Auteur Topic: Fietsen in Schotland  (gelezen 20697 keer)

Offline u

  • Schotland fan
  • Berichten: 203
Fietsen in Schotland
« Gepost op: 31 okt 2013, 19:57 »
Nadat we dit voorjaar onze vakantie moesten annuleren, zijn we nu weer aan het plannen voor volgend jaar. We willen ook graag een paar dagen fietsen, maar dan wel op wegen of fietspaden waar het redelijk veilig is. Weet iemand waar dat kan en of we daar dan ook fietsen kunnen huren?

Offline Bute

  • Schotland fan
  • Berichten: 1.169
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 31 okt 2013, 22:25 »
Tuurlijk kun je in Schotland fietsen huren.......................... :tongue3:

Weinig echte fietspaden, maar veilig fietsen ligt eraan WAAR je naar toe gaat. 
Isle of Cumbrae is heerlijk om te fietsen, Glasgow niet.............. :-\
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Sas.

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 2.203
  • life in the slow lane
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #2 Gepost op: 31 okt 2013, 22:52 »
Genoeg plekken om fietsen (doch soms in verre staat van verroesting) te huren. Bij bijv. het adventure centre op Arran kun je mountainbikes huren, maar je moet wel getraind zijn als je daar een rondje eiland wilt doen. Op Islay huurden we van een mevrouw met toevallig wat fietsjes in haar schuurtje (mooi eiland trouwens ook om te fietsen, redelijk vlak en een paar rustige wegen).
Cumbrae was idd ook leuk om te fietsen voor een daggie.

Ik weet niet of de e-bike in Schotland ook wiel aan de grond heeft gekregen, maar dat lijkt me zooo fijn daar!

Offline Fiona

  • Schotland fan
  • Berichten: 1.656
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #3 Gepost op: 01 nov 2013, 11:44 »
Inderdaad is het mogelijk fietsen te huren, gewoon even googlen op plaatsnaam + bike hire. Als je veilig (zonder auto's )wilt fietsen moet je off road gaan met een montainbike. En je hebt, zoals al eerder gezegd, een goede conditie nodig en niet te vergeten een fietshelm ( of in toenmalige peuterzoonterm: een motormuts  :laughing7:)

Op de webstite van Visitscotland vind je fietsroutes en er zijn ook wel boekjes met fietsroutes.

Je ziet hier ( ik woon in Schotland) voornamelijk de fiets als hobby, de fiets als woon-werktransport is niet gebruikelijk, op een enkele mafkees na  :laughing8:
Een e-bike verwacht  ik niet in grote getale tegen te gaan komen, ik heb er onlangs eentje bij ASDA zien staan ook nog met een kinderzadeltje op de stang, dus ik werd wel erg nieuwsgierig of die fiets een continentale eiganaar had, maar ben toch maar naar huis gegaan .

Mijn man is ook aan het fietsen geslagen en heeft zijn fiets afgelopen zomer ook meegenomen op vakantie, regelmatig een paar uurtjes gefietst ( Invernessshire/ Speyside), maar bv in Wester Ross niet: weinig wegen /te smalle drukke wegen/ te steil.

Offline EllenC

  • Schotland fan
  • Berichten: 847
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #4 Gepost op: 01 nov 2013, 14:03 »
Wij verhuren ook mountainbikes, er zijn geen echte fietspaden op Ardnamurchan , men fietst gewoon op de weg of door het bos.
Er is een boekje met een aantal routes . Ook op Mull kan je fietsen huren.
Er worden her en der fietspaden aangelegd maar die stoppen dan plotseling zodat je toch op de gewone weg terecht komt.
B.v tussen Fort William en Spean Bridge of de weg van Oban die uiteindelijk bij Fort William uit moet komen maar wanneer die af is??

Offline u

  • Schotland fan
  • Berichten: 203
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #5 Gepost op: 01 nov 2013, 15:53 »
Dank allemaal voor jullie antwoord. Ik heb ook even op de diverse sites gekeken en het lijkt me verstandig om nog maar even te wachten tot de fietspaden klaar zijn.. We zijn geen mountainbikers en op de weg fietsen willen we niet. Als we daar met de auto rijden schrikken we ons steeds een ongeluk als we na een bocht ineens een paar fietsers voor ons zien. Blijft het dus dit keer ook weer bij "gewoon" wandelen.

Offline Màiri

  • Schotland fan
  • Berichten: 1.375
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #6 Gepost op: 01 nov 2013, 16:41 »
Dank allemaal voor jullie antwoord. Ik heb ook even op de diverse sites gekeken en het lijkt me verstandig om nog maar even te wachten tot de fietspaden klaar zijn.. We zijn geen mountainbikers en op de weg fietsen willen we niet. Als we daar met de auto rijden schrikken we ons steeds een ongeluk als we na een bocht ineens een paar fietsers voor ons zien. Blijft het dus dit keer ook weer bij "gewoon" wandelen.

Oooh das nog niks. Ik heb tijdens mijn studie in Edinburgh altijd gefietst door het centrum (en zonder helm uiteraard, want ik blijf een Nederlander!)... :laughing7: :laughing7: Regelmatig bijna doodgereden, maarja, ik kreeg wel conditie. Ik kreeg het in ieder geval voor elkaar om zonder af te stappen de hele Royal Mile over te fietsen (klimmend welteverstaan). :laughing7: :laughing7: :laughing7: Maar aanraden kan ik het niet, haha. Levensgevaarlijk! :icon_pale:

Ik was dus ook één van die enkele mafkezen. :hypocriet

Offline skye

  • Schotland fan
  • Berichten: 6.470
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #7 Gepost op: 01 nov 2013, 18:45 »
En ik kan bewijzen dat Marije fietste. Weet je nog toen we bij dat restaurant hadden afgesproken, kwam jij eraan op je Hollandse fiets.
Ik zou zelf niet graag fietsen in Schotland moet ik zeggen.

Offline EllenC

  • Schotland fan
  • Berichten: 847
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #8 Gepost op: 01 nov 2013, 20:18 »
Dank allemaal voor jullie antwoord. Ik heb ook even op de diverse sites gekeken en het lijkt me verstandig om nog maar even te wachten tot de fietspaden klaar zijn.. We zijn geen mountainbikers en op de weg fietsen willen we niet. Als we daar met de auto rijden schrikken we ons steeds een ongeluk als we na een bocht ineens een paar fietsers voor ons zien. Blijft het dus dit keer ook weer bij "gewoon" wandelen.

je zou ook ergens heen kunnen gaan en ter plekke bekijken of er iets te fietsen / huren valt .
 De meeste mensen bij ons huren er 1 voor een dag of zelfs halve dag en gaan dan naar het kasteel of naar de Singing Sands. Het zijn allemaal 1 baanswegen dus of je gaat aan de kant of je stopt bij de volgende overtaking bay.

Offline Màiri

  • Schotland fan
  • Berichten: 1.375
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #9 Gepost op: 02 nov 2013, 01:25 »
En ik kan bewijzen dat Marije fietste. Weet je nog toen we bij dat restaurant hadden afgesproken, kwam jij eraan op je Hollandse fiets.
Ik zou zelf niet graag fietsen in Schotland moet ik zeggen.

Haha, ja dat weet ik nog! Dat was bij de Nando's op één van de drukste en gevaarlijkste wegen van heel centrum Edinburgh. :laughing7: :laughing8: Moet wel bekennen dat ik dat stuk vaak over de stoep reed (tot ongenoegen van de voetgangers die boos naar mij armgebaren stonden te maken en zeiden dat ik 60 pond boete riskeerde, maar ik heb nooit een boete gehad en ik betaal liever 60 pond dan dat ik word doodgereden :laughing7: ).

Maar ik heb met mijn familie een keertje mountainbikes gehuurd op Mull en daar kon je (zonder dat ik conditie had en getraind was) toch lekkere stukjes fietsen door de natuur, over mountainbikepaden (zandpaden zonder autoverkeer). Dat was toch best een leuk uitje. :icon_thumleft:

Offline Fiona

  • Schotland fan
  • Berichten: 1.656
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #10 Gepost op: 02 nov 2013, 11:36 »
Haha, ja dat weet ik nog! Dat was bij de Nando's op één van de drukste en gevaarlijkste wegen van heel centrum Edinburgh. :laughing7: :laughing8: Moet wel bekennen dat ik dat stuk vaak over de stoep reed (tot ongenoegen van de voetgangers die boos naar mij armgebaren stonden te maken en zeiden dat ik 60 pond boete riskeerde, maar ik heb nooit een boete gehad en ik betaal liever 60 pond dan dat ik word doodgereden :laughing7: ).


Je had mij toen ook niet tegen moeten komen   :nono: :nono: :nono:, stap dan even van de fiets af .................

Om 2 redenen:
- Er zal maar iemand ( een kind bv) even een stap opzij doen ............
- Mijn man is dus ook een mafkees die iedere dag 40 km op de fiets zit, hij moet een stuk over een 2 baans weg . Automobilisten zijn doorgaans niet zo happy met fietsers op de weg, door zo'n actie van jou wordt dat begrip er niet beter op.
Gelukkig kan je nu weer veilig in Nederland fietsen  :wave:

Offline u

  • Schotland fan
  • Berichten: 203
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #11 Gepost op: 02 nov 2013, 12:25 »
je zou ook ergens heen kunnen gaan en ter plekke bekijken of er iets te fietsen / huren valt .
 

Lijkt me ook bet beste. Dank allemaal!

Offline Màiri

  • Schotland fan
  • Berichten: 1.375
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #12 Gepost op: 02 nov 2013, 13:19 »
Je had mij toen ook niet tegen moeten komen   :nono: :nono: :nono:, stap dan even van de fiets af .................

Om 2 redenen:
- Er zal maar iemand ( een kind bv) even een stap opzij doen ............
- Mijn man is dus ook een mafkees die iedere dag 40 km op de fiets zit, hij moet een stuk over een 2 baans weg . Automobilisten zijn doorgaans niet zo happy met fietsers op de weg, door zo'n actie van jou wordt dat begrip er niet beter op.
Gelukkig kan je nu weer veilig in Nederland fietsen  :wave:

Aan de andere kant is er constant hevig protest in Edinburgh van fietsers die zich onveilig voelen. De fietspaden daar slaan nergens op. Het is ontzettend gevaarlijk om daar te fietsen, ook al hebben ze wel 'fietsstroken' aangelegd, dus in feite willen ze wel dat het mogelijk is om te fietsen daar. Maar ondertussen parkeert iedereen zijn auto op de fietsstroken en eindigen de fietspaden in het niets midden op de weg. Dan hebben we het nog niet gehad over de buschauffeurs, die totaal geen respect tonen voor fietsers. Niet voor niks worden er protestroutes gereden in Edinburgh om de stad fietsvriendelijker te maken. Zolang het zo onveilig is, is het niet meer dan logisch dat fietsers over de stoep gaan. Dan moeten ze er eerst maar eens iets aan doen.

Overigens deed ik dat alleen op de plekken waar dat noodzakelijk was en dan ook nog op 'wandeltempo', dus nee, gevaarlijk was het niet, ik keek altijd ontzettend goed uit. Het is heel iets anders dan fietsen over een autoweg, wat ik echt levensgevaarlijk vind en zelf ook nooit van mijn leven zou doen.

Offline Fiona

  • Schotland fan
  • Berichten: 1.656
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #13 Gepost op: 02 nov 2013, 14:26 »
Ondanks al je uitleg blijft het feit dat een stoep niet is bedoeld voor fietsers en de weg wel. Het fietsprobleem is in Schotland nog lang niet opgelost, het is een heerlijk land om te wandelen en zal nooit een "fietsland" worden zoals Nederland is. :sunny:

Offline Fiona

  • Schotland fan
  • Berichten: 1.656
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #14 Gepost op: 14 nov 2013, 20:02 »

Offline u

  • Schotland fan
  • Berichten: 203
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #15 Gepost op: 15 nov 2013, 19:53 »
Lijkt me heel bijzonder: Electric Mountain Bikes!
We gaan het onderzoekenbekijken.
Dank je Andrea

Offline Wittebeer

  • Schotland fan
  • Berichten: 398
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Re:Fietsen in Schotland
« Reactie #16 Gepost op: 22 mrt 2015, 15:44 »
Vandaag in de krant een artikel over de trein. Maar de zin die ik heb uitvergroot viel me op. En die ging over fietsen.
Wij schijnen het hier wel weer beter te weten. En volgens mij staan er wel meer "ver van mijn bed-show"- opmerkingen in maar dat laat ik aan de specialisten over.

........ Als je veilig (zonder auto's )wilt fietsen moet je off road gaan met een montainbike. En je hebt, zoals al eerder gezegd, een goede conditie nodig en niet te vergeten een fietshelm ( of in toenmalige peuterzoonterm: een motormuts  :laughing7:)
....
Je ziet hier ( ik woon in Schotland) voornamelijk de fiets als hobby, de fiets als woon-werktransport is niet gebruikelijk, op een enkele mafkees na  :laughing8:
Een e-bike verwacht  ik niet in grote getale tegen te gaan komen, ik heb er onlangs eentje bij ASDA zien staan ook nog met een kinderzadeltje op de stang, dus ik werd wel erg nieuwsgierig of die fiets een continentale eiganaar had, maar ben toch maar naar huis gegaan .

Mijn man is ook aan het fietsen geslagen en heeft zijn fiets afgelopen zomer ook meegenomen op vakantie, regelmatig een paar uurtjes gefietst ( Invernessshire/ Speyside), maar bv in Wester Ross niet: weinig wegen /te smalle drukke wegen/ te steil.

NS telt af naar overname van schilderachtige spoorlijnen. Op stoom in Schotland

Vanaf april tuft de NS over dit Glenfinnan Viaduct, beroemd geworden door de Harry Potterfilms. Deze stoomlocomotief bracht Harry elk jaar naar Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus.
NS-treinen rijden straks ook over deze historische Forth Rail Bridge, die negen kilometer ten westen van het centrum van Edinburg ligt. De brug werd in 1990 geopend en overspant ruim 2,5 kilometer.
Naast de kilt, whisky, doedelzakmuziek en het nationale voetbalelftal behoort het spoor tot de nationale trots van Schotland. Het is in de 19e en 20e eeuw weliswaar aangelegd door de Engelsen, maar wordt beheerd door de Schotse overheid. En dus ook door de politiek. De vakbonden en de Labourpartij willen het spoor weer nationaliseren. „De winst gaat rechtstreeks naar het vervoer in Nederland. De beste deal voor Schotland is niet dat buitenlandse aandeelhouders eigenaar van het spoor zijn, maar het Schotse volk”, zegt Labourleider Jim Murphy.

Maar hij heeft het niet voor het zeggen. Dave Mackay, de huidige minister van Transport, is blij dat NS-dochter Abellio de spoorconcessie, die een waarde heeft van 6 miljard euro, heeft gewonnen. „Voor de reizigers komen er betere treinen, snellere en comfortabelere routes en schappelijkere tarieven”, zegt hij.

Op het hoofdkwartier van Abellio op 151 Saint Vincentstreet in Glasgow is het twee weken voor de transitie alle hens aan dek. In de nacht van dinsdag 31 maart 2015 op woensdag 1 april 2015 om precies 02.00 uur neemt Abellio het Schotse spoor over. Het is een reusachtige operatie, waar sinds november ruim zestig mensen continu mee bezig zijn.

Alle treinen en stations moeten worden voorzien van Abellio-stickers. De reis- en kaartsystemen moeten worden aangepast en alle personeelsleden van Scotrail komen in één klap in dienst van Abellio. Peter O’ Connell is als tweede man verantwoordelijk voor een soepele overgang: „We hebben er alle vertrouwen in. Maar de spanning neemt toe naarmate de datum dichterbij komt.”

Abellio neemt de klus niet lichtvaardig op. Alsof het een politieke verkiezingscampagne betreft, trekt topman Jeff Hoogesteger al dagen lang door Schotland om zijn nieuwe personeelsleden persoonlijk toe te spreken. Hoogesteger, die in Edinburgh gaat wonen, zegt dat Schotland profiteert, maar Nederland ook. „Wij kunnen veel leren van de strenge winters in Schotland en van het sluiten van de toegangspoortjes op stations. Ook kan NS leren van onze efficiënte Abellio-organisatie en van onze manier van treinen kopen. En in het geval dat het hoofdrailnetwerk in Nederland op den duur openbaar wordt aanbesteed, leren wij in het buitenland hoe je winnend kunt bieden en winstgevend kunt exploiteren.”

Abellio is op één na de grootste spoorvervoerder van de Britse eilanden. Het bedrijf heeft al drie grote spoorconcessies in Engeland: Greater Anglia (rond Londen); Northern Rail (rond Newcastle en de Schotse grens) en Merseyrail (rond Liverpool). Het bedrijf is inmiddels groter dan de NS.
Concurrenten, waaronder Arriva, doen vaak minzaam over de prestaties van NS in het buitenland. Ze zeggen dat NS alleen maar spoorconcessies wint door steeds ver onder de eigenlijke prijs te bieden. Volgens de tegenstrevers hoeft NS alleen maar winst te halen en niet, zoals zij, een rendement van 7 tot 10 procent.

Topman Jef Hoogesteger verwijst de kritiek naar het rijk der fabelen. „Ook voor ons is een redelijk rendement noodzakelijk om te kunnen overleven. Van onze aandeelhouder NS en haar aandeelhouder minister Dijsselbloem van Financiën moeten we winst maken, anders mogen we niet investeren in het buitenland. Bovendien wil de minister elke investering boven een bepaald bedrag goedkeuren. Hij zit er bovenop.”

Abellio heeft grote plannen met het Schotse spoor. Er worden miljoenen geïnvesteerd in nieuwe Hitachi-treinen, die vooral op de belangrijke route tussen Edinburgh en Glasgow worden ingezet. Op de spoorlijn kun je nu uitsluitend met dieseltreinen rijden, maar de Schotse overheid wil binnenkort beginnen het spoor te elektrificeren. „De trein doet er dan tien minuten minder over dan de 52 minuten van nu”, zegt O’ Connell.

Op de spoorlijnen tussen de grote steden komen meer zitplaatsen en komen er treinen die sneller kunnen accelereren als ze de heuvel opgaan, waardoor de reistijd op de lange trajecten met dertig minuten wordt teruggebracht.

Ook gaat Abellio de ov-chipkaart invoeren en komt er een nieuw tariefsysteem. De eerste stoelen op de treinen tussen de grote steden gaan weg voor 7,5 euro, minder dan de helft van het huidige tarief.

Ook werkzoekenden hoeven minder te betalen. Daarnaast wil Abellio Schotland leren fietsen. In Glasgow en Edinburg zie je wel fietsers, maar dat zijn vooral wielrenners. „Fietsen om van huis naar het station te komen en andersom doen Schotten nog nauwelijks”, zegt Rose Teunissen, hoofd communicatie van Abellio. Op de grootste stations gaat Abellio ov-fietsen verhuren en 3500 stallingplaatsen neerzetten.

Maar het grootste nieuws in Schotland was de uitbreiding van het aantal stoomlocomotieven. Om meer toeristen te trekken, gaat Abellio op zes schilderachtige routes stoomlocs inzetten. Toerisme is een van de pijlers van de Schotse economie. Ruim 200.000 van de vijf miljoen Schotten zijn hierin werkzaam.

De ramen in de rijtuigen achter de locs worden vergroot, zodat reizigers meer zicht krijgen op de woestheid van de Schotse Hooglanden. Abellio wil in samenwerking met het bureau van toerisme ambassadeurs aanstellen, die reizigers informeren over het gebied. En de catering wordt verbeterd door vooral lokale producten aan te bieden. Dat laatste is geen verkeerd idee, want de koffie die nu te koop is, is niet te drinken.

Lector Claire Bereziat van de Universiteit van Glasgow is verheugd dat Abellio het toerisme serieus neemt. „Het is een ambitieuze visie. Die verfrissend is en tot nieuwe mogelijkheden leidt.”

Abellio huurt de stoomtreinen van Schotse stichtingen, die de spoorkolossen de afgelopen decennia in goede staat hebben gehouden, zegt Rose Teunissen. In Nederland zouden milieugroeperingen meteen op de achterste benen staan, maar wie West Highland Line neemt van Glasgow naar Fort William begrijpt de hang naar stoomtreinen. En ook naar meer reizigers. Want vol is de trein, die slechts een paar keer per dag rijdt, allerminst. Met ons reizen op een mistige dinsdagochtend niet meer dan dertig man mee. Gezamenlijk boemelen we (voor een retour van 43,50 euro per persoon) in een soort Sprintertje door een van de wildste en mooiste gebieden van Europa.

De trip voert ons bijna vier uur langs verlaten veen- en heidehoogvlakten, langgerekte dalen, diepe lochs en grillige met sneeuwbedekte bergtoppen. Naast de trein schieten herten weg, in de verte zien we buffels. Aan het begin van de reis stopt de trein nog op stationnetjes, met mysterieuze namen als Garelochhead, maar al gauw valt er op een halte niet veel meer te bekennen dan een hotelletje of een huisje.

De West Highland Line ligt voor een groot deel boven de 900 meter, op een gegeven moment gaan we zo hoog dat we door nog net niet gesmolten sneeuw rijden. Wie verder reist dan Fort William komt over het Glenfinnan Viaduct, de beroemde spoorbrug die in de Harry Potterfilms leidt naar de Hogwart-school voor hekserij.

Door lezers van het reismagazine Wanderlust werd de spoorlijn eens uitgeroepen tot de mooiste ter wereld. En daar is geen woord van gelogen. Een gekke gedachte: NS uit het platte kikkerland exploiteert straks een van de schilderachtigste spoorlijnen door de heuvels van Schotland.

De majestueuze spoorlijn kent maar een nadeel. Het bestaat uit slechts een spoor. Dat wil zeggen dat de tegemoetkomende trein over dezelfde rails moet rijden. Bij de stationnetjes is door een omlegspoor de mogelijkheid een trein te passeren. Maar je moet er niet aan denken dat een trein vlam vat, zoals in Nederland wel eens gebeurt, dan is al het spoorverkeer volledig gestremd.

Een ander probleem voor de NS kan worden dat het zich in eigen land profileert als een zeer milieubewust bedrijf. Over een paar jaar moeten de treinen in Nederland volledig op windenergie rijden. Maar ’groene’ treinen komen in Schotland niet voor. Daar blaast het spoorbedrijf naar hartenlust diesel- en kolenrook uit. Tot grote tevredenheid van de Schotten, overigens. Geen milieubeweging roert zich.

Misschien zijn de Schotten ook niet zo milieubewust. Op de luchthaven van Edinburg zien we de afvalophaler de keurig gescheiden zakken met plastic en ander afval weer gewoon bij elkaar gooien.

De conductrice in het havenstadje Fort William glimlacht vriendelijk als we uitstappen. Ze krijgt sinds de privatisering van 1997 voor de vierde keer een andere werkgever, terwijl haar baan niet is veranderd. „Ach, het loopt met de Nederlanders of niet. We zien het wel”, roept ze ons na in haar typische Schotse accent.
(bron: Telegraaf 21 maart 2015)