Auteur Topic: Reviews Runrig @ Party on the Moor 10-08-2013  (gelezen 9664 keer)

Offline Mieke

• Schotland fan
Reviews Runrig @ Party on the Moor 10-08-2013
« Gepost op: 25 aug 2013, 19:53 »
Op verzoek  :laughing8: hier wat reviews.

Ik zal eerst zelf maar van wal steken. Inmiddels zijn we een aantal weken verder, heb er wat aantekeningen van gemaakt, dus nu even in een verhaaltje gepropt...

Om 12.30 naar Muir of Ord.
Het is slecht aangegeven vanaf het zuiden, het meeste komt vanaf de noordkant van de Beaulyfirth vanuit Inverness.
Maar goed dat we gisteren even zijn wezen kijken zodat we nu precies weten waar we moeten zijn.
Voor een prikkie kopen we een parkeerkaart over van een Duitser. Die had er één teveel besteld. Als snel zien we Karen en Manuela. Ze staan vrij vooraan bij de gates. Lekker in de schaduw en we voegen ons bij hen. Het zonnetje schijnt heerlijk dus dat belooft wat! Opeens beseffen we dat dit wel een paar eerste klas frontrow-runners zijn. En dat de kans groot is dat we vrij vooraan komen te staan als we straks mee hollen. We gokken het er maar op en kiezen er voor om van 15.00 tot het eind opgepropt te gaan staan. Nu hebben we de kans. Om 15.00 gaan de hekken open. En we halen de 3e, 4e rij links voor Rory. Dus niet gek.
Er wordt niet gecontroleerd op drank en eten...hadden we dat geweten... :laughing7:

Al snel beginnen de voorprogramma’s.
Alles wordt aan elkaar gepraat door gastvrouw / zangeres Julie Fowles.

- Gizzen Briggs, grote groep (35) jonge muziekanten. Knap, zoveel jonge mensen. Fantastisch!
- Scooty and the Skyhooks, heel ander genre, beetje blues-achtig, maar klonk prima.
- Washington Irving, prima niks mis mee
- Mànran. Deze bestaat nu 3 jaar en maken een heel snelle opmars. Worden gevolgd door de BBC, waardoor nog meer cameramensen. Met natuurlijk Garry Innes.
- Sharon Corr (van The Corrs) met band, was goed, alleen de bas stond veel te hard afgestemd waardoor het ons heel onaangenaam in de oren klonk (3e rij)

Af en toe ff zitten op onze campingdriepoot, want het is toch echt "een hele sta" voor onze leeftijd. We lenen hem af en toe uit aan andere fans.

Om 20.10 plm. begint Runrig.

Echt het gaafste concert wat we tot nu toe meemaken. Het geluid, daar is niks mis mee.
Het spektakel begint met beelden en geluid van een oude radio met Runrig door de jaren heen.
Setlist zie foto.
Veel bekenden komen langs, Julie Fowles zingt een gaelic lied mee met Rory.  'Faileas air an airigh'
Donnie Munro zingt er zelfs meerdere. Hij is "the best hidden secret on Skye". Alhoewel al behoorlijk uitgelekt, door deze en gene ;)
Pete Wishart speelt ook een leuk deuntje mee op een aparte keyboard.
Een heus piperkorps komt op na Beat the Drum.
Duncan Chisholm speelt ook nog in 2 nummers mee op zijn elektrische viool. Hier en daar zijn de songs een beetje verbouwd, o.a. andere teksten mbt de party on the Moor.
Echt super, en hier en daar worden ook wat traantjes geplengd. Ook bij Donnie, die zich toen maar even omdraaide.
Rory zweet peentjes, maar wat een conditie heeft deze man! De vonken springen eraf!
Continu komt de zwevende camera over ons heen, op het grote scherm zijn we regelmatig in beeld met onze vlaggenstok met driekleur en Saltire. Ook nieuw dacht ik zijn de vuurpotten die regelmatig vuur spuwen. Er zal t.z.t. een dvd uitgebracht worden. Kanniewachten...al met al duurt het hele spektakel een kleine 3 uur. Voor zover ik weet het langste concert...het is echt één groot feest. Spontaan wordt er nog door de eerste rijen happy birthday ingezet...dit wordt zeer gewaardeerd door de band.
Ze blijven de fans bedanken, tot wel 3 x toe.
Ook wordt beloofd dat ze nog wel een tijdje hopen door te gaan.
Het spontane regenbuitje want ons even overvalt, verdwijnt weer even spontaan als het gekomen is en even later schijnt de zon weer.
O ja, ik zie ook even wat vuurwerk, w.s. Is dit meer dan wij kunnen zien.
Voor het concert waren er rijen van 50 meter bij de beide merchandisingtenten. Na het concert kan ik nog snel even de Band of Rockal Dvd en de single van we'll sing scoren.
Even nog een burger en een leuk afscheidje met wat Duitsers. Daarna op zoek naar de auto en wachten voor we op de weg kunnen. Goed 24.00 zijn we thuis, en na een half uren liggen we in bed alwaar de slaap ons niet kan vatten...
(helaas waren onze geheugenkaartjes vol toen Donnie Munro opkwam. Dus film en foto's zijn er niet meer vanaf dat moment. Er is inmiddels genoeg en beter materiaal op internet te vinden dan wij zelf hebben)
Tis wel relaxter...genieten van het concert zonder je druk te maken over foto's wetend dat er een dvd uit gaat komen.

Hoop dat jullie er wat aan hebben...

Benieuwd of er nog meer forumleden aanwezig waren. @ Joke, ik heb je helaas niet meer gezien. Durfde ook eigenlijk niet van ons plekkie af te gaan. Bang dat ik hem kwijt zou raken.

(Eelke met de NL/Saltire vlag rechts en ikke ernaast met een Duitse arm ervoor)

Setlist

Hier nog wat linke linkies (even geen tijd om ze netjes te verpakken):

http://invernessgigs.co.uk/2013/08/12/runrig-protect-and-survive-40-years/

http://invernessgigs.co.uk/2013/08/12/party-on-the-moor-in-pictures/

verder staan er al wat filmpjes van ons op YouTube...hier een voorbeeld (en dan ver klikken...)

http://www.youtube.com/watch?v=gnxGsPLZbWw
toevallig met mijn telefoon dus niet veel soeps, maar ik vind het begin zo leuk  :hello2: :hello2: :hello2:
And I'll carry you, till this great race is over...
Runrig -Travellers

Offline skye

• Schotland fan
Re:Reviews Runrig @ Party on the Moor 10-08-2013
« Reactie #1 Gepost op: 25 aug 2013, 19:55 »
leuk hoor, jullie hadden wel een superplek dan ook.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 26 aug 2013, 00:34 »
Hartstikke bedankt, Mieke  :icon_thumleft:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 26 aug 2013, 08:28 »
Mieke, heel erg bedankt voor je verslag en Urls. Wat een enorme happening leek me dat zeg.

Oef, dit is om lang van na te genieten. :icon_thumleft: :icon_thumleft:
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline Mieke

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 26 aug 2013, 13:25 »
Graag gedaan, nagenieten doen we zeker!
Runrig -Travellers

Offline Roibeard

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 27 aug 2013, 00:15 »
Sinds kort speelt er een schotse meid mee bij mn pipe band en die was ook naar dit Runrig concert en ze sprak met verbazing over al die gekke Europeanen van het continent die allemaal al om 2 uur 's middags voor aan het podium stonden te wachten.  :bagpipe

Offline Mieke

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 27 aug 2013, 11:31 »
Nou, eerlijk gezegd verbaasden wij ons daar ook over.

De hekken gingen om 3 uur open, maar er stonden al mensen uitgedost met vlaggen etc. voor het podium.
Dat waren de kampeerders die er de dag ervoor al waren denk ik.
Niet echt heel vroeg, want het voorprogramma begon 's middags al.

Hoe vond Schotse meid het concert?
Runrig -Travellers

Offline Roibeard

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 27 aug 2013, 20:52 »
Nou, eerlijk gezegd verbaasden wij ons daar ook over.

De hekken gingen om 3 uur open, maar er stonden al mensen uitgedost met vlaggen etc. voor het podium.
Dat waren de kampeerders die er de dag ervoor al waren denk ik.
Niet echt heel vroeg, want het voorprogramma begon 's middags al.

Hoe vond Schotse meid het concert?

Erg leuk, ze zat ook met een aantal kinderen van Runrig leden op de universiteit, klonk alsof iedereen iedereen kent daar in Schotland. :)

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 27 aug 2013, 22:54 »
Leuk Mieke!

Offline Joke

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 28 aug 2013, 10:36 »
Ja, wij waren er ook !! en om maar meteen met de deur in huis te vallen............
HET BESTE CONCERT OOIT !!!!!!!!!!  :hello2: :hello2:

wij arriveerden vrijdagmiddag op de camping en de sfeer zat er al goed in ! Dochter en vriend waren met de tent namelijk, helaas mocht de caravan niet....maar wij hadden betaald voor het hele pakket dus geen probleem, konden ook tijdens het concert gewoon in- en uitlopen, caravan op de parkeerplaats en spullen mee. Wij zijn daarna naar Dingwall gereden waar de de camping geboekt hadden.
Vrijdag avond was de ceilidh ! Erg leuk programma ! In 2 grote tenten werd het publiek vermaakt met zang en dans. In 1 van de tenten trad Skipinnish op, een leuke (jonge) band van Tiree !! Toevallig hadden we ze donderdag al gezien en gehoord in Ullapool ! Nog even het speciale t-shirt scoren, helaas zou de andere merchandising er pas zaterdag zijn  >:(. en daarna naar de Dingwall gereden, want zaterdag zou vermoeiend genoeg zijn......

Zaterdagmorgen waren we al om 11 uur op de festivalcamping ! Hoera voor de complete kaarten want we konden op de "ëigen" campingparkeerplaats staan, plek zat ! Op twitter las ik dat er al rijen voor de kassa stonden, ook bij de campinguitgang zaten ze al te wachten tot 3 uur......
Er werd volop gesproken over het a.s. concert en Donnie, want die hadden we al gehoord bij de repetities vrijdagavond  :hello2: :hello2: :hello2: yesyesyes !!!!! DONNIE !!!!!!!

Om 3 uur zijn we via de speciale ingang het terrein op gelopen, lekker op tijd want je kon rustig nog even inkopen doen bij de RR stand voordat de grote meute kwam, en die kwam.....pppfff hordes tegelijk...... Dus dat verklaard denk ik waarom er al mensen vooraan stonden voordat de dagtickets binnen waren, wij waren veel dichter bij het podium.....

De acts waren wel leuk, alleen stond de bass verkeerd afgesteld vooral bij Sharon Corr.....Manran was erg goed !!!!

Om ongeveer 20.15 begon Runrig !!! een leuke terugblik op de afgelopen 40 jaar. Wij stonden (zaten) ongeveer halverwege, ook een prima plek ! Zagen ook nog een oranje Holland vlag ...wie was dat ???

Ja, het concert.......voor mij het beste ooit..........het duurde ongeveer 3 uur...maar dat was eigenlijk nog te kort......(je krijgt er toch nooit genoeg van  :aye ) en ja...Donnie  :klap....Ik ben een echte Donnie fan dus dat kon voor mij niet stuk.....als vanouds...hij hoorde daar gewoon... (voordat de discussie losbarst....ik ben blij met Bruce want door hem bestaat RR nog, maar toch, ben al fan toen er alleen Donnie was.......).

Na het concert nog even op het campingterrein rustig gezeten voordat we wegreden naar Dingwall. Ook hier alles weer perfect. Konden zo van het terrein, verkeer werd tegengehouden, en onze weg vervolgen, was wel erg druk  :bonk.

Zondagmorgen dochter en vriend opgehaald. En nu rest alleen de herinnering en de foto's en filmpjes op youtube. Wij hadden dit keer geen film/fotocamera meegenomen, loop je de hele dag mee te zeulen in die drukte, er waren meer dan genoeg mensen die vanalles hebben opgenomen en die filmpjes zie je allemaal terug op youtube.

En Mieke we hebben jullie vlaggetjes gezien, maar geen fut om door iedereen naar voren te lopen.....

En nu maar wachten op  de dvd en op bericht van Runrig......wat gaan ze doen ??? Stoppen of toch doorgaan ???? Ik denk nog steeds dat dit het laatste was, we hebben diverse mensen gesproken die ook denken dat het afscheid nabij is.......... (ik hoop het natuurlijk niet, maar het zou zomaar kunnen ...)

Joke
"The colours of Scotland leave you young inside"   -  Hearts of olden glory  -  Runrig

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 28 aug 2013, 23:32 »
Dank je wel, Joke, voor je verslag. Ik heb ervan genoten en ik hoop -en met mij vast nog wel 'n aantal forumleden  :tongue3: - dat dit niet 'plotsklaps' twee in één bleek te zijn: hun jubileumconcert EN hun afscheidsconcert...  :icon_pale:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken