Auteur Topic: Welke plek is 't beste uitgangspunt?  (gelezen 53846 keer)

Offline Lies

• Schotland fan
Welke plek is 't beste uitgangspunt?
« Gepost op: 23 jan 2014, 11:00 »
Hoi allemaal,

Mijn man en ik zijn al jaren echte Engeland-fans en we hebben ook al heel veel moois gezien. In april willen we graag voor 't eerst Schotland gaan verkennen (ik vermoed dat we daar net zo verslaafd aan raken  ;)) en dat is de reden dat ik me hier heb aangemeld. Heel leuk dat dit forum bestaat!

Meestal nemen we onze eigen auto mee, maar omdat je voor Schotland een nachtboot hebt (en ik dat niet heel leuk vind) denken we eraan om nu te vliegen en veel met het openbaar vervoer te doen. Misschien af en toe een auto huren.
We zijn aan het proberen een reisprogramma te maken. Mijn vraag is nu: wat zijn jullie ervaringen wat het beste beginpunt is voor een rondreis Schotland? Aberdeen, Glasgow, Edinburgh?

We houden erg van natuur, willen graag iets van de highlands en van de westkust zien (misschien zelfs een eiland) en ook (minimaal) een dag Edinburgh komt op het programma.

Alvast heel veel dank voor reacties!

Offline Freerk08

• Schotland fan
Re:Welke plek is 't beste uitgangspunt?
« Reactie #1 Gepost op: 23 jan 2014, 17:00 »
Hallo Lies,
Leuk dat je hier bent, welkom!

Wat betreft de rondreis, hoeveel dagen gaan jullie?
Hoeveel trein/bus dagen gaan jullie doen?
Voor een eerste indruk een rondje Schotland doen is lastig, er is zoveel moois te zien en doen!
Vanaf waar maakt niet uit je komt er toch terug als je vliegt, tenzij je andere luchthavens hebt.
Om te bezoeken is Skye het handigste eiland aangezien er een brug ligt.
Whiskydistillery is leuk,Edradour bv. Highland games? Kastelen, Cairngorm mountains, Loch ness, Stirling castle, Queens view,mooie stadjes, Culross en ga maar door.
Westkust is ruiger en ook mooi met Skye, Cape Wrath, het whisky eiland Islay en Mull of Kintyre.
en
en
en
en.....
ga maar door

1 dingetje; geen haast! geniet ervan en je komt vast terug :icon_sunny:
Our problems on earth may seldom cease, so sit ye a while and be at Peace

Offline Lies

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 25 jan 2014, 08:54 »
Hoi Freerk,
Bedankt voor je reactie!
We willen een kleine twee weken gaan, bijv. van maandag tot de andere week woensdag. Ik dacht dat misschien het openbaar vervoer vanuit de ene stad wat beter is dan vanuit een andere stad (heb ergens gelezen dat het openbaar vervoer in Schotland veel minder vaak gaat dan hier in NL).
'k Heb even zitten googelen en wat ons i.i.g. heel mooi lijkt is Loch Carron, Eilean Donan, Glen Coe... En inderdaad Skye. Dus in die hoek willen we het wel graag gaan zoeken. Als Edinburgh eigenlijk onhandig is om tijdens deze reis te doen (we hebben ons in GB vaker vergist in afstanden... :D), kunnen we dat evt. ook later doen in een apart citytripje.
Trein/busdagen: we vinden het wel lekker om een tijdje op één plek te blijven. Drie reisdagen vinden we goed, meer wordt een beetje heftig.  ;)
Is in de regio die ik noem het openbaar vervoer redelijk?
Fijne dag!

Offline Lies

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 25 jan 2014, 08:56 »
O ja, en we zagen een gemiste uitzending van Rail Away over een treinreis van Inverness naar Kyle of Lochalsh. Dat zag er ook fantastisch uit! Ik weet alleen niet of dat goed te combineren is met de rest van de plannen.  ???

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 25 jan 2014, 09:29 »
Volgens mijn herinnering is er geen openbaar vervoer in glencoe, maar misschien is dat nu veranderd?

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 25 jan 2014, 09:49 »
Gezien jullie bestemmingen in de vakantie zou ik zeggen vlieg naar Inverness. Met flybe kan je geloof ik relatief goedkoop vliegen. Reizen met openbaar vervoer, dat is erg lang geleden dat ik dat gedaan heb.  Ik vind het zelf erg beperkt. Ik heb geen idee wat een auto huren voor de hele vakantie zou kosten, maar je kan dan wel een hoop mee zien

Succes en veel voorpret.

Groeten , Skye ( ja, genoemd naar mijn favoriete eiland.)

