Auteur Topic: met de trein: reserveren?  (gelezen 8419 keer)

Offline Tamara

• Schotland fan
met de trein: reserveren?
« Gepost op: 19 jul 2013, 19:49 »
Dag allemaal,

Ik ga over ruim 2 weken naar Schotland. Of eigenlijk, eerst een paar dagen naar Londen, en dan met de trein naar Glasgow.
Ik ben op internet aan het uitzoeken hoe het zit met het openbaar vervoer, maar kom er niet zo goed uit. En heb eigenlijk maar bedacht om ter plekke kaartjes te kopen en me te laten inlichten over eventuele kortingskaarten.
Echter, zou dat ook kunnen met de trein van Londen naar Glasgow? Of is er als je niet reserveert, dan geen plek meer? Iemand ervaring?
En datzelfde geldt een beetje voor de trein van Glasgow naar Oban, en van Oban naar Edinburgh. Iemand daar ervaring mee?

Oh, en wat is dan de beste manier om te reserveren? Ik zelf bel voor treinreizen vaak de Treinreiswinkel, maar wellicht is er ook een andere/goedkopere manier?

Ik hoor het heel graag!

groetjes, Tamara

Offline Sonnie

• Schotland fan
Re:met de trein: reserveren?
« Reactie #1 Gepost op: 19 jul 2013, 20:02 »
Het kan handig zijn te reserveren zodat je zeker weet dat je een plekje hebt. Dit kan online.
De lokalere Schotse lijnen zijn prima ter plekke te doen. Hebben wij ook gedaan, geen enkel punt. Maar ook hier geldt: wil je 100% zeker een zitplaats dan is reserveren handig. Maar geen must.
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 19 jul 2013, 22:06 »
Moi Tamara,
Van het moderne geprivatiseerde treinsysteem weet ik niet zoveel. En hoe het er volgende week uit ziet weten we geen van allen. Mogelijk vind je een goedkoper arrangement via Edinburgh?
De (nacht)bus is misschien ook een optie?
MVG,
---Peter.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #3 Gepost op: 19 jul 2013, 22:38 »
Ik ben ooit met de bus van Amsterdam naar Londen en verder naar Edinburgh gereisd (EuroLines / National Express / Megabus). Spotgoedkoop! Maar wel erg vermoeiend  :icon_silent:

De lange-afstand treinen kun je van te voren boeken, soms kom je dan ook veel goedkoper uit dan last-minute aan het loket een kaartje kopen. En je hebt zeker weten een plekje.
Voor de 'lokale' treinen (Oban-Glasgow-Edinburgh) maakt het niet zoveel uit inderdaad. Je hebt een plekje als je reserveert, maar of die treinen ook echt volzitten? Ik heb het nog nooit meegemaakt :dontknow: Een dag van te voren je kaartje kopen, scheelt soms wel in de centen.

Prachtige treinrit trouwens, van Oban naar Glasgow  :icon_thumleft:

Offline Tamara

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 19 jul 2013, 23:16 »
Ah, alvast dank voor jullie tips. Dan moet ik toch even uitzoeken hoe ik kan reserveren voor de trein van Londen naar Glasgow (of wellicht toch Edinburgh...)
Nachttrein had ik ook nog wel in gedachten, maar eigenlijk wil ik ook wel van het uitzicht genieten. :)

Offline Ardblair

• Schotland fan
  • Highland Hospitality at its very best!
« Reactie #5 Gepost op: 19 jul 2013, 23:58 »
Hier moet het volgens mij lukken:
http://www.scotrail.co.uk/

succes!

Conny & Rene
www.ardblair.nl

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 21 jul 2013, 22:12 »
Hier moet het volgens mij lukken:
http://www.scotrail.co.uk/

succes!

Conny & Rene
www.ardblair.nl

Inderdaad, ik zou zeker nu al hier je treinritten boeken voor in Schotland! In Schotland geldt: Hoe later je boekt, hoe duurder het wordt. En dat kan soms wel eens 15 pond duurder zijn een dag later. Dus ik raad je echt dringend aan zo snel mogelijk te boeken. Het is overigens sowieso natuurlijk fijn als je een gereserveerd plekje hebt.

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 22 jul 2013, 11:30 »
het kan ook de moeite waard zijn om de prijzen te vergelijken met die van http://tickets.redspottedhanky.com/  misschien kan je wta ponden uitsparen.

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 27 jul 2013, 18:11 »
Voor de stukken binnen Schotland zou ik ook even kijken naar Citylink; dat is een busmaatschappij die met touringcars alle grote en kleinere steden verbindt. Op de meeste trajecten vond ik het erg comfortabel...
Bij deze maatschappij geldt ook hoe verder van te voren je tickets koopt hoe goedkoper en het scheelt veel geld zoals Mairi al zei.  Iemand hier heeft me verteld dat sommige stukken zelfs mooier zijn met de bus als met de trein vanwege het traject wat afgelegd wordt. Wij hebben vorig jaar alles met de bus gedaan omdat de trein vaak bijna 2 keer duurder was. (wij waren met z'n 5en dus dan tikt dat aardig aan :bonk)

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 28 jul 2013, 00:26 »
Iemand hier heeft me verteld dat sommige stukken zelfs mooier zijn met de bus als met de trein vanwege het traject wat afgelegd wordt.

Wij gingen op 6 juni 2013 met Shiel Busses van Fort William naar Mallaig. De chauffeur (hij vond zichzelf de Beste Chauffeur van dit bedrijf, zei de mevrouw op kantoor naast FW Railway Station) vertrok 15 minuten te laat en ging dus als een dolle stier tekeer op de weg. Ik was al 50 jaar niet meer wagenziek geweest, maar nu scheelde 't niet veel... En qua 'scenery' was er ook weinig aan, we werden zo 'door elkaar geschud' dat foto's maken vrijwel onmogelijk was.
En bij de ferry naar 'The Small Isles' kregen Mathilde en ik nog 'n grote mond van de CalMac man ook... We lopen niet erg goed/snel, maar werden gesommeerd nou 'ns op te schieten, want ze hadden al zo lang op ons -ons busje dus- moeten wachten... Dat heb ik even uitgelegd en ook de voorafgaande correspondentie met CalMac even aangehaald en toen konden we opeens wel met de lift enz. zoals vooraf afgesproken ... En terug werden we naar 't ophaalpunt -van 't 'busje' terug- gereden door een vriendelijke heer...

Maar ik herinner me nog, dat Caroline (Fort William) vertelde, dat ze altijd erg misselijk werd in de bus naar Oban... Nou, we hebben op de heenreis naar Mallaig veel aan haar gedacht! Terug reed een andere chauffeur (George) perfect: rustig, allert en compassievol, zowel naar schoolkinderen als ouderen. En toen zagen we, dat 't echt 'n hele mooie route is!
Veel hangt dus af van de chauffeur van 't 'busje'...  :icon_pale:
Kortom: niet alleen de PRIJS is belangrijk, maar ook de kwaliteit van de chauffeur!
Ja, ik hoor jullie al... hoe weet je dat dan van te voren????
Niet.
Maar 't is in Schotland (netals in Nederland trouwens!) qua bussen dus niet louter leut (Met of zonder "vroegboek"-korting).
Waarvan -bij deze- akte.

Het duurt nog even, Tamara, maar ik wens je bij deze al vast 'n hele fijne tijd daar! Geniet ervan!
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Tamara

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 28 jul 2013, 11:20 »
Dank voor jullie reacties!
Heb m'n reis uiteindelijk een beetje omgegooid. En heb nu alleen de trein van Londen naar Edinburgh, en van Glasgow naar Londen gereserveerd - met zo'n Britpass voor 2 ritten binnen een maand - bleek het goedkoopste te zijn.
Voor de reis van en naar Oban zie ik het wel als ik daar ben, heb ik maar besloten, ben sowieso 4 dagen in Edinburgh, dus kan ik het ter plekke ook nog eens uitzoeken.
En zat nog wel na te denken over de bus... maar wellicht dat ik het toch maar bij de trein hou... ;-)