Auteur Topic: boot: zeeziek?  (gelezen 17542 keer)

Offline Tamara

• Schotland fan
boot: zeeziek?
« Gepost op: 20 jul 2013, 15:56 »
Nog een vraagje.

Ik wil heen met de boot van Hoek van Holland naar Londen, en terug met de boot van Newcastle naar IJmuiden.
Nou ben ik eerder met de boot van Calais naar Dover geweest, en kan me nog herinneren dat ik wel wat licht misselijk was. En ook ooit met de nachtboot van Kopenhagen naar Oslo, maar toen ging 't wel oké volgens mij.
Paar jaar geleden met een kleine veerboot ergens in Italie een tocht gemaakt, en toen was de zee zo ruig, daar hielp geen pilletje tegen...en sowieso, van zo'n primatour pilletje word ik slaperig, maar nog steeds enorm misselijk, geen leuke combi...

Wat is jullie ervaring met die bootreizen?
Oh, en wat is dan fijner: de dag of nachtboot naar Londen?

groetjes, Tamara

Offline Jessy

• Schotland fan
Re:boot: zeeziek?
« Reactie #1 Gepost op: 20 jul 2013, 18:45 »
Hallo Tamara ,
wij zijn vanuit Ijmuiden vertrokken gelukkig een kalme vaart geen last . Nu ben ik nooit zeeziek , maar toen we terugkeerden zijn we s 'nachts moeten opstaan rond 03u 00 vanwege het enorme op en neer gaan in de golven . Er was echt storm opgekomen , ' s ochtends was het al een  toer om je ontbijt te bemachtigen omdat het nog steeds zo slingerde  .
Mijn ontbijtbuffet heb ik die ochtend aan mijn neus mogen laten voorbijgaan , m'n maag keerde gewoon mee met iedere schommeling van de boot . Ik heb het in tegenstelling tot andere passagiers droog kunnen houden . Het was volledig buiten m'n verwachting dat ik ook maar last zou hebben van zeeziekte . Aan de helpdesk kon je wel pilletjes krijgen om in te nemen heb ik gemerkt .
Groetjes Jessy

Offline Hoefhoef

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 20 jul 2013, 20:10 »
Hoi Tamara,

Ben zelf nooit zeeziek geweest maar mocht je last krijgen zoek het midden van het schip de slingering is daar het minst.

Offline noorman

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 20 jul 2013, 20:22 »
Ben in het verleden wel eens zeeziek geweest maar dan ging het ook echt tekeer en je reis is wel verpest . Nu altijd Primatour bij me ( indien nodig ) en nooit geen last meer gehad .

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 21 jul 2013, 13:30 »
Hoi Tamara,

Ben zelf nooit zeeziek geweest maar mocht je last krijgen zoek het midden van het schip de slingering is daar het minst.

Deed ik vroeger op 't Skagerak inderdaad ook altijd. Hielp wel.
Was al jaren niet meer zeeziek geweest, tot 22 mei van dit jaar... Oehhh...   :icon_pale: :sad2:
Arnell, waiter op Princess Seaways, zei dat appels eten helpt... Ik ben er zelf niet aan toe gekomen, Mathilde trouwens ook niet, maar ik geef 't toch maar even door...
En ik ZAT altijd, nu heb ik gemerkt dat liggen me beter beviel...
Van Primatourtjes werd ik altijd heel sloom en wat duizelig en dat duurde dan nog 'n tijd nadat ik van boord was, dus dat is inmiddels geen optie meer, want ik moet nu autorijden... En bij dat links rijden heb ik liever m'n hele hoofd in zo allert mogelijke staat tot m'n beschikking  :laughing7:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 21 jul 2013, 22:09 »
Bij mij verschilt het echt per keer. Het hangt echt van het weer af. Maar meestal heb ik geen last. Gewoon pilletjes meenemen, voor het geval dat. :) En liggen op bed is natuurlijk ook altijd een goede oplossing. Ik zou een nachtboot aanraden.

Offline Tamara

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 28 jul 2013, 11:09 »
Dank voor alle reacties.
Heb uiteindelijk toch maar besloten 2x de nachtboot van Hoek van Holland naar Harwich (en terug) te nemen, in plaats van de nachtboot van Newcastle. Hoorde iets te veel verhalen over mensen die zeeziek worden op die reis.... dus dan maar een extra dagje vakantie in Londen :-D

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 28 jul 2013, 11:25 »
wij hebben het alleen de allereerste keer gehad, daarna altijd voor dat de boot vertrekt uit IJmuiden even een pilletje ingenomen en vanaf die tijd nooit meer gehad. we zijn toch al een keer of  5 vanuit NewCastle gegaan. nu over 4 weken weer voor 5 weken.

Offline Gera

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 28 jul 2013, 13:56 »
Nu 3 keer heen en weer geweest van Ijmuiden naar Newcastle en 5 keer een hele rustige overtocht gehad. Alleen vannacht en vanochtend was het wat onrustig, maar ondanks dat ik snel zeeziek ben, ben ik nu niet ziek geweest. Zoals iemand anders ook al opmerkte, liggen bevalt beter dan zitten, dus op het moment dat de deining het ergst was (vlak voor IJmuiden, toen we naar binnen werden gesleept), lag ik op bed en liet het allemaal over me heen komen. Ook onze kinderen zijn niet ziek geweest, hoewel ik vanochtend wel een jongetje heb gezien dat ziek was en een moeder die op zoek was naar extra spuugzakjes voor haar kind.

Primatour bevalt mijn niet zo goed omdat je daar zo slaperig van wordt wat niet handig is met 3 kinderen.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 28 jul 2013, 21:20 »
Zoals iemand anders ook al opmerkte, liggen bevalt beter dan zitten, dus op het moment dat de deining het ergst was (vlak voor IJmuiden, toen we naar binnen werden gesleept), lag ik op bed en liet het allemaal over me heen komen.

Naar binnen gesleept...  :o Nou, da's mij nog nooit gebeurd... Of heb ik dat steeds 'gemist'?
Experts, hoe zit 't? Brand los!  :drunken_smilie:

Offline Gera

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 28 jul 2013, 21:24 »
Naar binnen gesleept...  :o Nou, da's mij nog nooit gebeurd... Of heb ik dat steeds 'gemist'?
Experts, hoe zit 't? Brand los!  :drunken_smilie:

Het was voor ons ook de 1e keer, was vanwege het weer/de onrustige zee. Eerst werd een een loods aan boord gebracht en daarna werden we volgens de berichten met 2 sleepboten binnengesleept.

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 29 jul 2013, 12:37 »
Wat een ervaring, zeg. Oef.      :3some:

En weer welkom terug.   :bagpipe
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 29 jul 2013, 16:33 »
Nou, zeg, dá's heftig!  :o
Wat fijn, dat je -ondanks de ruwe zee- toch niet zeeziek bent geweest!  :icon_thumleft:

Nou, kom maar lekker bij en dan heel rustig weer wennen aan alles hier  :laughing7:

Offline OMH

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 21 sep 2013, 01:30 »
De pilletjes die ze bij de klantenbalie bij DFDS, maar vast ook elders, schijnen het best te werken tegen zeeziekte. Het bevat een stofje dat je niet zomaar (of alleen op recept, daar ben ik niet zeker van) kunt krijgen. Ik lees overal dat die het beste werken. Omdat ik er zelf bang voor was heb ik ze vorig jaar heen én terug preventief genomen en ik had nergens last van. Ik kan niet beoordelen of ik het zonder ook had gered, maar het idee hielp al.

Er zijn zoveel middelen, zoals Primatour, Seabands, Domperidon (meer een middel tegen misselijkheid dan tegen zeeziekte, je mag zelf bepalen of je dat hetzelfde vindt). Ik denk dat DFDS Scopolamine geeft, maar het is ook een kwestie van Googlen en het is heel persoonlijk, heb ik gelezen.

Mij gaf het veel rust om zo'n pilletje in mijn zak te hebben dat ik bij het eten kon nemen.  lk zou zeggen: vraag het gewoon aan boord van een boot, en heb voor de zekerheid het e.e.a. bij je. Witbrood eten van te voren schijnt ook te helpen. Kortom, je wordt dol van de adviezen, maar de een is de ander niet. Om je de waarheid te zeggen heb ik mijn eerste reis naar Schotland jarenlang uitgesteld uit angst voor zeeziekte. Ik heb mijn man vlak voor onze reis van vorig jaar nog gesmeekt of ik niet meehoefde  :aye, maar ik kan achteraf niet meer terughalen hoezeer ik dat meende, want ik wilde zó graag naar Schotland! Heb maar 's een man die er een paar keer is geweest en geëmotioneerd terugkomt met ikweetniethoeveel foto's.

Sjonge. Ik had er achteraf zelfs twee nachten kotsen voor over gehad. Maar volgens mij hoeft het niet, tenzij er een enorme storm staat, maar dan nog. Misschien is je maag wel sterker dan je denkt!  :)

Olga

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 26 sep 2013, 19:17 »
De pilletjes die ze bij de klantenbalie bij DFDS, maar vast ook elders, schijnen het best te werken tegen zeeziekte.

Inderdaad,  ik neem er ook altijd eentje ( eerst een halfje) voor de zekerheid en het eten valt net iets beter  :icon_thumleft: Ik heb ook altijd een paar reserve voor het geval we eens met P&O "moeten"  :laughing7: