Auteur Topic: welke boot?  (gelezen 6153 keer)

marieke

• Gast
welke boot?
« Gepost op: 10 dec 2006, 19:39 »
Ik heb de stukjes gelezen over de Queen en de King, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
Aangezien Dennis (mijn echtgenoot dus) varen niet heel geweldig vindt, willen we de kans op eventuele zeeziekte :icon_pale: zo veel mogelijk verkleinen. Met welke ferry is het nou het fijnste varen en waar kun je op de ferry dan het beste zitten qua hut.
Ik wil toch maar geen avondmaaltijd boeken, stel dat zijn maag 'm nou toch parten speelt...ontbijt gaat er waarschijnlijk wel in, dus die boek ik wel mee. Ik las dat op de ferry de maaltijden niet heel veel duurder zijn dan wanneer je ze van te voren boekt.
Op de Stena Line ferry's kon je ook gewoon wat fastfood eten, dan loopt het niet zo in de papieren. Is dat op deze ferry's ook zo? Kon het op de site niet echt vinden. We hebben zelfs eenmaal een Mc Donalds gehad, dat vonden de kinderen natuurlijk helemaal geweldig!
nou, ik hoop op veel heel wijze raad, dan kan ik het laatste stukje van de reis boeken, bij voorbaat bedankt in elk geval, :aye groet Marieke

Offline Ina

• Schotland fan
Re: welke boot?
« Reactie #1 Gepost op: 10 dec 2006, 19:50 »
De Queen is kleiner en wat stabieler, de meeste mensen geven de voorkeur aan de Queen.
Wij nemen altijd een binnenhut net boven de waterlijn, buitenhutten zouden (misschien) wat meer schommelen.

Je kunt op de boot wel broodjes, worstjes ed krijgen, ontbijt is als je het boekt wel heel uitgebreid maar 's morgens kun je in de bar ook belegde broodjes en sapjes krijgen. Frisdrankautomaten zijn aanwezig.
Maar goedkoop is het allemaal niet, een zak met krentebollen en chocolademelk van huis meenemen is een stuk goedkoper.
:aye

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 10 dec 2006, 20:00 »
Ik zou juist denken dat een groter schip stabieler is ? Net zoals een Boeing 747 minder last heeft van wind dan een 2-motorig vliegtuigje ?

Ik heb volgens mij met beide schepen de oversteek wel gemaakt (maar weet ik niet eens zeker), maar er is me qua deining nooit een verschil opgevallen. Tot ik het hier las ook nooit bij stilgestaan. Vrijdag kan ik je er meer over vertellen: donderdag scheep ik in op de Queen of Scandinavia :icon_smile:.

Qua hut zou ik zeggen: daar waar de motoren zitten; dat is het zwaartepunt van de boot en de rest schommelt daar min of meer omheen. Waarmee ik niet zeg dat je op een laag dek moet zitten, hoor, maar als de motoren achterin staan zou ik dus niet helemaal voorin gaan zitten (liggen). Ga je in het hoogseizoen ? Dan vraag ik me af of je wel keus hebt: qua omruilen van hutten dus. Misschien ook iets om rekening mee te houden.
Leven en laten leven

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #3 Gepost op: 10 dec 2006, 20:23 »
De keren dat we via IJmuiden gingen, voeren we met de King. De eerste keren in een binnenhut en voeld de zeekziekte wel mee, de laatste keer in een buitenhut. En dat was dus ook meteen de LAATSTE keer. Thomas die de hele nacht lag over te geven (hij was toen 2,5 jaar en na elke keer schoven we hem een stuk naar beneden op het bed. Maar ja, daardoor  zelf dus een gebroken nacht en in combinatie met harde wind, werden wij 's morgens bij het opstaan ook nog eens zeeziek (op een lege maag! :icon_pale:  ). Het duurde tot in de middag totdat we dat wee? gevoel kwijt waren. 
Gelukkig was de terugvaart een stuk rustiger, maar we waren vooraf toch wel gespannen.
De volgende 2 vakanties waren in Frankrijk, maar Schotland bleef trekken, dus sindsdien zijn we met de Stena Line Discovery gegaan. Helaas gaat die uit de vaart, dus komend jaar gaan we maar met de Eurotunnel.
Maar laat het niet afschrikken hoor, Thomas is zowieso ook al gauw wagenziek. En ervaring met de Queen hebben we niet.

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 10 dec 2006, 22:09 »
Ik zou juist denken dat een groter schip stabieler is ? Net zoals een Boeing 747 minder last heeft van wind dan een 2-motorig vliegtuigje ?

