Auteur Topic: Canna island  (gelezen 6471 keer)

Offline barlau

• Schotland fan
Canna island
« Gepost op: 21 jan 2015, 14:58 »
Vandaag zat ik wat te surfen op internet en kwam een programma van BNN tegen.
Het heet "Floortje naar het einde van de wereld". Floortje gaat in deze aflevering op bezoek bij een gezin die op canna island wonen.
Leuke reportage! Ik heb hem gezien via uitzending gemist. Wilde een link hier neerzetten echter ben ik niet zo heel handig  ;)

Groetjes, barlau

Offline Struner

• Schotland fan
Re:Canna island
« Reactie #1 Gepost op: 21 jan 2015, 17:07 »

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 22 jan 2015, 10:36 »
Bedankt Barlau & Struner, leuk om te zien!

(alhoewel ik blij ben het eiland Bute, waar ik woon, iets drukker is en niet zo heel afgelegen ligt.  (Maar ook wij zien regelmatig zeehonden  :laughing7: !!, en kunnen soms vanwege het slechte weer, het eiland niet af  :sad1:)
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 23 jan 2015, 00:16 »
Het is er natuurlijk prachtig en ik zou me er misschien best wel een poos vermaken, maar ik vond het voor de kinderen erg zielig................ altijd alleen maar je siblings om je heen.  En dan met 12 naar het internaat, voor het eerst met leeftijdsgenoten, lastige leeftijd komt er aan en dan ook nog zonder je ouders.
De kinderen hadden "meebeslist", ja ammehoela  :laughing7:

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 23 jan 2015, 14:01 »
Ik heb het ook gezien, leuk en inderdaad Fiona, het is nogal wat. Misschien iets gemist, maar ik had begrepen dat er een gezin met kinderen moest komen om de school 'open' te houden, maar zij waren er toch alleen als kinderen?

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #5 Gepost op: 23 jan 2015, 14:36 »
Erger nog, toen het gezin er net was, was er niet eens een lerares. De kinderen kregen toen thuis online les.

Wat ik begrepen heb, is dat met het nieuwe gezin het bevolkingsaantal van 13 naar 19 is gegroeid. Dat is bijna 50% groei in 1 dag, in NL zouden we dan van 17 naar 25 miljoen gaan.   :laughing7:

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 23 jan 2015, 19:37 »
Misschien iets gemist, maar ik had begrepen dat er een gezin met kinderen moest komen om de school 'open' te houden, maar zij waren er toch alleen als kinderen?

Misschien dat ze bedoelden, dat het schoolgebouw nog als zodanig behouden kon worden, als zo'n gebouw een aantal  jaren niet gebruikt wordt, dan gaat het natuurlijk snel achteruit.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #7 Gepost op: 24 jan 2015, 00:11 »
Ik heb het ook gezien, leuk en inderdaad Fiona, het is nogal wat. Misschien iets gemist, maar ik had begrepen dat er een gezin met kinderen moest komen om de school 'open' te houden, maar zij waren er toch alleen als kinderen?
Volgens mij was het motief niet de school, men wenste geen louter bejaardenbevolking. Zomaar mijn inschating. Ik zou het mijn kinderen niet aandoen zo maar a. ik heb ze niet en b. mijn keuze doet er niet toe. Moeten ze zelf maar weten.

En dat er een zekere "ballotage" is op zo'n kleine bevolking begrijp ik eigenlijk wel.

Er is al eens eerder iets geweest, ging over de Far Oer. Was vergelijkbaar met dat verschil dat de mensen die er woonden er al generaties zaten. En die zaten er met 4 volwassenen en een paar kinderen. Veel beroerder.
Maar dat soort docu's vind ik op zich wel leuk om te zien.

Ik ben dan vooral ge-interesseerd in de wijze waarop ze in hun onderhoud voorzien maar dat wordt dan met een paar zinnetjes afgedaan (als dat al gebeurt) en de rest mag je zelf raden.

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 24 jan 2015, 11:00 »
Ook ik ben het met de voorgaande schrijf-er-sters eens. Die kinderen waren nog veel te klein om te beseffen waarvoor ze mee moesten beslissen. Ik had begrepen dat het voor een gezin met kinderen ging zodat er weer wat leven in de brouwerij zou komen. Nou vier kinderen die op elkaar zijn aangewezen om te spelen ........ Ik heb echt met ze te doen. Sociale vaardigheden? Omgaan met leeftijdsgenootjes?    :help:
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 24 jan 2015, 11:15 »
Hier nog iemand met dezelfde mening. En ik zou er zelf, geen kinderen, ook niet eens willen wonen. Te eenzaam.

Offline barlau

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 24 jan 2015, 11:17 »
Ik vond het een leuke docu, maar dan meer om de omgeving te zien. Ik zou het onze kids (13) nooit aan kunnen doen om op zo'n onbewoond eiland te gaan wonen. Als ze alleen al horen dat er geen internet was in het begin gaan ze al trillen  :)

Fijn weekend!

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 24 jan 2015, 18:05 »
Het is wel de bedoeling dat er nog een gezin komt te wonen met kinderen geloof ik  :aye
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
« Reactie #12 Gepost op: 24 jan 2015, 21:31 »
Heb er aan de kade gelegen. Vond het ernstig indrukwekkend. Of ik er zou willen wonen? Misschien net één stapje te ver? Maar charme heeft het. Enorm zelfs.