:40 »
Hoi Skye,

Bedankt voor de tips. Ik dacht dat het programma eigenlijk wel te doen was omdat we maar 2 uur rijden op een dag. Alleen de dag naar Skye toe via Loch Ness is 3 uur rijden maar verdeeld over de hele dag valt dat wel mee toch?
We boeken nl. alle accomodaties van tevoren dus dan kun je ook best wat later aankomen op de dag.

Glamis Castle hebben we eigenlijk gekozen omdat het volledig toegankelijk was voor een toer. We willen graag een toer doen in een mooi groot kasteel. Weet jij misschien een ander kasteel dat meer op de route ligt dat ook de moeite waard is?

De Highland Games in Blackford hou ik er dan maar in, ook al is het een onbekende plek voor Highland Games. Hopen op goed weer natuurlijk :-)

Bedankt weer!

Suzan

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 17 feb 2015, 13:28 »
Hai Suzan

over grote kastelen weet ik niet zoveel eerlijk gezegd. Zal nog eens een keer kijken, ik heb nog wel een boekje. Ik weet dat er in de buurt van Inverness ook eentje zit, weet niet of ze daar rondleidingen geven . Ik ga nog even zoeken hoe het heet Eileean Donan kan je wel in, dat heb ik lang geleden gedaan.

groetjes

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 17 feb 2015, 13:46 »
Cawdor castle was het, iets ten oosten van inverness

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
« Reactie #7 Gepost op: 17 feb 2015, 14:25 »
Cawdor is de moeite waard leert de ervaring  :aye

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 17 feb 2015, 15:10 »
Lijkt mij ook een druk programma. De rijtijden zijn gebaseerd op?? Routeplanners zijn volgens mij redelijk optimistisch in Schotland. De afstanden zijn dan misschien niet zo groot maar langzame weggebruikers en single track kan het tempo laag houden. En dan reken ik de stops die wilt maken onderweg niet mee, want na iedere bocht is er wat moois te zien!
Cawdor is zeker de moeite om te kijken en Eileann Donan castle ook in ieder geval twee totaal verschillende kastelen qua stijl en drukte.
Zoals Skye zegt is het misschoien handiger om Skye later eens te doen.
Ik ben vorig jaar 2 weken op Skye geweest en kwam tijd tekort, en dan te bedenken dat dit niet de eerste keer was :laughing7:
Our problems on earth may seldom cease, so sit ye a while and be at Peace

Offline It Swarte Skiep

• Schotland fan
  • Born to be sheep
« Reactie #9 Gepost op: 17 feb 2015, 17:28 »
Hoi Suzan, welkom op het schotlandforum.

Als je gaat met het idee om in een week zo veel mogelijk van Schotland te zien, is jouw rondreis nog wel te doen.

Omdat de Highland Games in Blackford een relatief kleine event zijn (als je kijkt naar de prijzenpot) en je nog vroeg in het seizoen zit, heb je kans dat er voornamelijk locals meedoen en dat vind ik veel leuker dan de grotere games in het hoogseizoen.
Wij waren eens in Ballater, waar we over de koppen konden lopen en het publiek 5 rijen dik rondom de arena stond. Uiteindelijk gingen hier een een groepje Oostblokkers, die met elkaar één kilt gedeeld hadden, er met de prijzen vandoor.  :bonk

New estimates reveal that up to 50% of the athletes who take part in the 'heavies' events at the traditional games come from overseas, attracted by the increasingly lucrative rewards on offer as well as the chance to display their strength to appreciative audiences.

Als je een rondleiding in een groot kasteel wilt maken, is Glamis Castle een heel goede keuze. (Cawdor trouwens ook).

Glamis is pronounced ‘Glamz’ (rhymes with ‘lambs’)

En natuurlijk onderweg naar Inverness wel de A93 en de A939, via Braemar en Tomintoul nemen ...

Offline Suzan

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 17 feb 2015, 20:42 »
Ik ben heel blij met jullie tips mensen! Ik heb inmiddels Glamis Castle ingeruild voor Cawdor. Dat ziet er nl. ook prachtig uit en ligt inderdaad meer op de route. Ook ga ik zeker de route naar Inverness nemen die jij noemt, It Swarte Skiep :)

Ik had de reistijden gebaseerd op google maps, maar als jullie zeggen dat dat niet helemaal realistisch is, moet ik misschien nog meer schrappen. Als ik Skye zou schrappen, ben ik in 1 keer van alle tijdzorgen af, maar dat lijkt me juist zo prachtig.

Loch Lomond skippen is ook nog een optie. Is er veel te zien op de route van SKye langs Fort William en Loch Lomond? Zo niet, plan ik een extra dag Skye in.

Dit is het laatste dilemma en dan zijn we eruit! :)

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 17 feb 2015, 21:50 »
Skye is mooi, het is ook niet voor niets mijn naam hier :laughing7:, maar ik zou hem toch laten zitten. Oplossing hiervoor, gewoon nog een keer naar Schotland. :laughing8:
Die route die Skiep noemt is echt de moeite waard, onze favoriete route ook, voor als we naar the Cairngorms gaan. Daar gaan we sowieso elk jaar heen. Daar zit semi-wild life, the Cairngorm reindeer centre. Bij Glenlivet heeft forumlid Ruud Glenlivet nog een leuke B&B overigens :aye :aye :aye

Offline Suzan

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 19 feb 2015, 21:53 »
Ok Skye, bedankt voor alle bruikbare tips. Met pijn in het hart laten we Skye schieten. Dan hebben we tenminste de tijd voor de rest van de mooie dingen.
Het Reindeer-centre lijkt ons ook wel wat. Wat kan ik me daar precies bij voorstellen behalve rendieren? :) We trekken in ieder geval een volle dag uit voor het Cairngorm nationaal park.
Het viel me op dat er weinig accomodatie meer vrij is in Braemar, dus dat gaat hem niet worden.

En Loch Lomond ziet er ook wel mooi uit. Daar kan ik ook nog wat tips over gebruiken. Morgen gaan we in ieder geval boeken, we kunnen niet wachten!! :)

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 20 feb 2015, 09:08 »
www.cairngormreindeer.co.uk
je gaat met de reindeer herders naar een deel van de kudde die op the hill verblijft. Daar kun je de rendieren zien en voeren. Erg leuk om te doen. Je kan ook rendieren adopteren, dat doe ik nu een jaar of tien. De jongen op de foto onder mijn stukjes is Oryx, een van mijn adoptierendieren.

Verder is er in de buurt het Highland Wildlife park, een dierentuin/safaripark.

En bij Loch Garten is een visarend nest met een bezoekerscentrum, ook altijd erg leuk om heen te gasn. Net als bij de rendieren enthousiaste medewerkers.

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 21 feb 2015, 10:51 »
Hi Suzan

Voor wat betreft Loch Lomond: ben je geinteresseerd in het loch zelf, of in het Nationaal Park? Of beide? Aberfoyle ligt midden in het Queen Elizabeth Forest Park maar ligt verder weg van het loch zelf. Wel goed voor wandelen. Arrochar is ook erg mooi (en de Village Inn een aanrader voor een overnachting!), maar ligt aan Loch Long, 2km ten westen van Loch Lomond. Balloch, aan de zuidkant van Loch Lomond, is centraal. Van daar kan je alle kanten op. Er is een Sea Life Aquarium in Balloch, en een Bird of Prey Centre.

groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Suzan

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2015, 16:45 »
Zo, nog een paar dagen en dan is het zo ver! Ik heb al jullie tips meegenomen in mijn reisplan dus ik zal zeker laten weten hoe het was!

Is er weleens iemand in het 'cairngorm sleddog centre' geweest? Het is natuurlijk mooier met sneeuw maar het lijkt ons geweldig om een keer een trip met sledehonden te maken. Maar ik zou graag horen of het echt de moeite waard is daar?

http://www.sled-dogs.co.uk/contact.php

Alvast bedankt