Auteur Topic: Voor het eerst naar Schotland  (gelezen 11610 keer)

rianne44

• Gast
Voor het eerst naar Schotland
« Gepost op: 05 feb 2014, 18:08 »
Aankomende zomer willen wij voor het eerst naar Schotland op vakantie. Het plan is om met eigen auto en tent te gaan en dan veel te gaan wandelen. Nu schrikken de berichten, op diverse sites, betreffend het klimaat in Schotland ons een beetje af; is Schotland echt wel geschikt om in een tent te verblijven?
Zo ja, is het noodzakelijk te reserveren op campings of kun je overal een plekje vinden? En zijn er ook trekkershutten (vrij, zonder reservering te betrekken) op de meeste campings, mocht het weer echt heel slecht zijn?
Zoals jullie zien, geen ervaring met Schotland, overigens wel met Noorwegen (misschien vergelijkbaar), dus ik hoor graag van jullie!!
En evt tips wat te zien/ te doen zijn ook van harte welkom.

Groet Rianne

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Re:Voor het eerst naar Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 05 feb 2014, 19:27 »
Welkom op het forum  :wave:

Nog nooit in een tent in Schotland gebivakkeerd, maar diverse andere forumleden wel die vast tips en/of advies kunnen geven.
Regenpak mee, maar vergeet vooral de zonnebrand niet!

Heb je al een idee naar welke gebieden jullie gaan?

skye

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 05 feb 2014, 19:28 »
Hai Rianne
Welkom op het forum.
Wij kamperen ook altijd met de tent. Wij hebben nu een tunneltent waar je ook in kan staan en met leefruimte genoeg omook in te koken. Daarvoor hadden we een laag tunneltje. De grote bevalt goed. De  belangrijkste reden voor de aanschaf was wel dat je dan met regenachtig weer toch meer comfort hebt.
Het weer in Schotland, ja, dat kan alle kanten op, maar laat ik het zo zeggen, we hebben nog nooit drie weken regen gehad.
Wij reserveren nooit campings. De enige keer dat dat mis ging was toen er een keer een groot evenement was wat wij niet wisten. Toen zijn we maar in een B&B gegaan.
Je moet er wel even aan denken dat er ook veel holiday parks zijn waar geen tenten op mogen. Ook genoeg leuke campings waar dat wel mag.
Trekkershutten zoals je die in Scandinavie ( zijn wij ook veel geweest) hebt kennen ze eigenlijk niet zo in Schotland. Op de camping in Strontian hadden ze wel twee. Op Invercoe hadden ze nog iets wat er op leek. En je hebt wigwams,  dat zijn ook een soort hutjes. Wij hebben daar eens twee nachten in gezeten in Engeland. Maar ik heb begrepen dat je die toch vaak van te voren moet boeken.
Maar kamperen in Schotland is best te doen.

Al enig idee welke gebieden jullie heen willen?

Groeten Skye, ja, genoemd naar dat mooie eiland.

skye

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 05 feb 2014, 19:43 »
Haha, we zijn niet nieuwsgierig he Sas. :tongue3:
Maar wel handig om te weten voor tips.
En misschien ook even met of zonder kids, interesses?

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
« Reactie #4 Gepost op: 05 feb 2014, 21:28 »
Misschien alvast even in de stemming komen?  :laughing7:

Janrozen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 05 feb 2014, 23:15 »
die laatste foto vindt ik er goed mijn smaak, heb je ook minder last van de regen.  :hello2: :drinky :icon_sunny:
sucses, in scotland dat is zeker de moeite waard.

kentrabay

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 06 feb 2014, 00:11 »
wij hebben ook heel wat jaartjes gekampeerd hier , daar ging mijn voorkeur naar uit i.p.v. bij familie in huis te zitten. we hebben het nog nooit koud gehad in de zomer. Af en toe regen maar dat heb je in nederland ook.

hier staat een hele lijst met pods http://www.pitchup.com/search/Scotland/-/camping-pods/
  ook van de Wigwams moet er zo'n lijst zijn   
http://www.wigwamholidays.com/       

lijkt me dat je ze 's zomers beter wel kunt reserveren. Sommige campings hebben er maar een paar, toen we in juli bij Loch Sween waren , zaten ze steeds vol

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #7 Gepost op: 06 feb 2014, 11:13 »
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQMgPtITqTzOimnoRLiF9Vg15vIIVJ03MzxPoT-HhYYjNrhkvMlYlieUCzp

Nou Rianne het is echt leuk dat Schotland. Vorig jaar na decennia aarzelen de eerste stap gewaagd en geen spijt van gehad. Meteen in de top 10. Nu draai ik het om, deze zomer (ga bijna nooit in de zomermaanden) wordt het Noorwegen of IJsland. Ik ben er doorheen zogezegd, het klimaat bedoel ik dan. Daar heb jij dan al vast geen last van.

En voor elk wat wils. Mij krijg je al 35 jaar niet meer in een tent en lang wandelen heb ik ook een broertje dood aan maar het kan allemaal.
En reistips geven de ervaren Schotlandgangers maar aan.

Wat ik anders had moeten doen is dat ik veel te weinig tijd heb gehad voor plaatsen als Oban, Fort William, Skye, Glen Coe e.d. Die hoek en er zijn nog meer eilanden.
Dat ga ik in de toekomst nog een keer herstellen maar ja, als je de eerste keer komt wil je toch een overall beeld.
Je moet toch niet de illusie hebben dat je zo'n land in een paar keer kunt zien, dat kost wel wat meer tijd.

Mieke

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 06 feb 2014, 12:02 »
Nou Rianne het is echt leuk dat Schotland. Vorig jaar na decennia aarzelen de eerste stap gewaagd en geen spijt van gehad. Meteen in de top 10. Nu draai ik het om, deze zomer (ga bijna nooit in de zomermaanden) wordt het Noorwegen of IJsland. Ik ben er doorheen zogezegd, het klimaat bedoel ik dan.
Miss wat off topic, maar wat leuk! Hier nog een liefhebber van deze 2 Noordelijke landen!  :icon_thumleft:

rianne44

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 06 feb 2014, 17:26 »
Hoi allemaal,

Leuk zoveel enthousiaste reacties op mijn bericht  :icon_sunny:. Om even wat vragen te beantwoorden: Wij gaan met z'n tweeën, dus zonder kinderen. Concrete plannen waar naar toe te gaan zijn er nog niet echt, Edinburgh staat sowieso op het lijstje en natuurlijk gaan we ook naar een Whiskystokerij aangezien mijn man een echte whiskyfan is. Dus zoals jullie zien de reis moet nog bedacht worden, het idee is iig om rond te trekken, verschillende gebieden aan te doen.

Groet Rianne