Poll

Is deze planning haalbaar?

ja
4 (80%)
nee
1 (20%)

Totaal aantal stemmen: 5

Auteur Topic: 12 daagse reis schotland  (gelezen 26229 keer)

Offline benoudelansink

• Schotland fan
12 daagse reis schotland
« Gepost op: 21 okt 2014, 09:43 »
Hallo allemaal,

Wij willen in 2015 van 18 t/m 29 augustus met een huurauto een rondreis maken door schotland en hebben de volgende planning in gedachten:
Dinsdag 18 augustus:    vlucht vanaf dusseldorf naar edinburgh, aankomst 12:55
Woensdag 19 augustus:  Edinburgh
Donderdag 20 augustus: naar stirling castle en daarna door naar pitlochry om te overnachten
Vrijdag 21 Augustus:  naar fort george en daarna door naar fort augustus om hier te overnachten
Zaterdag 22 Augustus: Loch ness
Zondag 23 augustus: naar Skye, hier overnachten
Maandag 24 Augustus: Skye. Bootocht maken.
Dinsdag 25 augustus: vanaf skye naar Fort William, hier overnachten
Woensdag 26 augustus: Via Ben nevis en Glencoe naar Oban, hier overnachten.
Donderdag 27 Augustus: Mull en Iona bezoeken.
Vrijdag 28 Augustus: van Oban naar Edinburgh, overnachten in Edinburgh.
Zaterdag 29 Augustus: om 13:20 vlucht terug

we zouden graag jullie mening willen over deze planning. Het is ons eerste schotland bezoek, misschien zijn we wel iets te sportief qua planning.
Hebben jullie misschien nog tip voor boottochten vanaf skye? We hadden zelf deze gevonden: http://www.aquaxplore.co.uk/ Deze vertrekt vanaf elgol.
En misschien hebben jullie nog wel tips over bezienswaardigheden/must sees op onze route.

Groeten,
Ben en Debby

Offline Ruud Glenlivet

• Schotland fan
Re:12 daagse reis schotland
« Reactie #1 Gepost op: 21 okt 2014, 10:59 »
Hoi Ben en Debby,

Is wel te doen denk ik, maar redelijk wat kilometers. Ik denk alleen dat als je van Fort George naar Fort Augustus rijdt, dat je dan Loch Ness wel gezien hebt. Dan zou ik in plaats van de dag die je voor Loch Ness hebt uitgetrokken liever een extra dag op Skye of Mull/Iona doorbrengen. Verder is er natuurlijk veeeel meer te zien onderweg maar daar zul je niet veel tijd voor hebben. Hangt natuurlijk ook een beetje af van wat je wilt zien, wat je interesses zijn.

Groet

Ruud

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 21 okt 2014, 12:03 »
Hai Ben en Debby

De Bella Jane gaat ook van Elgol en maakt een trip naar Loch Coruisk, schijnt prachtig te zijn. Zie hier: http://www.bellajane.co.uk/

Als je de Ben Nevis wilt beklimmen hou er dan rekening mee dat dat ongeveer 7 uur duurt (4 uur naar boven, 3 uur naar beneden). Je bent dan dus een groot deel van de dag daarmee bezig.

Als je de auto mee wilt nemen naar Mull, dan raad ik je aan de ferry van Lochaline naar Fishnish te nemen in plaats van Oban - Craignure. De Lochaline ferry is de helft goedkoper dan de Oban ferry en gaat vaker over. Je moet dan 20min zuid van Fort William de Corran ferry nemen naar Ardgour en van daar naar Lochaline rijden. De prijs voor de Corran ferry en de Lochaline ferry samen is nog steeds een stuk goedkoper dan de Oban ferry naar Mull. Maar ja, het moet wel in je planning passen natuurlijk.

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline benoudelansink

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 21 okt 2014, 12:13 »
Hoi Ruud en Caroline,

Dank jullie wel voor je reactie. We vinden historische gebouwen (kastelen/kloosters/etc) wel leuk om te bezoeken maar kunnen ook genieten van de natuur. Dus misschien is het wel een goed idee om die dag loch ness wat uit te smeren over de andere dagen zodat we wat meer tijd hebben om dingen te bekijken. De Ben Nevis zullen we niet gaan beklimmen.
Is het verder raadzaam om van te voren al overnachtingen te boeken of kun je ook op de bonnefooi wel wat vinden?

Gr
Ben en Debby

Offline Struner

• Schotland fan
Re:12 daagse reis Schotland
« Reactie #4 Gepost op: 21 okt 2014, 12:23 »
Zoals ik het zie zal het wat meer zijn dan 800 km - afgezien van de toertjes. Moet op zich te doen zijn in zes rijdagen.
Wat Ruud ook al zegt, langs Loch Ness kom je toch al.
Jullie willen overnachten in wat grotere plaatsen (voor Hooglander begrippen  ;) ): Pitlochry, Ft William & Oban.
Ook daarom is het mooi om een nacht op Iona te zijn!
& misschien hebben jullie tijd om nog wat te zien op Skye: Trotternish, Glenbrittle.
In augustus is het verder wel verstandig om vooruit te boeken:
In Edinburgh heb je dan het festival, dus daar is het sowieso druk (wel leuk) en op Iona is boeken echt een must.
Alvast veel plezier met de voorpret!
---Peter.

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 21 okt 2014, 12:33 »
Accommodatie boeken op Skye is ook een must, daar is het in de zomermaanden altijd superdruk. Fort William en Mull zijn ook populair, dus ook verstandig om vooraf te boeken.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 21 okt 2014, 13:29 »
Hai

Ik zou voor Mull en Iona ook iets meer tijd uit trekken. Misschien een overnachting op Mull inplannen. Wij zijn afgelopen zomer een dagje vanuit Oban naar de Treshnish isles geweest. , dat is ten westen van Mull. Van Mull zelf niet meer gezien dan  onderweg vanuit het busje. En dat was bij elkaar al een lange dag.
En Skye is ook te mooi voor 1 dag eigenlijk.

Offline benoudelansink

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 25 okt 2014, 09:24 »
Dank jullie wel voor jullie adviezen. We hebben onze planning enigszins gewijzigd. We hebben inmiddels tickets via Ryanair gekocht voor donderdag 13 augustus t/m dinsdag 25 augustus.
Ipv eerst Edinburg aan te doen rijden we de geplande route nu omgekeerd:

Donderdag 13 augustus: via glencoe naar fort william, daar overnachten
vrijdag 14 augustus: Ben Nevis en Glencoe, overnachting in Glencoe
zaterdag 15 augustus: Misschien s'morgens naar Fort William en dan via de route door Caroline de oversteek maken naar Mull, doorrijden naar tobermory, daar overnachten
zondag 16 Augustus:Rondrijden door mull oversteek naar iona daar overnachten
Maandag 17 augustus: Iona en dan weer naar mull overnachting
dinsdag 18 augustus: doorrijden naar Elgol op island of skye overnachting in elgol
woensdag 19: s'morgens boottocht en dan rondrijden op skye overnachting op skye
donderdag 20 augustus: Skye ook overnachting
vrijdag 21 augustus: urquhart castle/loch ness dan naar fort george en dan naar pitlochry, daar overnachten
zaterdag 23 augustus: naar stirling castle, dan naar de luchthaven huurauto inleveren en via openbaar vervoer of taxi naar edinburgh overnachting daar
zondag 24 augustus: edinburgh
maandag 25 augustus: edinburgh
dinsdag 26 augustus: s'middags terugvlucht.

Wat vinden julllie daar van?
Moet je de oversteek per ferry ook van te voren boeken?
Groeten
Ben en Debby

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 25 okt 2014, 11:16 »
Ziet er goed uit! Lange dag rijden op de de 21e, maar dat is voor een keer waarschijnlijk niet zo erg.
De ferry van Lochaline naar Fishnish is een 'non-reservable' ferry, je hoeft (en kan) die dus niet te reserveren.
Uit nieuwsgierigheid: als je de Ben Nevis niet gaat beklimmen, wat ben je dan van plan te doen op de 14e?

Groetjes,
Caroline

Offline benoudelansink

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 25 okt 2014, 11:42 »
Caroline,

Dank je wel voor jouw advies.
We wilden een beetje rondkijken op de 14e en wellicht een heel klein stukje de Ben Nevis beklimmen.
Of heb jij (of iemand anders op het forum) nog een tip wat we dan de 14e zouden kunnen doen / gaan bekijken? (In de buurt van Fort William / Ben Nevis)

Groeten,
Ben & Debby

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 25 okt 2014, 11:57 »
In plaats van een stukje Ben Nevis te doen is het misschien leuker om naar Steall Falls te lopen. Zie hier: http://www.walkhighlands.co.uk/fortwilliam/steallfalls.shtml

Offline u

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 25 okt 2014, 12:06 »
Je kunt op de 14e ook met de trein een retourtje Ft. William - Mallaig nemen. Is prachtig!  Als je met de stoomtrein zou willen, moet je die wel van tevoren reserveren.
Wat het reserveren van de boot betreft: Wij wilden vorig jaar vanuit Oban naar Mull. Heen was geen probleem, maar terug zat alles vol. Als je die boot wil nemen, kun je dus beter van te voren reserveren.
Verder ziet jullie reis er erg aantrekkelijk uit! Ik denk dat je nog wel een keer terug wil om hier en daar wat langer te blijven.....

Offline ilonka

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 26 okt 2014, 11:38 »
 :schface Fort William: Crannog Cruises, een boottocht op Loch Linnhe.
Of: Neptune's Staircase .
Tripje naar Loch Arkaig? Altijd een topper!( Incl. Cameron museum)

Ilonka

Offline benoudelansink

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 31 okt 2014, 14:40 »
Dank jullie wel voor jullie reacties, ik heb gisteren nog even gekeken naar de woensdag als we op skye zitten. S'morgens willen we de boottocht vanuit elgol doen.
In de middag zitten we te twijfelen tussen 2 opties:
Optie 1:
tegen 13:00 rijden naar de fairy pools en daar een wandeling doen. Het is al gauw een uur en kwartier rijden en volgens deze link:
http://www.isleofskye.com/skye-guide/top-ten-skye-walks/fairy-pools
wandel je er 40 minuten over. Dus al met al beetje ruim ingeschat rij je hier dan tegen 4 uur weg. We willen dan naar Dunvegan om te overnachten. dat is plus minus 40 minuten rijden.

Optie 2:
Ook tegen 13:00 weg rijden naar neist point, ongeveer 1 uur en drie kwartier rijden. Dan ook volgens deze link;
http://www.isleofskye.com/skye-guide/top-ten-skye-walks/neist-point-lighthouse
Is het 45 minuten wandelen. Als we dit ook ruim inschatten rij je hier tegen half 5 weg. Naar Dunvegan is het dan nog een half uur rijden.

Ik denk dat we deze twee niet kunnen combineren. Dan wordt het al gauw 19:00. Als ik op tripadvisor kijk zijn de meningen verdeeld. Fairy pools zou te toeristisch en druk zijn, neist point is te ver omrijden voor een mooi uitzicht...
Wij hebben een lichte voorkeur voor de vuurtoren. Wat zijn jullie ervaringen?

Offline benoudelansink

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 31 okt 2014, 15:16 »
En dan nog een vraag mbt Loch ness, we willen vrijdags 21 augustus naar urquhart castle om daar loch ness te bekijken. Kun je hier uren vertoeven of is het er langs rijden en af en toe stoppen om te kijken wel voldoende?

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 31 okt 2014, 16:06 »
Ik vind Fairy Pools & Neist Point echt 2 prachtige locaties! Reken maar min 1 uur voor Fairy Pools & Neist Point
- Fairy Pools: hiervoor moet je toch al wat wandelen voor het echt interessant begint te worden...maar zeker een aanrader!
- Neist Point: dit kun je  indien nodig op z'n Japans bezoeken; vanop de parking kun je langs de cliffs wandelen en heb je een mooi zicht over de vuurtoren....
(Maar als je ervoor gaat, ik vond dit toch wel stijle route vond ik, ma ik dan wel een watje :D)

- Urquhart: tja...een serieuze trekplaats voor toeristen, wel een mooie locatie, ma meer dan 2uur zou ik er niet blijven!
De restaurantjes in de buurt vonden we echt niets, 3 x al geweest en in verschillende restaurants gegeten 2x een tegenvaller...3de keer tot in Inverness doorgereden :-)
Vorig jaar kwamen we ook uit Skye via Inverness om dan in Edinburgh te overnachten,
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline benoudelansink

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 03 nov 2014, 15:29 »
We proberen nog een beetje een inschatting te maken wat je gemiddeld aan eten en drinken kwijt bent.
Waar moeten we hier rekening mee houden?

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 03 nov 2014, 20:21 »
Als je s'ochtends goed ontbijt, kun je s'middags lichter eten; een soepje, broodje, melts,wraps....ofzo eten voor'n 5-tal pond.
Dinner reken ik gemiddeld £10-15 voor een hoofdgerecht!
We eten meestal in de pub, af en toe een echt goed restaurant.
Als het weer het toelaat BBQ buiten met verse producten van bij de locale visboer en/of locale slager (heerlijke herinneringen!!!)  

Uiteraard, kan het steeds voor minder en voor meer geld....

Drank, een pint/ glas wijn £4-5

rend

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 05 nov 2014, 15:39 »
In Schotland heb je met een hotel-overnachting met ontbijt niet veeel eten meer nodig. En i kkan het weten. Hier in NL vreet ik me kapot. Maar daar kun je gewoon LANGG op vooruit. Verder reken op 15 pond voor avond-eten zonder of net met een glaasje drinken. Kommetje soep tussendoor 3/50 5/00 schotland is niett goedkooppp maar je kunt ook de lokale super..... bezoeken voor net een extra broodje en een beetje beleg zodat je tussendoor nog wat te eten hebt dan reken je op ongeveer 20 pond per dag inclusief avond eten P.P.. is x12 +- 240/250 pond. Moet te doen zijn. Cottage is dan wellicht goedkoper omdat je daar zelf koooken kunt. Maaar heeft ook de welbekende nadelen+in de vakantie koken moet je voor zijn. Ook een optie is om als avond-eten.. bij een goede bakker een grote pie te kopen. Warm te maken en dan bende voor een paar pond een maaltje rijker. Ipv de duurdere optie v/a 15 p.p.p nagerecht is altijd duur. Applecross inn is het eten goed betaalbaar maar het stukje cake kost goud geld. Niet doen dus.. Althans als je goedkooppp uit wilt zijn. Verder kun je dan ook nog altijd met een tentje gaan natuurlijk...............

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #19 Gepost op: 05 nov 2014, 17:59 »
Welkom op het forum  :wave: Is het jullie eerste keer Schotland?

We proberen nog een beetje een inschatting te maken wat je gemiddeld aan eten en drinken kwijt bent.
Waar moeten we hier rekening mee houden?

dat je na de trip geen chips meer kan zien  :laughing7: 

Wat hiervoor al gezegd is, op een Full Scottish breakfast kun je tot ver in de middag overleven. Voor 10-15 pond p.p. kun je een behoorlijke pub meal krijgen op de meeste plekken. Ook voorverpakte sandwiches zijn in supermarkt/dorpswinkel vaak verkrijgbaar voor een paar tot zo'n 5 pond.

En dan nog een vraag mbt Loch ness, we willen vrijdags 21 augustus naar urquhart castle om daar loch ness te bekijken. Kun je hier uren vertoeven of is het er langs rijden en af en toe stoppen om te kijken wel voldoende?

De weg van Fort Augustus naar Urquhart Castle vond ik wel ok, maar door de bomen en bochtige weg zie je tijdens het rijden weinig van het meer. Wat overigens ook niet het meest spectaculaire is van Schotland. Ik vond het kasteel zelf wel leuk om wat tijd door te brengen, maar als je van Skye naar Pitlochry en dan ook nog langs Fort George (wat je ook wilt bezoeken denk ik anders ga je daar niet expliciet langs?) en Urquhart Castle in 1 dag wilt weet ik niet wat je precies of het wel aan te raden is om bij Urquhart ook nog veel tijd te spenderen. Ik vind het al behoorlijk veel auto-tijd die dag.

Fairy pools zou te toeristisch en druk zijn, neist point is te ver omrijden voor een mooi uitzicht...
Wij hebben een lichte voorkeur voor de vuurtoren. Wat zijn jullie ervaringen?

Als je twee volle dagen hebt op Skye (19 en 20 augustus), heb je voldoende tijd om zowel een boottocht als een wandeling naar de Fairy Pools als een behoorlijk tripje Neist Point in te plannen, toch? Beide toch wel behorend tot de mooiste plekjes op Skye. Heel verschillend van elkaar, dus ik zou geen keuze kunnen maken.

Alvast veel voorpret, geheid dat jullie na deze trip nog een keer terugwillen om het op sommige plekken iets langer over te doen  :icon_thumleft:

Offline Erwin

• Schotland fan
  • Living the life
« Reactie #20 Gepost op: 06 nov 2014, 10:15 »
In Schotland heb je met een hotel-overnachting met ontbijt niet veeel eten meer nodig. En i kkan het weten. Hier in NL vreet ik me kapot. Maar daar kun je gewoon LANGG op vooruit. Verder reken op 15 pond voor avond-eten zonder of net met een glaasje drinken. Kommetje soep tussendoor 3/50 5/00 schotland is niett goedkooppp maar je kunt ook de lokale super..... bezoeken voor net een extra broodje en een beetje beleg zodat je tussendoor nog wat te eten hebt dan reken je op ongeveer 20 pond per dag inclusief avond eten P.P.. is x12 +- 240/250 pond. Moet te doen zijn. Cottage is dan wellicht goedkoper omdat je daar zelf koooken kunt. Maaar heeft ook de welbekende nadelen+in de vakantie koken moet je voor zijn. Ook een optie is om als avond-eten.. bij een goede bakker een grote pie te kopen. Warm te maken en dan bende voor een paar pond een maaltje rijker. Ipv de duurdere optie v/a 15 p.p.p nagerecht is altijd duur. Applecross inn is het eten goed betaalbaar maar het stukje cake kost goud geld. Niet doen dus.. Althans als je goedkooppp uit wilt zijn. Verder kun je dan ook nog altijd met een tentje gaan natuurlijk...............

Tip

Ontbijt bij de meeste ASDA's , Tesco's, Dobbies Garden centre's etc. zijn er al vanaf 3 1/2 pond per persoon. Je betaald per item een paar pence, dus je kan het zo duur maken als je wilt.

(VOOR DE LUNCH) Greggs....is een zaak waar je broodjes,stokbroodjes, drinken en overheerlijke (niet vette) saucijsenbroodjes (£ 0.80pst) kan krijgen (erg goedkoop en bestaat in heel veel steden en dorpen)

Avond eten.....mischien is Jimmy Chung iets om te proberen.....all chinese you can eat voor £ 10.00 / £ 12.00 (ex drank).  Is OK maar niet erg culinair.
Jimmy is vaak in de grote steden te vinden. Anders doet Pup food het erg goed.

Veel plezier....en je ziet, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Offline benoudelansink

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 06 nov 2014, 11:00 »
Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Het is inderdaad onze eerste keer schotland!
Qua eten en drinken had ik 100 euro per dag gerekend, dit kan ik denk ik wel iets naar beneden bijstellen dan  :hello2:

Ik had voor de 19e augustus al dit bedacht:
Na de boottocht naar de fairy pools.
Vanuit de fairy pools naar dunvegan om hier te overnachten. Als we tijd hebben eerst langs neist point.
Zo niet dan kunnen we s'avonds na het eten naar neist point. Vanuit Dunvegan is dit een half uur rijden.

Wij zijn zelf niet van de hele lange wandelingen, dus je zult ons nooit een dag zien wandelen, om dingen te zien of bekijken willen we best wel een paar uur wandelen.

Dan de 20e augustus: s'morgens het claigan coral beach en dunvegan castle bezoeken, en na de middag rondrijden:

Volgens Google maps zijn we dan al gauw 2 uur onderweg qua rijtijd
Als ik het goed heb kunnen we via deze route even stoppen bij duntulm castle en komen we uiteindelijk ook bij Kilt Rock langs.
Volgens mij is dit wel een mooie route om te rijden en af en toe te stoppen om te genieten van het uitzicht of niet? Misschien nog tips aan jullie kant voor bezienswaardigheden langs deze route?
The old man of storr doen we dan volgend jaar wel  :aye

Ik zelf heb het idee dat we dan tegen 16:00 a 16:30 wel in portree zijn.

Dan zouden we nog verder door kunnen rijden naar beneden maar twijfelen of Fort Augustus dan nog haalbaar is.
Volgens Maps is dat al gauw 2 uur rijden.
Als we uitgaan van een uur rijden komen we in dornie uit, hier zouden we ook kunnen overnachten en dan de 21e langs het loch ness rijden.
Hiermee hebben we de reistijd voor de 21e wat verkort. Wat is jullie mening hierover?

En 2 uur uittrekken voor Fort George, is dat reëel?

En dan ipv Pitlochry naar Inverness of Newtonmore, om daar te overnachten. newtonmore is ongeveer een uur rijden vanuit Fort george. Inverness een half uur.

We zien jullie meningen/adviezen weer graag tegemoet!!  :bagpipe :bagpipe

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #22 Gepost op: 06 nov 2014, 11:38 »
Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Het is inderdaad onze eerste keer schotland!
Qua eten en drinken had ik 100 euro per dag gerekend, dit kan ik denk ik wel iets naar beneden bijstellen dan  :hello2:

...En dan ipv Pitlochry naar Inverness of Newtonmore, om daar te overnachten. newtonmore is ongeveer een uur rijden vanuit Fort george. Inverness een half uur.
Wij waren vorig jaar (ook eerste keer) aan eten/drinken rond de 60 pond per dag kwijt. Ja ook een ale moet er af en toe in. Gewoon niet te gek, soms wat goedkoper soms iets duurder. Meestal lijkt het even duur maar je krijgt ook meer dan voldoende. Wij lunchen dan daar ook niet een koekje tussendoor.

Juist in Pittlochry en Inverness heerlijk gegeten, ik zoek het nog even op.

http://www.tripadvisor.co.nz/ShowUserReviews-g186566-d1739654-r125146741-Drummonds-Pitlochry_Perth_and_Kinross_Scotland.html

De Castle Tavern in Inverness, het adres voor de liefhebber van Real Ale. Vooral de Broadside kon mijn goedkeuring wegdragen. Maar voor het eten moet je reserveren, is veel vol.

rend

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 06 nov 2014, 11:49 »
IK zou zelff niet in DUNvegan gaan zitten.... Eerder in PORTREE/SLIGACHAN/GLEN-BRITTLE/CAR-BOST

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 06 nov 2014, 13:59 »
Als je in Dunvegan overnacht, dan kun je in de Stein Inn gaan eten, ongeveer 20 min rijden van Dunvegan.
Ik vind het de gezeligste pub van Skye, en het eten was er lekker en niet duur! Is gelegen in een prachtige baai, zeer gezellig en gemakkelijk parkeren!
http://www.steininn.co.uk/

En als je dan in Trotternish bent, zeker stoppen aan de Quiraing!