Auteur Topic: Vraagjes m.b.t. emigreren  (gelezen 12642 keer)

Offline JenPM84

• Schotland fan
Vraagjes m.b.t. emigreren
« Gepost op: 04 jul 2014, 20:13 »
Hallo allemaal,

Ik heb even een paar vraagjes met betrekking tot het emigreren naar Schotland!  :bagpipe

-Hoe hebben jullie het geregeld met het meenemen van jullie dokters- en tandartsdossier? Kan er wel wat over vinden als ik het google, maar lees dat mensen de dossiers dan opgevraagd hebben bij hun huisarts/tandarts en dat ze het dan zelf vertalen...?  ???
-Wij willen flink wat elektronische apparaten vanuit NL meenemen naar Schotland, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Wat voor soort stekkerdoos kun je bijvoorbeeld aanschaffen zodat je deze apparaten gewoon kunt gebruiken en waar kun je dat kopen?

Dat was het even voor nu!

Groetjes,
Jennifer

Offline EllenC

• Schotland fan
Re:Vraagjes m.b.t. emigreren
« Reactie #1 Gepost op: 05 jul 2014, 01:19 »
wij hebben onze dossiers in het Nederlands meegekregen maar zelf gehouden.
 Wel aan de huisarts hier uitgelegd wat er binnen de familie speelde en wat we aan medicatie hadden.

Als je zeker weet dat je hier blijft zou ik gewoon alle stekkers vervangen door Engelse, dat scheelt heel wat gehannes met stekkerdozen slepen .

we hebben wel enkele Hollandse stekkerdozen in huis met een Engelse plug aan het eind voor de bezoekers.

Offline Erwin

• Schotland fan
  • Living the life
« Reactie #2 Gepost op: 05 jul 2014, 08:59 »
Hallo Jennefir,

Wij hebben gewoon bij de tandarts en huisarts in NL de gegevens gevraagd en meegenomen naar schotland.
Heb ze hier gevraagd of ze het wilde hebben. De tandarts niet, want die kijkt wel in je mond hoe het ervoor staat, maar de huisarts heeft alles gescand. Zij zei dat de medische termen in het dossier te begrijpen waren en de rest wordt 'zoals Ellen zegt, mondeling besproken

Dus eigenlijk geen probleem.

Geef wel goed aan welke mediciijnen je eventueel gebruikt en voor welke conditie. Je zult dan mischien iets andere medicijnen krijgen (merk enzo) maar dat kan geen probleem zijn.

Voor wat betreft stekkers......

Geen probleem.....bij B&Q (soort Praxis) en zeker bij Nickel & Dime kun je nieuwe britse stekkers voor een goede prijs kopen en dan alles aanpassen.
Houd wel rekening met zware apparaten zoals je koelkast/magnetron en alle andere apparaten die warmte produceren. Voor die moet je stekkers van 13A (Ampere) aanchaffen. voor kleine apparaten volsta je met 1A stekkers.
Zoals Ellen zegt is het aan te raden ook een losse NL/EN verdeelstekker te hebben voor bezoekers maar ook voor je eigen apparaten vaar een adaptor op zit die je niet kan verwisselen.

Veel success...

Offline JenPM84

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 08 jul 2014, 16:29 »
Hallo Ellen en Erwin,

Ontzettend bedankt voor jullie reacties!  :icon_thumleft:

Fijn om te weten dat het wat betreft het tandarts- en doktersdossier makkelijk te regelen is!

In de stekkers gaat dan wat meer werk zitten, maar dat moet zeker gaan lukken!  :)  Met stekkerdozen met een Engelse plug aan het eind/NL-ENG verdeelstekker bedoelen jullie dan zo'n reisstekker? Die heb ik in ieder geval genoeg!  ;)

Groetjes,
Jennifer

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 09 jul 2014, 11:28 »
ha Jennifer- nee ik bedoel zo'n doos waar 3 of 4 stekkers in kunnen

het uiteinde vervang je dan door een Engelse stekker

heel vroeger had ik wel een stel van die losse stekkers maar die zijn allemaal zoek, die kan je trouwens krijgen met en zonder randaarde.

Offline JenPM84

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 10 jul 2014, 16:45 »
Hoi Ellen,

Dank je wel!!! Nu snap ik het helemaal!  :D

Groetjes,
Jennifer

Offline JenPM84

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 10 jul 2014, 17:20 »
Hallo allemaal,

Ik heb nog even een andere vraag waar ik mee zit...

Het heeft betrekking op het kopen van een huis in Schotland. Ik heb hier al het een en ander over gelezen in het topic 'huis in Schotland goedkoper dan in Nederland?', maar ik stel mijn vraag hier even omdat er al heel lang niks in dat topic geplaatst is...hoop dat het ok is!

Is het anno 2014 nog steeds zo lastig om een huis in Schotland te kopen? Wij zijn ook heel erg aan het twijfelen wat nou verstandig is: eerst huren of kopen  :verward. Aan beide keuzes zitten wat haken en ogen. Huren lijkt toch vrij duur en aangezien wij onze 3 katten mee willen nemen, is dit waarschijnlijk geen optie. Veel verhuurders willen geen kat in hun huurhuis (laat staan drie!!!).
Kopen klinkt juist weer erg ingewikkeld en je moet zelf een smak geld investeren (toch?), wat wij simpelweg niet hebben. Ik denk dat we geluk hebben als we ons huis in Nederland met een heel klein beetje winst kunnen verkopen.

Ik hoor graag hoe jullie erover denken/wat jullie ervaringen zijn! Alvast bedankt!  :)

Groetjes,
Jennifer

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 10 jul 2014, 21:46 »
Wat als je gelijk koopt en het bevalt niet?......... :verward........(het land, de plaats, de buurt.....)

Veel prive huur gaat via agencies,  In het contract staat vaak: geen huisdieren, tenzij je toestemming van eigenaar aanvraagd.         9 van de 10 keer is dat dan geen probleem. (zeker als je kan bewijzen dat je katten niet de hele boel venielen!  :nono:)

Voor mij bevalt het huren; maar dat is een persoonlijke keuze. Huizen zijn niet goedkoop hoor, bekijk maar wat Estate Agencies web-sites.
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Caledonia

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 13 jul 2014, 05:19 »
Huisprijzen hangen, net als overal, helemaal af waar je wil kopen. Stad is duurder, maar hangt dan wel weer af hoe ver van het centrum natuurlijk. Het is hier echt niet duurder dan in Nederland, maar zou zeker eerst huren. Op die manier krijg je feeling met de plek waar je gevestigd bent en of je daar zou willen kopen in de toekomst. Wij huren nu twee jaar in Stirling, maar gaan hier niet kopen bijvoorbeeld en denken aan verhuizen naar Edinburgh, om verscheidene redenen
Als je wil kopen moet je hier een percentage van de prijs inleggen bij aanschaf, vaak 10%.

Eerst het land ervaren en dan besluiten of je wil kopen zou mijn advies zijn. En huren kan hier goedkoop, dus dan kun je weer sparen voor je aanbeting als je wil kopen over paar jaar!

Succes!

Offline JenPM84

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 14 jul 2014, 09:45 »
Hallo Bute en Caledonia,

Bedankt voor jullie reactie!

@Bute: ik heb op Zoopla gekeken naar huizen en ik moet eerlijk zeggen dat ik de huizenprijzen best mee vind vallen! Ik kijk dan ook naar de wat kleinere plaatsjes in de (wijde) omgeving van Hamilton. Huizen in een stad zijn inderdaad duurder. Ik woon momenteel in de Randstad en hier is het natuurlijk precies hetzelfde: een eengezinswoning is niet te betalen voor ons!
Huren is inderdaad fijner (heeft zeker onze voorkeur), omdat je niet gelijk vastzit aan een huis en een buurt/plaats, maar het lijkt mij wel lastig om aan te tonen dat mijn katten niet de hele boel vernielen... :dontknow:

@Caledonia: Wat moet je dan eigenlijk nog veel eigen geld inleggen zeg! Bedankt voor de tips!

Groetjes,
Jennifer

Offline JenPM84

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 15 jul 2014, 16:03 »
Hallo allemaal,

Waar ik eigenlijk heel nieuwsgierig naar ben, is hoe jullie de emigratie en de 'inburgering' eigenlijk ervaren hebben? Ging dit bijvoorbeeld zonder slag of stoot, of zijn er toch bepaalde problemen geweest?

Verder zijn wij zijn nu eigenlijk het aankomende referendum aan het afwachten. Er kan natuurlijk behoorlijk wat gaan veranderen! Laatst was er nog een interessant programma over op BBC. Hoe kijken jullie hier eigenlijk tegenaan?

Lijkt mij leuk om jullie ervaringen te lezen en om gedachten uit te wisselen hierover!  :)

Groetjes,
Jennifer

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 15 jul 2014, 23:46 »
Nou Jen, dat "inburgeren" is iets heel persoonlijks hoor.  Ik was zelf net 21, heb mezelf in het uitgaans leven gegooid en zo veel vrienden/vriendinnen gemaakt.  Ook gelijk altijd werk gehad, dus dat helpt ook met inburgeren.  Ik was alleen, dus ik "moest" wel!  :tongue3:   
Af en toe best heimwee gehad, maar echte spijt nooit!

Offline JenPM84

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 17 jul 2014, 17:00 »
Hi Bute,

Ja, dat snap ik!  ;)

Wel stoer dat jij het op die manier gedaan hebt!  :icon_thumleft: Maar wat je zegt: je moest wel!
Mijn vraag was meer bedoeld als: werd je snel geaccepteerd in de buurt waar je ging wonen of op het werk? Kan mij namelijk voorstellen dat wanneer je in bijvoorbeeld een dorp gaat wonen, de mensen daar zeer hecht zijn en je daar als buitenstaander (en buitenlander) moeilijk bij aan kan sluiten.

Groetjes,
Jennifer

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 17 jul 2014, 20:07 »

Mijn vraag was meer bedoeld als: werd je snel geaccepteerd in de buurt waar je ging wonen of op het werk? Kan mij namelijk voorstellen dat wanneer je in bijvoorbeeld een dorp gaat wonen, de mensen daar zeer hecht zijn en je daar als buitenstaander (en buitenlander) moeilijk bij aan kan sluiten.

Again; dat ligt echt aan jezelf, ik was hier al heel gauw ingeburgerd, terwijl ik een andere Nederlandse ken die al langer hier is en nog steeds als "buitenlander" aangezien wordt.
Mij zien ze allang niet meer als buitenlander aan, wat leuk is als men het over immigratie heeft.  Gesprekken kunnen "fel" worden (op dit moment is immigratie veel in het nieuws vanwege o.a. werkeloosheid), en dan beginnen ze "die" immigranten/buitenlanders af te kafferen.  Kom ik met een piep-stemmetje: "en ik dan?"   Maar ik blijk "niet mee te tellen"  :laughing7:

Ik zit ook in een "kleine" gemeente (nog geen 7000 op Bute).  Ik zou zeggen go with the flow (maar dring jezelf niet op)!
Ik zou me er echt geen zorgen over maken hoor................

Offline JenPM84

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 22 jul 2014, 11:40 »
Ok, Thanks voor de info!  :icon_thumleft: