Auteur Topic: Caledonia  (gelezen 5941 keer)

Offline u

• Schotland fan
Caledonia
« Gepost op: 31 okt 2013, 20:06 »
Het is wel niet echt schots, maar heerlijk om naar te luisteren als je je reis aan het plannen bent: Caledonia van Celtic Women (CD Scarborough Fair of Spotify)

Offline Màiri

• Schotland fan
Re:Caledonia
« Reactie #1 Gepost op: 31 okt 2013, 23:21 »
Het is wel niet echt schots

Correctie: Het is hartstikke Schots. ;) Gecomponeerd en geschreven door de Schot Dougie MacLean, het is nog altijd zijn nummer, ook al weet de halve wereld dat inmiddels niet meer, gezien het nummer nu overal gezongen wordt en de Ieren denken dat het van hen is. :D Caledonia is overigens het oude woord voor Schotland.

Celtic Woman... Nah.. Das inderdaad niet zo Schots. Maar ook niet zo Iers. :tongue3:

Als je het wilt horen, hier is het origineel! --> http://www.youtube.com/watch?v=wP8A9rtg0iI

;)

Offline u

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 01 nov 2013, 12:01 »
Correctie: Het is hartstikke Schots. ;) Gecomponeerd en geschreven door de Schot Dougie MacLean, het is nog altijd zijn nummer, ook al weet de halve wereld dat inmiddels niet meer, gezien het nummer nu overal gezongen wordt en de Ieren denken dat het van hen is. :D Caledonia is overigens het oude woord voor Schotland.

Caledeonia = Schotland. Dat wist ik wel. Niet dat het nummer oorspronkelijk van een Schot is. Leuk om te horen! Heb net het origineel gehoord. Is Geweldig!! Dank. Ik had nooit van Dougie gehoord, maar ga gelijk even bekijken wat hij nog meer heeft.

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 01 nov 2013, 12:05 »
Onze vriend in Schotland vertelde ons dat Dougie dit leid heeft geschreven in het buitenland en hij terug verlangde Schotland

Offline Mieke

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 01 nov 2013, 13:37 »
Correctie: Het is hartstikke Schots. ;) Gecomponeerd en geschreven door de Schot Dougie MacLean, het is nog altijd zijn nummer, ook al weet de halve wereld dat inmiddels niet meer

Als je het wilt horen, hier is het origineel! --> http://www.youtube.com/watch?v=wP8A9rtg0iI

;)

Je was me voor, anders had ik dit ff vermeld! Toppie en bedankt!
And I'll carry you, till this great race is over...
Runrig -Travellers

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 01 nov 2013, 14:00 »
Dat weet iedereen toch dat van Dougie is :aye
Ik wordt er sentimenteel van van dat nummer zo mooi vind ik dat en dat kunnen maar weinig songs.
Ooit live gehoord van hem toen hij een hotel had in Dunkeld. Taybank hotel.
Our problems on earth may seldom cease, so sit ye a while and be at Peace

Offline u

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 01 nov 2013, 16:05 »

Ja, ik dus niet. Nu dus wel. Heb gelijk nog wat nummers van hem op mijn Spotify list gezet. Mooi!!

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 01 nov 2013, 16:48 »
Ja, ik dus niet. Nu dus wel. Heb gelijk nog wat nummers van hem op mijn Spotify list gezet. Mooi!!

De Ieren dus ook niet. :laughing7: Jaren geleden was ik in Donegal, Ierland en was bij een sessie in de plaatselijke pub. Daar kwamen nogal wat bekende en goede muzikanten voorbij, maar ook locals die fantastisch konden spelen en zingen. Daar hoorde ik Caledonia voor het eerst, gezongen door een meisje met rood haar. Dat is de mooiste versie die ik ook heb gehoord, schitterend. Ik wilde toen de naam van het lied weten en degene die het zong. En de hele pub en alle bezoekers waren het erover eens dat het een nummer van Mary Black was. Logisch dat ik het daarna nooit op haar cd's heb kunnen vinden. :tongue3: :tongue3: :tongue3: Kwam er later via een harpvriendin pas achter dat het van Dougie was.

Dougie is wel een ster in Schotland. De meesten kennen hem wel. :) Hij heeft ook zijn eigen festival ieder jaar, waar veel goede muzikanten komen. Perthshire Amber heet dat. :) http://www.perthshireamber.com/

Offline u

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 01 nov 2013, 17:07 »
Dougie is wel een ster in Schotland. De meesten kennen hem wel. :) Hij heeft ook zijn eigen festival ieder jaar, waar veel goede muzikanten komen. Perthshire Amber heet dat. :) http://www.perthshireamber.com/

Wat een festival! Ga het voor het volgend jaar in de gaten houden. Het ziet er wel heel aantrekkelijk uit met al die concerten, wandelingen en workshops!

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 02 nov 2013, 01:29 »
Wat een festival! Ga het voor het volgend jaar in de gaten houden. Het ziet er wel heel aantrekkelijk uit met al die concerten, wandelingen en workshops!

Ja, het is super. Zou er zelf ook graag eens naartoe gaan in de toekomst. :icon_thumleft:

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 03 nov 2013, 12:51 »
Ik wordt er sentimenteel van van dat nummer zo mooi vind ik dat en dat kunnen maar weinig songs.
Ooit live gehoord van hem toen hij een hotel had in Dunkeld. Taybank hotel.
Ja, dat wilde ik ook net posten gisteren... 'Bijzondere' tent... 't kan er nogal rauw en ruig aan toe gaan soms :verward
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Richard99

• Schotland fan
Re: Caledonia
« Reactie #11 Gepost op: 04 dec 2016, 19:20 »
Ik kende dit lied van Nathan Carter, toevallig ook een Ier, een prachtig lied is het
Ken dit ook van een andere Ierse band , de Kilkenneys,
Wat ik me afvroeg wat is de connectie ... Caledonia met Ierland ??

Offline Roibeard

• Schotland fan
Re: Caledonia
« Reactie #12 Gepost op: 05 dec 2016, 00:20 »
Ik kende dit lied van Nathan Carter, toevallig ook een Ier, een prachtig lied is het
Ken dit ook van een andere Ierse band , de Kilkenneys,
Wat ik me afvroeg wat is de connectie ... Caledonia met Ierland ??

Caledonia is de romeinse naam voor de regio die wij nu Schotland noemen en Schotland dankt zijn naam aan de Scoti die vanuit Scotia :bonk (Ierland) naar Schotland trokken.

Het muziekstuk Caledonia is zoals eerder gemeld werk van de schot Dougie MacLean.