Auteur Topic: schotland met openbaar vervoer  (gelezen 11133 keer)

Offline Janrozen

• Schotland fan
  • Jan
schotland met openbaar vervoer
« Gepost op: 22 okt 2013, 19:33 »
hoi vrienden ik heb een vraag? is het mogelijk om als je niet goed loop ,toch met openbaar vervoer op vakantie te gaan.
En alles met bus en trein te doen,(ook de eilanden). Of ben je dan veel te veel tijd kwijd met het gaan van A naar B
Wie heeft er ervaring mee graag raad. jan    :help: :verward

Offline Dirk

• Schotland fan
Re:schotland met openbaar vervoer
« Reactie #1 Gepost op: 22 okt 2013, 20:05 »
Ik denk het wel.
Ik heb er zelf geen ervaring mee omdat ik zelf niet slecht ter been ben maar het volgende is me wel opgevallen

Ik weet niet of je met een rol stoel bedoeld of echt slecht lopen maar als je al ziet dat elke trein een plank heeft om mensen met een rolstoel de trein in te laten gaan ( je hoeft eigenlijk geen afspraak van te voren te maken om met de trein te reizen).
Ik heb ook bussen gezien die knielen als er mensen willen in stappen en ik heb bij zwarte taxis ook wel met die  loop planken gezien en lage instap.
Mensen hebben hier geen haast dus als iemand langer nodig heeft dan heeft iemand meer tijd nodig meer niet.
Als je in een grote stad bent zal het geduld iet minder zijn soms maar heb er eigenlijk weinig van mee gemaakt in Edinburgh

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 22 okt 2013, 21:18 »
Ik heb persoonlijk ook geen ervaring, maar ben het wel met Dirk eens; veel bussen zijn  "verlaagbaar". (MAAR niet allemaal!)
Iedere trein heeft een "plank", maar zou je vantevoren toch even met de conducteur/bestuurder moeten regelen.
De ferries zijn ook voor mindervaliden, bij sommige ook lift op pier en op ferry.  (MAAR niet allemaal!)

Dus toch vrij veel "forward planning" neem ik aan!
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Janrozen

• Schotland fan
  • Jan
« Reactie #3 Gepost op: 23 okt 2013, 13:29 »
Ik zit niet in stoel, maar ben moeilijk ter been, kun je overal komen zonder dat je dagen onderweg bent.
En hoe is het busvervoer op de eilanden? vast bedank voor alle tips.
het is ook nog goedkoper.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #4 Gepost op: 23 okt 2013, 17:01 »
Bijna 10 jaar geleden met het openbaar vervoer Arran, Gigha en Islay bezocht, en alhoewel een reis om nooit te vergeten, ben ik erg blij dat we tegenwoordig een auto onder onze kont hebben.

Je kan niet overal komen met het openbaar vervoer. Het is goed plannen van te voren, dan is er wel heel wat mogelijk. Maar mis je een bus, dan kan je soms enkele uren moeten wachten op de volgende. En niet bij alle mooie plekjes komt een bus, of er stoppen maar een paar bussen per dag.
Je kan tussendoor niet even stoppen en uitstappen als je iets moois ziet.
En wat ga je doen als je eenmaal op locatie bent? Wij hebben toen veel gewandeld en een paar dagen fietsen gehuurd om de omgeving te verkennen, maar als je wat slechter ter been bent is dat mogelijk geen optie. Met een auto heb je gewoon veel meer vrijheid.

Aan de andere kant ben je een paar bijna-doodervaringen rijker  :laughing7: en als je een leuke buschauffeur treft heb je een enorm leuke reis. Ik vond vooral de postbussen echt wel een ervaring die ik niet had willen missen  :icon_thumleft:

Destijds was www.travelinescotland.com/ mijn bijbel voor het plannen van de reis (maar je kan nu ook Google Maps etc. gebruiken). Erg handige site, waarop je kan opzoeken of je plannen niet al te ambitieus en wel uitvoerbaar zijn.

