Auteur Topic: Blended en Malt Whisky  (gelezen 11081 keer)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Blended en Malt Whisky
« Gepost op: 06 jun 2013, 21:09 »
Na de toelichting bij Edradour van James bleef ik met de volgende vraag zitten:

Hij vertelde dat blended whisky's een soort mix zijn van single malt en andere mengsels. Hoe groter het aandeel single malt hoe duurder. Als voorbeeld noemde hij Johnny Walker Red-Black en Blue.

Nou meen ik me te herinneren dat JW Blue toch duurder is dan een gemiddelde single malt of zit ik ernaast?

Als ik er niet naast zit kan het natuurlijk zo zijn dat het een pure marketingkwestie is (als mensen toch het verschil niet kennen), of soms is misschien blended gewoon lekkerder als het mixed is.

Maar nu ik die Aberlour gisteren geproefd heb (en nog een enkeling daarvoor) denk ik dat ik mijn Glen Talloch maar aan de wilgen hang. Of is nog genoeg voor in de cola.

Offline Janrozen

• Schotland fan
  • Jan
Re:Blended en Malt Whisky
« Reactie #1 Gepost op: 08 jun 2013, 00:04 »
Hoi je kunt het ook zo bekijken, je heb ook blend waar allemaal malt in zit, om een mooie smaak te vormen.
wat zou er dan met de prijs geburen?,Die gaat de hoogte in. soms is een blend beter dan een malt, het ligt er aan wat er in zit.
slechte whisky is er niet  het is een kwestie van smaak,je moet wel aan de eisen voldoen. Je hebt veel whisky gekocht in schotland
die is hier goedkoper, je moet die whisky kopen die ze hier nog niet hebben, maar toch geniet er van ik kon het ook niet laten.
Groetjes jan   :drinky :drinky

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #2 Gepost op: 08 jun 2013, 01:39 »
Je hebt veel whisky gekocht in schotland
die is hier goedkoper, je moet die whisky kopen die ze hier nog niet hebben, maar toch geniet er van ik kon het ook niet laten.
Groetjes jan   :drinky :drinky
Ja, vanmorgen bij de wekelijkse boodschappen liep ik even Gall&Gall binnen en toen stonden er een paar van die op het schap en inderdaad goedkoper. Ach het was ook geen wereldverschil maar ik had het kunnen weten. Wordt je toch beinvloed door de omgeving het moment en zo.
Vaak neem ik me voor er nooit meer in te trappen en altijd gaat het weer een keer fout. Zijn we er weer ingetrapt waren de legendarische woorden van Herman Chuiphof ooit.

Zo zie je dan maar weer, ook een distillery praat voor eigen parochie.

Maar er staat wel een mooi ding tegenover: Mocht ik whisky in de toekomst gaan "omarmen" dan drink ik het hier goedkoper dan in Schotland zelf. En zo heb ieder nadeel zijn voordeel.

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 09 jun 2013, 18:21 »
je hebt een email op je email adres van mij gekregen.

groeten

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #4 Gepost op: 10 jun 2013, 21:13 »
Vroeger werd er voornamelijk Blends gemaakt en verkocht, omdat dan de smaak steeds gelijk was.
Met Single malts heb je zelfs binnen 1 distilleerderij altijd een lichte afwijking, afhankelijk van de diverse variabelen zoals vat, leeftijd, klimaat etc.  Maar dat is juist voor de "kenners" juist weer de charme.  :)
Overigens wordt de prijs voornamelijk door de leeftijd van een whisky bepaald. Immers hoe ouder een whisky, hoe meer er verdampt is (Angel's share). Er blijft gewoonweg minder whisky over.
Bij Blends maakt dat allemaal niet zoveel uit. Er wordt vaak gewerkt met relatief jongere whiskies.

Voor de consument komt daar de accijns nog bovenop. Die verschilt per land en vaak ook met het alcoholpercentage.
Als je goedkope single malts wilt kopen, moet je maar eens in de grote supermarkten in Frankrijk kijken. Ik heb eens in een vaderdag aanbieding een Aberlour 10y in een blikken koker (ipv karton) gekocht voor maar 16,50 euro! Voor de gangbare Single malts (Gelnfiddich, Oban, etc) scheelde het algauw 8-10 euro per fles met Nederland.
En omdat in Schotland de prijzen iets hoger liggen dan in Nederland, koop ik daar alleen whiskies die hier niet of nauwelijks te krijgen zijn (bv. Heather cream whisky liqueur, overigens zeer zeldzaam geworden, alleen nog gevonden in de Woolen mill in Jedburgh) en bijzondere miniaturen.