Auteur Topic: P&O of DFDS, prettigste?  (gelezen 16620 keer)

Offline TeeVier

• Schotland fan
P&O of DFDS, prettigste?
« Gepost op: 05 mrt 2014, 15:11 »
Hallo,

Even voorstellen: we gaan dit jaar met drie personen in een camperbusje een weekje of twee door Schotland trekken.  Periode: 2e helft juli.

De vraag is: welke overtocht is de prettigste; HvHolland-Hull (P&O) of IJmuiden-Newcastle (DFDS).
De prijs maakt ons niet zo heel veel uit; en de overtocht-dagen zijn nog in te plannen.
De DFDS overtocht is voor ons het snelst (want noordelijker), maar we worden een beetje afgeschrikt door diverse fora waarin verteld wordt over dronken en vechtende feestgangers naar/van Amsterdam, horkerig personeel, oude schepen etc. van DFDS.
Als dat idd. zo is hebben we de extra reistijd vanaf Hull er graag voor over om met P&O naar Hull te reizen.
Kortom: wie heeft positieve of negatieve ervaringen met deze ferries?

Onze referentie is trouwens de Stena-line van Kiel naar Goteborg; die beviel ons prima.

Bedankt!

Offline Bute

• Schotland fan
Re:P&O of DFDS, prettigste?
« Reactie #1 Gepost op: 05 mrt 2014, 18:05 »
Als je niet op vrijdag of zaterdag reist, heb je geen last van die "Mini-break" mensen....... :drinky.........
Heb geen ervaring met P&O, maar reis zelf altijd met DFDS vanuit Newcastle (minder lang rijden van hieruit in Schotland).  Persoonlijk heb ik niks te klagen!!  
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline trom

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 05 mrt 2014, 18:16 »
Wij hebben geen ervaring met P&O omdat IJmuiden dichterbij is en de reisafstand naar Schotland korter is.
We beschouwen de DFDS reis altijd als een cadeautje. De vakantie begint op het moment dat je het schip op rijdt.
Lekker wat rondlopen, drankje drinken, diner gebruiken, slapen en 's morgens een prima ontbijtbuffet.
Het kost wat maar wij vinden het het toch waard en hebben absoluut geen behoefte om over te stappen naar P&O

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 05 mrt 2014, 19:20 »
wij reizen altijd met de DFDS en als het enigszins kan dan nemen we een commodore de luxe hut, heerlijk in de lounge rustig zitten.
de commodore de luxe is alleen op de King.
met p&o zijn we 2 jaar geleden gegaan omdat we toen met 5 personen  waren, 4 volwassenen en 1 kind van anderhalf, campingbedje tussen de bedden gezet. wij vonden p&o ook prima, maar gaan toch liever wat noordelijker dus voor ons DFDS, maar ook wij hebben nooit iets te klagen gehad, altijd vriendelijk geholpen.meestal proberen wij op zondag te vertrekken

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 05 mrt 2014, 19:23 »
wij zijn toevallig vorig jaar een keer met de P&O naar Hull geweest, voor bezoek aan kennissen in Yorkshire. Ik kan nu dus "meepraten"over die schepen. vond weinig verschil eerlijk gezegd. Voor Schotland gaan wij ook van IJmuiden naar Newcastle, toch het handigste , voor zowel daar als thuis.

Ik moet zeggen dat ik de Stena schepen naar Zweden ook ken, en die van Hoek van Holland naar Harwich, maar die waren toch wel een stuk luxer en mooier als de hiervoor genoemde schepen. Dat wel.
Het is zoals Trom zegt, je vakantie begint al aan boord.

wij zijn ooit eens in plaats van naar the Uk, of Zweden naar de dolomieten geweest op vakantie.  We misten toch wel iets in die vakantie...........een bootovertocht :laughing8:

Offline Hennie.

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 05 mrt 2014, 19:43 »
Heb Beide gehad en is Prima verlopen en idd zodra je de boot op rijd begint je vakantie!

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 05 mrt 2014, 19:55 »
Ervaring met zowel P&O als DFDS.
Bedenk wel dat je reis begint aan deze kant van de Noordzee, dwz wanneer moet je de deur uit om op tijd bij de pont te zijn.
Qua overtocht is wat mij betreft P&O prettiger: je komt eerder aan, oftewel het wachten tot je van boord kunt 's morgens duurt korter. Want dat vind ik het meest vervelend, zeker bij vertraging - maar dat is eerder bij de winterdag.
Maar dat komt natuurlijk ook omdat ik het al vaker gedaan heb & er inmiddels wel op ben uitgekeken. Ook de afhandeling op de wal in Hull is vlotter. Dus zoveel later ben je niet bij de Carter Bar.
Ook kun je gewoon nog waar dan ook eten voordat je aan boord gaat - van de kwaliteit van de restaurants bij DFDS moet je je niet teveel voorstellen.
& de bedenkingen die jij noemt tegen DFDS kan ik alleen maar beamen, vergeleken met P&O, & zeker met Stena: Hoek van Holland-Harwich, verder niet echt een optie, veel te duur en veel te veel rijden.
Over P&O lees ik hier nooit veel klachten, maar misschien komt dat omdat er zoveel mensen zijn die er tegen opzien om zo'n twee uur extra door Engeland te rijden?
Als het prijstechnisch prettiger is om naar Newcastle te varen: doen.
Maar als er geen serieus prijsverschil is: lekker door de Yorkshire dales en die van County Durham niet te vergeten, via de muur van Hadrianus naar de Carter Bar tuffen.
MVG,
---Peter.

[...]
De vraag is: welke overtocht is de prettigste; HvHolland-Hull (P&O) of IJmuiden-Newcastle (DFDS). [...]
De DFDS overtocht is voor ons het snelst (want noordelijker), maar we worden een beetje afgeschrikt door diverse fora waarin verteld wordt over dronken en vechtende feestgangers naar/van Amsterdam, horkerig personeel, oude schepen etc. van DFDS.
Als dat idd. zo is hebben we de extra reistijd vanaf Hull er graag voor over om met P&O naar Hull te reizen.
Kortom: wie heeft positieve of negatieve ervaringen met deze ferries?
[...]

Offline Dirk

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 05 mrt 2014, 20:11 »
Ook al zit de DFDS boot 5 minuten rijden van me werk pak ik nog telkens de P&O boot.
Tijden bevallen me beter.
Het eeuwige wachten bij het opgaan en afgaan van de DFDS boten vind ik helemaal niks.
We eten meestal ergens vlak voor Hull en gaan dan een uurtje nadat het inboeken is begonnen naar de boot en je kan in een keer door rijden zonder te wachten.
Voordeel ook vind ik is dat de P&O boot iets groter is en minder last van de zeegang.
Nu heb ik zelf geen last van zeeziekte maar mijn vrouw heeft er af en toe last van

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 05 mrt 2014, 20:51 »
Ook al zit de DFDS boot 5 minuten rijden van me werk pak ik nog telkens de P&O boot.
Het eeuwige wachten bij het opgaan en afgaan van de DFDS boten vind ik helemaal niks.
We eten meestal ergens vlak voor Hull en gaan dan een uurtje nadat het inboeken is begonnen naar de boot en je kan in een keer door rijden zonder te wachten.
Voordeel ook vind ik is dat de P&O boot iets groter is en minder last van de zeegang.
Nu heb ik zelf geen last van zeeziekte maar mijn vrouw heeft er af en toe last van

/wij zijn nooit zo vroeg bij de boot, dus lang wachten hebben nooit echt gehad, wel bij Hull in 2011 daar moesten we wel lang wachten en toen we wilden gaan eten aan boord waren het lange rijen en zat het compleet vol. maar dat was wel in juli. en met de dfds zijn we meestal in het voorjaar of in september.

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 05 mrt 2014, 20:55 »
wij hadden minder prettige ervaringen met DFDS , in lawaaierige hut gestopt in de buurt van machinekamer, toen we om een andere hut vroegen was het antwoord, o ja die staat er om bekend daar krijgen we altijd klachten over!!!
er waren zat hutten leeg maar voordat we een andere hadden duurde een lange tijd.... het interesseerde ze geen fluit.
'S Avonds kon je nog gewoon een kopje koffie krijgen maar 's morgens niet meer, dan was je verplicht een hele karaf ? te nemen. nee ik hoef maar 1 kopje , kan niet . het is vannacht verandert .
wij rijden liever een eindje door naar Hull of nog liever naar Dover.de ferry is voor ons een brug die ons van a naar b brengt en een noodzakelijk kwaad
Met p&O alleen maar goede ervaringen gehad

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 05 mrt 2014, 21:11 »
Ja, de afhandeling op de wal is een overhead van een kwart van de overtocht zelf  :confused2:
[...]

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 06 mrt 2014, 09:05 »
Ik heb ervaring met beide boten. Het is net zoals Bute zegt, niet reizen op vrijdag of zaterdag met DFDS, dan heb je (bijna) geen last van lawaaierige dronken mensen. (alhoewel een hele nacht een  huilende baby ook niet alles is :icon_scratch:). Ik zie het ook als een begin van de vakantie. De P&O iets beter, en zeker heerlijk om door de Yorkshire dales te rijden! Wij hebben zelf een erg goede ervaring met DFDS toen we onverwacht in een file stonden. Er was intensief belcontact en ze hebben echt tot het laatst gewacht om weg te varen. We mochten nog aan boord! (er stonden wel meer mensen in diezelfde file, dat scheelt vast, maar toch.....) Onze ervaring is, dat we altijd vriendelijke mensen treffen, sommige 'konden' ons nog!
eigenlijk zorgen wij altijd dat we nog ergens kunnen logeren :) op zaterdag  :drunken_smilie:als we uit een huisje moeten!

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
« Reactie #12 Gepost op: 06 mrt 2014, 09:40 »
Zelf kiezen we tegenwoordig voor DFDS. Dat scheelt ons op zowel heen als terugreis ongeveer een tank benzine (1:7 met de caravan erachter) en iets minder reistijd aan gindse zijde. Als die argumenten er niet waren gingen we liever met P&O. Daar heb je bijv. de mogelijkheid een club-hut te boeken (2-persoonsbed en wat meer ruimte) voor een paar tientjes extra of en suite (gescheiden zit-kamertje en slaapkamertje en gescheiden douche en toilet plus een kudde ramen voor het uitzicht) voor nog net wat meer. Op de DFDS ben je dan aanmerkelijk duurder uit. Bovendien zijn de schuiten van P&O wat groter (dus stabieler) en wat stiller.

Offline Erwin

• Schotland fan
  • Living the life
« Reactie #13 Gepost op: 06 mrt 2014, 09:50 »
Onze voorkeur gaat zeker naar P&O.

Minimaal 2x per jaar fijne overtochten zonder enige problemen bij in- en uit- schepen en douane.
Grotere schepen dan DFDS en nieuwer.
Goed eten in diverse restaurants, goede entertainment en sinds een aantal jaren weinig herrie 's nachts van dronken mensen.
Bij P&O hebben ze een nieuw beleid.....je koopt alcohol in de shops, maar mag het niet meenemen. pas net voor het uitschepen kun je de bestelde alcohol in de winkel komen ophalen.
Aan de bar wordt ook sterk opgelet dat ze niet meer schenken als ze zien dat je al ver heen bent.
Geen last meer van dronken en lawaaierige mensen die je reis behoorlijk kunnen verzieken.

Weet dat het vanaf Inverness ongeveer 9 uur rijden is (inclusief breaks/lunch), maar heb het er graag voor over.

een maal met DFDS gevaren (2007) en zeer veel problemen daar gehad.  :aye

Offline OMH

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 06 mrt 2014, 15:58 »
Zelf ben ik maar één keer in Schotland geweest (tweede keer staat op stapel  :hello2:) en mijn man en zoon zijn samen drie keer in Schotland geweest. Alle keren hebben zij, en MacHub en ik, gebruik gemaakt van DFDS. Onvriendelijk personeel hebben we geen van allen gezien. In tegendeel: we hebben een aantal keren iets gevraagd of besteld en dat ging altijd op de meest correcte manier. In 2012 zaten er wat jongelui met een kratje bier zichzelf de nacht door te hijsen aan dek, maar daar hebben we absoluut geen last van gehad.

Inderdaad, het eten is niet om een enorm dikke brief over naar huis te schrijven, wel hebben we gemerkt dat kiezen voor een vroeg tijdstip helpt, dan zit al dat voer niet zo lang in die warmhoudbakken. Dat wachten, tja, dat is er wel. Op de terugreis vond ik wel een beetje vervelend, omdat het erg warm was, we bijna als eersten kwamen aanrijden en nog nét niet als laatsten de boot op konden. Maar er is intussen altijd wel iets te kijken en anders pak je een boek of een tijdschrift.

Er is wel iets wat me op een goed moment nogal stoorde: op de terugweg vonden we dat er erg veel herrie en gestommel was op de gang, 's morgens. Maar ja, toen hadden we zelf even op de klok moeten letten... Al die stommelaars en herriemakers gingen keurig op tijd ontbijten, wij waren gewoon door het tijdsverschil in de war en een uur te laat  :laughing7: :laughing7:... Overkomt je ook maar één keer.

Over P&O weten we niets. Maar we hebben er ook geen behoefte aan om het uit te zoeken. DFDS bevalt ons prima.
En zo zie je maar weer: zoveel mensen, zoveel zinnen.

Heel veel plezier in Schotland!

Olga

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 06 mrt 2014, 16:50 »
idd op de P&O krijg je de drank niet mee als je het daar koopt,
je moet het dan de volgende morgen ophalen
en dan maar hopen dat er echt alles inzit.
bij ons mistte er een fles, toen er daar wat van gezegd werd
kwam de bewuste fles onder de toonbank vandaan.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #16 Gepost op: 06 mrt 2014, 17:09 »
Wij gaan komend jaar heen met P&O,  terug met DFDS. Het zal mij benieuwen! Voor ons scheelde het vooral veel in prijs, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je reisgezelschap en vervoersmiddel.
Tot nu toe alleen DFDS ervaring qua Noordzee-overtochten, ik zie de boot als noodzakelijk kwaad, maar geen nare ervaringen gehad. P&O ken ik alleen van de Calais-Dover overtochten en ook altijd tevreden daar van boord gekomen.

Offline Grasshopster

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 07 mrt 2014, 17:47 »

Hier vinden wij ook P&O, Hull-Europoort, het prettigste. Kortste reistijd, laatste vertrek en vroegste aankomst tijden. Zeker fijn nu hond mee gaat. Omdat we meestal door naar Frankrijk gaan en nog een lange reis voor de boeg hebben, is de vroegere aankomst voor ons wel belangrijk.

We nemen ook altijd de luxe 5 persoonshut voor ons vieren en alle maaltijden, wat vooral voor de kinderen een feestje is  :laughing7:.

Net als Erwin hebben we de 2 uur langere autorit naar Hull er voor over.

Ellen

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #18 Gepost op: 07 mrt 2014, 23:52 »
Allebei gedaan, vond het niet zoveel uitmaken. Van belang vond ik de plaats van aankomst. Is dus waar je prioriteit legt.

Vind het verkeer naar Rotterdam veel drukker dus we waren niet erg vroeg, kan wel toeval geweest zijn, ik kom graag ruim op tijd ergens.

Ik hoor net van echtgenote dat de (buiten-)hut van P&O haar beter beviel, maar ik kan het me niet precies meer herinneren dus zoveel zal het wel niet schelen.

Offline Feldyjeroen

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 08 mrt 2014, 08:44 »
P&O is prettiger en gezelliger.

Bij DFDS werkt personeel wat amper Engels kan praten

Offline TeeVier

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 08 mrt 2014, 09:16 »
De tussenstand tot nu toe: de meesten vinden nauwelijks verschil, maar een aantal mensen vindt P&O beter. Niemand vindt DFDS beter dan P&O.
Dan gaan we straks bij boeken de prijs en reistijd/aanrijtijd meewegen. Iedereen bedankt zover!

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 08 mrt 2014, 10:19 »
Lang geleden ook met P&O gevaren maar de laatste tijd met DFDS en mijn bevinding is dat het personeel bij DFDS behulpzaam is en met engels redelijk overweg kan. Maar wat voor mij de doorslag geeft is dat Ijmuiden Newcastle korter is NL en naar Schotland, en daar gaat het om vind ik. Aan extra kosten van Hull naar Schotland ben je wel iets kwijt en dan is de meerprijs van DFDS niet zoveel meer.
Our problems on earth may seldom cease, so sit ye a while and be at Peace

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 08 mrt 2014, 13:11 »
P&O is prettiger en gezelliger.

Bij DFDS werkt personeel wat amper Engels kan praten

Alle keren dat wij met DFDS zijn overgevaren heeft men ons steeds in behoorlijk engels te woord gestaan.
en bij de receptie diverse keren een personeelslid wat je gewoon in het nederlands te woord stond(zij is nederlandse)
dit waren wel de keren met de King.

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 09 mrt 2014, 00:41 »
De tussenstand tot nu toe: de meesten vinden nauwelijks verschil, maar een aantal mensen vindt P&O beter. Niemand vindt DFDS beter dan P&O.
Dan gaan we straks bij boeken de prijs en reistijd/aanrijtijd meewegen. Iedereen bedankt zover!

Wij zijn vroeger maar één keer met P&O geweest, toen mijn broer, zus en ik nog klein waren. Mijn ouders vonden de relingen van P&O toen echt doodeng, omdat kleine kinderen er zo doorheen konden kruipen. :icon_pale: Dit kan niet bij DFDS. Ook zijn we klantvriendelijker benaderd bij DFDS en het was minder ver reizen naar Schotland. Wel inderdaad behoorlijk last gehad van dronken feestgangers, maar het personeel was zeer vriendelijk en deed er alles aan om het op te lossen. Dat is inderdaad echt alleen in het weekend en vaak ook alleen met de Princess. Verder prima ervaringen met DFDS. Het eten heb ik bij DFDS trouwens altijd als uitgebreid, gevariëerd en lekker ervaren.

Maargoed, de laatste keer met P&O is echt heel erg lang geleden. Het zou me niks verbazen als de relingen (en boten?) inmiddels vervangen zijn voor veiligere. ;) Ik denk dat anderen hier wel meer over kunnen vertellen.

Offline TeeVier

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 12 mrt 2014, 09:34 »
Het lijkt erop dat we toch voor P&O gaan. In ons geval is de meerprijs van DFDS (te lang gewacht-vroegboekkorting voorbij.... >:() bijna 200 Euro op een retour. Daar hebben we die extra mijlen en evt. een camper-overnachting in UK wel voor over.