Auteur Topic: Backpacken Schotland (met openbaar vervoer)  (gelezen 32236 keer)

Offline jitsketje

• Schotland fan
Backpacken Schotland (met openbaar vervoer)
« Gepost op: 22 nov 2013, 15:02 »
Ik vroeg mij af of hier mensen zitten die in Schotland rondgereisd hebben met het openbaar vervoer (vast wel op een schotland forum haha).
Is dit goed te doen?
Ik wil al tijden graag naar Schotland want het lijkt mij echt prachtig. Eventueel in combi met een deel Engeland of Ierland.
Ik heb geen rijbewijs dus auto huren is geen optie.
Wie heeft er ervaring met rondreizen als meisje alleen in Schotland met bus/trein?
Is het aan te raden om losse kaartjes te nemen of bijv. een bus of treinpas?
Wat is een mooie route?
Kom je ook echt op de mooie unieke plekjes met OV of ben je gebonden aan de grotere plaatsen?
Andere ervaringen wat betreft Schotland zijn ook van harte welkom zoals de mooiste plekjes en leukste dingen om te doen.

Offline Haras

• Schotland fan
Re:Backpacken Schotland (met openbaar vervoer)
« Reactie #1 Gepost op: 22 nov 2013, 16:34 »
O.a. hier vind je ook tips:http://www.aroundtheglobe.nl/messageboard/eerste-keer-backpacken-naar-schotland-ierland-engeland-t27410.html

Offline jitsketje

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 23 nov 2013, 12:03 »
Dankjewel.
Ik kende het forum ook al maar hoop hier toch ook nog wat inhoudelijke reacties te krijgen van de experts.

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 23 nov 2013, 12:56 »
Hallo Jitsketje

Ik heb geen ervaring met het rondreizen als meisje alleen in Scotland met bus/trein, maar ik weet wel wat over het openbaar vervoer (ik woon in Schotland, maar geen auto, dus ook afhankelijk van OV).

Citylink is de busmaatschappij die de grotere plaatsen in Schotland aandoet. Aangezien deze bussen vrij prijzig kunnen zijn is het verstandig, indien mogelijk, vooraf via internet te boeken. Soms heb je geluk en kan je via internet een goedkoper ticket krijgen. Citylink verkoopt ook buspassen: de Explorer Pass. Ze hebben 3 verschillende: 3 dagen reizen uit 5, 5 uit 10 of 8 uit 16.

Scotrail doet de treinen in Schotland. Zij hebben ook verschillende soorten passen, maar daar ben ik minder bekend mee. Ik weet wel dat je goed moet lezen wat je met zo'n treinpas kan doen. Bij sommigen trein + bus combi passen kan je bijvoorbeeld alleen gratis met de bus als er geen mogelijkheid is om met de trein te gaan.

Het is een stuk moeilijker om de mooie, unieke plekjes te bereiken met het OV. Je moet er ook rekening mee houden dat het OV in Schotland niet te vergelijken is met NL. Sommigen bussen en treinen gaan maar een paar keer per dag en soms zijn er helemaal geen locale bussen op een zondag (op Skye bijvoorbeeld).

Hopelijk heb je wat aan deze info!

Groetjes,
Caroline

Best Nevis Mountain Guiding, for affordable guided walks on Ben Nevis
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #4 Gepost op: 23 nov 2013, 13:40 »
In dit topic http://www.schotlandforum.nl/index.php/topic,7385.0.html zijn ook al een paar goede tips en ervaringen naar voren gekomen.

Er zijn hier verschillende meiden en vrouwen die alleen door Schotland gereisd hebben, persoonlijk vond ik het niet anders dan in Nederland in je eentje in de bus/trein - behalve dan het uitzicht ;)

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 23 nov 2013, 14:57 »
Ik heb vorig jaar met m'n gezin een reis gemaakt met openbaar vervoer (eigenlijk alleen per bus, trein was te kostbaar), en dat is goed bevallen, alleen vergt het een goede planning met van te voren aangeschafte tickets (bleek voor ons goedkoper dan zo'n pas). Het is inderdaad zo dat het makkelijker is de grotere plaatsen aan te doen en dat je niet zomaar even op die kleine onontdekte plekjes komt maar er is veel mogelijk. De kleinere plaatsen zijn bereikbaar met lokale bussen, waarbij je dus rekening moet houden of je ook nog terugkunt haha! :tongue3: Het nadeel vond ik wel dat bijna alles van te voren vast lag, maar een bijzondere reis kan het zeker zijn! :aye  

Een combinatie met Ierland en Engeland zou ik zelf niet doen, dan ben je zolang in de trein/bus aan het zitten, dan kun je dat beter bewaren voor een andere keer. Er is zoveel moois en divers in Schotland alleen al!
Ierland heb ik overigens (lang geleden) zelf wel eens gedaan per OV, dat is qua OV structuur vergelijkbaar met Schotland...

Als je alleen reist kun je in elk geval makkelijker een super single ticket boeken; daarmee kun je voor 5 of 6 pond een mooi lang traject afleggen! Forumlid Yo reist veel alleen met OV in Schotland, wellicht kun je haar een PBtje sturen?

Wat de tip van Sas betreft, in dat draadje word Rabbies genoemd,  een combinatie met zo'n soort tour is ook zeker aan te raden, er is al meer over geschreven door o.a. Mairi en mij in verschillende draadjes...

Offline jitsketje

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 24 nov 2013, 11:26 »
Bedankt!

Ik ga eens kijken naar die tour.
Ik ken de webiste al wel. O.a. ook Haggis Adventures en Macbackpackers.
Wat mij alleen opvalt aan al die tours is dat het heel veel is in heel weinig tijd.
Ze zijn meestal maar een paar dagen en gaan dan van hot naar her.
Ik zou er liever wat meer tijd voor nemen.

Ik zag ook een Up helly aa tour dat lijkt mij wel echt heel erg gaaf!!!

@Marieke: Mag ik weten wat jullie route was? Misschien haal ik er nog wat inspiratie uit.

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 24 nov 2013, 11:51 »
Ze zijn meestal maar een paar dagen en gaan dan van hot naar her.

Rabbies heeft zelfs tours van 17 dagen. ;) En het zijn echt leuke reizen. De chauffeurs zijn altijd super enthousiast en gezellig en de busjes zijn klein. Ze rijden zelfs als er maar 1 persoon meegaat. Je ziet er veel meer mee dan met het reguliere OV. Je komt op plekken waar je anders niet komt. Ik kan je vertellen dat het echt de moeite waard is. Je zou het zelfs kunnen combineren. Dan doe je een Rabbies tour en een deel zelf met het OV. :bagpipe

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 24 nov 2013, 13:53 »
Jitsketje, ik kan mezelf geen meisje meer noemen, maar ik heb wel de nodige ervaring met het alleen door Schotland reizen via het OV (en ik ben dit ook voor volgend jaar zomer weer van plan). Onderweg ben ik ook wel andere vrouwen/meisjes tegengekomen die alleen reisden, bv. zelfs een meisje uit Japan.
Zelf vind ik het fantastisch om op deze manier rond te reizen, zeker als je op een gegeven moment ook een plaatselijke bus neemt. Zo bewaar ik goede herinneringen aan een busrit op Skye aan het einde van een middag. Deze bus bleek vooral te functioneren als een schoolbus die op allerlei plaatsen stopte om kinderen dichtbij huis af te zetten. Leuk om te zien hoe de buschauffeuse bijna alle kinderen kende en een praatje met hen maakte.
Het vergt wel een heel goede voorbereiding om op deze manier te reizen, omdat, zoals al meer gezegd is, er op veel routes maar een paar bussen per dag rijden. Maar alles is vooraf op te zoeken op internet en zo’n voorbereiding geeft je ook veel voorpret! Ergens op een Schotse site las ik dat het een goede zaak is om de dienstregeling van sommige lijnen vooraf uit te printen en bij je te hebben. De laatste keer had ik dit zelf dan ook gedaan voor enkele buslijnen en hierin bleek ik niet de enige te zijn. Zo stond ik bv. in Stornoway te wachten op de bus naar de Callanish Stones met een zeer internationaal gezelschap van backpackers (o.a. uit Duitsland, Zweden en Japan) en velen stonden met een uitgeprinte dienstregeling.
Uit dit voorbeeld blijkt al wel dat je per OV veel bijzondere plekken kunt bereiken. Natuurlijk kun je op deze manier niet overal komen, maar ik zou me daar niet druk om maken, als je zoals jij voor het eerst naar Schotland gaat en er dus genoeg nieuws te zien valt. Tenzij je natuurlijk beslist bepaalde moeilijke bereikbare plekken wilt bezoeken….
Een Freedom of Scotland Travelpass kan een handige manier zijn om rond te reizen, al zag ik net wel dat deze kaart nu weer duurder is geworden (voor 8 reisdagen in een periode van 15 dagen betaal je nu 225 euro). De kaart is geldig in alle treinen, de meeste ferries en in de Scottisch Citylink.
Bij mijn laatste Schotlandreis heb ik veel per bus gereisd (en ook per ferry). Dit is een stuk goedkoper dan de trein en het bleek toen dan ook veel voordeliger om losse kaartjes aan te schaffen. De diverse trein-, bus- en bootreizen binnen Schotland kostten toen voor mij iets meer dan 100 euro. Wel had ik de tickets voor bus en trein van te voren gereserveerd waardoor ze goedkoper zijn (bv. een busreis van Uig naar Fort William, van bijna vier uur, kostte op deze manier 10 pond). Een nadeel hiervan is natuurlijk wel dat je gebonden bent aan een vooraf vastgesteld reisschema.
Mocht je er tegenop zien om alles zelf te regelen, dan zou je ook kunnen overwegen om een rondreis te boeken via de Treinreiswinkel.
http://www.treinreiswinkel.nl/treinrondreizen/groot_brittannie/treinrondreis_schotland
Ze hebben een paar mooie rondreizen en het fijne is dat je die ook helemaal op maat kunt laten maken, zo kun je niet alleen zelf bepalen hoe lang je in bepaalde plaatsen wilt blijven, maar kun je de route ook aanpassen. Zo heb ik zelf een keer een variant gedaan van hun “9-daagse rondreis Schotland”, waarbij ik de route in de omgekeerde volgorde deed en ook nog een aantal dagen Mull en Iona er aan toevoegde. Het was een fantastische reis, al speelde daarin ook mee dat ik prachtig weer had.
Hoe dan ook is het een mooie site om op ideeën te komen voor een zelf samen te stellen reis en dat geldt wel voor meer sites die reizen naar Schotland aanbieden.
Ik wens je veel succes met je voorbereiding!

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 24 nov 2013, 23:09 »
Wat ook goed is om te weten, is dat als je zo vroeg mogelijk je ticket boekt voor de trein (en dan bedoel ik minimaal een maand van tevoren), de kaartjes veel goedkoper zijn. Hoe eerder je boekt, hoe goedkoper het is. Toen ik een keer naar Orkney ging vanuit Edinburgh, betaalde ik voor een retour iets van 25 pond naar Thurso! En dat was wel echt een reis van 9 uur heen en 9 uur terug. Kun je nagaan... Houd de website goed in de gaten (www.scotrail.co.uk) voor prijzen (het variëert zelfs per dag).

Op zich is de bus wel goedkoper, maar ook minder comfortabel. Het is net wat het het liefste doet. Op de eilanden is de bus natuurlijk ook de enige optie (naast taxi, liften, etc.). Ik had een keer een retourtje Edinburgh-Stirling met CityLink voor 4 pond. Dat was echt een koopje.

Offline jitsketje

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 25 nov 2013, 11:22 »
Hoe eerder Hoe goedkoper is vaak zo.
Het enige is dat je dan wel vastzit aan de route die je hebt gemaakt en je kunt daar eigenlijk niet vanaf wijken.
Dat maakt het wel een niet al te flexibele reis en dat vind ik wel jammer.
Aan de andere kant heb ik toch wel aantal plekken die ik echt graag wil zien dus dan is het misschien ook wel minder erg.

Hebben jullie tips over hoe het beste een route samen te stellen?
Wat nu in elk geval op mijn must-see lijstje staat: Edinburgh, Loch Ness, Skye, Inverness, Glasgow, Culloden, Castle Eilaen Donan, De harry potter brug/trein, Loch Lomond..en dan vergeet ik waarschijnlijk nog heel veel mooie dingen.

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 25 nov 2013, 22:10 »
Hebben jullie tips over hoe het beste een route samen te stellen?
Wat nu in elk geval op mijn must-see lijstje staat: Edinburgh, Loch Ness, Skye, Inverness, Glasgow, Culloden, Castle Eilaen Donan, De harry potter brug/trein, Loch Lomond..en dan vergeet ik waarschijnlijk nog heel veel mooie dingen.
Jitsketje, heb je mijn uitgebreide bericht van afgelopen zondag al gelezen? Daarin noemde ik o.a. een “9-daagse rondreis Schotland”. Met deze reis kwam ik o.a. in Edinburgh, Inverness, en reisde ook met Harry Potter trein van Mallaig naar Fort William over het Glenfinnan Viaduct. Ook de andere plaatsen die je noemde zijn denk ik voor het merendeel wel toe te voegen aan dit rondje Schotland. Zo is volgens mij bv. Eilean Donan Castle via de bus goed te bereiken vanuit Kyle of Lochalsh.

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 29 nov 2013, 13:52 »
Hoi Jisketje, wij hebben met onze 3 pubers vorige zomer gevlogen op Glasgow, vandaar met de Citylinkbus naar Newtonmore. Hier hebben we een aantal dagen overnacht en een (heel erg leuk, klein en sfeervol) hostel waarvandaan we een deel van de Cairngorms hebben bezocht, o.a. de rendieren (erg de moeite waard, doordat wij geen auto hadden mochten we met de gids mee vanaf het bezoekerscentrum naar de kudde in de bergen). Na deze dagen hebben we de bus gepakt naar Fort William, waar we een week zijn gebleven in een cottage van een particuliere eigenaar. Hiervandaan hebben we allerlei dagtochten gedaan met lokale bussen, o.a. de stoeltjeslift de berg op die uitzicht geeft op Ben Nevis, een bezoek aan Neptunes Staircase en een tocht met de Jacobite. Vanuit Fort William is veel te zien, wel is het vrij toeristisch. En de laatste dagen hebben we in Glasgow doorgebracht omdat wij erg houden van de architectuur van Mackintosh. Mocht je in Glasgow een stop hebben; ik heb een fantastisch B&B adres voor een goede prijs met heerlijke luxe bedden en waar je puur verwent word!

Ook omdat wij een relatief korte vakantie hadden (12 dagen) en met 3 puber reisden hebben we de niet zo veel plaatsen aangedaan maar toch een hele leuke reis gemaakt. Eerder ben ik naar o.a. Skye en in de omgeving van Loch Lomond geweest, dat zijn ook absoluut aanraders, wellicht met Rabbies...