Auteur Topic: Nog maar een paar nachtjes slapen  (gelezen 21204 keer)

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
Nog maar een paar nachtjes slapen
« Gepost op: 31 jul 2013, 15:54 »
Nog maar 9 nachtjes slapen en dan is het zover! Dan ga ik de oversteek maken voor 4 dagen Edinburgh. Vrijdag's heen, zaterdagmiddag ter vrije besteding, 's avonds de late voorstelling van de taptoe, zondag ter vrije besteding en 's Maandags weer terug. Gelukkig pas tegen de avond dus overdag nog lekker vrij om te shoppen of mooie dingen te bekijken.

Als er iemand nog tips heeft van dingen die in Edinburgh bekeken MOETEN worden, houd ik me aanbevolen. Ik ken eigenlijk alleen de Royal Mile en dat is wel leuk maar wil ook wel eens wat anders.

Groetjes,

Sandra

Offline skye

• Schotland fan
Re:Nog maar een paar nachtjes slapen
« Reactie #1 Gepost op: 31 jul 2013, 16:29 »
Lekker vooruitzicht joh.
Wat leuk is, als het weer er ook naar is, Arthur's Seat op. Wij zijn vanaf Duddingston, da's zeg maar aan de achterkant, omhoog gegaan, en aan de kant van het centrum naar beneden..
Mooi uitzicht daar boven. Dat heb je overigens ook wel vanaf Calton Hill, daar hebben wij onze trouwfoto's gemaakt.
En ik blij the Zoo ook leuk vinden.
Cramond, aan het water is ook leuk.

Offline Light

• Schotland fan
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 01 aug 2013, 18:44 »
Meadows en Bruntsfield/Morningside erg leuk om lekker te wandelen (ook leuke winkeltjes). Universiteit (bij George Square) is mooi om te zien, al zal het tijdens het festival waarschijnlijk een chaos zijn (was vorig jaar in ieder geval wel zo). Botanic Gardens zijn erg mooi, het strand is natuurlijk fijn om even uit te waaien. Cramond inderdaad. George Street is een leuke winkelstraat en als je hopeloos naar een terrasje zoekt, die er in Edinburgh bijna niet zijn, moet je even naar Rose Street gaan. Daar zijn best wat leuke terrasjes en komen geen auto's. Tijdens het festival is er vaak live folkmuziek en andere muziek in de Princes Street Gardens. Als je Holyrood Palace nog niet gezien hebt, is dat een must see. Echt prachtig, inclusief tuinen en abdij. Duddingston is ook erg mooi (mooie route er naartoe ook) en natuurlijk Arthur's Seat. Princes Street is leuk, maar niet in Augustus. >.< Dan wil je daar niet zijn, regelrechte chaos van mensenmassa's.
Zoo is inderdaad ook wel leuk, maar die heb je in Nederland ook. In New Town (weet niet meer precies waar) heb je een oud pand die je kunt bezoeken (is een minimuseum). Het interieur is Georgian style, erg gaaf. Het hoort bij het andere kleine museumhuis aan de Royal Mile, waar een 17e eeuws interieur wordt getoond. Leuk om beiden achter elkaar te bezoeken. De mensen daar kunnen je adviseren en de weg wijzen. Let wel op bij de Royal Mile; je loopt het huis zo voorbij, het is erg onopvallend. :-)
De grote bibliotheek op George IV Bridge is ook mooi. En uiteraard verder nog het National Museum. Daar kun je uren in rondlopen, vooral prettig bij slecht weer. :-) Victoria Street is een leuke kunststraat om doorheen te lopen.

Als ik meer tips weet, plant ik die hier nog wel neer. :) Oh ja, als je zelf niet met de auto bent, is een dagtripje met Rabbies altijd erg leuk vanuit Edinburgh. Ben je ook even de stad uit en het is altijd gezellig. Er zijn genoeg mogelijkheden. St. Andrews is minder bekend, maar een erg leuk en kort tripje.

Je zou ook nog naar de Pentland Hills kunnen gaan bij goed weer, maar ik weet niet zeker of je daar makkelijk met ov kunt komen (zelf nooit geprobeerd).. :dontknow:

Ik vermoed echter dat je je handen vol zult hebben aan de festivalgekte. ;) Er is genoeg te doen en te zien.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 01 aug 2013, 23:18 »
Ik heb nog wat links in m'n voorgaande post geplakt, misschien heb je er iets aan...

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #5 Gepost op: 02 aug 2013, 16:56 »

http://www.realmarykingsclose.com/

Is een aanrader. Destijds gekozen vanwege het feit dat ze, als een van de weinige tours daar, niet adverteerden met ghost dit en haunted dat, maar wel met leuke feitjes en historische wetenswaardigheden. Leuke tour gehad!

Weet niet hoe het tijdens het festival is, maar een wandeling langs de Water of Leith om je even te onttrekken aan de drukte van de stad is me ook goed bevallen - langs Dean Village, Dean Cemetery (als je van mooie begraafplaatsen en grafmonumenten houdt), Scottish National Gallery of Modern Art etc.

Offline noorman

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 04 aug 2013, 14:53 »

Ik ga dinsdag as op de boot naar Harwich , eerst naar de Tattoo in Edinburgh en dan richting de highlands . Heb er in totaal een week voor uitgetrokken  :hello2:

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 04 aug 2013, 15:17 »
Heel veel plezier, hoor !  :bagpipe  :piper2 :scotsman4

En wat 't weer betreft:
http://www.weer.nl/wereldweer/actueel-en-verwacht-weer/stad/44X489/edinburgh.html

Hiermee kun je ook even kijken naar weersverwachtingen voor andere plaatsen waar jullie van plan zijn heen te gaan.

