Auteur Topic: Plot kopen  (gelezen 9750 keer)

Offline max

• Schotland fan
Plot kopen
« Gepost op: 23 aug 2013, 12:05 »
Ha forumleden

In mei zijn we naar een stuk grond gaan kijken op een geliefd stukje aan een meer vlak bij Oban. We komen er al jaren graag en het is een super plek. Maar nu komt het ineens allemaal wel erg dichtbij, wel of niet kopen en doorzetten. Heb ik nou koud water vrees? Moet ik gewoon doorzetten? Ik heb er slapeloze nachten van :-(

Is er iemand anders die gebouwd heeft? Iemand anders die koudwater vrees had?

Offline skye

• Schotland fan
Re:Plot kopen
« Reactie #1 Gepost op: 23 aug 2013, 12:21 »
Geen ervaring dus daarin kan ik je niet adviseren. Die koudwater vrees kan ik me wel voorstellen, maar ja, ze zeggen vaak genoeg dat je zo' n sprong in het diepe moet wagen.  Maar goed, dat moet ieder voor zichzelf bepalen of je dat wil of niet. Is het de bedoeling dat het voor vakantie is of permanent wonen. In het laatste geval is genoeg info te vinden bij de topics bij emigreren. Ben nog wel even benieuwd waar het is, welk meer. Wij zijn zelf ook twee keer van Oban naar het oosten gegaa maar dan niet via de kust, vonden wij een erg mooi gebied.

Succes !!!

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 23 aug 2013, 13:32 »
Oh wat spannend zeg!!  :icon_thumleft:
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 23 aug 2013, 13:54 »
Max is dat voor permanent of ga je ook verhuren?
In case 1 is die vrees logisch en 2 is een lokale beheerder iets?
Maar wel gaaf!!
Our problems on earth may seldom cease, so sit ye a while and be at Peace

Offline max

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 23 aug 2013, 14:22 »
Hahaha mmm nou maken jullie het me wel heeeel moeilijk hoor :-) Het is de komende jaren voor tijdelijk met de bedoeling er wel heen te gaan als het kan qua werk. Het is een unieke plek, met uitzicht en een waanzinnige zonligging. Dat heb je niet overal want door de bergkammen liggen veel huizen ineens in de schaduw merkten we in juni. We zijn er altijd in de winter, en pas een paar keer in juli en toen hebben we daar niet zo op gelet. Ik ben gek op licht, dus die zon is erg belangrijk voor me. Het ontwerp voor het huis is er ook al...... Grrrr wat moeilijk heb er echt slapeloze nachten van. We hadden de solicitor geinstrueerd om een bod uit te brengen (wat al geaccepteerd is maar zo moet het nu eenmaal) en toen begon hij ineens te zaniken over een bepaling in de planning permission over archeologische dingen die een risico zouden vormen.... En toen las alles dus ineens stil en kwam extra twijfel. Boehoe.... ik word er echt gestoord van :-( Maar dit weekend zal toch echt de beslissing moeten komen!

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 23 aug 2013, 15:54 »
Spannend joh
ik ga er van uit dat er outline planning permissie voor een huis op zit. zijn er huizen dichtbij? dit i.v.m. met het aanleggen van electriciteit wat behoorlijk in de prijzen kan lopen als er geen andere afnemers in de buurt zijn. Is het ontwerp van het huis goedgekeurd door de planning?
De outline planning permissie is geldig voor 5 jaar dus als je voor die tijd niet bouwt moet het verlengd worden, detailed planning voor 3 jaar meen ik maar het kan zijn dat dit in Argyll anders is. 
ja, moeilijk hoor als ze ineens over evt.archelogische vondsten beginnen, is het plot zo groot dan dat je dit risico loopt? wat verwachten ze dan te vinden? Vikingen?? en als er iets op je land gevonden wordt deel je ook in opbrengsten??

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 23 aug 2013, 16:27 »
ja, moeilijk hoor als ze ineens over evt.archelogische vondsten beginnen, is het plot zo groot dan dat je dit risico loopt? wat verwachten ze dan te vinden? Vikingen?? en als er iets op je land gevonden wordt deel je ook in opbrengsten??

In Schotland is het nog niet echt zo, maar in Nederland draait de hele archeologie op dit soort projecten. Daarom ligt dat nu ook behoorlijk stil, omdat de bouw op zijn gat ligt. In Nederland is het zo geregeld dat als er iets gebouwd gaat worden, er eerst archeologisch onderzoek gedaan moet worden, indien de kans groot is dat dat er ligt. Degene die verantwoordelijk is voor de bouw, moet dan ook het archeologisch onderzoek betalen. Dit is het verdrag van Malta. Die bepaalt dat alle archeologie in de grond opgeslagen moet blijven, tenzij het gebied verstoord wordt, waardoor het er noodzakelijk uit moet.