De King is erg hoog en daardoor onstabieler, (voor zover ik heb begrepen) :dontknow:

Online anja

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 11 dec 2006, 07:39 »
wij zijn in 2000 ook met de King gevaren en 's morgens waren m'n dochter en ikzelf behoorlijk misselijk, en velen met ons.
De jaren daarna zijn we nooit meer ziek geweest.
Ik denk inderdaad dat de hoogte van de King de oorzaak is, want hoe hoger je op het schip zit, hoe meer deining.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 11 dec 2006, 08:21 »
Ik heb zelf op beide boten gevaren en ben nog nooit zeeziek (gelukkig) geweest, maar ik vond de King verschrikkelijk op beide keren, terwijl het rustig en mooi weer was, maar dat gestamp, ik werd er echt gek van hoor. Misschien lag dat wel aan de plaats waar we lagen. we lagen helemaal onderin, onder de waterlijn. Ik had iedere keer het gevoel dat de motoren o.i.d. uit elkaar ploften. De beide keren dat we op de queen gevaren hebben, vond ik veel prettiger. wij lagen daar ook op de onderste dek, bij het zwembad). Super geslapen hoor. We hebben nu een buitenhut geboekt. Oeps :dontknow:! zal mij benieuwen.
Ik vond de King veel gehoriger. Op de Queen hebben we nooit wat gehoord, terwijl op de King de heen- en terug weg erg lawaaierig was.
Voor mij geen King meer hoor, ik plan echt de reis met de Queen.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #7 Gepost op: 11 dec 2006, 10:21 »
Ik heb zelf op beide boten gevaren en ben nog nooit zeeziek (gelukkig) geweest, maar ik vond de King verschrikkelijk op beide keren, terwijl het rustig en mooi weer was, maar dat gestamp, ik werd er echt gek van hoor. Misschien lag dat wel aan de plaats waar we lagen. we lagen helemaal onderin, onder de waterlijn. Ik had iedere keer het gevoel dat de motoren o.i.d. uit elkaar ploften.

Wij hadden dezelfde ervaring op de King, we hadden een buitenhut boven de waterlijn maar de motoren leek je wel te horen stampen door het hele schip heen. Gelukkig was ik niet zeeziek (reisziekte-pilletje voor de zekerheid maar ingenomen). Op de heenweg hadden we slechter weer dan op de terugweg, hij stampte zichzelf echt door de golven heen. De terugweg was dan ook een stuk relaxter, leek wel of we wind mee hadden, dus het gestamp was ook niet zo erg, maar het geluid van de motoren was ook in onze hut goed te horen (oordopjes mee dus, als je met de King gaat).

Wij hadden geen ontbijt en diner bijgeboekt van te voren, op de terugweg hebben we bij het loket van DFDS in Newcastle dat later nog bijgeboekt en het was niet eens zoveel duurder dan van te voren op de site boeken. Op de heenweg dus een broodje mee en 's ochtends betalen bij het ontbijtbuffet zelf. Maar het avondeten is wel erg lekker hoor, dan heb je tenminste ook een betere bodem voor evt. zeeziekte dan dat je een paar broodjes eet.

Maryken en Ruben

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 03 jan 2007, 21:39 »
Die King en Queen zijn dat boten van DFDS?? en kan je de boot kiezen?
Wij gaan voor onze huwelijksreis naar Schotland en willen met de boot,maar geen idee welke en waarvandaan enzo, een beetje fatsoenlijke prijs is ook fijn, kortom tips zijn welkom  :hello2:

groetjes Maryken en Ruben

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #9 Gepost op: 03 jan 2007, 21:42 »
Die King en Queen zijn dat boten van DFDS?? en kan je de boot kiezen?
Wij gaan voor onze huwelijksreis naar Schotland en willen met de boot,maar geen idee welke en waarvandaan enzo, een beetje fatsoenlijke prijs is ook fijn, kortom tips zijn welkom? :hello2:

groetjes Maryken en Ruben

Inderdaad, de King en Queen zijn van DFDS en varen overnacht tussen Newcastle en IJmuiden. Als je wilt kiezen tussen boten, moet je je vertrekdatum erop aanpassen (op de site van DFDS kun je kijken welke data de Queen of de King vaart).

marieke

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 03 jan 2007, 23:24 »
Ik ben er net achter gekomen dat de prijsberekening op vraag en aanbod gaat, dat wil zeggen, hoe meer mensen er geboekt hebben hoe duurder de overtocht wordt. Ik keek namelijk een week geleden voor de prijs en toen ik de reis later daadwerkelijk boekte was ik ineens weer duurder uit, dus wacht als je weet wanneer je gaat niet te lang met boeken.
je kunt via de site dus ook kijken wat je kwijt bent. Ik betaal in het hoogseizoen voor 2 volwassenen en 2 kinderen en een auto voor een retour 640 euro. Zit de annulerings verzekering inbegrepen, de maaltijden niet.

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 04 jan 2007, 09:42 »
Klopt. DFDS heeft gekozen voor een systeem waarbij de vroegste boekers de hoogste "vroegboek" korting krijgt. Gelukkig was ik in een positie om zelf te kunnen bepalen wanneer ik in 2007 naar Schotland vaar dus heb ik in September vorig jaar al geboekt. Ik had inderdaad de meeste keus en wij gaan in juni dit jaar lekker luxe in een commodore hut op de Queen  :tongue3: naar Newcastle voor ? 664,75. En da's toch goedkoper dan eerdere commodore overtochten die we gemaakt hebben waarbij wij veel later geboekt hebben. Wij hebben alleen voor ontbijten gekozen omdat we ons middag- en avondmaal altijd wel bij elkaar scharrelen en omdat de prijzen voor eten aan boord er ook niet om liegen. Ontbijt moet ik wel want ik moet iets eten zodra ik wakker ben (diabetes).

Ik kan mij goed voorstellen dat zo'n overtocht een hele belevenis is  :laughing7: en voor het bedrag dat je ervoor mag neertellen kan dat ook maar beter een hele beste belevenis zijn, maar als je al vanaf vorige eeuw naar Newcastle vaart voelt het op den duur niet anders dan opstappen op de bus. Verdraaid leuke "bus", maar toch...

Echter, we zouden geen Nederlanders zijn als we niet ergens over te klagen hadden dus: Let op de prijzen in de pub waar het zo gezellig "echt Brits" vertoeven is. Kan duur uitpakken als je er met een gezin zit. Daarnaast kan een kleintje whisky (ook wel "wee dram") behoorlijk aanslaan, vooral als het weer lekker winderig is en de evenwichtsorganen toch al moeten wennen aan het zachte deinen :drunken_smilie:.
Ook de sfeer in het winkeltje ruiken nog naar belastingvrije pionieren tussen de rinkelende flessen whisky in het schap, de ene fles mooier en groter dan de andere, de prijzen zijn dat echt niet meer :nooo. Ik betaal voor "mijn" whisky bij "mijn" Duitse slijter (ik woon aan de grens (Jawohl!)) gewoon veel minder. Pas dus op voor het dure "we zijn toch op vakantie?"-gevoel. Vakantie klopt, maar dat wil nog niet zeggen dat het geld er met bakken tegelijk uit moet :evil5:...

Omdat DFDS iedere dag vaart en de overtocht zo'n 14 uur duurt, varen de Queen en de King om en om; er zit immers een dag tussen. Dus als je een voorkeur hebt voor het ene dan wel het andere schip hoef je maar een dag "om" te plannen.

Gelukkig is de "Duke" verkocht want dat vonden mijn vrouw en ik maar een wanstaltig geval dat supergehorig was. Met de Queen hebben we de beste ervaringen, vandaar dat we daarvoor ook dit jaar weer gekozen hebben :hypocriet. Ik hoor dan ook graag van jullie of de King (de "nieuwe" aanwinst, hoewel 2e hands gekocht van een andere rederij maar zo gaat dat kennelijk in de scheepvaart...) net zo goed bevalt als de Queen... :icon_salut:

isapaardje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 21 feb 2007, 15:55 »
De Queen is kleiner en wat stabieler

Als ik de technische gegevens bekijk, is de Queen 2 meter langer en 2 meter breder dan de King.
Er kunnen meer passagiers op en hij is veel zwaarder.

In dat opzicht zou ik dus zeggen dat de Queen groter is dan de King (de Queen is de oudste boot).

Echter als je kijkt naar het aantal auto's dan heeft de King een grotere laadruimte, want er kunnen bijna 300 auto's meer mee.

Meer technische gegevens op : http://www.dfdsseaways.nl/DSW/NL/OnBoard/an/Facts/

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 21 feb 2007, 16:32 »
Volgens mij is de King een stuk hoger en daardoor onstabieler.

isapaardje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 21 feb 2007, 18:07 »
Ja daar kon je wel eens gelijk in hebben (die hoogte). Als hij dan ook nog eens smaller is ... dan is het bij wind een wiebelig ding  :icon_pale: