Auteur Topic: Met de trein naar Schotland (+ aantal foto's van Iona)  (gelezen 23565 keer)

Offline Hebrides

• Schotland fan
Met de trein naar Schotland (+ aantal foto's van Iona)
« Gepost op: 19 aug 2014, 21:36 »
Gisteren ben ik per trein naar Schotland gereisd. Eerst naar Brussel, vandaar met de Eurostar naar Londen en tenslotte de Caledonian Sleeper naar Fort William.
Een mogelijkheid die niet door veel forumleden wordt gebruikt, maar wat mij betreft een absolute aanrader!
Want wat is er mooier dan wakker te worden midden in de Highlands? En ik heb ook nog nooit eerder zo'n mooi uitzicht gehad tijdens mijn ontbijt!

Offline Light

• Schotland fan
Re:Met de trein naar Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 19 aug 2014, 22:07 »
O, wat heerlijk voor je! En dan ben je dus langs Tyndrum, Rannoch Station en Corrour gekomen... Langs Loch Treig, Tulloch en Spean Bridge... en kon je zwaaien naar Neptune Staircase  OOOOOWWWW...  :drunken_smilie:  :-X (Doe nu een Highland Hyena na  :laughing7:)

En, Hebrides, ligt er inmiddels sneeuw op Ben Nevis, zoals voorspeld? Kijk, dat willen wij Schotlandadepten natuurlijk uit de eerste hand weten van onze 'Reizende Reporter'  :happy10:

Geniet, geniet, geniet, Hebrides! Enjoy while ye can, hon (zeggen de Schotten toch?). So: DO !  :hello2:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline u

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 19 aug 2014, 22:10 »
Have fun  :sunny:

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 19 aug 2014, 22:25 »
Christina en Light dank jullie wel!
En inderdaad Light ben ik langs al die mooie plaatsen gekomen. Het laatste stukje ging trouwens niet per trein, maar per bus, omdat er een ongeluk was gebeurd.
Maar dat was door Scotrail prima geregeld en dus absoluut geen reden tot klagen, zeker niet als je weet dat er iemand bij het ongeluk is omgekomen.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-highlands-islands-28851957
Volgens een Scotrailmedewerker 'probably a suicide'. Ook dat gebeurt in Schotland......

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #4 Gepost op: 19 aug 2014, 22:43 »
Super zo'n aankomst in Schotland!
(een reisoptie die ik ooit heb overwogen, maar gezien het budget werd het toen de bus... dat nooit meer  :laughing7:)

Heel veel plezier Hebrides, geniet van je trip  :wave:

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 20 aug 2014, 09:10 »
Ook een reis die ik wel eens heb overwogen! In juli met mijn dochter met de bus (niet Eurostar) naar London geweest en dat vond ik toch wel een ERG lange reis. We zijn inclusief bootovertocht 10 uur bezig geweest (vanuit Breda) om in London te komen en dan nog door naar Schotland  :help:
Hoe lang ben je in totaal kwijt geweest? We gingen met een nachtbus/boot, misschien scheelt dat natuurlijk!
Veel plezier!

Offline Janrozen

• Schotland fan
  • Jan
« Reactie #6 Gepost op: 20 aug 2014, 11:48 »
Te gek dat dit kan, maar is het niet heel duur.   Geniet  :hello2: :icon_sunny:hoe is het weer

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 20 aug 2014, 19:42 »
Mijn ervaring met de trein was dat het juist wel veel duurder was dan de bus van Citylink; maar misschien is dat nu anders? Ik ben zeker geinteresseerd... Mag ik vragen wat je ervoor kwijt was?

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 20 aug 2014, 19:56 »
Ook een reis die ik wel eens heb overwogen! In juli met mijn dochter met de bus (niet Eurostar) naar London geweest en dat vond ik toch wel een ERG lange reis. We zijn inclusief bootovertocht 10 uur bezig geweest (vanuit Breda) om in London te komen en dan nog door naar Schotland  :help:
Hoe lang ben je in totaal kwijt geweest? We gingen met een nachtbus/boot, misschien scheelt dat natuurlijk!
Veel plezier!
Wilma de totale reistijd is voor deze reis wel heel erg afhankelijk van waar je woont in Nederland. Breda lijkt me wat betreft wel geschikt. Van Rotterdam naar Brussel is het met de 'gewone internationale trein' (dus niet de Thalys), 2 uur. Als ik me niet vergis dan kun je ook in Roosendaal opstappen, dat zou dan voor jou wel handig zijn.
Inchecken bij de Eurostar moet minimaal een half uur van te voren en je moet ook wel de nodige overstaptijd incalculeren want het gaat om een groot station.
Van Brussel (zuid) naar Londen (St. Pancras) is (ook) 2 uur.
Er zijn diverse sleepers. Degene die ik nam, Londen Fort William, vertrekt om 21.15 en komt aan om 09.55.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 20 aug 2014, 20:25 »
Wilma de totale reistijd is voor deze reis wel heel erg afhankelijk van waar je woont in Nederland. Breda lijkt me wat betreft wel geschikt. Van Rotterdam naar Brussel is het met de 'gewone internationale trein' (dus niet de Thalys), 2 uur. Als ik me niet vergis dan kun je ook in Roosendaal opstappen, dat zou dan voor jou wel handig zijn.
Inchecken bij de Eurostar moet minimaal een half uur van te voren en je moet ook wel de nodige overstaptijd incalculeren want het gaat om een groot station.
Van Brussel (zuid) naar Londen (St. Pancras) is (ook) 2 uur.
Er zijn diverse sleepers. Degene die ik nam, Londen Fort William, vertrekt om 21.15 en komt aan om 09.55.

Ik woon zelf in het Friesland, maar heb dochter in Limburg wonen. Vanuit Brussel vertrekken is ook wel een optie!
En die sleeper, kun je dan gewoon slapen? of is het net zoals in een bus met de leuning achterover en als je pech hebt, degene die erachter zit heeft dat liever niet!

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 20 aug 2014, 20:46 »
Ik woon zelf in het Friesland, maar heb dochter in Limburg wonen. Vanuit Brussel vertrekken is ook wel een optie!
En die sleeper, kun je dan gewoon slapen? of is het net zoals in een bus met de leuning achterover en als je pech hebt, degene die erachter zit heeft dat liever niet!
Wilma, laat ik nou ook in Friesland wonen! De vorige keer toen ik vanuit Londen met de trein terugkwam en toen echt alles meezat, deed ik 7 uur over de afstand Londen-Leeuwarden.
Voor de sleeper zijn er verschillende opties. Er zijn inderdaad 'stoelplaatsen' zoals in een bus, maar je kunt ook een berth nemen en dan heb je een echt bed qua ruimte wel wat te vergelijken met de hutten op de ferry.
En dan is het natuurlijk nog even afwachten of je goed kunt slapen in een schudende trein. Zelf wordt ik altijd heerlijk uitgerust wakker.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 20 aug 2014, 20:59 »
A, nog een Fries! :hello2:

Bedankt voor de info! Uit ervaring vertrekken we zo zuidelijk mogelijk. Ook omdat we het kunnen combineren met een bezoekje aan dochter.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #12 Gepost op: 20 aug 2014, 20:59 »
Mijn ervaring met de trein was dat het juist wel veel duurder was dan de bus van Citylink; maar misschien is dat nu anders? Ik ben zeker geinteresseerd... Mag ik vragen wat je ervoor kwijt was?

kan me niet voorstellen dat er iets goedkoper kan zijn dan de bus (behalve lopen  :laughing7:). Ben ook wel benieuwd, vooral als je niet met de auto naar over wilt of kunt, zou de trein een mooi alternatief kunnen zijn voor vliegtuig/bus (maar als de prijzen tweemaal over de kop gaan snap ik dat het geen populaire optie is ;)).

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 20 aug 2014, 21:40 »
Janrozen en Marieke,
Voor zowel de eurostar als de sleeper geldt dat de prijzen sterk kunnen varieren. Hoe vroeger je boekt des te goedkoper.
Een enkeltje Eurostar kost minimaal 59 euro, een retourtje 109. Met je ticket mag je ook vanaf elk station uit Nederland naar Brussel reizen.
Een bed in de sleeper is op zijn goedkoopst geloof ik rond de 60 pond.

rend

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 20 aug 2014, 22:48 »
Hey super wat betaalde je??? Lijkt me idd een aanrader!! Nooit v gehoord zo...

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 21 aug 2014, 23:16 »
Hm, met de vanuit het noorden komende wind zit je in Fort William momenteel goed qua neerslag (= weinig tot geen)... Morgen (vrijdag) belooft zelfs 'n hele mooie, zonnige dag te worden.  :icon_sunny:
maar eh... misscien heb je inmiddels alweer een bus of trein naar elders gepakt?  :wave:

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 22 aug 2014, 11:29 »
Hm, met de vanuit het noorden komende wind zit je in Fort William momenteel goed qua neerslag (= weinig tot geen)... Morgen (vrijdag) belooft zelfs 'n hele mooie, zonnige dag te worden.  :icon_sunny:
Uuhmm, gisteren vrij heftige stortbuien..... afgewisseld met zon, dat wel...... Ziet er beter uit voor de komende 5 dagen.

Mijn ervaring met de trein was dat het juist wel veel duurder was dan de bus van Citylink; maar misschien is dat nu anders?
Citylink is eerder dit jaar gestopt met het verkopen van de goedkope SuperSingle tickets. Dus misschien is de trein nu de goedkopere optie, zeker als je online een voordelig 'advanced' ticket kan kopen.

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 22 aug 2014, 12:25 »
Tijdens de aswolk in 2010 hebben we toen de trein van London naar Edinburgh moeten nemen, dit vonden we toch een lange saaie trip, dit was dan ook overdag. Maar nadien van Edinburgh tot Inverness, bij valavond, dat was gewoon adembenemend! Prachtig licht, landschappen, dat was een heeel mooie ervaring! Veel plezier!
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #18 Gepost op: 22 aug 2014, 14:02 »
Citylink is eerder dit jaar gestopt met het verkopen van de goedkope SuperSingle tickets. Dus misschien is de trein nu de goedkopere optie, zeker als je online een voordelig 'advanced' ticket kan kopen.

Groetjes,
Caroline

Voor zo'n 50 pond met Megabus van Amsterdam naar Glasgow v.v. als ik nu zou boeken voor september. Dus bus: nog steeds belachelijk goedkoop. Maar ook: 24 uur lang weinig comfort, weinig slaap en als je 'geluk' hebt zit je in een bus vol Amerikaanse tieners :tongue3:

Zit er eigenlijk een bagage-limiet aan wat je mee mag nemen in de trein Hebrides?

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 22 aug 2014, 17:07 »
Hey super wat betaalde je??? Lijkt me idd een aanrader!! Nooit v gehoord zo...
Rend, jij bent wel erg nieuwsgierig zeg! Maar goed nog een klein beetje meer info. Voor de Eurostar was ik dit keer net iets te laat voor het goedkoopste kaartje dus dat werd iets in de 60 euro.
Mijn sleeperkaartje was ook duurder dan het goedkoopste kaartje maar dat komt doordat ik de keuze had gemaakt om 1e klas te reizen.

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 22 aug 2014, 17:10 »
maar eh... misscien heb je inmiddels alweer een bus of trein naar elders gepakt?  :wave:
Light, wat aardig om wat weerdetails te geven :icon_thumleft:
Maar inderdaad ben ik inmiddels al weer een aantal reizen verder en zit ik nu ergens aan de kust, waar het momenteel prachtig weer is!

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 22 aug 2014, 17:12 »
[quote author=Wolfcvd link=topic=7753.msg131596#msg131596
[/quote]
Aha, dat verklaart dan waarom ik 2 jaar geleden voor een bepaalde busreis 13 pond kwijt was en nu 35 euro!

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 22 aug 2014, 17:19 »
Voor zo'n 50 pond met Megabus van Amsterdam naar Glasgow v.v. als ik nu zou boeken voor september. Dus bus: nog steeds belachelijk goedkoop. Maar ook: 24 uur lang weinig comfort, weinig slaap en als je 'geluk' hebt zit je in een bus vol Amerikaanse tieners :tongue3:

Zit er eigenlijk een bagage-limiet aan wat je mee mag nemen in de trein Hebrides?
Inderdaad Sas tegen dat soort prijzen kan geen trein op!
Qua gewicht is er in elk geval geen bagagelimiet en ik heb ook nog nooit iets van controle gezien, maat misschien zijn er officieel wel regels.

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 22 aug 2014, 17:24 »
Tijdens de aswolk in 2010 hebben we toen de trein van London naar Edinburgh moeten nemen, dit vonden we toch een lange saaie trip, dit was dan ook overdag. Maar nadien van Edinburgh tot Inverness, bij valavond, dat was gewoon adembenemend! Prachtig licht, landschappen, dat was een heeel mooie ervaring! Veel plezier!
Dank je SnEm! Inderdaad is het vanuit de trein vaak enrom genieten en dat geldt ook wel voor de bus en dan hebben we het nog niet eens over de ferries gehad.....

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 22 aug 2014, 23:02 »
Light, wat aardig om wat weerdetails te geven :icon_thumleft:
Maar inderdaad ben ik inmiddels al weer een aantal reizen verder en zit ik nu ergens aan de kust, waar het momenteel prachtig weer is!
Ja, was leuk 'gezien' van hier uit, maar eh... Caroline zit ter plekke en die gaf 't ECHTE weer door ... Sorry voor de foute info, Hebrides :bonk

Waar je inmiddels ook bent: alle goeds