Auteur Topic: Skye  (gelezen 10176 keer)

Offline Wilma

• Schotland fan
Skye
« Gepost op: 29 okt 2006, 19:45 »
Ik weet nog niet of ik een huisje in het midden van Skye wil gaan huren, of een b&b in het noorden voor een paar dagen en een in het zuiden.
Wie heeft suggesties en adresjes?
En hoe moet ik mij de afstanden voorstellen?
als ik bijv. in Slichachan een huisje huur, hoever is het dan bv naar Staffin.
Klinkt wel leuk een huisje, maar als ik iedere keer een uurtje of 2 moet rijden naar iets leuks (ik weet wel dat het allemaal leuk is hoor) maar vooral als je de hoogte in wil, dan heb ik geen zin om naar uren wandelen/klimmen nog een heel stuk te rijden.
Of is Portree leuker/bedrijveriger om wat te huren?
kortom vragen genoeg.

Offline Ina

• Schotland fan
Re: Skye
« Reactie #1 Gepost op: 29 okt 2006, 20:44 »
Portree is zeker bedrijviger dan Sligachan, dat is eigenlijk niet meer dan een hotel en een camping met een paar huisjes. Maar wel behoorlijk centraal, als je wilt wandelen en klimmen zit je daar ideaal. En ik vind het zuidelijke deel van Skye mooier dan het noorden en westen.
Om je een idee van de afstand te geven; Rondje Skye, vanaf de brug via een korte stop in Portree, via Staffin naar Uig, Dunvegan en dan via Bracadale weer terug ben je een hele dag onder de pannen met te weinig tijd om echt te genieten.
Sligachan-Staffin is maar 26 miles maar je doet er wel een tijdje over want er is een boel te zien onderweg, Portree is leuk om een uurtje door te brengen, The old man of stoer, The lealt falls, The mealt falls en the Kilt rock en dan richting Uig heb je een hele mooie pas, kun je rustig een dag voor uit trekken!.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 31 okt 2006, 08:47 »
Bedankt Ina,

als je zo'n kaart bekijkt, is het toch anders dan in werkelijkheid. Ik heb mij vorige jaren soms flink op de afstanden verkeken.
Ik wilde dus in het midden een huisje, zodat ik beide kanten kan pakken. Hoor van verschillende dat het noorden ook erg mooi is, dus hoop dat een week genoeg is. (voorlopig :icon_scratch:)
Zoals het nu staat vertrekken we zondag 3 juni vanuit Zeebrugge, een paar dagen Edinburgh en Inverness dan een week naar Skye den nog een paar dagen omgeving Glen Coe en dan rond de 18e of 19e de boot terug!
2 huisjes op Skye heb ik al aan geschreven. Ik wacht nog op reactie. Maar ik weet wel, dat je er snel bij moet zijn, ondanks dat het nog zo vroeg in het seizoen is.
In principe wilde ik de b&b verder niet vastleggen, zodat we kunnen gaan en staan waar we willen, maar begin nu toch te twijfelen hoor.

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 31 okt 2006, 09:06 »
Wilma,je kan bij een kaartenwinkel een "dingetje"kopen waarmee je over de te volgen weg gaat en dat geeft dan de afstand weer.( :verward hoop dat ik het goed uitleg :laughing7:) Zo heb je een beetje een idee.Bofbips,zowel Inverness en Edinburgh? :hello2: Dat is toch weer een voordeel van een auto.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 31 okt 2006, 09:26 »
Ja, heerlijk een auto!
maar ik kan de afstanden wel berekenen hoor via de kaart, maar het valt in het echie altijd zo tegen. De werkelijke reisduur dus.

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 31 okt 2006, 10:50 »
klopt,hebben wij ook met wandelen :aye.Bv een wandeling duurt 4 uur.Hoezo?Als je elke bloem en elk uitzicht wilt indrinken(doe ik veel? :tongue3:) dan duurt het wel 6 uur.Andersom hebben wij er schijnbaar goed de pas in ,en is onze km/uur hoger,dan sta je na 3 uur weer voor je hotel.? :laughing8: Lastig hoor!

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 31 okt 2006, 21:19 »
Nou, de reis is nog lang niet begonnen en al diverse kinks in de kabel.
Zeebrugge-Rosyth gaat alleen ma wo vrij naar Edinburgh en terug alleen di do za
en dat komt ons dus helemaal niet uit kwa planning.  :crybaby2:
en na er  2 boekingen op los te hebben gelaten scheelt het minstens 500 euro als ik met de Queen ga ipv Zeebrugge!(ik zorg wel dat ik de Queen pak ipv de King)
Dat verschil vind ik toch echt te veel.
Tja, wat doe je dan. Of ik moet gelijk 21/2 week gaan, en dat vind ik eigenlijk te lang zonder de kids en met de laatste schoolweken nog voor de boeg.(Druk druk druk dus).
Verder krijg ik de ene afwijzing na de andere van huisjes op Skye. Doordat we nu toch via NewCastle gaan, missen we toch 2 dagen die we dus nu niet in Edinburgh gaan doorbrengen. Daar kom ik vanzelf nog wel eens, besteed de dagen nu liever toch in Glen Coe en nabij Inverness.
Dus boot is al geboekt, nu de slaapplekken nog.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 31 okt 2006, 21:20 »
Eigenlijk toch niet te geloven, dat er al van alles is volgeboekt?
Vroeger boekte ik pas in januari ofzo en nu moet je een jaar van te voren.
Ik hoop dat het met de b&b wat beter gesteld is, anders moeten we dat maar doen, of toch meer in het zuiden, daar was meer keus.

Keen

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 31 okt 2006, 23:54 »
Als je de boot van Zee-Brugge naar Hull neemt, scheelt het ook een heel pak. en die afstand van Hull  naar Edinburgh ( ik dacht zo'n 500 km? :dontknow:) is best te rijden  :aye

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 01 nov 2006, 08:56 »
Het ging mij erom dat ik direkt in Edinburgh aankwam met de boot. Dat ziet er altijd zo mooi uit, zo onder die bruggen door. Maar daar ga ik dus geen 500 euro extra voor betalen!
Nee hoor, we gaan mooi als vanouds naar Newcastle, en Edinburgh slaan we dit jaar maar even over. Over een paar jaar, kunnen we langer dan 2 weken en dan komt het vanzelf wel eens een keer.
Waarschijnlijk gaan we eerst vanuit Newcastle naar glen Coe, dan Inverness en dan Skye en op de terugweg 2 dagen Callander (een b&b van de vorige keer, zeer goed bevallen en de uitbaatster, daar heb ik nog leuk contact mee, die had al gezegd, dat er genoeg in haar omgeving nog te bekijken was, Stirling etc. Dus ook leuk.
dus Hans, We doen de reis dus maar andersom haha. Vanavond zal Luuk Engeland/Schotland op zijn PDA zetten, en gaan we genieten.
Ik heb trouwens een bevestiging binnen gekregen van een huisje op Skye, in het midden.
Ziet er wel leuk uit. Ik moet nog 2 binnenkrijgen, dus vanavond maar weer achter de pc  :hello2:

http://www.isleofskye.net/loch-aluinn/selfcatering/

Hier de link, kunnen jullie even meekijken.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #10 Gepost op: 01 nov 2006, 09:51 »
dus Hans, We doen de reis dus maar andersom haha.
Nog beter, dan moet je zeker via Jedburgh rijden en stoppen op de grens. Kijk je mooi de lowlands in. Helaas is de oude doedelzakspeler overleden  :crybaby2: die altijd bij de grenssteen stond. (Zie dit topic)

Het huisje ziet er goed uit, mooi uitzicht over het water.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 01 nov 2006, 11:53 »
We gaan nu zeker via Jedburgh, ik had het al gelezen van de oude doedelspeler. zal kijken of er nu iets/iemand anders staat.
Ik vond de weg Carlisle Newcastle ook niet super, maar ja, de tom tom he?
Volgens mij kom je nu ook beter upon tyne binnen.

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 01 nov 2006, 15:25 »
Wat een paleishuisje? :klap Vergeet niet rondom Callander http://www.undiscoveredscotland.co.uk/dounecastle? heel leuk dorpje met Monty Pyton kasteel tussen callander en stirling. en http://www.undiscoveredscotland.co.uk/stirling/argyllslodging/ Prachtig herenhuis in Stirling(naast het kasteel. Ach en de groetjes aan mijn postbode (zucht)

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 02 nov 2006, 21:47 »
doune castle hebben we vorig jaar al bezocht en Stirling castle stond ook nog op mijn programma.
We hebben wel al door Stirling heen gereden, en vonden het best een leuk dorpje/stadje om te zien. Lekker toeristisch, is ook wel leuk hoor. Maar ik vond Callander en Fort William ook wel leuk. Beetje afwisseling. Dus de omgeving is niet helemaal onbekend voor ons. Monument van William Wallace al uitgebreid bekeken.
Maar het is ook leuk daar wat te wandelen.

e jordans

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 03 jun 2007, 18:12 »
Wie van jullie heeft  op eiland sky wel eens B&B gedaan en waren de kosten van overnachting goed te doen?
Wij gaan in september naar kinlochleven, nabij Fort William en willen dan ook een bezoek brengen naar sky.
Heeft iemand deze route wel eens gereden via de brug of is dat erg ver om ,dan de oversteek maken met de boot?

groetjes Edith

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 03 jun 2007, 20:00 »
Vanuit Fort William is het goed te doen om naar Mallaig te rijden (kom je ook voorbij het Glenfinnan Monument) (en nog veel anders mooi).   
De prijs van de overzet bedraagt zo'n 25 £ (auto + 2 volwassenen)(http://www.calmac.co.uk/summer-skye-timetable.html) enkele reis als je vanuit Mallaig naar Armadale vaart. 
Terugkerend van Skye kan je dan wel de brug nemen en weer een ander stuk van Schotland aandoen (eventjes naar Plockton ofzo).
B&B zal zelfde prijs zijn als in de rest van het land : ik zie niet in waarom het duurder zou zijn. 

Koen

Offline McErnootje

• Schotland fan
  • Je zit niet vast waar je zit tenzij je dit besluit
« Reactie #16 Gepost op: 04 jun 2007, 11:13 »
als je via de brug terug gaat kom je zeker door een mooi gebied
erg mooi kasteel van eilean donan castle en de route via invergarry is ook de moeite waard.

Als je vlakbij fort willam bent moet je op de weg naar mallaig ook eens naarbeneden afbuigen
een erg mooie route langs stranden bossen en kasteel

veel plezier

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 21 jun 2007, 12:59 »
Als je van erg steile weggetjes houdt, is het ook leuk om de ferry te nemen vanaf Glenelg naar Kylerhea of omgekeerd.
Weer eens wat anders. kosten 8.50 auto plus 2 personen.
vaart alleen zomers.

Nan

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 22 jun 2007, 16:42 »
En kun je dan ook vanuit Glenelg doorrijden naar Shiel Bridge? Is dat wat (of vooral steil)?

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 22 jun 2007, 17:57 »
De kant op Skye is steiler, maar met een gewone auto prima te doen. En je kunt inderdaad zo naar Shiel Bridge rijden. Heb je interesse in historische ruïnes ga dan nog even verder het Glenelg schiereiland op (naar het zuiden) om Dun Telve en Dun Troddan te bezoeken, twee ruïnes van brochs (zie http://www.teije.nl/schotland/sch_oudheid_ne.htm#telve en http://www.prehistoric.org.uk/highland/glenelg.html).