Auteur Topic: Wales november 2014  (gelezen 11364 keer)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Wales november 2014
« Gepost op: 05 nov 2014, 21:52 »
Citaat
(ps. veel plezier in Wales, Wittebeer  :icon_thumleft:

Dat gaan we hopen. Ben al veel warme kleding aan het pakken, eerst decennia niet naar Schotland gaan omdat het "klimaat" je niet aan zou staan en dan ga je het jaar daarna in NOVEMBER naar Wales. Gekker moet het niet worden.
Heeft ook een praktische reden, We willen in ieder geval even WEG na een beroerd jaar qua gezondheid en Wales stond toch op de lijst. Je bent wat flexibeler als je met eigen vervoer bent.

Vanwege de flexibiliteit hebben we gekozen alleen de boot naar Hull te boeken plus een eerste overnachting nabij het Peak District plus de laatste overnachting in Canterbury terug en de boot Dover - Calais. Systeem wat ik wel meer doe als ik geen idee heb hoe lang ik ergens over ga doen en nu heeft het tevens een medische reden, heb al 2x moeten annuleren dit jaar.

De route is ongeveer uitgestippeld en dan een lijstje maken van Hotels en B&B onderweg, daar misbruik ik Trivago en Bookings.com dan maar voor, Bookings.com boek ik trouwens wel eens. Heb je het gezien voor die dag dan kijk je op je lijst.
Ik ga er van uit dat het in Wales in november niet volgeboekt is, als het anders is waarschuw me dan.

Ergens heb ik gelezen dat ze in Wales op iedere straathoek een B&B hebben. Voor wat het waard is.

Je googled wat af maar over Wales is forumtechnisch niet veel te vinden, hier op DIT forum zie ik zo een viertal leden wiens verslagen en foto's mij al een aardig beeld geven en waar ik wat mee kan, de kennis hier is breder dan alleen Schotland mag ik constateren al is natuurlijk duidelijk waar het zwaartepunt ligt.

Geplande route in een dag of 9:
0   Hull
1   Chesterfield
2   Wilmslow
3   Hawarden
4   Ruthin
5   Denbigh
6   Conwy
7   Betws-Y-Coed
8   Cearnarfon
9   Beddgelert
10   Porthmadog - Portmeirion
11   Dolgellau
12   Machynlleth
13   Newtown
14   Aberystwyth
15   Cardigan
16   Norberth
17   Carmarthen
18   Brecon
19   Merthyr Tydfill
20   Abergavenny
21   (Oxford)
22   (Rondom Oxford)
23   Salisbury
24   Eastbourne
25   Canterbury
26   Dover

Commentaren gewenst als ik iets erg mis.

Oxford is er slechts ingebracht voor als het onverhoopt sneller gaat, anders gaat het direct van Abergavenny naar Salisbury. In Eastbourne moeten we zijn omdat daar een neef woont, en als we toch in de buurt zijn.....

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Re:Wales november 2014
« Reactie #1 Gepost op: 05 nov 2014, 22:17 »
Geen canal-tochtje in Llangollen met de trekschuit+paard of een wandelingetje over het Pontcysyllte Aqueduct?  :tongue3: (en daar houdt mijn Wales-ervaring op tot heden). Klinkt zonder ook al als een leuk tripje!

Veel plezier alvast, ff lekker ertussenuit heb je zo te lezen welverdiend  :icon_thumleft:

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 05 nov 2014, 22:19 »
Citaat van: Wittebeer
[...] :l
 Bookings.com boek ik trouwens wel eens. Heb je het gezien voor die dag dan kijk je op je lijst.

Ergens heb ik gelezen dat ze in Wales op iedere straathoek een B&B hebben.[...]
nog even een tip voor booking.com: als een plek je wat lijkt & booking.com zegt dat het vol is, probeer ze dan rechtstreeks bellen. Voor dat soort misleiding zijn ze al eens veroordeeld door de Reclame code cie, al weet ik niet meer of dat in NL of VK was
& wat die straathoeken betreft: je moet er wel een tegen komen  :laughing7:
Hoe dan ook, veel plezier!

Offline Dirk

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 06 nov 2014, 07:09 »
We hebben een aantal jaren geleden een huisje gehuurd in Beddgelert en dat is wel een mooie omgeving.
je hebt er de ffestiniog railway vlakbij in Porthmadog voor een leuk trein tripje.
Snowdon Mountain zit er niet te ver vandaan maar als je met dat treintje omhoog wilt zou ik alvast proberen te boeken want soms is die weken van te voren al uitverkocht.

