Auteur Topic: Zwangerschap  (gelezen 7228 keer)

Offline Kinross

• Schotland fan
Zwangerschap
« Gepost op: 24 mrt 2014, 14:31 »
Hi Schotlandforum-leden!
Wij zijn vorig jaar flink aan het regelen geweest om in Schotland te kunnen wonen, is niet helemaal gelukt, maar wel een beetje,
want we zijn nu naar zuid-Engeland geimigreerd. We zitten dus in ieder geval in de U.K.  :icon_thumright:
Je moet immers wel werk hebben wil je emigreren en mijn vrouw kon een mooie baan krijgen in Oxford, dus het is een goed begin.
Erg leuk wonen hier, maar het is geen Schotland, de mensen zijn minder spontaan dan dat we merkte tijdens onze Scotland Rondreizen, maar altijd relaxter dan de gemiddelde Nederlander  ;)

Nu zijn we aangekomen bij de volgende fase in ons leven: gezinsuitbreiding!
Als in: We willen dit gaan proberen te verwezenlijken.

Nu had ik al wat rond gezocht op internet en kom er al achter dat kraamzorg hier niet is zoals in Nederland, maar echt veel oplossingen voor dit verder zie ik nog niet.

Wij hebben geen ouders of vrienden (met kind-ervaring) die makkelijk hier kunnen komen voor 1 a 2 weken.
Ook in de U.K. zelf wel wat mensen al ontmoet, maar allen kinderloos.

Mijn vraag dus:
Wie van jullie heeft hier ervaring mee en heeft goede tips?
Door de emigratie (en vlak daarvoor huwelijk  :icon_cheers: ) hebben wij geen buffer om een expat-kraamzorg over te laten komen.
Wel genoeg voor een kinderkamer natuurlijk  :icon_thumleft:
Maar benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan?
Ook qua paspoort etc..?? Las al iets dat je naar Londen moet daarvoor, naar de Ambasade, maar lijkt mij niet echt handig
om met een pasgeboren baby meteen een uur in de trein te moeten zitten, of krijg je hier een paar maanden de tijd voor?

Thanx alvast!

Greetz from the U.K.

Offline Bute

• Schotland fan
Re:Zwangerschap
« Reactie #1 Gepost op: 24 mrt 2014, 20:14 »
Inderdaad, kraam-verzorging zoals in Nederland kennen ze hier niet.

Over het algemeen bevalt men in het ziekenhuis (thuis bevallingen zijn schaars)

Je krijgt wel huis bezoek van een Midwife of Health Visitor, voor een paar weken.  Daarna ga je om de zoveel tijd naar de groeps-praktijk ofzo, op controle.
Ik heb m'n eerste (enige) kind ook in Schotland gekregen en net als alle mensen in dit land overleeft ZONDER kraamhulp!  Net als jullie geen familie,  dus..........................?...........................

Je hebt inweze pas een paspoort nodig als je van plan bent te gaan reizen.  Mijn zoon was 6 maanden eer we naar Nederland gingen.
Je hoeft niet naar een Ambasade, als er dichter in de buurt een Consulaat is.  Wij gaan namelijk naar het Nederlandse Consulaat in Edinburgh (zij sturen het aanvraag formulier dan door naar Ambasade in London, en zij sturen nieuwe paspoorten terug naar ons).  Weet niet waar de Consulaten zitten in Engeland, kun je op web-site opzoeken neem ik aan.
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline MJ

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 25 mrt 2014, 09:43 »
Hoi Kinross,

Mijn derde zoon is geboren in Schotland en inderdaad, geen kraamzorg. De meeste babies worden in het ziekenhuis geboren en ook bij een gewone bevalling blijven de meeste moeders en babies een dag of drie in het ziekenhuis waar ze je de eerste kneepjes van het babyverzorgen bij brengen. Ik had trouwens wel mijn moeder laten overkomen, maar dat was vooral omdat ik na de geboorte zo snel mogelijk naar huis wilde en ik vermoedde dat ze daar moeilijk over zouden doen als er geen hulp in huis was. Baby zou ook per keizersnee geboren worden, dat kwam er ook nog bij. Eenmaal thuis kwam de eerste week elke dag mijn vroedvrouw langs en de huisarts ook een keer of twee.

Zoals Bute al zegt heb je pas een paspoort nodig als je het land uit gaat, maar je kunt best met een jonge baby op stap hoor. Ik heb met mijn oudste toen hij drie weken was twee uur in de trein gezeten om bij mijn opa en oma langs te gaan, zij waren toen te oud om bij mij te komen en ik wilde graag hun achterkleinzoon laten zien. En ik geloof dat mijn jongste drie maanden was toen hij voor het eerst naar Nederland vloog. Wat mij moeilijker lijkt is om een pasfoto te laten maken van de baby die aan al die Nederlandse pasfoto eisen van tegenwoordig voldoet  :confused2:

Tja, wat kan ik verder vertellen. Mijn Schotse bevalling was de mooiste van de drie. Het meest relaxt. Moeder en kind blijven altijd bij elkaar tenzij het echt niet anders kan. Ik mocht ook veel eerder naar huis dan in Nederland na een keizersnee. Ook leuk, ik weet niet of dat in Engeland anders is, maar in Schotland heb je drie weken de tijd om je baby aan te geven en dat heb ik dus zelf kunnen doen.

Als je vrouw eenmaal zwanger is (het is nog niet zover toch?) kan de huisarts jullie verder helpen. Zwangerschapsgym oid is trouwens een goede manier om lotgenoten te ontmoeten. Als ik nog ergens mee kan helpen, laat maar weten.

Groeten, MJ

Offline Kinross

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 25 mrt 2014, 11:56 »
Enorm bedankt voor je mooie  verhaal!
Klinkt allemaal zeer goed hoe dat gelopen is bij jou  :icon_thumleft:
Goed om te weten ook dat paspoort pas hoeft op het moment als je gaat reizen,
nogmaals ik ben hier allemaal nieuw mee, dus bedankt voor al die info.

Het is inderdaad nog niet zo ver, maar we wilden ons vast wat verdiepen in de gang van zaken hier.
Als het zo ver is gaat dat ook allemaal zeker wel goed komen, het zal alleen wat anders verlopen dat
dat we gewend zijn van de verhalen uit Nederland, niet dat dat verkeerd is, alleen anders  :)

Fijn om te weten ook dat dat reizen met zo'n jonge baby al vrij goed gaat.
Ben wel benieuwd ook inderdaad hoe je die foto goed kan krijgen dan hahaha, maar daar zullen ze vast wel
wat trucjes voor weten (hoop ik tenminste  :bagpipe )

Mochten er nog vragen te binnen schieten zal ik je wel een pm sturen.
Thanx voor het aanbieden!

Greetz

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 26 mrt 2014, 00:34 »
onze 3 jongens zijn alledrie hier geboren 1 in Schotland; 1 in Wales en 1 in Dorset ( Ierland hebben we niet gehaald)
alle 3 in het ziekenhuis  .( alle 3 met keizersnee)
Bij nummer 1 kwam ik na 10 dagen uit het ziekenhuis en heeft manlief de honneurs nog een tijdje waargenomen. Bij nummer 2 ( 5 dagen ziekenhuis) kwam mijn moeder een paar weken over en bij nummer 3 ( 3 dagen ziekenhuis) mijn schoonzusje daar manlief  3 dagen  na de geboorte op oefening moest in Denemarken.

De hulp was voornamelijk nodig omdat  er al een  kind( eren) rond liepen te huppelen.

In Engeland is men niet gewend om gelijk de deur plat te lopen;  het fenomeen kraamvistite de eerste 10 dagen kennen ze niet zo dus daar zal je niet zo druk mee zijn.
het is wel handig als papa de eerste week of zo vrij pakt om te helpen - je hebt in elk geval recht op een week betaald verlof .

De mijne waren nog heel jong toen ze een paspoort kregen ( 2 maanden of zo ) ze deden toen niet moeilijk over de fotos.
En reizen met ze gaat prima , de middelste was 6 weken toen we 6 weken door Turkije trokken met een tent.Geen nekle probleem gehad.

De zwangerschapscontrole loopt hier in Schotland via de huisarts maar ik weet niet of dit is omdat we zo afgelegen wonen .

Je moet de geboorte van je kind aangeven binnen 42 dagen bij de Registry Office en als je de akte eenmaal hebt moet je die laten voorzien van een apostille om hem te legaliseren.  Het apostille wordt verzorgd door de Foreign and Commonwealth Office .Zonder apostille kan je nl geen paspoort aanvragen.

veel plezier met de voorbereidingen op dit nieuwe avontuur.