In Schotland hebben ze deze wet niet. De overheid gaat over de archeologie. Daarom vind ik het wel leuk eigenlijk om te horen dat ze hier archeologisch onderzoek voorrang verlenen (sorry :laughing7:). En er kan vanalles liggen, he. Resten/sporen van een waterput, pallisade, huisplattegrond, begravingen, etc. Ja, ook op zo'n klein stukje grond. Als het meezit, maken ze proefsleuven of aerial photographs en vinden ze weinig. Dan is het niet zo duur. ;)

-----------

Verder natuurlijk spannend! Wat leuk en ik hoop dat het goed gaat komen voor jullie. :icon_thumleft:

Offline max

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 23 aug 2013, 17:00 »
@ ellen: dichtbij zin cairns.... iedereen die het land kent, zegt dat er niets kan liggen maar ja.... De solicitor heeft overleg gehad met iemand van de archeologische huppeldepup. Die zegt ook dat de kans erg klein is, maar vanwege de nabijheid van de cairns is het dus toch in de planning permission gekomen, dat er gekeken moet worden. Dat gebeurt niet vaak. Hahaha ja misschien graven ze wel een kerk op :-) Of een schedel.... Grrrrr

@ Mairi: het kost ongeveer 1000 pond heb ik me laten vertellen. Tijdens graven voor de fundering staat er iemand bij. Van te voren schijnt niet te kunnen, want dát wilde ik dus en had ik voorgesteld. Idioot toch?

Maar goed..... Brrrrr geen leuk weekend :-(

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 23 aug 2013, 23:06 »
@ Mairi: het kost ongeveer 1000 pond heb ik me laten vertellen. Tijdens graven voor de fundering staat er iemand bij. Van te voren schijnt niet te kunnen, want dát wilde ik dus en had ik voorgesteld. Idioot toch?

Bedoel je dat het archeologisch onderzoek gedaan wordt tijdens het leggen van de funderingen?! :drunken_smilie: Zo ken ik de Schotten niet. :icon_scratch: Wat is er over van die pietluttige Schotse archeologen, die diepe sporen met een troffeltje uitgraven, ipv een schep? :dontknow: (Reden waarom ik als archeologe nooit in het Schotse veldwerk terecht wil komen. :bonk :laughing7:)

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 23 aug 2013, 23:34 »

Is er iemand anders die gebouwd heeft?

Ik wil hier nog wel even op ingaan. Wij hebben niet gebouwd maar wel het en ander laten verbouwen en mijn ervaring is dat je er met je neus bovenop moet staan. Het kan allemaal net even  (erg veel) anders gaan dan dat jij dat in Nederland gewend bent en geen idee hebt wat hier "normaal"  is.  Hoe stel je je dat voor te begeleiden ?

Offline max

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 25 aug 2013, 12:24 »
@ mairi: ja, ik wilde het ook graag van te voren maar dat schijnt niet te kunnen. Ik geloof niet dat het veel voorstelt :-(

@ andrea: ik zou daar 300 meter vandaan zitten bij het leggen van de fundering én tijdens de eerste bouwfase. Daarna zou het even stil liggen als alles water en winddicht is, vanwege centjes (denk ik).

Update van vandaag: het lijkt erop dat we er uit gaan komen qua contract, dus wie weet heb ik komende dagen gewoon goed nieuws. Ik denk dat ik het dan gewoon maar moet gaan doen. Kan me weinig gebeuren denk ik en anders is het iets waar ik misschien met spijt op terug ga kijken.

Avontuur kom maar op

We hebben trouwens net de boot weer geboekt voor onze kerstvakantie daar..... :-) Ben benieuwd of er dan al iets gebeurd zal zijn daar!

Offline Ingrid

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 20 sep 2013, 10:15 »
Max ik snap dat je cold feet krijgt op het moment dat zoiets ingrijpends definitieve vormen gaat krijgen.
Maar als ik jou verhaal zo lees is het haast logisch dat iedereen zegt DOEN!!

Bedenk je eens wat er gebeurd als de door jou zo favo plek kwa omgeving en licht en ruimte NIET door gaat.
Juist dan weet je dus dat doorgaan een goeie optie is.
En alle opstakels daar komen wel weer oplossingen voor ter zijner tijd. :aye

Ik wens je heel erg veel succes!!! ;)
Groetjes Ingrid