Auteur Topic: Met een 'Engelsman' door Schotland  (gelezen 83819 keer)

Offline trx

• Schotland fan
Met een 'Engelsman' door Schotland
« Gepost op: 02 apr 2014, 09:24 »
Yep, kogel is door de spreekwoordelijke kerk, weer of geen weer, het wordt Schotland deze zomer. Helaas hangt mijn vriendin vast aan het bouwverlof hier in België waardoor we eind juli - begin augustus op reis moeten. We maken de reis samen op mijn Triumph Tiger 1050, dus niet al teveel bagagemogelijkheden maar ervaring uit het verleden leert mij dat ik toch altijd teveel mee heb  :hypocriet .

Onze planning ziet er als volgt uit :

- vrijdag 25/07 : - vertrek Zeebrugge richting Hull
- zaterdag 26/07 : Hull - Scarborough - Alnwick - Edinburgh (420km)
- zondag 27/07 : Edinburgh
- maandag 28/07 : Edinburgh - Isle of Skye (320km)
- dinsdag 29/07 : Isle of Skye
- woensdag 30/07 : Isle of Skye - Applecross
- donderdag 31/07 : Isle of Skye - Durness (300km)
- vrijdag 01/08 : Durness - Inverness (230km)
- zaterdag 02/08 : Inverness (Speyside rally in Elgin)
- zondag 03/08 : Inverness
- maandag 04/08 : Inverness - Fort William (320km via Devils Elbow pass)
- dinsdag 05/08 : Fort William (Isle of Mull)
- woensdag 06/08 : Fort William - Lochgilphead (150km)
- donderdag 07/08 : Lochgilphead (Kintyre en Isle of Arran)
- vrijdag 08/08 : Lochgilphead - ?
- zaterdag 09/08 :        ?        - Hull (600 à 750km over 2 dagen)

Een motorvakantie is voor ons combinatie van dingen bezoeken maar even goed genieten van het rijden. Afstanden zijn geen probleem, in 2011 heb ik Liverpool - Durness - Folkstone gedaan in 5 dagen en het was niet in rechte lijn (2800km), dan wel alleen op de motorfiets.

De plaatsnamen zijn indicatief natuurlijk, we moeten nog B&B zoeken in de buurt, het is maar om een idee te geven.

Enige suggesties qua overnachtingen in bovenvermelde regio's ? Onze vereisten zijn : proper / vriendelijk / veilige plaats om motorfiets te stallen / niet duur , wij verwachten geen luxe of grote tuin ofzo.

Offline trx

• Schotland fan
Re:Met een 'Engelsman' door Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 03 apr 2014, 09:50 »
Eerste B&B's zijn geboekt sie  :aye.

- 3 nachten in Kyle of Lochalsh (omg. Isle of Skye)

- 3 nachten in Nairn (omg. Inverness)

- 2 nachten Corpach (omg. Fort William)

- nog in afwachting van antwoord ivm 2 nachten in Lochgilphead (volgens online reservatie was er nog plaats).

Heb gebruik gemaakt van volgende site : http://www.roomfinderscotland.co.uk/

Nu vooral nog iets vinden in de buurt van Edingburgh maar dat zal iets moeilijker zijn had ik de indruk, of het is volzet, of het is duur. Soit, 2 nachten iets meer betalen is nu ook geen ramp, de bovenstaande zijn allemaal tussen de 50 en 60gbp per nacht/per kamer.

Iemand tips voor Edingburgh en omgeving Durness ?

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 03 apr 2014, 22:17 »
Hoi trx, ik zie net dat jullie van plan zijn 3 eilanden te bezoeken.

Hier kun je dat een beetje plannen; qua time-tables en prijzen:
http://www.calmac.co.uk

Veel plezier  :hello2:
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 03 apr 2014, 22:47 »
In de buurt van Edinburgh ligt Penicuik
zie link http://www.braidwoodfarm.co.uk/ daar kan je goed overnachten en ik dacht ook niet te duur.
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline trx

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 04 apr 2014, 18:45 »
zie link http://www.braidwoodfarm.co.uk/ daar kan je goed overnachten en ik dacht ook niet te duur.

Wel het toeval wil dat ik daar gisteren geboekt heb, had mijn cirkel wat groter gemaakt.

http://www.patieshillfarm.co.uk/map.html

Nadeel is dat we waarschijnlijk niet met openbaar vervoer naar Edinburgh kunnen en dus een ganse dag in motorkledij moeten rondlopen, anderzijds gaan we daar heel rustig kunnen logeren, is het qua prijs ook nog 'te doen' en zal mijn motorfiets ook veilig staan, in Edingburgh zou hij langs straat moeten staan en tja.... iedere motorrijder kent dat gevoel wel hé  ;).

Offline trx

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 04 apr 2014, 18:47 »
Hoi trx, ik zie net dat jullie van plan zijn 3 eilanden te bezoeken.

Hier kun je dat een beetje plannen; qua time-tables en prijzen:
http://www.calmac.co.uk

Veel plezier  :hello2:

Dank je wel voor de link, straks eens bekijken.

Is Isle of Arran de moeite om aan te doen met de motorfiets?
Maw, is het de moeite om de moeite / kosten te doen van de overzet ?

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 04 apr 2014, 23:37 »
Als je daar bent en je gaat naar Penicuick dan heb je op de A701 in de stad recht tegenover de grote supermarkt een pub op de hoek waar je heel goed kan eten en dan zou ik de haggisbonbon eens proberen. dat zijn een soort bitterballetjes maar dan met haggis er in. Lekker !!!

Wat je motorpak betreft je zou onderweg (in een klein dorpje) de bus kunnen nemen en misschien zijn er bij het station in Edinburgh wel kluisjes.
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline Erwin

• Schotland fan
  • Living the life
« Reactie #7 Gepost op: 05 apr 2014, 10:59 »

Nadeel is dat we waarschijnlijk niet met openbaar vervoer naar Edinburgh kunnen en dus een ganse dag in motorkledij moeten rondlopen, anderzijds gaan we daar heel rustig kunnen logeren, is het qua prijs ook nog 'te doen' en zal mijn motorfiets ook veilig staan, in Edingburgh zou hij langs straat moeten staan en tja.... iedere motorrijder kent dat gevoel wel hé  ;).

Natuurlijk kun je met het openbaar vervoer... :aye
Bus 47 brengt je van Penicuik naar Edinburgh Castle in 1 uur en 1 minuut

Op te zoeken in Google Maps en vraag daar directions van en naar... druk op 'busje en hij komt zo'. :evil5:

success.....

Offline trx

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 05 apr 2014, 12:12 »
Ah, straks eens uitvogelen ivm dat openbaar vervoer, om zo een ganse dag rond te lopen zijn er comfortabeler dingen dan motorlaarzen en leren broek  ;).

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #9 Gepost op: 05 apr 2014, 13:36 »
Is Isle of Arran de moeite om aan te doen met de motorfiets?
Maw, is het de moeite om de moeite / kosten te doen van de overzet ?

Tja, ligt eraan wat je zoekt in een motortocht over Arran. Simpel gezegd is het een rondje met twee overdwarse wegen en that's it. Het is wel een heel mooi, divers eiland en door de ligging van de hoofdweg rij je heel vaak langs de kust.
Manlief citerende: "ik zou het niet erg vinden om daar een dagje te moeten motorrijden".  :laughing7:

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 07 apr 2014, 00:41 »
zie link
http://www.braidwoodfarm.co.uk/
daar kan je goed overnachten en ik dacht ook niet te duur.

Dacht ik ook direct.  :icon_thumleft:
En vanuit Penicuik is de bus naar Edinburgh -indeed- geen probleem: Bus nemen vanaf Bushalte Braidwood Farm naar Centrum van Penicuik, daar de bus naar The ault reeky ... and Bob's yer uncle...
En jullie motor(en) staan safe, desnoods in de paardenstallen! Ask Irene (or David)!
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline trx

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2014, 17:43 »
Iets betaalbaar vinden in omgeving van Durness is niet zo simpel blijkbaar... We komen die dag van omgeving Isle of Skye, dus best voor Durness of in Durness zelf.
Suggesties ? Liefst minder dan 70gbp per nacht, meeste die ik geboekt heb zitten tussen 50 en 60gbp.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2014, 21:34 »
Iets betaalbaar vinden in omgeving van Durness is niet zo simpel blijkbaar... We komen die dag van omgeving Isle of Skye, dus best voor Durness of in Durness zelf.
Suggesties ? Liefst minder dan 70gbp per nacht, meeste die ik geboekt heb zitten tussen 50 en 60gbp.

Heb je weleens gedacht aan Youth Hostels/ Bunkhouses ? http://www.syha.org.uk/ of http://www.hostel-scotland.co.uk/ of google op Bunkhouse + plaatsnaam.  Soms hebben ze hier ook 2 persoonskamers. Ook bij  http://www.walkhighlands.co.uk/ kun je op accomodatie zoeken. Succes  :icon_thumleft:

Offline trx

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 15 jul 2014, 20:58 »
Ondertussen is alles geboekt, slechts 1 dure overnachting moeten boeken en die is dan nog buiten Schotland op terugweg naar Hull  (Sedbergh).

Binnen 10 dagen zitten we dit uur al ergens op de Noordzee richting Hull.
En hopen op mooi weer, zeker op de moto is regen niet aangenaam  :nooo , maar de schoonheid van Schotland wint het van het risico op slecht weer  :aye .

Zijn er must sees die niet in dit lijstje staan en in de buurt van onze route liggen ?

Op dit ogenblik voornamelijk kastelen en voor de rest niet zoveel. We zullen ze uiteraard niet allemaal bezoeken, sommige liggen op de route en zullen we gewoon van buitenaf bewonderen.
Je vindt wel veel info maar om door de bomen het bos te zien (of wa het omgekeerd?). Whiskey is niet zo direct iets voor ons, ik drink quasi geen alcohol en mijn vriendin heeft een alcoholallergie. Alhoewel het misschien wel eens interessant is om een distilleerderij te bezoeken.
Mooie (haven)dorpjes is iets dat ons beiden wel interesseert.  Om praktische reden zijn lange wandelingen niet mogelijk (motorkledij + fysiek ongemak bij mij  :bonk ).

Alnwick Castle (Harry Potter)
Edingbrugh castle
national museum of Scotland
Stirling Castle
Portree haven
Aros Experience
Dunvegan Castle
Neist point lighthouse
Applecross
Eilean Donnan Castle
Plockton village
Elgin Cathedral
museum of scottish lighthouse
Dunnottar Castle
Urquhart Castle
Duart Castle
Ardnamurchan ligthouse
Castle Tioram
Inverary Castle
Kilchurn Castle

Offline trx

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 02 aug 2014, 23:52 »
Ondertussen zijn we halverwege onze reis, 2e nacht in Nairn en het weer begint serieus tegen te steken :nooo .
Morgen met de bus naar Inverness zodat onze motorkledij verder kan drogen....

Gelukkig hebben we al PRACHTIGE dingen gezien, magnifieke verzichten, pittoreske haventjes, wilde kusten, desolate vlaktes, smalle valleien, ....
Teller staat nu op 2600km na 8 dagen waarvan 7 met de moto (zondag met de bus nr Edinburgh geweest).

Hopelijk wordt het weer beter, dikwijls zien we niet veel door laaghangende bewolking en het rijden met de motor is ook gevaarlijker en niet zo plezant als het nat is.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 03 aug 2014, 11:28 »
Doe voorzichtig
en blijf genieten, bofferds  :icon_thumleft:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline trx

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 03 aug 2014, 23:37 »
Vandaag uiteindelijk toch met de motorfiets gaan rijden, wilden naar Loch Ness maar op:weg naar daar zagen we letterlijk en figuurlijk de bui hangen, paar honderd meter voor ons zagen we een stortbui... rechts omkeer gemaakt en naar Black isle gereden. Na de middag dan droog naarLoch Ness gereden, toerke van het meer gereden. Op het eind werd het terug zeer zwaar bewolkt en zagen we blisemschichten. Dan maar streepje gas bijgegeven en het droog gehouden tot 2km voor de b&b in Nairn. Gelukkig niet al te nat....

Morgen van Nairn naar Fort William, afhankelijk van het weer rijden we ofwel rechtstreeks of we nemen een 'kleine' omweg via devils elbow, zou een 150km extra zijn maar wel mooi rijden denk ik.

Offline albatros

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 11 aug 2014, 15:32 »
Hoi, ik ben vorig jaar een weekje gaan toeren in Schotland met de BMW R1200GS Adv.  ;) Wij zijn vertrokken vanuit Leuven  (B) via Ijmuiden naar Newcastle.
7 dagen zon en geen drupel regen in Schotland en alleen maar regen vanaf Ijmuiden terug naar Leuven:-) ...ik vrees dat we dat nooit meer gaan meemaken.
Het was de mooiste motoreis die ik ooit gedaan heb...wat een prachtig land.
Vergeet zeker geen foto's te posten...ben nieuwsgierig:)

Wij hebben een tocht gemaakt vanuit Edinburgh, via LochNess naar Inverness..Ullapool en zo naar Skye...en via Glasgow terug zuidwaarts naar Newcastle...

gr,
Geert

Offline trx

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 14 aug 2014, 01:20 »
Ondertussen zijn we al een paar dagen terug thuis, veilig en wel, alles gewassen, alles droog  :laughing7: .

Vrijdag nog een wolkbreuk over ons gekregen. Waren in Glasgow de autosnelweg opgereden en na een tijdje een middagstop genomen. Toen we terug vertrokken zagen we heel vlug het bord 'welcome to England'. Het moment dat we dat bord passeren hoor / voel ik 1 dikke druppel, een 2e dikke druppel en dan brak de hel los. Na 10 seconden stond de autosnelweg blank, ik zag geen steek, dan maar gericht op het achterste van de vrachtwagen voor mij, stoppen was zeker een optie.

Gelukkig was het na een paar minuten al iets rustiger...

Dan in het lake district nog een paar serieuze regenbuien over ons gehad, in die mate dat ik deze keer de hard knott pass letterlijk links heb laten liggen, jammer want het is er ook wel mooi rijden maar in die omstandigheden onverantwoord denk ik.

En dan net voor Kendal nog een heel hevige onweersbui over ons gehad, ook hier stonden in een mum van tijd de straten blank, over al donder en bliksem. We zijn dan maar binnengevlucht bij de Chinees  :aye .

Toch tevreden over onze reis, we gaan nog terug, dat is zeker  :notworthy: . Voor mij vriendin was het de eerste maal Schotland en ze heeft er van genoten, ze vond het ook prachtig.

Offline trx

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 14 aug 2014, 01:25 »
De kenners zullen dit misschien wel herkennen  :aye .

Offline trx

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 14 aug 2014, 01:29 »
En hier nog een bekende vuurtoren....

En wees gerust, het overgrote deel van onze foto's was zonder die dikke oranje kat   :laughing7: .

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 14 aug 2014, 08:52 »
Stoer!  :icon_thumleft: :laughing7: ;)
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline trx

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 14 aug 2014, 16:07 »
Stoer!  :icon_thumleft: :laughing7: ;)

Dank u voor het compliment   :hypocriet .

Idd, stoer lighthouse  :aye .

Offline Paul R

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 14 aug 2014, 17:40 »
Zo'n Triumph misstaat niet in dat mooie Schotse landschap! :icon_thumleft: