Auteur Topic: Onze 1e keer Schotland, tips voor deze reis?  (gelezen 33773 keer)

Offline maaikebs

• Schotland fan
Onze 1e keer Schotland, tips voor deze reis?
« Gepost op: 15 apr 2013, 15:50 »
Na enig rondneuzen op dit forum, toch ook maar een account aangemaakt, aangezien ik erg benieuwd ben naar alle Schotse ervaringen!

Komende zomer ga ik met mijn vriend 2 weken naar Schotland, hoogstwaarschijnlijk van 5-18 augustus.
Het wordt onze 1e keer Schotland en we zijn erg benieuwd!

We hebben een rondreis geboekt via Scanbrit. Hier zit de overtocht van IJmuiden naar New-Castle bij in en vervolgens een rondreis met overnachtingen in b&b's.
Het is deze rondreis: http://www.buroscanbrit.nl/vakantie/schotland/rondreis/kirsty

Plaatje:

De indeling is als volgt:

Dag 1: Overtocht IJmuiden-Newcastle
Dag 2 t/m 3: Drymen - Ca. 275 km, 2 overnachtingen
Dag 4 t/m 5: Aviemore - Ca. 245 km, 2 overnachtingen.
Dag 6 t/m 7: Thurso - Ca. 225 km, 2 overnachtingen.
Dag 8 t/m 9: Gairloch - Ca. 255 km, 2 overnachtingen.
Dag 10 t/m 11: Isle of Skye - Ca. 165 km, 2 overnachtingen.
Dag 12: Killearn - 325 km, 1 overnachting.
Dag 13: overtocht Newcastle-IJmuiden - ca. 360 km.
Dag 14: aankomst IJmuiden en terugreis.

Er zitten wel wat dagen tussen met aardige afstanden, maar we hebben allebei geen hekel aan rijden, dus dat zien we wel zitten.
Ik ben erg benieuwd wat de kenners hier van vinden en uiteraard ben ik heel erg benieuwd naar tips en wat we op deze route zeker niet moeten missen.

Offline Toeter

• Schotland fan
Re:Onze 1e keer Schotland, tips voor deze reis?
« Reactie #1 Gepost op: 15 apr 2013, 17:18 »
Die rondreis hebben wij ook gedaan. Was onze 2de vakantie in Schotland.
Na deze vakantie waren we verslaafd aan Schotland.  :vlag

Offline maaikebs

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 15 apr 2013, 17:29 »
Ah nou dat klinkt dan als een goede start voor Schotland :)
Reis is dus goed bevallen? Ook qua afstanden? Nog leuke tips? :D

Net gebeld door scanbrit, ze gaan t boeken. Nog even afwachten of alle b&b's plaats hebben, dus ben benieuwd!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #3 Gepost op: 15 apr 2013, 18:15 »
Welkom op het forum  :wave:
Ziet er inderdaad uit als een goede kennismaking met Schotland. Leuk dat je (bijna) overal 2 nachtjes blijft. Heb je steeds even rustig de tijd om een deel van de omgeving te gaan verkennen en uit te vinden waar je de volgende Schotland-vakantie wat langer wilt blijven :laughing7: :icon_thumleft:

Op Skye vond ik de 'Fairies' erg leuk (let op: zitten niet bij elkaar in de buurt!):
Ook Neist Point mag je eigenlijk niet overslaan.
En het noorden van Skye (google: Quiraing) is te mooi om niet een rondje te toeren! Als je van avontuurlijke weggetjes houdt: http://www.youtube.com/watch?v=EHKCymOzDcY

Alvast veel voorpret gewenst!

Offline maaikebs

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 16 apr 2013, 08:35 »
Dank je wel Sas! Ziet er prachtig uit! :)
Handige site ook :)

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 16 apr 2013, 16:00 »
Allereerst Welkom op het forum.
Als jullie de eerste stop in Drymen hebben zou je eventueel naar Falkirk kunnen gaan, om het Falkirk Wheel te bekijken. Dat is een hele indrukwekkende constructie.

http://www.thefalkirkwheel.co.uk/
http://www.visitscotland.com/info/see-do/the-falkirk-wheel-p248061

Bij het zoeken naar de Url van het Wheel kwam ik ook deze Url tegen, daar heb je misschien ook wat aan voor andere gedeelten van Schotland.

http://www.schotlandopmaat.nl/som/schotland/falkirk.html

Vanuit Aviemore is het CairnGorm Mountain ook te doen. Met mooi weer kilometers ver kijken.

http://www.cairngormmountain.org/mountain-railways

Heel veel plezier met de voorbereidingen en sterkte met de (Schotland) verslaving.

I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline Jessy

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 16 apr 2013, 21:54 »
Welkom op het forum Maaike , wij hadden een andere trip  , maar Falkirk Wheel hebben we meegenomen op de terugreis evenals nog drie dagen Edingburgh waar we ook de imposante begraafplaats van Greyfriars bezocht hebben met de historie van Bobby het hondje die er begraven ligt , heerlijke stad te veel om alles te zien . http://www.edinburghnotes.com/places/greyfriars-cemetery.html
Heel veel plezier met het plannen verder  :)

Offline maaikebs

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 17 apr 2013, 11:06 »
Bedankt voor alle tips! Ik ga ze vanavond allemaal even goed bekijken, maar zo op t eerste gezicht ziet het er erg leuk uit!

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 17 apr 2013, 16:21 »
 welkom op het forum.

Bij the Cairngorms is het Cairngorm reindeer centre ook erg leuk. Als je van vogels houdy de visarenden bij Loch Garten.

Skye is altijd leuk, ik heet hier niet voor niets zo :laughing7:

Omgeving Gairloch zijn wij vorig jaar voor het eerst geweest, ook erg mooi daar.

Offline maaikebs

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 18 apr 2013, 12:37 »
Dank je voor je reactie!
Lijkt me erg leuk om het raindeer centre te bezoeken, ga ik zeker even opzoeken!

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 19 apr 2013, 08:33 »
Ook welkom hier op het forum.
Stirling castle is ook erg fraai.
En een fraaie whiskydistillery vind je in Edradour de gelijknamige stokerij aldaar is de moeite waard, in de buurt van Pitlochry.
Veel plezier en pas op voor de verslaving!
Our problems on earth may seldom cease, so sit ye a while and be at Peace

Offline maaikebs

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 19 apr 2013, 15:52 »
Dank je voor de whisky tip. Mijn vriend wil erg graag een distilleerderij bezoeken, dus die zal ik ook vast noteren!

Offline Toeter

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 19 apr 2013, 20:52 »
Ha Maaike,

Ik heb het fotoalbum (sept 2002) van onze reis Kirsty opgezocht. Helaas geen digitale foto's we hadden toen nog een "ouderwetse" camera met een fotorolletje.  :laughing7: Ik zag, dat wij, in een paar andere plaatsen hebben overnacht.
Wij zijn naar Edinburgh gevlogen en hebben daar een auto gehuurd.

Wij hebben de eerste dag het Wallace Monument (aanrader, mooi uitzicht)bezocht in de buurt van Stirling. In Bridge of Allan (Stirling) hebben wij overnacht.

Onze tweede dag zijn we richting Aviemore gereden.
Onderweg hebben we Stirling Castle (aanrader) bezocht en Argyll's Lodging. Hierna hebben we Pass of Leny bezocht. We zijn naar het viewpoint gewandeld en hebben de Falls of Leny bezocht. Deze is volgens mij niet meer te bezoeken. In 2009 was het in iedergeval afgesloten.

In Aviemore hebben we 2 nachten geslapen.

Onze derde dag zijn we naar Dunnottar Castle (mooie ruine) gereden. Aan de oostkust van Schotland, zou ik nu niet meer doen, ondanks de mooie route, maar tijdens deze rondreis, maak je al heel veel kilometers en Aviemore is een mooie plaats om te bezoeken en zat in de omgeving te zien, zoals Reindeer Centre, Loch Garten Ospreys, de stoomtrein rit in Aviemore, mooie omgeving om te wandelen enz.
We hebben deze dag ook Glenfiddich Whiskydistillery (aanrader) bezocht.

Onze vierde dag zijn we richting Mey (in het hoge noorden) gereden.
Deze dag hebben we Culloden Batlle Field (schijnt nu een heel mooi informatiecentrum te hebben met uitzicht over het slagveld. Weet niet of iemand op het forum deze al heeft bezocht) bezocht.
Hierna na zijn we naar Clava Cairns gereden.
Na deze stop hebben we Urquhart Castle bij Loch Ness bezocht.
Wij hebben de route langs de kust naar boven gereden. De weg was toen single track (weet niet of dat nog steeds zo is), dus je bent wel even onderweg (de tijd, die de routeplanner aangeeft, ben je zeker onderweg, plus de pauzes die je neemt om van het mooie uitzicht te genieten)  :aye

In het plaatsje Mey hebben we 2 nachtjes geslapen.

Onze vijfde dag hebben we een rondje in het noorden gereden. We hebben Dunnet Head (noordelijkste punt van het vaste land) bezocht.
Onze volgende stop was Whaligoe steps. Een trap met 365 treden naar beneden (en naar boven) naar een haventje.
Hierna volgde de Stacks of Duncansby en Duncansby Head. (jammer genoeg was het bij ons hijig)
We eindigde onze dag met een bezoek aan Castle of Mey, het oude kasteel van de Queen Mum.

Onze zesde dag ging richting Ullapool.
Waar we een stop hebben gemaakt bij St. Mary's Chapel (ruine ergens in een weiland). Smoo Cave (aanrader, waterval in een grot) en Ardvreck Castle (ruine)

In Ullapool hebben we 1 nachtje geslapen.

Op dag zeven zijn we richting het eiland Skye gereden. We hebben een stop gemaakt bij de Falls of Measach en op Skye hebben we het otterpark bezocht (geen otter gezien  :nooo)

Op Skye hebben we 2 nachtjes geslapen

Dag 8 hebben we Dunvegan Castle (mooie tuin, boottocht naar de zeehonden is een aanrader) bezocht, waarna we een rondje noordelijk deel van Skye hebben gereden.
Het Skye Museum of Island Life, vond ik leuk, maar mijn man niet.
Hierna volgde nog een stop bij Duntulm Castle (ruine) en Kilt Rock (waterval).

Op dag negen reden we naar Oban. We bezochten tijdens deze rit Eilean Donan Castle (aanrader en let goed op, want we hebben er wel eens otters in het water gespot) bezocht, Neptunes Staircase met uitzicht op de Ben Nevis (in de mist) hebben we die dag ook bezocht.

We hebben 1 nacht in Oban geslapen.

Dag tien zijn we naar Edinburgh gereden, waar we op het vliegtuig naar Nederland zijn gestapt.

We hebben deze vakantie 2200km gereden. Vonden wij best veel.

We hebben genoten van deze vakantie en hierna waren we verslaafd. Nu we verschillende keren in Schotland zijn geweest, hebben we sommige plaatsen (Aviemore, Oban, Skye) meerdere keren bezocht en elke keer ontdek je nieuwe mooie plekjes. (en denk je bij je eigen, stom, dat we dit de eerste keer niet hebben bezocht)

Ik ben benieuwd hoe jullie je rondreis gaan indelen en wat jullie gaan bezoeken.

Toeter

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 19 apr 2013, 21:37 »
Wij wonen vlakbij Drymen dus wat tips voor dag 2/3  :icon_thumleft:

Ritje langs de oostkant van Loch Lomond , waar de weg na 15 km( vanaf Drymen) ophoudt bij Rowardennan.
Hier kun je de Ben Lomond beklimmen de zuidelijkste Munro ca 900 m, of al eerder bij Balmaha Conic Hill  350 m.
Balmaha heeft een pub, de Oak Tree Inn,( lekkere lunches), visitor center en een jacht haventje.

Ook een aantal parkeerplaatsen langs deze weg om even langs Loch Lomond te lopen

Ritje via Aberfoyle, Duke's Pass ( uitstapje naar Loch Katherine en boottochtje met de Sit Walter Scott), Callander en Lake of Menteith.
Net ten noorden van Aberfoyle heb je David Marshall Lodge ( visitor center), prachtige uitzichten  :icon_sunny:, mooie wandelingen o.a naar een waterval.

8 km naar het zuiden ( van Drymen) vind je een distilleerderij Glengoyne in Dumgoyne met rondleidingen   :drinky

Leuke tocht  :icon_thumleft:

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 21 apr 2013, 19:48 »
http://www.cairngormreindeer.co.uk/

even de link voor je. Als je op Facebook zit kun je ze vinden onder Cairngorm reindeer herd.

Ik ben er in 1999 voor het eerstgeweest. Vijf jaar later mijn eerste rendier geadopteerd, Biscuit, die je  op mijn fotootje links ziet.

Momenteel heb ik er vijf ( bloos), beetje verslaafd ja, maar zo leuk

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 22 apr 2013, 13:16 »
Hoe rij je van Thurso naar Gairloch?
Ik heb het hier al vaak gezegd, maar via Tongue en zelfs Durness zo langs de West kust, vind ik steeds een prachtige route!!!!
Al is dit toch wel een flink stuk rijden, min 6uur.
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline maaikebs

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 22 apr 2013, 15:35 »
Toeter, super bedankt voor je uitgebreide omschrijving!! SUper :)

Andrea, dank je wel :) leuke tochtjes zijn altijd welkom!

Skye, dank je, ga ik eens even bekijken.

SnEm, we hebben nog niks uitgestippeld qua routes, dus ik zal deze optie zeker noteren!

Fijn dat jullie allemaal zo meedenken!

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 22 apr 2013, 16:07 »
[...]
Al is dit toch wel een flink stuk rijden, min 6uur.
En dan mag je Inverewe gardens natuurlijk niet overslaan!
Als je twee nachten in Thurso bent, zou ik de dag gebruiken om met het bootje van John O'Groats naar de Orkaden te gaan. Mooi vaartochtje, bus staat klaar om je langs de ancient monuments te rijden: Skara Brae, Ring of Brodgar, de op een na grootste middeleeuwse kathedraal van Noorwegen en nog veel meer: John O'Groats Ferry
Hoe dan ook, alvast veel voorpret!
MVG,
---Peter.

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 24 apr 2013, 08:22 »
Oooooh Orkney, mijn favoriete plek in Schotland!!

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 24 apr 2013, 13:28 »
Oooooh Orkney, mijn favoriete plek in Schotland!!

:laughing7: :laughing7:
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline angel

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 29 apr 2013, 15:02 »
Hey maaikebs,

Onze rit ziet er ongeveer 't zelfde uit (misschien iets uitgebreider)
Hoe heb je dat kaartje gemaakt ?

@ngel

Offline maaikebs

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 06 mei 2013, 11:34 »
Angel, dat kaartje komt van de site van buro scanbrit, heb ik dus niks aan gedaan haha.

Bedankt nog allemaal voor de tips!

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 06 mei 2013, 14:24 »
Wij hebben Culloden in 2011 bezocht en idd een mooi bezoekerscentrum. kost wel entree maar zou niet weten hoeveel omdat onze vrienden die trip helemaal voor ons hadden geregeld. Daarna over het slagveld gelopen met een geen idee hoe je zoiets noemt maar met uitleg.

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 06 mei 2013, 16:18 »
En in de buurt van Culloden, zeker de Clava cairns bezoeken, heeft echt iets!!!  En t'is gratis  ;)

Offline maaikebs

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 08 mei 2013, 10:53 »
Gratis is altijd goed natuurlijk :P

Geloof dat ik wel 2 maanden mag gaan ipv 2 weken met alle leuke tips :)