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 24 okt 2013, 09:07 »
Met ov door Schotland is goed te doen en ze zijn erg vriendelijk en geduldig voor mensen die slecht ter been zijn. De treinen hebben een goede vlakke instap. Maar zoals Sas zegt, je komt lang niet overal. Je mist de mooie plekjes die je met de auto zou kunnen zien. Toch kun je de grote mooie plekken altijd wel bezoeken. Zelfs op Orkney rijden er bussen langs de grote bezienswaardigheden (al heb je daar toch wel wat wandelwerk erbij vaak) en op Skye rijden er regelmatig bussen naar Dunvegan Castle bijvoorbeeld. Zorg er alleen voor dat je je laatste bus niet mist (mij een keer overkomen). Echter is liften op een eiland een gebruikelijke bezigheid (althans, op Skye is dat zo). Omdat de mensen elkaar kennen en dit vaak gebeurt.

Maar misschien is het een leuk idee om een Rabbies tour te doen? Die gaan door heel Schotland, inclusief de eilanden en je kan zelf kiezen wat voor soort accommodatie je wilt onderweg. De ritten zijn heel gezellig en je komt op plekjes waar de reguliere bussen niet kunnen komen. Zo zie je toch veel van Schotland. Wat ik van Rabbies weet, is dat bij veel tours je sowieso de mogelijkheid hebt om in het busje te  blijven of in de buurt, of dat je kan kiezen om een stukje te wandelen op de locaties. Het is heel vrij en ik denk zeker dat ze de moeite voor je willen doen om je te helpen waar nodig. :) www.rabbies.com

Offline Janrozen

• Schotland fan
  • Jan
« Reactie #6 Gepost op: 24 okt 2013, 23:36 »
Bedankt ik zal dit verder uit zoeken :icon_thumleft:

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 26 okt 2013, 15:57 »
Mairi heeft gelijk met Rabbies, dat vind ik echt een aanrader. Hoewel die dacht ik alleen vanuit een paar grote steden rijden, o.a. Glasgow en Edinburgh, en niet overal komen maar wel mooie routes rijden met veel aanvullende informatie. Ze hebben ook meerdaagse tochten, en naar mijn mening redelijk vriendelijk geprijsd...

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 28 okt 2013, 22:41 »
Mairi heeft gelijk met Rabbies, dat vind ik echt een aanrader. Hoewel die dacht ik alleen vanuit een paar grote steden rijden, o.a. Glasgow en Edinburgh, en niet overal komen maar wel mooie routes rijden met veel aanvullende informatie. Ze hebben ook meerdaagse tochten, en naar mijn mening redelijk vriendelijk geprijsd...

Klopt helemaal. :icon_thumleft: Maar Edinburgh en Glasgow zijn sowieso goed bereikbaar. :) Het is ideaal als je geen eigen vervoer hebt en slecht ter been bent. Om maar een voorbeeld te noemen: Als je Stirling Castle wilt zien, neem je normaal de bus of trein naar Stirling en vanaf daar is het dan nog een eindje lopen. Het is een behoorlijke klimpartij om bij het kasteel te komen, maar als je met een Rabbies tour meegaat die daar langs rijdt, dan rijdt Rabbies door tot aan de ingang van het kasteel. Hoef je dus niet dat hele eind te klimmen/lopen. Zo is het ook met veel andere locaties die ze bezoeken. De chauffeurs zijn gezellig, hebben superveel informatie en leuke verhalen te vertellen onderweg, en helpen je graag. :icon_thumleft:

rend

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 okt 2013, 22:52 »
Je kunt ook mee met chauffeur RenD in de tourbus... Alleen het toerisme richting Schotland ligt dezer maanden beetje plat. Binnenkort op naar den wintersport gebieden. jodeliejoehoekoekkoek

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 29 okt 2013, 00:56 »
Na dann... Glück auf!  :wave:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Janrozen

• Schotland fan
  • Jan
« Reactie #11 Gepost op: 29 okt 2013, 11:32 »
Ik ga het uit zoeken, en uitproberen? Slainte  :drinky :icon_thumleft: