Auteur Topic: Overtocht IJmuiden - Newcastle met DFDS, ervaringen?  (gelezen 62054 keer)

Offline maaikebs

• Schotland fan
Overtocht IJmuiden - Newcastle met DFDS, ervaringen?
« Gepost op: 15 mei 2013, 10:28 »
Komende zomer ga ik met mijn vriend voor het eerst naar Schotland.
Ik heb nog nooit een lange bootovertocht gemaakt en vraag me af hoe dit zo'n beetje in zijn werk gaat. Wat is er te doen op zo'n boot en hoe zit het qua eten? Is het verstandig om in het restaurant te gaan eten, kun je ook ergens een klein hapje eten? Is het ook mogelijk zelf meegebracht voedsel te nuttigen?

We hebben een standaard 2 persoons binnenhut, dus dat zal wel een stapelbedje zijn. Hopelijk kunnen we een beetje slapen :)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Offline Màiri

• Schotland fan
Re:Overtocht IJmuiden - Newcastle met DFDS, ervaringen?
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2013, 12:33 »
Zelf vind ik de boot altijd erg leuk. :) Ik zou zeker het buffet diner doen. Je betaalt er wel wat voor, maar de kwaliteit is erg goed en je hebt keuze uit allerlei gerechten en kunt zoveel eten als je wilt. We hebben ook een keer á la carte gedaan, maar dat vond ik lang niet zo leuk. ;) Het buffet ontbijt is ook zeer goed! Wij hadden er altijd een handje van om koffiebroodjes mee te smokkelen in servetjes voor onderweg (tja, je bent een Nederlander of niet he). :laughing7:

Zelf eten meenemen kan natuurlijk altijd. Verder is er meestal wel een bioscoopje aan boord, lezingen over walvissoorten in de Noordzee (waarbij je dan ook de kans krijgt om bruinvissen te spotten op een afgesloten deel van het dek), bar (lekkere coctails) en restaurant, winkel (=duur!), dansvloer en nachtclub, kinderactiviteiten, etc.

Genoeg te doen dus. Je zult je niet vervelen, hoor. :)

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2013, 12:37 »
Ik vind de boot zelf wat minder maar dat komt gewoon omdat je er zo lang opzit. Toch is het goed te doen hoor. Een klein hapje ergens eten heb ik nog niet ontdekt maar zelf eten meenemen kan inderdaad altijd. Buffetdiner is inderdaad een aanrader zoals Mairi al zei. 's Avonds is er genoeg entertainment aan boord om je niet te vervelen.
Groetjes,

Sandra

Offline Janrozen

• Schotland fan
  • Jan
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2013, 12:44 »
De boot is leuk maar het buffet is heel duur en meestal koud. Ontbijd is wel goed en betaalbaar.
Veel plezier.

Offline angel

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2013, 13:03 »
Zelf gaan we via P&O zeebrugge - Hull 

Inchecken 17u00 vertrek 19u00

Handbagage naar de kajuit, even verkennen en dan naar de eetzaal, hier ook bufet maar aan tafel met bediening (afruimen en wijnkaart) altijd al lekker gegeten en zoveel en wat je maar wil en best betaalbaar.
Nemen dan een flesje wijn mee naar kajuit met zeezicht en vroeg onder de veren, s'morgens lekker ontbijt buffet en om 9u00 roept Schotland ons :hello2:

Veel plezier, @ngel

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2013, 14:38 »
tja meningen verschillen natuurlijk altijd. het is maar net wat je wilt.
ook wij gaan met DFDS over en we boeken wel altijd een hut zeezicht
1x een andere gedaan maar dan zit je toch opgesloten, tenminste
dat idee heb ik. Het buffet hebben we nog niet gedaan wel a la carte
een klein hapje kan ook bij waar je de koffie kan kopen.
en verder gewoon lekker rondkijken enz. gewoon van genieten
het is tenslotte vakantie

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2013, 15:13 »
De boot is leuk maar het buffet is heel duur en meestal koud.

Koud? :dontknow: Dat heb ik daar echt nog nooit meegemaakt. Altijd heeeeerlijk gegeten daar!

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2013, 15:25 »
Buffet heeft koud en warm eten.
Wij wissdlen af, soms buffet, soms a lacarte, soms steakhouse.
Wel altijd hut met zeezicht.

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2013, 17:21 »
Ja wij hebben ook altijd een hut met zeezicht. Als je geluk heb is er geen dek langs je raam en kan je  mooi zon-onder en -op zien komen/gaan.
We hebben elke keer buffet genomen was goed en genoeg en lekker. Nu hebben we het restaurant geboekt. ben benieuwd.

Het ontbijtbuffet is ook lekker en goed. Je hoeft zeker niet met een honger gevoel de boot af. En wat de rest aan boord   :dontknow: 
We lopen even door de winkel, ach denken we dan aan de wal is het goedkoper, dus zijn we er toch weer zo uit. met goed weer zitten we op het bovendek en verder hebben we een boek in de handbagage en liggen we lekker op bed te lezen en te genieten van de vakantie.

Vergeet niet als je aan boord uit de auto stapt  om een verrekijker mee naar binnen te nemen.

Soms zie die dieren in of boven het water waarvan je wilt weten wat het is.

Wij wel tenminste.
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline trom

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2013, 17:39 »
Buitenhut is voor ons ook wel voorwaarde.
Altijd erg tevreden over buffet en ontbijtbuffet. Kost wat maar wel fijn begin en eind van je vakantie.
Vooral voor het slapengaan nog even naar het achterschip en naar de golven achter het schip kijken en -als het uitkomt- de sterrenhemel bewonderen.

Offline Jessy

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2013, 17:46 »
Wij namen ook hut met zeezicht , ontbijtbuffet is echt meer dan genoeg voor je geld, je kan ook kiezen voor een boterkoek en koffie in een ander cafetariagedeelte dat betaal je dan gewoon meteen als je het besteld . Geen idee van de prijs in vergelijking met die van het ontbijtbuffet .Steakhouse hebben wij ook goeie ervaringen mee , lekker en gezellig tafelen op de terugweg . Overtocht hadden we sandwiches mee . Genoeg te doen tijdens de overtocht , maar ik ben ook een lezer , had ook een boek mee in de handbagage  .

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2013, 18:04 »
Ik zie de boot meer als noodzakelijk kwaad. Het entertainment is iets waar je van moet houden... Maar ook met bijv. een boek en een rustig plekje bij een raam, of op je hut, kom je je tijd wel door  :aye Wij zaten meestal in een sports- of lounge bar, redelijk rustig en toch dicht bij de tap  :)
Wat betreft buitenhutten, als je je nog bedenkt, dan kun je vragen bij de incheck of het mogelijk is om nog te upgraden naar een buitenhut (tegen een kleine meerprijs).

Het dinerbuffet zou ik zo weer doen, alleen al voor de toetjes, yummm  :laughing7:
Je kan je eigen etenswaar meenemen, maar denk niet dat ze er blij mee zullen zijn als je dat in een restaurant gaat nuttigen. Maar op je eigen hut of op de gang is het prima. Er staan diverse stoelen en tafeltjes over de hele boot waar je kan zitten. Kleine hapjes, volgens mij was er een paar jaar geleden een soort broodjesbar, maar die was toen niet lang / tot laat open. Er zijn een aantal verschillende barren aan boord waar je drankjes en kleine knabbelarij (chips, nootjes etc.) kan kopen.

En lekker naar buiten als de temperatuur het toelaat, heel leuk om de Engelse kust steeds dichterbij te zien komen 's ochtends  :icon_thumleft:

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2013, 18:38 »
Wij gaan op de heenreis 's ochtends ook altijd met de verrekijker op het voordek, vogels kijken en misschien meer. Zo'n gids van die organisatie heeft er ook een goed oog voor.

Offline Gera

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2013, 20:32 »
Het diner buffet is afhankelijk van wie er kookt. Vorig jaar de heenweg was het vreselijk slecht, smaakte nergens naar behalve naar heeeel veel zout, zelfs de friet in het kindermenu was vies. De terugweg hadden we wel geluk en was het buffet prima. Dit jaar hebben we er echter voor gekozen zelf mee te nemen. Kleine hapjes zijn volgens mij op beide boten te krijgen vlakbij de kinderhoek. Je kan daar drankjes krijgen, maar ik zag ook mensen met bakjes friet.

Het ontbijbuffet is ons tot nog toe wel altijd goed bevallen, dus dat doen we dit jaar weer.

Wat entertainment betreft ben ik niet zo goed op de hoogte, met de kinderen duiken we standaard de ballenbak in. Wel is er eea aan bars. Verder duiken we rond 9 uur in bed ivm de kids.

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2013, 20:42 »
Wij hebben een toptijd gehad in een van die barretjes met zo'n gitarist die bekende nummers deed. Alles mee zingen op ons eigen manier en zo, met een veel te duur bodempje whisky. Succes gegarandeerd  :laughing7: :drinky

Ohja, en op de heenweg was het zonnig en hadden ze een Budweiser actie op het zonnedek, ook leuk  :laughing8:
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 15 mei 2013, 22:03 »
's avonds:
- Dat Seven Seas restaurant staat bekend om zijn slechte prijs prestatie verhouding
- Het buffet is zeer wisselend van kwaliteit, dus dat doen wij ook niet meer
- een kroket is niet te krijgen
Dus eten wij gewoon ouderwets 's middags warm en nemen wij een salade en nog wat mee aan boord
's ochtends:
- nemen wij altijd het ontbijtbuffet, je kunt dan maar koffiedrinken, vooral fijn als je twintig uur of meer mag varen voor de prijs van zestien, je moet gewoon zitten wachten tot je aankomt - meestal is het dan slecht weer, dus misschien niet interessant voor mensen die daar problemen mee hebben
Op een van de twee schepen is er 's ochtends ook iets van haring
MVG,
---Peter.

Offline Mieke

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 15 mei 2013, 23:24 »
Op een van de twee schepen is er 's ochtends ook iets van haring

heerlijk  :icon_thumleft:
Op de StenaLine naar Zweden ook!
And I'll carry you, till this great race is over...
Runrig -Travellers

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 15 mei 2013, 23:30 »

- een kroket is niet te krijgen

:laughing7: :laughing7: :laughing7:

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 16 mei 2013, 08:44 »
heerlijk  :icon_thumleft:
Op de StenaLine naar Zweden ook!

Ja de StenaLine van en naar Zweden is nog steeds mijn favoriet. Daar hebben we in het resaurant wel zoooo heerlijk gegeten en wij hadden bijna een privé bediende aan tafel.

Daar was aan boord ook meer te beleven en je kon er ook hapjes  kopen. De artikelen in de winkel waren nog redelijk betaalbaar.

Onze Zweedse vriendin had voorons op het laatste moment geboekt voor de vaart Götenborg  Kiel en bij het inschepen was het nog mogelijk een zeezichthut te boeken.
Hoefden geen ontbijtbuffet want op de boot kon je op verschillende locaties heerlijke broodjes en koffie kopen.
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 16 mei 2013, 11:35 »
Ja de StenaLine van en naar Zweden is nog steeds mijn favoriet. Daar hebben we in het resaurant wel zoooo heerlijk gegeten en wij hadden bijna een privé bediende aan tafel.

:aye Ja, bij mij ook... alleen: zó jammer dat je dan niet van de ferry af zo Schotland inrijdt  :laughing8:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline ilonka

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 16 mei 2013, 13:42 »
 :schface Tipje: , op de ferry: let bij het verlaten van je auto  op het nummer  van het cardeck en het nummer van de uitgang!Naast de uitgang  hangen  handige meeneemkaartjes .
De ferry is groot ,het wordt  anders in Newcastle zo'n zoekplaatje: waar stond ie ook alweer? :bonk.
Na diverse DFDS trips, ben ik nog steeds tevreden over het buffet en het ontbijt,oké de binnenhut is geen Hilton , maar ik tuk er alleen maar en alles is aanwezig.
En hoe je je zelf wilt vermaken , is zeer persoonlijk en ligt ook aan je budget.
Veel plezier!
Ilonka

Offline Haras

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 16 mei 2013, 20:32 »
Wat eten betreft is het maar net hoe duur je het wilt maken. Er zijn ook mensen die voor ze de boot op gaan langs de visboer gaan vlak voor de boot. Daar lekker en goedkoop eten en op de boot later een broodje of soep nemen. Wij nemen zelf altijd gesmeerde bolletjes mee als ontbijt en dat bevalt ons prima.

Offline peter en janet

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 17 mei 2013, 10:37 »
Zo zie je maar dat smaken verschillen :laughing7:. Wij hebben de laatste keer zowel de heen als de terug reis in het Blue Ribband restaurant gegeten. Was beide keren super  :icon_thumleft:. Wil je echt eens gek doen, dan moet je je hut bij binnenkomst op de boot upgraden naar Commodore de luxe als die nog vrij zijn tenminste. Normaal niet te betalen, maar wij kregen hem toen tegen een meerprijs van € 60. Je hebt dan een super hut (zie foto's op de site) met hele grote ramen op een afgeschermd deel van de boot. Je kunt gebruik maken van een lounch en net zo veel eten (zoutjes, broodjes, fruit, hapjes) en drinken als je wilt. Je kunt zelfs ontbijt op bed krijgen  :icon_sunny:.

Offline maaikebs

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 17 mei 2013, 10:43 »
Wow wat een reacties, super bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaringen!
wij hebben een binnenhut, maar gok dat we dat wel zullen overleven.. misschien toch nog maar even een ontbijtbuffet bijboeken dan, dat klinkt wel als een aanrader. 's Avonds kunnen we dan wel even kijken wat we doen qua eten.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #24 Gepost op: 17 mei 2013, 17:46 »
Je hoeft trouwens niet van te voren je eten te boeken. Als er nog ruimte is, kun je gewoon ter plekke aanschuiven. Het scheelt maar een paar euro geloof ik.