Veel plezier in Wales

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 06 nov 2014, 10:17 »
Wij hebben zowel van zuid als noord Wales vakantieverslagen, misschien leuk als voorpret: http://www.sonnie-tieske.nl/index.php/vakantieverslagen
En 3 weken terug zijn we in Pembrokeshire en Carmarthenshire geweest, prachtig!! Check de verslagen maar voor wat tips om te doen in de omgeving  ;)
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 06 nov 2014, 11:05 »
nog even een tip voor booking.com: als een plek je wat lijkt & booking.com zegt dat het vol is, probeer ze dan rechtstreeks bellen. Voor dat soort misleiding zijn ze al eens veroordeeld door de Reclame code cie, al weet ik niet meer of dat in NL of VK was
& wat die straathoeken betreft: je moet er wel een tegen komen  :laughing7:
Hoe dan ook, veel plezier!

De verslagen van de reageerders had ik al gespot.

Dat van Bookings.com wist ik. Het is een commercieel bedrijf en ze zijn heel verraderlijk in hun marketing. Maar dat kan je ook omdraaien naar eigen voordeel. Zij pushen je tot boeken door de indruk te wekken dat er geen kamers meer zijn. Maar toen ik een keer "de laatste kamer" boekte bleven er gewoon kamers beschikbaar dus daar moet je je niet door laten leiden.

Als systeem gebruik ik Bookings.com om te zoeken en als het iets lijkt zoek ik de website op van het hotel. Die liggen vaak in dezelfde lijn maar dan boek ik liever daar want ik weet dat ze een aardige provisie moeten betalen en die gun ik het hotel liever. Als ze hoger liggen of Bookings.com heeft een Genius-aanbieding dan hangt het er een beetje vanaf.
Het hotel in Canterbury heb ik wel bij Bookings.com gedaan, bij bookings 67 pond en via hun eigen site vanaf 90. Dus soms kom je toch bij bookings uit.

Moet je ook wel uitkijken dat je niet het bezemhok krijgt maar daar heb je de recensies voor.

Wat me ook opviel is als je gewoon aan het surfen bent (en dat wordt allemaal gevolgd) dat je soms na een week wachten ineens datzelfde hotel goedkoper ziet. Het loont dus wel eens om vroeg te beginnen met kijken.

Expedia ook wel eens geboekt, werkt ook goed. Je bent niet getrouwd met een bureau.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 06 nov 2014, 11:13 »
Wij hebben zowel van zuid als noord Wales vakantieverslagen, misschien leuk als voorpret: http://www.sonnie-tieske.nl/index.php/vakantieverslagen
En 3 weken terug zijn we in Pembrokeshire en Carmarthenshire geweest, prachtig!! Check de verslagen maar voor wat tips om te doen in de omgeving  ;)
Die van een paar weken geleden had ik nog gemist.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 06 nov 2014, 11:17 »
Geen canal-tochtje in Llangollen met de trekschuit+paard of een wandelingetje over het Pontcysyllte Aqueduct?  :tongue3: (en daar houdt mijn Wales-ervaring op tot heden). Klinkt zonder ook al als een leuk tripje!

Veel plezier alvast, ff lekker ertussenuit heb je zo te lezen welverdiend  :icon_thumleft:
Nee, zo rustig hoeft het niet voor mij, de boot heb ik al eens door de Biesbosch gedaan maar niet voor langere tijd graag. Was wel grappig om te lezen.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #8 Gepost op: 07 nov 2014, 08:31 »
Maar de Biesbosch heeft dan weer geen hoogste aquaduct, en dat aquaduct is een bezienswaardigheid op zich zonder dat je de boot in gaat/hoeft  ;)  :tongue3:
(je moet alleen geen hoogtevrees hebben, alhoewel het wandelpad tenminste een railing heeft)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 11 nov 2014, 23:02 »
Nou forumgenoten, Wales is ook leuk, zelfs in november. Het voordeel is dat je rekent op 100% regen en dan zijn halve dagen regen makkelijk te accepteren. Vakantie tussen de buien door.

De vergelijking met Schotland dringt zich nu en dan wel op. De overeenkomsten zijn soms groter dan de verschillen.
In Noord-Wales viel me het volgende wel op: De A4086 en de A487 tussen Dolgellau en Machynlleth laten je zo maar in Schotland wanen.
De B 4518 tussen Machynlleth en Llanidloes is ook een topper wat mij betreft. Het zijn maar voorbeelden.
Het weidse gevoel is minder doordat de landschappen wat minder langerekt zijn dan in Schotland. Het euforisch gevoel duurt korter maar dat zal je minder merken als je zou gaan wandelen.  

Het is iets minder ruig als je het vergelijkt met de highlands, je blijft altijd in de bewoonde wereld want het is er dichter bevolkt.
Waar minder mensen zijn vind je meer dieren. Persoonlijk is het voor mij niet zo belang, maar voor de faunawatchers…….de wildlife die ik als leek heb gespot in Wales waren een enkele adelaar, voor de rest was het schapen en schapen, al dan niet met een geverfde stip.
Etaleren de Schotten hun zelfstandigheidsgevoel met vlag- en kiltvertoon, in Wales is zowat alles tweetalig vermeld. Niet te lezen en niet te verstaan.
Mijn (met de nadruk op mijn) ervaring is dat de Welsh ietwat stugger zijn als de Schotten, maar dat kan natuurlijk een momentopname zijn, ik ben er nog niet weg.

Prijspeil is vergelijkbaar met Schotland maar wellicht heb ik wat pech dan geluk gehad (de statistieken hebben meer waarnemingen nodig), mijn indruk dat Schotland qua prijs/kwaliteitsverhouding wat gunstiger is. Of het ligt aan de smaak natuurlijk. De ale’s (het bier) is slapper, alleen de Chrismas-versie van de Moose kwam in de buurt. Verkrijgbaar want het is al bijna kerstmis, H-otel Royal Goat in Beddgelert was tenminste al helemaal versierd.
De kastelen vallen me eerlijk gezegd een beetje tegen,  de Schotten hebben in het verleden denk ik wat meer gevoel gehad voor een goede locatie.

Dan moesten we natuurlijk ook naar Portmeiron, maar dat was een misser. Een gecreerd minidorpje waar je als entree 10 pond pp moet betalen (en als je niks kunt zien en je bent er nu eenmaal dan ga je toch) die verder ook niks Walesachtigs heeft. Vergelijk het een beetje met een Hundertwasser-huis (en dat een aantal keer, zet er een hek omheen en vraag entree. En in dit geval dus zeker niet te weinig. De stijl is weliswaar anders, maar vanwege de vergelijking.  Ze hebben er zelfs een h-otel waar je samen 3 nachtjes romantisch mag verblijven. In de lijn van de entree mag je daar dan 600 pond voor neertellen, 200 pond per ster.

Na Aberystwyth is het mooie een tijdje afgelopen. Ook het Pembrokeshire is niet wereldschokkend, maar wellicht omdat het hier nu regent.
Vandaag zijn we neergestreken  in  Brecon in het Castle H-otel, we blijven hier nu even wat langer, het extraatje Oxford gaan we niet halen, rustig aan dan breekt het lijntje niet.

Wat me wel opvalt is de hoge gemiddelde leeftijd hier, nu zitten we wel buiten het seizoen (nog geen NL-auto kunnen ontdekken) en blijkbaar in wat ouwe-lullen h-otels (zelf ook niet meer piep natuurlijk), alleen in grote plaatsen zie je nog wat jeugd.

Wordt nog een paar dagen vervolgd, dan is ook dit weer over……
O ja, voor Wales reden we ook nog een dag rond in het Peak District, voor een indruk is dat genoeg. Is een leuk voorgerecht.

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 12 nov 2014, 07:54 »
Leuk zo'n update!!
Ja, ik vind vooral noord-Wales ook een soort Schotland-in-het-klein waar je idd het weidse mist. En waar het een stuk bewoonder is.
Verder vind ik zelf de Welsh nagenoeg net zo lief als de Schotten, heel hartelijk en open en geïnteresseerd. Wel zijn ze iets minder 'Hollander-fan' als de Schotten lijken te zijn..  :laughing7: Maar goed, zolang je maar niet Engels bent...  ;)

Zelf vond ik Brecon wat tegenvallen qua plaatsje, alsof het wel leuk kán zijn maar daar nog wel een opknapbeurtje voor nodig heeft. Maar de directe omgeving is geweldig! Prachtig om daar rond te rijden.. of te wandelen als het weer mee zit.

Wbt Pembrokeshire: ik vind het prachtig, maar ik ben dan ook dol op kliffen  ;) Persoonlijk vind ik Cornwall wat dat betreft iets indrukwekkender maar het viel mij zeker niet tegen. Prachtige wandelingen gemaakt daar. Ben je bij St Davids geweest toevallig? Dat is wel echt een aanrader..

Veel plezier nog!!

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 15 nov 2014, 03:13 »
Het zit er weer bijna op, nog even uitrusten hier in Eastbourne, zondag nog een toetje Kent en dan is het weer voorbij.

Zuid-Wales was wel mooi, maar als je eerst Noord-Wales gezien hebt is je verwachtingspatroon wellicht wat anders. Het is niet echt uniek te noemen en voor mij geen reden om daar nog eens terug te keren. Dan is er wel veel meer elders in de wereld te beleven. En echt goedkoop kan ik het ook niet noemen. Schotland kan prijs-kwaliteit de winst wel binnenhalen.
Ben wel blij dat ik het gedaan heb (ondanks dat het weer wat te wensen over liet maar ja het is november), de nieuwsgierigheid is weer bevredigd.

Als ik straks weer opgedroogd ben kijken we nog verder, ik had ook nog Ierland tamelijk hoog op de lijst staan maar zoals het nu staat (ze hebben me verteld dat Ierland wel lijkt op Zuid-Wales) mag die nog even wachten, dan ligt Schotland deel 2 eerder in de planning.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 17 nov 2014, 18:48 »
Het is alweer afgelopen. Na Eastbourne (toch niet "verlopen" zoals me was voorgespiegeld) nog even een overnachting Canterbury, gewoon net voor de boot zodat je niet onder tijdsdruk staat.

Canterbury gaf me weer eens de een herhaling van indrukken van plaatsen waar je weer eens na hele lange tijd komt. Ook Canterbury is niet meer zoals 40 jaar geleden, het popperige is er wel van af. Net rond de kathedraal is het nog wat zoals vroeger, speciaal voor de toeristen maar de rest is weer ingenomen door Primark, M&S en de ander bekende ketens.

We hadden trouwens een economy ticket van P&O maar konden toch een boot eerder mee zonder bijbetaling. Pirority verviel dan wel maar dat is logisch, je komt al eerder aan. De lounge was trouwens nagenoeg leeg, de meerwaarde heb ik niet echt gevoeld of het moet het uitzicht recht vooruit geweest zijn.
En stom dat ik in de planning vergeten had dat de klok weer een uur vooruit moest. Dus toch handig die boot eerder.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 17 nov 2014, 22:47 »
Voor de planners even de uitgaven in Ponden per dag.

Gemiddelden:             Schotland    Wales

Hotels/B&B p/dag          82              78
Benzine 1:14                 21              17
Eten en drinken             58              51

De rest is wat minder vergelijkbaar. Zo was ik in Schotland bijna 200 pond in totaal kwijt aan entrees, in Wales is veel minder te doen in die zin. Voornamelijk Stonehenge maar dat was niet in Wales. Ongeveer 20 pond per dag aan van alles en nog wat, ik houd niet alles bij.

In totaal scheelde het per dag overigens niet zoveel, beide iets over de 200 pond per dag.
Wij (2) eten wat we lekker vinden dus soms is dat wat duurder, maar vrijwel nooit voor en nagerechten (is niet nodig), zelden lunch en wel een kamer met eigen sanitair. Niet te flauw en niet te gek.

Conclusie blijft gelden, ik vind Schotland meer value for money.

Schotland kost per dag overigens meer dan de USA als je dat op hetzelfde niveau wilt doen, dus ben je spekkoper als je je Schotland kunt veroorloven. Eten is duurder, overnachtingen zijn duurder, benzine is duurder. Staat huurauto en vlucht tegenover.
Het is overigens niet om te vergelijken, dat kan ook niet, maar dichtbij is niet altijd goedkoper dan ver weg, je bent echt bevoorrecht als je Schotland kunt "doen".

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 07 dec 2014, 14:06 »
Nog een foto-aanvulling op Noord-Wales:

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 07 dec 2014, 22:24 »
Prachtige foto's  :icon_thumleft:
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 08 dec 2014, 08:38 »
Mooi!!  :icon_thumleft: