Wally,
Allereerst van harte welkom op het forum en wat heb jij een bijzondere reden om naar Orkney te reizen!
Dan wat betreft je vraag over het reizen naar Orkney. Naast het reizen per vliegtuig of per boot is er nog een derde mogelijkheid, namelijk het reizen per trein.
Een paar maanden geleden heb ik deze mogelijkheid, die niet door zo heel veel mensen wordt gekozen, nog gepromoot op dit forum.
(zie
http://www.schotlandforum.nl/index.php/topic,7753.0.html).
Ik ben zelf een paar keer tot volle tevredenheid per trein naar Schotland gereisd. Nav. jouw vraag, en omdat ik zelf ook nog eens naar Orkney wil, heb ik even nagezocht of de trein ook voor die bestemming een goede optie is.
Mijn conclusie is dat die reis inderdaad heel goed per trein zou kunnen.
Hoe zou die reis er dan uit kunnen zien?:
- per trein naar Brussel zuid
- overstappen op de Eurostar (op hetzelfde station) en dan in twee uur naar Londen reizen
- in Londen een korte wandeling van het St. Pancras station naar het Euston station.
- op Londen Euston (om 21:16) de slaaptrein (Caledonian Sleeper) nemen richting Aberdeen (aankomst 07:34) of Inverness (aankomst 08:36)
- daarna verder reizen richting Orkney op één van de manieren die al door andere forumleden is aangegeven.
Deze reis mag er omslachtig uitzien, maar heeft volgens mij als duidelijk voordeel, boven de andere mogelijkheden, dat je ‘s ochtends lekker vroeg in Schotland aankomt en dan nog alle tijd hebt om die dag door te reizen naar Orkney.
Zelf kan ik altijd prima slapen in de Sleeper en begin mijn reis in Schotland daardoor heerlijk uitgerust.