Auteur Topic: Voor het eerst naar Orkney  (gelezen 6699 keer)

Offline Wally

• Schotland fan
Voor het eerst naar Orkney
« Gepost op: 15 jan 2015, 13:44 »
Hallo allemaal,

Paar weken geleden ben ik erachter gekomen dat mijn voorvader de 19e Earl van Orkney, Rognvald Brusisson, was. Na heel veel inlezen van de Saga, poëzie en overige verhalen wil ik zijn voetstappen volgen. Nu schijnt dat zijn graf nog steeds op Papa Westray ligt op het kerkhofje van de St Boniface Kirk. Dat is dus eigenlijk mijn bestemming en wil ik natuurlijk gebruik maken om nog meer prachtige plekken van deze eilanden te bekijken. Wat ik zeker wil bezoeken is Kirkwall en de High Land Park distillery.

Maar nu zit ik te kijken naar manieren om hierheen te gaan en lijkt het allemaal erg lastig. Ik heb niks tegen vliegen, ik vind het alleen een beetje eng dus wilde ik andere opties bekijken. Maar met de boot lijkt wel erg moeilijk.

Klopt het dat ik Rotterdam - Newcastle -> Bus/Trein naar Aberdeen -> Aberdeen - Kirkwall zou moeten nemen? Of zeg je toch dat het verstandiger is met vliegtuig? Gezien ik alleen vluchten vind met 2 overstappen. Bah...

En natuurlijk is vliegtuig slechts een paar uur, maar vanwege overstap ben je toch ook een hele dag kwijt...

Iemand tips of ervaringen?

Offline Ruud Glenlivet

• Schotland fan
Re:Voor het eerst naar Orkney
« Reactie #1 Gepost op: 15 jan 2015, 18:35 »
Volgens mij moet je met trein en bus van Edinburgh via Inverness naar Scrabster kunnen en de ferry van Scrabster naar Stromness. Ben je wel even onderweg...

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 15 jan 2015, 21:07 »
Zijn er geen rechtsstreekse vlucht van AMS naar Kirkwall in de zomer of zoiets?
Anders ja via Scrabster - Stromness of Gill's bay - St Margaret's Hope!

Wat meer wil je weten?
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 15 jan 2015, 21:31 »

Klopt het dat ik Rotterdam - Newcastle -> Bus/Trein naar Aberdeen -> Aberdeen - Kirkwall zou moeten nemen? Of zeg je toch dat het verstandiger is met vliegtuig? Gezien ik alleen vluchten vind met 2 overstappen. Bah...

Met een nachtboot kan je of van Rotterdam naar Hull of van IJmuiden naar Newcastle, maar dan ben je nog niet in Schotland  :nono:

Je kan van Amsterdam rechtstreeks naar Inverness vliegen ( Flybe) vandaar kun je dan verder met een trein naar Thurso, maar enkele treinen per dag, kleine 4 uur (website van Scotrail). Dan ben je bijna in Scrabster waar  de ferry naar Stromness vertrekt.

Je kunt ook met KLM van Amsterdam naar Aberdeen vliegen en vandaar met de ferry naar Kirkwall

En hier nog meer info http://www.northlinkferries.co.uk/ succes.

Offline Wally

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 16 jan 2015, 09:13 »
Als ik op Google maps kijk, zie je ook gewoon een directe vliegroute die maar 3,5 uur duurt. Echter kijk ik op ticketsites en dan gaan ze allemaal via 2 andere steden. Mijn ervaring met  overstappen is niet heel prettig. Zo ben ik ooit naar zweden gereisd, zelfde als nu naar Orkney, alleen door mist landde mijn vlucht later, miste ik mijn vlucht en moest ik 6 uur wachten op de volgende. Daardoor miste ik de laatste trein naar het gebied in zweden waardoor ik moest overnachten in Gotenborg. Daarom heb ik liever directe vlucht of boot.

Ik denk dat inderdaad vlucht naar Aberdeen en Boot het makkelijkst is. Bedankt voor de info :)

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Mijn engels is heel goed maar als iemand met een accent praat wordt het toch wat lastiger. Of valt dat best mee? Is het waar dat ondanks je in de zomer gaat het toch best koud kan zijn op Orkney?

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 16 jan 2015, 10:56 »
3,5 uur vliegen, dat lijkt me wel heel lang, ik denk eerder 1,5 uur. Ik woon zelf in Glasgow en dat is vanaf Amsterdam 5 kwartier, met de wind mee nog korter  :laughing7: ( De KLM site heeft het juiste antwoord)

Qua accent hoef je je geen zorgen te maken, ze zijn op Orkney wel aan toeristen gewend  hoor   :icon_thumleft: Ik zag van de week nog op het nieuws van die gigantische cruiseschepen die in Kirkwall aanmeren.

Over de temperatuur vertelde een toergids dat het heel goedkoop aan kleding was om daar te wonen, 's winters gemiddeld 5 en zomers 15 graden :laughing7:

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 17 jan 2015, 10:00 »
Moi Wally,
Welkom hier. & leuk weer een Orkneyganger erbij!
Ik begrijp dat je niet met de auto wilt gaan? Dan ben je in ruim twee dagen in Kirkwall.
Met de pont zou ik vanaf Thurso/Scrabster (mooie treinreis erheen) gaan en niet vanaf Aberdeen (die gaat ook niet alle dagen & dan kom je pas 's avonds laat aan).
Maar, je kunt ook met Flybe vanaf Amsterdam naar Inverness of Aberdeen vliegen & dan naar Kirkwall. Hoef je maar één keer over te stappen. Heb ik zelf ook al naar zitten kijken. Aberdeen kent meer vluchten, dus de kans op vertraging is kleiner.
Het mist probleem is trouwens eerder op Orkney dan Aberdeen.
De kranten komen met het vliegtuig. Toen ik er woonde waren die normaal gesproken even na elven in de winkel.
Maar als er dikke mist was dan kwamen ze wel later. & je wist ook onmiddellijk dat ze er waren: een dikke rij tot buiten de krantenwinkel.
& als je wilt wennen aan het Orkadisch: BBC Radio Orkney zet door de week elke morgen het actualiteitenprogramma Orkney Today op het web.
Alvast veel plezier met de planning! & als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust.
MVG,
---Peter.

Dat radioprogramma moet zijn: Around Orkney

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 18 jan 2015, 22:19 »
Wally,

Allereerst van harte welkom op het forum en wat heb jij een bijzondere reden om naar Orkney te reizen!
Dan wat betreft je vraag over het reizen naar Orkney.  Naast het reizen per vliegtuig of per boot is er nog een derde mogelijkheid, namelijk het reizen per trein.
Een paar maanden geleden heb ik deze mogelijkheid, die niet door zo heel veel mensen wordt gekozen, nog gepromoot op dit forum.
(zie http://www.schotlandforum.nl/index.php/topic,7753.0.html).

Ik ben zelf een paar keer tot volle tevredenheid per trein naar Schotland gereisd. Nav. jouw vraag, en omdat ik zelf ook nog eens naar Orkney wil, heb ik even nagezocht of de trein ook voor die bestemming een goede optie is.
Mijn conclusie is dat die reis inderdaad heel goed per trein zou kunnen.

Hoe zou die reis er dan uit kunnen zien?:
- per trein naar Brussel zuid
- overstappen op de Eurostar (op hetzelfde station) en dan in twee uur naar Londen reizen
- in Londen een korte wandeling van het St. Pancras station naar het Euston station.
- op Londen Euston (om 21:16) de slaaptrein (Caledonian Sleeper) nemen richting Aberdeen (aankomst 07:34) of Inverness   (aankomst 08:36)
- daarna verder reizen richting Orkney op één van de manieren die al door andere forumleden is aangegeven.

Deze reis mag er omslachtig uitzien, maar heeft volgens mij als duidelijk voordeel, boven de andere mogelijkheden, dat je ‘s ochtends lekker vroeg in Schotland aankomt en dan nog alle tijd hebt om die dag door te reizen naar Orkney.
Zelf kan ik altijd prima slapen in de Sleeper en begin mijn reis in Schotland daardoor heerlijk uitgerust.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 18 jan 2015, 23:17 »
Vorig jaar zouden wij vanuit Newtonmore naar Inverness zijn gespoord en daar overstapt zijn naar Thurso. Daar zouden we de ferry hebben genomen en op Orkney per huurauto wat hebben rondgereden... Ook ouwe taarten sporen dus :laughing8:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken