Auteur Topic: links rijden met caravan  (gelezen 26616 keer)

Henny

• Gast
links rijden met caravan
« Gepost op: 16 jul 2013, 11:35 »
Hoi,

Wij zijn al twee keer in Ierland geweest en mijn man had geen moeite met links rijden (toen zonder caravan).
Wij gaan dit jaar naar Schotland. Nu maakt men zich zorgen op mijn werk EN links rijden EN de caravan achter de auto (met het stuur eigenlijk aan de verkeerde kant)
Kunnen forumleden mij een beetje gerust stellen????  :help:
Ik heb reuze zin de vakantie, maar heb toch wel een beetje pijn in mijn buik. Is het erg moeilijk???

Dank alvast, Henny en Maria

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
Re:links rijden met caravan
« Reactie #1 Gepost op: 16 jul 2013, 12:12 »
Jouw wederhelft had geen moeite met links rijden. Als ie gewend is aan het rijden met een caravan dan zal dat weinig voor hem uitmaken. Zelf rijden wij al jaren met een caravan door Schotland en ook mijn stuur zit links. Gaat absoluut probleemloos hoor.
De schotten zijn bovendien een redelijk coulant volkje op de weg, dat helpt nog eens extra.

Larkenshoeve

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 16 jul 2013, 12:49 »
Wat wij afspreken, voor sommigen een test voor hun relatie.., is dat de bijrijder zich nu WEL met het autorijden mag bemoeien door simpelweg bij rotondes en afslagen 'links uitkomen!' te zeggen.. Uiteraard op een vriendelijke, niet chagrijnige manier  :laughing7:. Het helpt, vooral als er geen auto's voor je rijden (want dat is meestal makkelijker).
Veel navigatie appartuur kun je ook dusdanig instellen dat deze een signaal geeft voor linksrijden!
En wat betreft het verminderde zicht door de caravan, naast het kijken door de bijrijder, gewoon rustig rijden en je niet op laten jagen.. je achterligger moet maar wachten!

Relax, don't panic  :happy10:

lesja

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16 jul 2013, 13:23 »
ook wij gaan voor de eerste keer met caravan naar Schotland
de keren daarvoor altijd zonder caravan.
maar volgens mijn man moet het geen problemen geven.
we zullen er gewoon voor gaan.
hebben er zin in.

Light

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 18 jul 2013, 15:57 »
Veel plezier en doe voorzichtig  :icon_thumleft:

Offline Paul R

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 18 jul 2013, 17:33 »
vorig jaar voor het eerst in Schotland met caravan en auto (totale lengte 12.65m) ging prima. :icon_thumleft:
de caravanspiegels goed stellen  en je hebt als bestuurder goed zicht om uiterst links rijden.
wij hebben een beetje de hoofdwegen uitgezocht om van ene naar andere camping te verkassen,  dus geen bergpas Aplecross :laughing7:
van hier uit dan de omgeving gaan bekijken autoritjes wandelen.
om niet te vergeten om links te gaan rijden even het liedje To the left van Beyonce te zingen ;)

Mieke

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 18 jul 2013, 18:22 »
In GB plakken wij een stukje papier op het stuur met daar op: links rijden, met een grote pijl naar links.
Ook een lijstje met miles en kilometers.

In tegenstelling met het vaste land mag ik zelfs mee-rijden  :laughing7:

Nooit ergens problemen gehad. Alleen 2 rondjes op dezelfde rotonde vinden zelfs de Schotten niet leuk...

Mathilde

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 19 jul 2013, 07:51 »
Weet je wat leuk is.

Terug in Nederland na een paar weken LINKS rijden.

Dan is het RECHTS rijden ook weer even wennen.     :laughing7: :laughing7:

Light

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 19 jul 2013, 11:54 »
Nou en of  :laughing8:

Dat lijstje met Miles en Kilometers hebben wij ook altijd ergens naast 't stuur op 't dashboard hangen. Handig, hoor!  :aye  Dit jaar door Mathilde geschreven...

Qua twee rondjes rotonde: heb ik maar 1x gedaan deze vakantie en toen was er geen andere weggebruiker in de buurt... (gelukkig, blijkbaar?)  :laughing7:

Let wel/Nota Bene: Rijden en er naast zitten zijn -in mijn beleving- nog steeds twee dingen...  ;)

Eh... er zijn boeken die beweren dat mannen en vrouwen anders denken qua kaartlezen...
Hoe komt het dan, dat ik mijn vader (en moeder!) als kind en ook later uit bossen kon loodsen op mijn gevoel (intuïtie) en dat mijn moeder en partner (vrouw) eh... de weg nogal kwijt raken? Om over mijn vader maar te zwijgen...

Er zijn kaartlezende mannen die vreselijk verdwalen... en er zijn kaartlezende vrouwen die ook vreselijk verdwalen... Joh, we lijken wel mensen...  :tongue3:

Volgens mij ligt 't er maar net aan waar je interessen (en kansen) als kind hebben gelegen en welke kans/kanzen je hebt gehad/genomen om je in de natuur, omgeving en qua windrichtingen/heelal  'te ijken'.  :drunken_smilie:

lesja

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 19 jul 2013, 12:58 »
Nou en of  :laughing8:

Dat lijstje met Miles en Kilometers hebben wij ook altijd ergens naast 't stuur op 't dashboard hangen. Handig, hoor!  :aye

Qua twee rondjes rotonde: heb ik maar 1x gedaan deze vakantie en toen was er geen andere weggebruiker in de buurt... (gelukkig, blijkbaar?)  :laughing7:

bij onze auto kun je de kilometerteller op miles zetten dat is wel zo handig

Sonnie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 19 jul 2013, 13:49 »
Wij zetten onze navigatie aan en op miles, ook een tip misschien  :aye  ook als we hem verder niet voor de route gebruiken. Wel handig  :icon_thumleft:

Freerk08

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 19 jul 2013, 14:15 »
Weet je wat leuk is.

Terug in Nederland na een paar weken LINKS rijden.

Dan is het RECHTS rijden ook weer even wennen.     :laughing7: :laughing7:

Klopt en wel zo erg voor mij dat ik na een week een rotonde linksom reed :icon_salut: :bonk
Weliswaar op den motor maar toch gebeurt.

Sonnie

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 19 jul 2013, 14:19 »
haha ja ik vind het terug wennen in NL ook lastiger dan aan linksrijden.  :D Gelukkig nog geen rare manoeuvres gemaakt maar wel raar voorsorteren bij uitritten en zo  :laughing7:

Larkenshoeve

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 19 jul 2013, 17:28 »

om niet te vergeten om links te gaan rijden even het liedje To the left van Beyonce te zingen ;)

:laughing7: Die is nog leuker! Die onthoud ik voor de volgende keer!

Light

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 19 jul 2013, 22:47 »
Dat bedoel ik... kijk s.v.p. even terug naar mijn uitgebreidere reactie...  :evil5:

Larkenshoeve

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 20 jul 2013, 00:42 »
oh, maar het ging me helemaal niet om de typische m/v vooroordelen, maar het elkaar helpen met de gewoonte rechts uit te komen

Light

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 20 jul 2013, 10:50 »
snap ik, hoor  :icon_thumleft:

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #17 Gepost op: 20 jul 2013, 11:31 »
Wij zetten onze navigatie aan en op miles, ook een tip misschien  :aye  ook als we hem verder niet voor de route gebruiken. Wel handig  :icon_thumleft:
Ik zou confuus raken als ik het zou wijzigen, ik leef in kilometers dus zou ik de hele tijd aan het terugrekenen zijn. 2x energie.
In mijn hoofd zit de stelregel x 1,5 (bij schatting) als ik een bord zie. De cijfers die veel voorkomen heb ik uiteraard in mijn hoofd op de juiste omrekening. Maar ik ben dan ook een freak, ben altijd met afstanden bezig als ik reis.

Maar inderdaad, mijn vrouw is niet zo op de hoogte van afstanden en ze heeft me al (zowel in USA als GB) verschillende keren gemeld dat het niet zo ver meer was.....

Tja, en Light: Mijn vrouw kan dus absoluut niet kaartlezen en ook topografie is niet haar sterkste kant om het maar eens zwak uit te drukken, maar misschien omdat ik het als hobby beschouw valt het me op....

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #18 Gepost op: 20 jul 2013, 12:40 »
Wij zetten onze navigatie aan en op miles, ook een tip misschien  :aye  ook als we hem verder niet voor de route gebruiken. Wel handig  :icon_thumleft:

Hier ook, erg handig. En makkelijk ook als de weg erg bochtig is, zie je al een beetje hoe de weg loopt.

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
« Reactie #19 Gepost op: 24 jul 2013, 14:34 »
Het handige van miles is dat, met de caravan rijdend, een mile ongeveer overeenkomt met een minuut autorijden. Tomkwadraat blijft bij mij verder gewoon kilometertjes roepen.

Mieke

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 24 jul 2013, 17:24 »
Hey, das een goeie!

Light

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 24 jul 2013, 18:10 »
Deze ouwe besjes hebben 'stomkwadraat', want onze kaarten praten niet hardop tegen ons.
En op hete dagen hebben we geen airco, maar arco: alle ramen constant open'

Borghaerts

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 25 jul 2013, 10:23 »
Het handige van miles is dat, met de caravan rijdend, een mile ongeveer overeenkomt met een minuut autorijden. Tomkwadraat blijft bij mij verder gewoon kilometertjes roepen.

Ligt het aan mij  :dontknow: maar ik volg dit niet.....
als je 1 mile in een minuut rijdt dan rij je eigenlijk 60 mile per uur met de caravan.....
dat is wel erg snel voor deze wegen met zo'n sleurhut.
Gemiddeld wordt hier met caravan ongeveer tussen de 35 en 45 mile gereden vanwege de vele scherpe bochten :help:
en smalle wegen.
Caravans worden ook wel erg irritant gevonden door de locals als ze erachter zitten en naar hun werk moeten en niet kunnen inhalen. :tongue3:

60 mile met caravan ?????  mischien op de motorways in Engeland, maar zeker niet verstandig op de wegen hier in Schotland. :nono:

Rij voorzichtig allemaal en geniet van dit mooie land !!!! :hello2:

klinki

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 25 jul 2013, 21:15 »
Sommige auto,s kun je de snelheid in miles laten weergeven.
Die van ons ook een citroen picasso.
Dat rijd wel erg fijn.

Groet Klinki

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
« Reactie #24 Gepost op: 26 jul 2013, 09:01 »
Je hebt natuurlijk gelijk Erwin, dit geldt enkel op de snelwegen en is dan een grove (maar wel bruikbare) benadering als je bijv. een volgende pauzestop wilt inlassen.