Geniet maar lekker!  :icon_thumleft:

Offline noorman

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 04 aug 2013, 18:24 »

Gaat best wel lukken Light , bedankt  :laughing7: 
Weet iemand ergens in Edinburgh een geschikte plaats om daar de camper te stallen of te parkeren gedurende de Tattoo ?

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 04 aug 2013, 20:28 »

Weet iemand ergens in Edinburgh een geschikte plaats om daar de camper te stallen of te parkeren gedurende de Tattoo ?

Op een P&R ? Ik weet dat verscheidene P&R 's hun service uitbreiden tot laat op de avond gedurende de Tattoo.

Offline Dirk

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 04 aug 2013, 20:59 »
Anders kan je kijken of je kan parkeren bij een Tesco of een Asda.
Schoon ouders hebben dit meerdere keren gedaan als ze onderweg waren van het zuiden uit.
Meld het alleen even als je hem neerzet.

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 05 aug 2013, 17:21 »
Een camperstalling weet ik niet maar ik wil jullie wel een mooie trip wensen!!  Veel plezier :wave: :wave:
Our problems on earth may seldom cease, so sit ye a while and be at Peace

Offline noorman

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 05 aug 2013, 18:43 »
Heb nog wat campings gevonden in de buurt en parkeerplaatsen zal ik ter plekke moeten zoeken maar gaat wel goed komen .
Uit mijn truckerstijd nog wat ( zeer gedetailleerde )  kaarten gevonden , dus alles bij elkaar hou ik misschien nog wel parkeerplaatsen over   :laughing8:
Bedankt voor jullie hulp en tot over ruim anderhalve week  :piper2 :flag

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 05 aug 2013, 23:14 »
Toch handig, als je iets bewaart... Tja...
Wij kennen dat! Zal 'm in de leeftijd zitten.  ;)

Tegenwoordig wordt er van alles heeeeeeel snel weggegooid en daarmee ook heel vaak  'n stuk(je) 'eigen geschiedenis'... En als 'de kinderen' of andere geïnteresseerden straks bepaalde dingen willen zien? Zelf in hun handen willen hebben? Om 't zelf te onderzoeken/begrijpen?

Die kaarten van jou zijn 'goud waard' voor wezenlijk geïnteresseerden, Noorman! Voor mensen in je directe emotionele omgeving, maar ook voor andere 'betrokkenen' op allerlei vlakken.
Maar omdat er geen geschiedenis meer wordt gegeven op scholen en omdat alles tegenwoordig onder 'gooi maar weg, want ik heb er niks meer mee' valt..., kieperen een paar generaties dagelijks dingen weg waar onze nazaten straks zo veel uit hadden kunnen begrijpen, opmaken en waar ze wellicht troost uit hadden kunnen halen.

Hou jij je gedetailleerde kaarten maar, rij ermee, vloek omdat ze niet meer kloppen, maar -ALSJEBLIEFT!- gooi ze niet weg!

Ik hoor 't gerommel al opkomen: Google maps... GPS. Ja hoor... 
Maar dat zijn geen ego-documenten, mensen! Je kunt de snelste weg naar de Antillen of Fort William opzoeken. Maar 'n kaart waarmee een voorouder heeft rondgereisd geeft DIEPTE en nuances. Met 'n beetje geluk staat er iets opgekrabbeld of 'n kruisje...

Nou ja... schiet maar weer, hoor ... "IK heb niks met voorouders... " of zo... en zo...

Gelukkig is 't meestal andersom niet zo en heeft men -op allerlei manieren- behoorlijk in ons als persoontjes geïnvesteerd. Daar zouden we best eens over na mogen denken als we de vuilnisbak volstorten met gedachten- en leefgoed van ouders, opa's en oma's en anderen.
Tot zover mijn gedachten over oude kaarten/documenten en de wegwerpmaatschappij.

Noorman: heel veel succes met het terugvinden en gebruiken van je parkeerplaatsen, hoor! En een uiterst benevolente nachtrust ter plekke gewenst!  :wave:

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #14 Gepost op: 06 aug 2013, 07:12 »
Als je een heel huis (wat vol met troep en een administratie van 30 jaar staat) als erfenis hebt gekregen, en de gehele zooi plotsklaps naar slechts 2 kamers verhuisd moet worden, leer je wel weggooien ;)  Of weggeven  :icon_thumleft:  

Ennuh, veel plezier met uitpluisvoorwerk, Noorman!

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 06 aug 2013, 10:12 »
Als je een heel huis (wat vol met troep en een administratie van 30 jaar staat) als erfenis hebt gekregen, en de gehele zooi plotsklaps naar slechts 2 kamers verhuisd moet worden, leer je wel weggooien ;)  Of weggeven  :icon_thumleft:  

Ennuh, veel plezier met uitpluisvoorwerk, Noorman!

Ja, Sas, daar hebben wij diverse en zeer uitgebreide ervaringen mee, Sas. 't Is veel, heel veel werk. Zeker! En wat 'n prachtige persoonlijke dingen hebben we daar tussen gevonden, die eindelijk duidelijkheid en antwoorden gaven ... Die schifting, daar zit het 'm in: dat de 'nazaat' die kan doen. Dat bedoel ik ermee.