Auteur Topic: overtocht  (gelezen 11059 keer)

nelleke

• Gast
overtocht
« Gepost op: 20 nov 2006, 13:56 »
ik heb zo berekend dat we rond de 1000 euro kwijt zijn met 3 personen en een kampeerbusje. dat vind ik toch wel erg veel geld. retour naar noorwegen ben ik 300 euro kwijt. kan het goedkoper of is dit ongeveer de prijs om in schotland te komen???

nelleke

wim

• Gast
Re: overtocht
« Reactie #1 Gepost op: 20 nov 2006, 15:13 »
Dat lijkt mij wel erg veel. Heb zelf even snel de gegevens bij DFDS ingevoerd.

De boeking wordt berekend in het hoogseizoen, dus het duurste tarief.

3 volwassenen in 1 hut : 400 euro
voertuig : 192 euro

De totaalsom, inclusief brandstoftoeslag komt volgens hun berekening op : 640 euro

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 20 nov 2006, 16:30 »
Het hangt er natuurlijk vanaf welke overtocht je neemt en wat de hoogte en lengte van het busje zijn en wat voor hut je wilt en of je maaltijden aan boord wilt gebruiken (lekker maar duur!)!
De prijzen verschillen ook bij DFDS heel erg. Als je voor (ik geloof) 15 feb. boekt krijg je vroegboek korting. Ook kun je nog even proberen of het iets uitmaakt in prijs op welke dag je gaat.
Wij hebben (2 pers.Auto+caravan) al heel verschillende prijzen betaald, van 485 dit jaar tot 1200 euro 3 jaar geleden!

nelleke

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21 nov 2006, 09:22 »
ik kom zonder eten en verzekeringen al op 700 euro en dan zitten we pas in newcastle???
gaat er geen snelboot die kant uit??
nelleke

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 21 nov 2006, 10:01 »
Helaas Nelleke, geen snelboten. Er zijn twee ferries die je naar Noord Engeland (Newcastle) of zuid Schotland (Rosyth) brengen. Daarvan is DFDS de goedkoopste maar ook daar ben je een klein kapitaaltje kwijt aan de overtocht. Als je echt wil besparen op de overtocht, moet je eens kijken naar de overtochten naar Harwich, Maar ja, dan ben je "pas" in Harwich...

DFDS (en ik heb er echt geen belang bij!) is echt d? oplossing als je relaxed wil slapen terwijl je toch reist. De bespraring zit hem in de uitvoeringen van de hutten. Als je jong krokant en een stalen conditie hebt, kun je misschien we met zijn drie?n in een binnenhut verblijven, mogelijk zelfs onder de waterlijn, vlak bij de motoren in -wat wij noemen- "coffins". Neem broodjes mee voor diner en ontbijt want ook dat bespaard.

Wil je wat meer comfort kun je de hut "upgraden" van binnenhut, via buitenhut tot Commodore de Luxe class. Wij kunnen niet in je portemonaie kijken dus die keuze moet je zelf maken. Maar denk aan het comfort tijdens de overtocht, duw wat muntjes in de gokmachines. Je zult de eerste niet zijn die de overtocht op die manier terugverdiend. Ga naar bed en als je 's ochtends wakker wordt, ben je al in Newcastle  :laughing7:! Vergeet niet dat je de hele nacht gereist hebt. Je kunt dan op de tweede reisdag al genieten van hetgeen Northumberland  :protest: en de Borders  :bagpipe je te bieden hebben. Het achterliggende Schotse hoogland kun je dan al op de derde reisdag bereiken  :hello2:.

Als voorbeeld: mijn vrouw en ik hebben vorige maand geboekt voor twee personen, camper en commodore op DFDS voor 664 euro. Da's goedkoper dan wat we vier jaar geleden betaalden. Net als eerder gemeld werd was ook ik zo'n 1300 euro kwijt.

Maar ja, je kunt natuurlijk altijd nog voor ?300,= naar Noorwegen...  :dontknow:

William Wallace

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21 nov 2006, 14:09 »
Ik wil graag Freebird even "bijvallen".
Als ik met mijn gezin (?f alleen met mijn motor) naar Schotland ga, dan gaan wij via IJmuiden naar Newcastle. Het grote voordeel vind ik dat je vakantie al vlak bij huis echt begint. De kinderen vinden het ook nog steeds spannend om op deze manier naar Schotland te gaan. Je hoeft pas in de loop van de dag van huis te vertrekken. Op de boot kun je lekker relaxen, goed eten, filmpje pakken en aan de bar zitten. Na een goede nachtrust kom je al lekker ontspannen in Newcastle aan rond 09.00u. Vervolgens ben je in twee uurtjes rijden de Schotse grens al gepasseerd wanneer je de snelste (via de A1)route kiest.
Als je de A68 neemt (via Jedburgh) kom je inderdaad al door een heel mooi stukje Engeland voordat je in Schotland bent.

Als ik naar Crianlarich ga rij ik rustig aan, houden we een paar pauzes en gaan dan ook nog even via Roslyn (tsja mijn vrouw heeft het boek "de Da Vincicode" gelezen) en vervolgens zijn we rond 15.00u op de plaats van bestemming.

Kortom, ik kan het je van harte aanraden om met DFDS te reizen en de afstand Newcastle - Schotland valt reuze mee.

:bagpipe

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 21 nov 2006, 21:14 »
wij hebben redelijk luxe hutten, 2 maaltijden en de verzekeringen erbij, maar we zitten rond de 600 euro!
en ik kan niet praten over calais'-hull enzo, dat schijnt nog veel goedkoper te zijn, maar ik zie dan tegen die hele lange reis door Engeland op.
Als ik ruim 3 weken vakantie zou hebben, dan misschien wel, maar dit vind ik toch fijner en lekker snel en relaxt.

isapaardje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 21 feb 2007, 13:44 »
Ik heb inmiddels ook zo'n beetje alle mogelijke overtochten berekend en vergeleken.

De goedkoopste is via Calais of Duinkerken, met de boot (P&O of Norfokline) naar Dover.
Maar dan ben je zeker een tank brandstof extra kwijt en minimaal 1 overnachting extra. Die moet je meetellen (tenzij je kunt overnachten in je auto/minibus. Wij waren in 1998 eens 3 pond kwijt voor 1 overnachting met zijn 3-en in een tent). Maar je moet wel een flink aantal km's rijden.
De eurotunnel is duurder dan de boten, maar wel weer wat sneller.

Rotterdam-Hull is een retourtje het goedkoopst via Oad (die kopen hutten en plaatsen in naar het schijnt). 185 pp retour (incl. auto). Los boeken (via internet) is hij een stuk duurder.

Newcastle-Ijmuiden is de duurste, maar ook de langste overtocht. Wij zouden voor een retourtje, 2 personen binnenhut ca. 400 euro betalen, zonder eten. Enkeltje, met diner en buitenhut met benedenbedden kost ons nu 277 euro (2 personen, normale auto). Is wel veel geld, maar je bespaart ook overnachtingen en brandstofkosten uit.

In 2002 zijn we overigens met de Seacat overgegaan voor 240 euro zag ik onlangs (retour). Was ook aan de prijs. Dan is P&O nu heel wat goedkoper (ca. 100 euro retourtje).

Dan over met de boot naar Noorwegen.
Ik weet niet welke overtocht jullie gemaakt hebben, maar wij waren destijds met auto en 2 personen 150 euro kwijt voor een retourtje (combinatieticket Duitsland/Zweden via Denemarken; 75 euro per auto en 2 inzittenden enkel).

En wat de andere ook al zeiden, het maakt ook veel uit welke hut je wilt (hoewel bij DFDS de verschillen op internet nauwelijks verschillen. Toen ik gister boekte was het prijsverschil tussen een binnenhut of een zeezichthut met benedenbedden maar 10 euro). Het eten is wel duur .. maar wat is duur. 27,50 euro voor een buffet is niet extreem overdreven duur. (zeker niet als het lekker is wat velen hier vermelden).

nelleke

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 07 mrt 2007, 15:50 »
wij hebben besloten om calais - dover te varen en dan via stone henge door wales naar schotland te reizen. we hebben 4 weken de tijd en onze slaapplaats bij ons dus dat leek ons wel een leuke optie.

nelleke

isapaardje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 07 mrt 2007, 18:48 »
Calais zal heel wat goedkoper zijn inderdaad. Goede keus.
Door Wales rijden is ook een goede keus qua natuur, maar om op te schieten zeker niet.
Wij zijn 3 jaar geleden in Wales geweest en het rijden daar viel ons erg tegen. 2 uur rijden over 50 km afstand was normaal.  :-\

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 08 mrt 2007, 09:20 »
Als je naar Wales gaat, adviseer ik je echt om naar Fforset Fields te gaan. Deze camping is ruim en vooral rustig opgezet. Er tiert een welige vogelpopulatie en de omgeving is er ook echt "breathtaking"! Kijk maar eens op hun link en doe ze de groeten van Freebird. Als je spek nodig hebt, of eieren, kun je dat uit het receptiehuisje pakken en even zelf afrekenen in de "honesty box". Geloof me, als je dat spek eenmaal hebt geproeft, wil je neits anders meer bij je "Full English Breakfast"! Zet je boxen even aan dan kun je de camping ook horen.

http://www.fforestfields.co.uk/

nelleke

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 08 mrt 2007, 09:27 »
hoi freebird, bedankt voor de tip. ik zal de camping op mijn lijstje zetten.
het is overigens niet de bedoeling om door wales naar schotland te vliegen.
onze bedoeling is om iedere dag 2 tot 3 uur te rijden en dan een camping of wildkampeer plekje te zoeken.
dit hebben we in noorwegen ook gedaan en dat is prima bevallen.
je moet er van houden natuurlijk want we hebben toen in totaal bijna 6000 km gereden maar wij vonden het zalig.

groetjes nelleke

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 08 mrt 2007, 09:33 »
Hoi Nelleke,

Tja, grote landen nodigen nu eenmaal uit tot het rijden van grote afstanden. Met onze camper hadden Toto en ik in 2005 in Schottiƫ ook 3.500 kilometer afgelegd, kriskras door het land, van boven naar onder en van Skye naar Dunnet Head via Invermorriston. Heerlijk!

Let op de bordjes langs de weg. Daar zie je vaak verwijzingen naar "campsites" die niet in de internationale gidsen staan. Je komt er vaak de goedkopere boerencamping tegen waar ook de lokale bevolking gebruik van maakt. Vaak bieden deze voldoende faciliteiten om een paar daagjes heerlijk relaxed te staan en te genieten van een disco vrije omgeving, hoewel de plaatselijke bevolking "er" ook wat van kan met name op de vrijdag- en zaterdagavonden, vaak na een pubbezoek.

If you can't beat them, join them! :drinky

nelleke

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 08 mrt 2007, 16:24 »
hoi freebird, nog even een vraagje. ik lees dat het in wales langzamer rijdt dan in schotland?? is dat zo??
nelleke

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 08 mrt 2007, 17:07 »
Freebird rijdt in Schotland gemiddeld 70 km per uur, en dat nog wel met een camper, althans naar eigen zeggen dan. Wales rijdt dan al gauw langzamer :laughing7:.
Leven en laten leven

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 08 mrt 2007, 17:53 »
Hangt helemaal van de richting van de stroom af, Nelleke. Dat is ook de reden dat de boot er een uur korter over doet om van Newcastle naar IJmuiden te varen; de boot kan dan heuvel af varen in plaats van heuvel op. oh, enne... Ik heb wel degelijk 70 kilometer gemiddeld gereden in Schottiƫ met een camper. 100 kmh heen, happie eten, 100 terug kmh, omrekenen en jawel hoor, 70 kilometer per uur gemiddeld.
Ja, niet als je van Newcastle naar Skye reist, nee. Dan doe je d'r iets langer over en moet je een lagere gemiddelde sneklheid aanhouden. Of je moet achter Bertus met zijn caravan op een single track rijden. Da's ook slecht voor je gemiddelde.

Oh, en trek je maar niets aan van de andere forumgasten, hoor. Die nemen me wel vaker in de maling. Tsss! Totaal geen respect meer voor mijn expertise, these days... :-\  ;)

Je zult wel merken dat de snelheid die je rijd tevens afhangt van de stand van de onderkaak. hoe dieper die zakt in totale bewondering voor het landschap waarin je rijd, hoe langzamer je zult rijden. Als de keel dan ook "aaaaaahhhhh" geluid gaat maken, kun je beter even stoppen en je emoties de vrije teugel geven.

Wat ons opviel, toen we in 2006 vanuit het zuiden en Bristol naar Wales reden, was dat we na de brug de binnenlanden inreden en eigenlijk direct in verkeersluw gebied terecht kwamen. Net of iedereen niet van de snelweg afdurfde. We hebben erg rustig kunnen rijden en  hoefden ons niet aan de gevreesde 70 KMH per uur gemiddeld te houden... ;)

TIP: rijd na een fris regenuitje met de raampjes van de auto op een kiertje rustig over wat binnenwegen. Grote kans dat je dan wilde knoflook ruikt. Verwar dat niet met dezelfde lucht als je naar Glasgow of Edingburgh gaat, daar zijn het waarschijnlijk "take away's" gerund door echte Schotse Hindu's.

Offline Albertus

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 08 mrt 2007, 20:01 »
Voor wat betreft overtochten: als je bereid bent wat langer te rijden lijkt PO met Rotterdam Hull mij een goed (prijs lijkt gunstig te zijn, kwaliteit ook) alternatief. DFDS kan soms heel duur zijn. Volgens mij de route van Hull naar Schotland ook best mooi 9is denk ik aleen 250 km langer, maar daar zit je ook korter voor op de boot: 9 uur in de avond vertrekken. Dan kun je om 10 uur een borrel pakken en de volgende ochtend ben je er.

isapaardje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 08 mrt 2007, 20:34 »
Wales stikt van de weggetjes met heggetjes.

Amai wat hebben wij ons vaak geergerd aan dat doolhof in Wales.

Ja je moet maar gek zijn op single roads ... nou nooit meer in Wales  :help:

Geloof me ... met 30 km/u rijdt je al hard op die weg en dan is een afstand van 60 km al heel snel heel erg vermoeiend.

Grappige was wel dat we ooit 2 uur erover gedaan hebben om bij een restaurant te komen wat in ons huisje in het gastenboek als "goed" stond aangemerkt. Compleet "verloren gereden" in dat doolhof zoals de Belgen zouden omschrijven. Michelinkaart voldeed voor geen meter, "Truus" hadden we toen nog niet en na heel lang zoeken en  :protest: je weet wel, hadden we het gevonden. Restaurant was compleet leeg en verlaten en we kregen te horen dat het vol zat. Konden we weer terug naar huis (met hetzelfde probleem). Dan wordt je knap chagerijnig en Wales heeft voor ons helemaal afgedaan .... Was helemaal niet leuk rijden daar.
En wat hebben wij het toen tijdens die langdradige ritjes, vaak over die mooie tochten die we ooit eens maakten in Schotland gehad !!!!  :laughing7:

Edit:
Nog een reden dat het in dit soort landen af en toe niet opschiet is de volgende:

nelleke

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 09 mrt 2007, 12:17 »
ik ben heel benieuwd wat andere van het rijden in wales vinden.
nelleke

Offline lucsa

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 09 mrt 2007, 19:48 »
Voor ons maakt het rijden in Schotland, Wales of Scandinaviƫ niet veel verschil.
In Ierland waren de kleinere wegen in minder goede staat.
De grootste schade aan de motor ooit opgelopen in Wales, toen we in de omgeving van de Snowdonia een grote leisteen midden op de weg opschepten.
Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc

[img]http://lu

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 09 mrt 2007, 21:38 »
Wales (vooral het noorden) vonden wij prachtig en heel wat beter met de auto te doen dan het Lake District waar 30 tot 40km per uur wel zo'n beetje het maximum was dat we haalden.
Maar geen enkele regio haalt het natuurlijk bij Schotland, dan heb je Wales, Lake District en Ierland bij elkaar (en nog mooier) op een veel groter oppervlak! En je kunt af en toe ook nog wat meer opschieten (als je dat wilt tenminste...) want die wegen in Ierland, daar hebben we het nog niet over gehad, die zijn pas belabberd (komt omdat de Romeinen er nooit geweest zijn, dit ter info)  :icon_salut:!

isapaardje

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 10 mrt 2007, 10:08 »
De grootste schade aan de motor ooit opgelopen in Wales, toen we in de omgeving van de Snowdonia een grote leisteen midden op de weg opschepten.

Hadden wij in Brecon Beacon in Wales. Niet al te grote schade gelukkig, maar het linker voorwiel van de auto raakte een fikse steen (bij uitwijken tegenligger) en moest thuis opnieuw uitgebalanceerd worden.
Het is wel altijd opletten geblazen, zeker als je wat moet uitwijken en de berm in moet. Het zijn geen bermen zoals hier in Nederland.