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 25 jan 2014, 12:20 »
Een auto huren vind ik niet zo duur, als je het het vergelijkt met openbaar vervoer, wat echt niet goedkoop is. En met een auto ben je veel flexibeler.

Heb even wat proefboekingen gedaan bij Auto Europe ( waar ik zelf goede ervaringen mee heb). 11 dagen in juli, in Edinburgh en Glasgow vanaf £ 180  ( verhuurder buiten de airport / shuttleservice), Aberdeen £ 230 en Prestwick ( als je met Ryanair zou vliegen) £ 280. Daar komt dan nog de benzine bij, maar de vrijheid die je hebt, en stel ( stel he  :laughing7:) dat het regent is een auto toch veel fijner dan het OV ?!

Ook Glasgow is ook een goed uitgangspunt, je bent met een kleine 2 uur uur in Glen Coe, vandaar uit door naar Skye ( nog eens 3,5 uur)  en aan het begin of eind van de reis kun je dan Glasgow verkennen, zeer aan te raden  :icon_thumleft:

Offline Lies

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 25 jan 2014, 12:33 »
Wat fijn om even jullie reacties te lezen op onze plannen!
Dankje Andrea voor het uitzoeken. Inderdaad kom ik op skycanner ook op lage prijzen voor het huren van een auto. Dat lijkt me dus een prima idee!
Is Glasgow 'leuker' om te verkennen dan Inverness? Ik weet het, dat is subjectief, maar ik ben toch benieuwd naar reacties op deze vraag.  :D
Zijn er in de regio die ik noemde dingen die ik niet genoemd heb maar die we absoluut niet moeten overslaan?

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 25 jan 2014, 12:41 »
Ik ben in beide lang geleden eens geweest, maar Glasgow wint dan duidelijk.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #9 Gepost op: 25 jan 2014, 12:43 »
Welkom Lies.

Arran is ook een heel mooi eiland voor een dag/paar dagen, en niet ver van Glasgow. Maar in combinatie met Skye wordt dat wel meer een rondreis. Op het lijstje dan maar voor de volgende keer?  :laughing7:

Vanuit Glasgow ben je ook zo met de trein in Edinburgh, als je aan het eind/begin van de reis daar nog een dagje naar toe wilt.
Net ten noorden van Glasgow, Loch Lomond, Trossachs, ook een prachtig gebied qua natuur.
New Lanark is ook leuk, naast de katoenmolens (werelderfgoed) een mooie omgeving voor een stevige wandeling, en als het goed geregend heeft, is de rivier de Clyde er prachtig met z'n watervallen.

Wat Freerk al zei:
en
en
en
en.....
ga maar door

Veel voorpret alvast  :thumbsup:

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 25 jan 2014, 13:57 »

Is Glasgow 'leuker' om te verkennen dan Inverness? Ik weet het, dat is subjectief, maar ik ben toch benieuwd naar reacties op deze vraag.  :D

Je kunt Glasgow en Inverness niet vergelijken, Glasgow is 10 x keer zo groot. Ik vind Inverness een erg leuk stadje, onze dochter woont er sinds de zomer, zelf wonen we in Glasgow en dochter vindt Glasgow nu zoooooooooooooo druk  :laughing7:   :laughing7:

Offline Erwin

• Schotland fan
  • Living the life
« Reactie #11 Gepost op: 26 jan 2014, 12:18 »
Inverness, Inverness, Inverness........ :hello2:

Een plaats (Hoofdstad !!!!!) om tot rust te komen en te genieten van de wonderschone natuur in de directe omgeving. :icon_thumleft:
Files ??????  Als er drie auto's langzaam achter een tractor rijden raken we al gestrest van de FILE !
Vanuit Inverness zoveel mogelijkheden om uit te waaieren naar alle windstreken.

ongeveer 3 1/2 rijden naar het zuiden naar Edinburgh en of Glasgow
3 uur naar het oosten naar Aberdeen
3  1/2 rijden naar het noorden naar John O'Groat
2 1/2 uur rijden naar Kyle of Lochalsh voor de brug naar Skye

Wonderschone natuur en ritjes

Bezoek Cairngorms, Cannich, Loch Affric, en rij relaxed door dit wonderschone gebied.

Zoals eerder gezegt...de auto is het beste vervoermiddel en geeft je zo veel meer vrijheden.

Geniet van de voorbereidingen en voor straks alvast een hele fijn en vooral rustig en relaxte vakantie toegewenst.  :icon_thumleft:

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 26 jan 2014, 12:49 »
Volgens mijn herinnering is er geen openbaar vervoer in glencoe, maar misschien is dat nu veranderd?

Citylinkbus gaat door Glen Coe, maar stopt niet in Glen Coe. Stopt alleen bij National Trust Visitor Centre en Glencoe Ski Resort.

Zoals eerder gezegt...de auto is het beste vervoermiddel en geeft je zo veel meer vrijheden.

Helemaal mee eens!! Zorg er alleen voor dat ALS je online een auto huurt bij een van de grotere verhuurders (bijv. Hertz, Avis, Europcar, Alamo) de naam op het rijbewijs overeenkomt met de naam op de creditcard. Als dat niet overeenkomt heb je kans dat je geen auto meekrijgt!

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 26 jan 2014, 15:14 »
Wat fijn om even jullie reacties te lezen op onze plannen!
Dankje Andrea voor het uitzoeken. Inderdaad kom ik op skycanner ook op lage prijzen voor het huren van een auto. Dat lijkt me dus een prima idee!
Zijn er in de regio die ik noemde dingen die ik niet genoemd heb maar die we absoluut niet moeten overslaan?

Nou of Glasgow leuker is dan Inverness wil ik geen antwoordt op geven :laughing7:
Wel is Inverness relaxter dan Glasgow en bied het ook geweldige mooie dingen, maar Glasgow is mondialer en heeft ook veel moois, musea, gallerien en Mackintosh natuurlijk. De noordelijkste van de twee heeft de mogelijkheid om de natuur in te karren met je huurauto met heel veel moois in de omgeving. Mijn voorkeur ligt in het noorden en die cities kun je altijd met een losse trip doen! Dan de focus op de stad waar je zit zonder auto want lopend is het goed te doen in de centra.
Our problems on earth may seldom cease, so sit ye a while and be at Peace

Offline Yo

• Cryptorator
« Reactie #14 Gepost op: 26 jan 2014, 17:07 »
Hoi,
Ik vlieg zelf bijna altijd naar Edinburgh met  KLM
Als je blue flyer bent (kost niets), gaat je bagage gratis mee (23 kilo!!)
De vlucht naar Edinburgh is als je op tijd boekt, het goedkoopst.
Edinburgh blijft  mijn favoriet, als grote stad. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk ;-)
Een leuke  start of eindpunt voor een paar dagen  is het ook.
 Rechtstreeks vervoer van  de luchthaven naar de stad is prima geregeld.

Voor openbaar vervoer gebruik ik  Citylink; geweldige bussen met veel aanbiedingen. Maar dan moet je wel weten wanneer je die bus wilt nemen.
De trein is ook goed, via online een ticket bestellen is goedkoper.
Voordeel met eigen  auto is dat je niet aan tijden bent gebonden.

Als je naar Skye wilt, zou ik ook  kiezen voor een auto

Offline Lies

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 27 jan 2014, 11:40 »
Bedankt voor al jullie reacties, top!
Op basis hiervan gaan we nu een reisschema opstellen en dat leg ik dan heel graag nog eens aan jullie voor.  ;)
Nu moeten we zelf nog beslissen of we begin april of begin mei gaan! Ik kan me zo voorstellen dat de natuur in mei mooier is maar de prijzen misschien al hoger (we moeten een béétje low budget denken).
Jullie horen weer!  :icon_thumleft:

Offline Lies

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 29 jan 2014, 13:38 »
Hoi allemaal,
Door wat andere onverwachte uitgaven hebben we besloten toch maar 1 week te gaan. Dit is het programma wat we hebben opgesteld:
Dag 1: aankomst op Glasgow, ophalen huurauto, verkennen omgeving Loch Lomond, overnachting in Balloch.
Dag 2: rit naar Glencoe, verkennen omgeving, overnachting ook in Glencoe.
Dag 3: rit naar Kyle of Lochalsh, verkennen omgeving Lochalsh, overnachting ook daar
Dag 4 t/m 6: Skye, middag dag 6 Eilean Donan, terugrit tot Fort William
Dag 7: deel terugrit, omgeving Loch Katrine, overnachting in Aberfoyle
Dag 8: rit naar airport, terug naar huis
Als iemand tips heeft zijn ze uiteraard welkom. Bedankt!

Online Ardblair

• Schotland fan
  • Highland Hospitality at its very best!
« Reactie #17 Gepost op: 29 jan 2014, 17:29 »
Hoi,
Als jullie voor dag 6/7 nog een B&B in Fort William zoeken.....

vriendelijke groeten,

Conny & Rene
www.ardblair.nl

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 29 jan 2014, 20:14 »
als je naar Skye gaat zou ik aanraden om 1x de brug te pakken = mooie route en terug de ferry naar Mallaig dan pik je gelijk Morar en Glenfinnan mee met het beroemde viaduct.

Offline Lies

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 30 jan 2014, 08:22 »
Superleuke tips, bedankt!