Auteur Topic: Hoe zit het met council tax als je student bent en tegelijk een baan(tje) hebt?  (gelezen 9460 keer)

Offline Tiny2014

• Schotland fan
Hoi allemaal,

In september begin ik als PhD student in Edinburgh. Vooralsnog heb ik geen scholarship weten te bemachtigen. :crybaby2: Toch wil ik het zetten van deze stap niet eindeloos uit blijven stellen. Dus ga ik er voor en zoek ik ook de komende jaren door naar scholarships. Daarnaast hoop ik nog wat bij te kunnen verdienen met een bijbaan (bijvoorbeeld een teaching assistentship op de universiteit). Geen hoge bedragen maar alles helpt! Althans dat is de bedoeling. Ik zit echter met het volgende dilemma. Als student hoef je geen council tax te betalen. Maar hoe zit het als je naast de studie werkt? Voor de HMRC geldt dat je geen belasting hoeft te betalen over een inkomen dat kleiner is dan £10,000 ("Personal Allowance"). Maar hoe zit het me het wel of niet moeten betalen van de council tax (in Edinburgh)? Verandert het werken mijn status als student?

Citaat
Student jobs: paying tax

If you have a job when you’re a student you may need to pay Income Tax and National Insurance (NI).
Tax and National Insurance

You have to pay Income Tax and National Insurance if you earn over a certain amount. This is known as the Personal Allowance and is £10,000 in the tax year 2014 to 2015.

You have to pay NI if you earn more than £153 a week.

If you work for an employer in term-time then your Income Tax and National Insurance are usually taken automatically from your wages through Pay As You Earn (PAYE).

This applies to term-time and holiday jobs in the UK.

bron: https://www.gov.uk/student-jobs-paying-tax

Groetjes,
Tiny2014

Offline Fiona

• Schotland fan
Leuk (studie) plan. Ik kan het niet onderbouwen, maar mijn "gevoel" zegt dat je gewoon student blijft en dus geen counciltax hoeft te betalen.  Misschien kan je je aanmelden bij de FB groep "Nederlanders in Schotland", daar zijn meer studenten  :icon_thumleft:

Offline Bute

• Schotland fan
Kan ook bij elke Council verschillen?
Ligt er  ook aan WAAR je woont,  Council Tax kan soms bij de huur inbegrepen zijn!?

Bekijk dit anders eens, even op "students" klikken......... :evil5:........
http://www.edinburgh.gov.uk/info/20111/discounts_and_exemptions

Succes, ook met de studie  :icon_thumleft:

There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Màiri

• Schotland fan
Studenten betalen standaard in Edinburgh GEEN council tax. Behalve als je bij werkenden inwoont, dan moet je het wel betalen. Daarom staat er bij de advertenties van studenten altijd als harde eis dat je zelf ook student bent als je bij hen gaat inwonen. In feite regelt de universiteit dat je geen council tax hoeft te betalen. Daarvoor moet je een formulier invullen, maar dit wordt geregeld als je ter plekke bij de universiteit de inschrijving gaat doen. Geen zorgen dus. Voor zover ik weet. :)