Auteur Topic: Naam van bloemen  (gelezen 5881 keer)

Offline angel

• Schotland fan
Naam van bloemen
« Gepost op: 10 jul 2013, 14:45 »
Hey,

Ik ben op zoek naar de naam van de gele bloemen oveal verspreid in de Highlands?

Ze dragen hele scherpe doorns en verspreiden een zweemzoete geur.

:dontknow: @ngel

Offline Sonnie

• Schotland fan
Re:Naam van bloemen
« Reactie #1 Gepost op: 10 jul 2013, 15:48 »
Gaspeldoorn. En indien een keer wel doornloos aangetroffen dan is het brem  :)
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 10 jul 2013, 16:48 »
Brem inderdaad. Zo mooi. :icon_thumleft:

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 10 jul 2013, 19:46 »
Brem is de doornloze variant. Dus waar angel het over heeft is Gaspeldoorn. In NL is brem algemeen en gaspeldoorn wat zeldzamer. In Schotland weet ik het niet, maar volgens mij heb ik beiden ongeveer even vaak gezien.

Offline angel

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 10 jul 2013, 20:12 »
Ik moest een plaatsbeschrijving maken voor een deelname aan het www.earthmail.nl project van Manja Kindt, ik heb Hullapoolhill gekozen met zijn desulaat lanschap beheerst door de Gaspeldoornstruiken (zalige wandeling) het word nr 99 in haar verzameling.

Bedankt iedereen, @ngel

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 10 jul 2013, 20:41 »
Volgens Roger Philips - Wild Food kunnen de bloemen van zowel Gaspeldoorn als Brem gegeten worden

Bron: Roger Phillips - Wild Food

Maar eh... IK waag me er niet aan!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gaspeldoorn (de doorns kun je als toothpick gebruiken, of voor zieke ideeën met voodoo poppetjes)  :tongue3:
Die bloem is wat donkerder geel (al zou je dat hier niet zeggen) en ja, de plant heeft STEKELS, vandaar GaspelDOORN

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brem_(plant) En brem... die gebruiken heksen gewoon voor het opfleuren van hun bezemstelen  :laughing7: of om een natuurlijke kleurstof van te maken...
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 10 jul 2013, 21:56 »
Best lekker, ik heb het eens in een wilde salade gegeten:

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 12 jul 2013, 10:08 »
Dank je, Sonnie! Ik ben al van kinds af aan erg van 'van bomen en struiken eten' en ik zou deze bloemen ook zeker al geproefd hebben, als ik niet had gelezen dat Gaspeldoorn het giftige cytisine bevat en Brem het giftige sparteïne, dat een stimulerende werking heeft op het hart... Daardoor dacht ik dat het toch beter was er maar voorzichtig mee te zijn en forumleden die info ook te geven (via de twee links), dan kunnen ze beter onderbouwd zelf beslissen.

Jij hebt 't lekker gevonden en -als ik je goed begrijp- zonder nare gevolgen 'overleefd', dus ik ga 't toch maar 'ns -mondjesmaat, letterlijk- proberen  :icon_thumleft:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 12 jul 2013, 12:42 »
Je moet er denk ik gewoon niet te veel van eten. Dat soort stofjes zitten in wel meer eetbare planten  ;)

Maar, uiteraard, altijd voorzichtig zijn met planten uit het wild eten. Alleen doen als je zeker bent dat je weet wat het is en dat het veilig is!! (iemand Into the Wild gezien/gelezen??  :hypocriet  ;))