Leven in Schotland > Werken in Schotland

Hallo en vraag 'simpel' baantje

(1/1)

Lisa:
Hallo allemaal,

allereerst zal ik me even voorstelling, want ik ben nieuw hier.
Ik hoop na de zomer naar Glasgow te kunnen verhuizen. Ik wil eerst drie maanden in een hostel werken als vrijwilliger om het dagelijks leven in de stad echt goed te leren kennen en zo te bepalen of het echt mijn stad is, zoals ik nu denk.

Ik zoek al jaren naar een andere stad om in te wonen, waar de natuur heel dichtbij is. Afgelopen zomer heb ik die ein-de-lijk gevonden: Glasgow. Ik ga over een maandje weer terug en ben dus ook bezig met voorbereidingen voor volgende zomer.

Ik heb al op websites gekeken om te zien welke vacatures online staan, want september/oktober zou de periode zijn waarin ik een baan ga vinden. Nu ben ik gewoon op zoek naar een 'simpele' baan: receptie in een hostel of hotel of in een bar.

Uiteraard heb ik bijna alle topics over werk vinden in Schotland al gelezen, maar die gaan wel allemaal specifiek over een bepaalde sector, wat uiteraard logisch is. Dus ik kan daardoor niet echt een inschatting maken van kansen. Ik zie vacatures online voor een receptiemedewerker die al 30 dagen open staat, maar bij een andere vacature stond weer dat alleen de mensen die uitgenodigd worden voor een gesprek bericht krijgen, omdat ze veel sollicitaties verwachten.

Kunnen jullie mij hier iets meer inzicht in bieden? Ik had eigenlijk het idee dat ik binnen 1 a 2 maanden toch wel een simpel baantje had moeten kunnen vinden. Is dit een te rooskleurig beeld? Zijn dit gewilde banen in Glasgow?

Hartelijk bedankt alvast als jullie me wat nieuwe inzichten kunnen bieden!

Groet, Lisa

Wolfcvd:
Hai Lisa

Ik denk dat het wel zou moeten lukken om vrij snel een simpel baantje te vinden in Glasgow. Het is een grote stad en er zijn veel winkels, hotels en restaurants. Het is wel een beetje nadelig dat je na de zomer komt, want in de zomer hebben ze meer personeel nodig in hotels, hostels, bars, etc en als je start in de zomer dan heb je kans dat je kan blijven in het najaar. Aan de andere kant, winkels zoeken vaak extra personeel voor de kerstperiode.

Overigens is het vrij normaal hier dat je alleen bericht krijgt als je uitgenodigd wordt voor een gesprek. Persoonlijk vind ik dat vrij onbeleefd en niet wat ik gewend was in Nederland, maar ja....

Groetjes,
Caroline

Lisa:
Hoi Wolfcvd,

bedankt voor de reactie!

Ik weet dat het niet heel handig is om na de zomer een baan te zoeken, maar ik wil eerst drie maanden in een hostel werken om de stad beter te leren kennen. Ik hoop natuurlijk dat ik daar kan blijven ;-) Maar daar ga ik niet vanuit.

Daarom houd ik ook nu al de banensites in de gaten, om te zien hoeveel vacatures er nu online staan. En het verbaast me eigenlijk hoeveel receptiemedewerkers gevraagd worden. Wellicht omdat veel mensen stoppen na de zomer/hoogseizoen en er dus een gat ontstaat?

Als ik in mijn drie maanden al zeker weet dat ik wil blijven, kan ik wel al in bv juli of augustus gaan solliciteren. Maar omdat ik dan nog steeds mijn vrijwilligerswerk heb, zal ik pas in september of oktober echt kunnen beginnen met werken..

Groet, Lisa

Edit: en ik hoop dat het hosteleigenaar waar ik eventueel voor zou werken, misschien wat vacatures weet en mij kan aanraden ;-)

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie