Auteur Topic: Let op als je een auto huurt in Schotland....  (gelezen 14329 keer)

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
Let op als je een auto huurt in Schotland....
« Gepost op: 04 okt 2013, 12:32 »
Ik heb nu 5 keer getracht een auto te huren in Schotland en 2 keer kreeg ik geen auto mee (beide keren op een vliegveld). Ik woon nu 2,5 jaar in Schotland, heb een bankrekening in Schotland, maar heb nog steeds een Nederlands rijbewijs.

Om een auto te kunnen huren moet je:
1. Een rijbewijs en credit-/debitcard in dezelfde naam hebben.
2. Als je in de Uk woont: goedgekeurd worden via een Equifax eIDVerifier om te checken of je daadwerkelijk op het opgegeven adres woont.

Als punt 2 een negatieve uitkomst heeft:
3. een bankafschrift, TV lisencie of electra/gas rekening hebben die niet ouder is dan 3 maanden (had ik niet, wel een bankafschrift van Februari 2013 en een up-to-date uitgeprint bankoverzicht met adres, maar dat geldt niet, het moet door de brievenbus gevallen zijn).

4. Je Nederlandse rijbewijs omgeruild hebben voor een Brits als je langer dan een jaar in de UK woont (dit was bij een lokaal verhuurbedrijf. Vorig jaar daar zonder problemen een auto gehuurd, maar nu kan dat dus niet meer).
5. Langer dan 3 jaar in de UK wonen, anders kom je niet door de Security Check (Avis Car Rental).
6 Geluk hebben met wie je treft aan de balie  :tongue3:

Punt 1 is het meest van belang als je op vakantie gaat naar de UK. Had deze zomer 2 Nederlandse meisjes in de Tourist Information die de huurauto niet mee kregen op het vliegveld, omdat ze de auto geboekt hadden met de credit card van een van de vaders. Naam rijbewijs en creditcard kwamen niet overeen dus kregen ze de auto niet mee!

Is het in Nederland ook zo moeilijk om een auto te huren?

For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Fiona

• Schotland fan
Re:Let op als je een auto huurt in Schotland....
« Reactie #1 Gepost op: 04 okt 2013, 17:29 »

Is het in Nederland ook zo moeilijk om een auto te huren?

Ik denk je dit aan mensen moeten vragen die in Nederland wonen en buitenlands rijbewijs hebben, en ik geloof niet dat die hier op het forum zitten  :dontknow: Ik begrijp dat de 3 keren dat het wel goed ging juist niet op een vliegveld was ? Verder denk ik dat nr. 6 erg belangrijk is  :laughing7: Ik weet dat Psychogoogje ook regelmatig hier een auto huurt en heb van haar nooit over problemen gehoord.

Verder hebben wij hier ongeveer 10 jaar met een Nederlands rijbewijs rondgereden en pas afstand van ons roze papiertje gedaan toen de autoverzekeraar moeilijk begon te doen. We hadden ons rijbewijs bij de RDW verlengd en daar stond toen dus ons adres hier in Schotland op. Maar ik geloof dat de RDW dat nu niet meer doet ?

Om je rijbewijs naar een Brits rijbewijs om te zetten moet je je NL paspoort meesturen,  Dirk heeft hier op dit forum eens een tip gegeven hoe dit te omzeilen.

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 04 okt 2013, 20:50 »
het ligt er ook aan bij welke keten je huurt . Mijn ouders hadden er 1 geboekt bij Hertz op Glasgow airport met de creditcard van mijn ouders, mijn neef was de bestuurder. Mooi niet , degene van de creditcard moest rijden ( beiden geen rijbewijs) ook al zaten ze ernaast en konden de creditcard tonen.
Uiteindelijk kregen ze van een andere maatsch. op het vliegveld wel een auto mee en nog goedkoper ook .

dat is toch niet verplicht om je Nederlandse rijbewijs om te zetten in een Brits? volgens mij hoeft het pas op je 70 e

ik heb ooit in het verleden mijn rijbewijs in de U.K. gehaald , toen in Nederland was ik wel verplicht het om te zetten naar een Nederlands en later terug in Schotland is het weer veranderd naar een Brits , opeens had ik alle sectoren en mocht zelfs een bus met aanhanger rijden. :icon_sunny:

het levert trouwens wel een probleem voor ons meisjes op want   op het Nederlands rijbewijs staat je meisjesnaam , en op al mijn  bankpassen , creditcard en officiele papieren etc. staat mijn getrouwde naam.

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 04 okt 2013, 20:51 »
Caroline als je in de Fort een auto wil huren zou je Slipway motors kunnen proberen, die zijn heel schappelijk.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 04 okt 2013, 22:30 »
Nee Ellen C,  sinds een aantal jaren verlengt de RDW je NL rijbewijs niet meer, wij hebben het dus nog wel 1 keer kunnen doen.
Van de RWD website:
Als u een Nederlands rijbewijs heeft, maar u woont in een land van de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandels Associatie (EVA) (anders dan Nederland), dan kunt u uw rijbewijs niet meer verlengen. U moet het rijbewijs omwisselen bij de autoriteiten in het land waar u verblijft.

En ik ga hier "double barreled" door het leven  :laughing7:, ik blijf (net zoals in NL deed), op officiele papieren/ bankpassen mansnaam- meisjesnaam gebruiken. Doordat dat dat hier ongebruikelijk is raken dus vrouwen "zoek". In Nederland blijf je officieel altijd bestaan onder je meisjesnaam en mag je, als je dat wilt,  ook nog eens je mansnaam erbij gebruiken  :icon_thumleft:

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #5 Gepost op: 05 okt 2013, 07:12 »
Wij hebben diverse keren een auto gehuurd in Schotland, Engeland en Nederland. Nooit problemen gehad..
Zowel bij Avis, Hertz, Bo-rent als kleinere verhuurbedrijven.  Stond duidelijk in de voorwaarden dat de bestuurder degene moest zijn met de geldige creditcard. We hebben destijds voor de eerste keer huren zelfs onze bankrekening op naam van mijn vriend laten zetten, zodat zijn naam ook op de credit card kwam te staan.

Dus tip 7: de voorwaarden goed lezen voor je op de knop drukt!

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 05 okt 2013, 10:39 »
Dus tip 7: de voorwaarden goed lezen voor je op de knop drukt!

:icon_thumleft: