Auteur Topic: Voor het eerst op de motor naar Schotland  (gelezen 31391 keer)

Sandra

• Gast
Voor het eerst op de motor naar Schotland
« Gepost op: 15 apr 2013, 12:31 »
Het zal er dit jaar wel niet meer van komen maar omdat een goede reis een goede voorbereiding vraagt en de voorbereiding ook al pret is ben ik gewoon eens gaan kijken naar een rondje Schotland op de motor. Het zal wel op zijn vroegst volgend jaar worden dat we deze reis gaan maken (Als ik Rob tenminste zover krijg dat hij wil rijden want zelf heb ik geen motorrijbewijs  :tongue3:) maar gewoon om vast ideeën op te doen, tips te vragen en te kijken of alles realistisch is, zet ik hier vast de route neer:

Newcastle - Edinburgh 167 km
Edinburgh - Culloden  252 km
Culloden - Applecross 130 km
Applecross - Isle of Skye 106 km
Isle of Skye - Glencoe 186 km
Glencoe - Oban 53 km
Oban - Stirling 136 km
Stirling -Newcastle 230

De vragen die ik hierbij heb zijn:

Zijn de afstanden die ik erbij gezet heb reëel?
Hoeveel km kan je ongeveer op een dag in Schotland rijden? (We zijn best sportieve rijders maar het is natuurlijk wel vakantie en het moet geen jakkeren worden)
Hoeveel dagen zou ik voor dit rondje nodig hebben?
Missen er dingen die je perse gezien moet hebben? (Het is Rob zijn eerste keer naar Schotland en voor mij de 5e tegen die tijd)

Ook andere tips, routes en ideeën zijn natuurlijk van harte welkom!

Kokkie

• Gast
Re:Voor het eerst op de motor naar Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 15 apr 2013, 16:39 »
Newcastle-Edinburg zou ik op de terugweg doen (ik ga ervan uit dan je met ferry vanaf IJmuiden gaat).
East Scotland is niet veel bijzonders vind ik en aan het eind van de vakantie is het toch meestal zo snel mogelijk naar de boot.
Applecross Pass is echt een " must",evenals de Glencoe!
Rondje Skye zou ik ook doen. Pak hier de "Road to the Isles" van Fort William naar Mallaig en neem daar de ferry!
Google eerst goed op internet o.a  The massacre of Glencoe in 1692!,Road to the Isles is een van de mooiste routes.
Stukje historie geeft echt een toegevoegde waarde!
Glencoe bezorgde mij kippevel. Zeer mystieke route,vooral als je weet wat hier zich heeft afgespeeld 300 jaar geleden! Hoop dat je daar slecht weer hebt die dag. Dit geeft echt een perfect Scotland gevoel.
3x op de motor die kant op geweest en ook een paar keer met de auto.

Jazz

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2013, 14:34 »
Hoi Sandra,

Mooie route! Kokkie heeft goede tips, Glencoe, Applecross en Skye zijn een must. Arran en Jura zijn ook leuk als je een beetje wilt "eiland-hoppen".

De afstanden moeten prima te doen zijn en laat voldoende ruimte over om onderweg te stoppen, mits het weer goed is. Ik zou zeggen dat je die route in 9-10 dagen moet kunnen doen, maar dat is ook afhankelijk van in welke mate je "toeristje" wilt spelen en bepaalde plekken wilt zien.

Je moet er wel rekening mee houden dat het bij regen of ander slecht weer langer kan duren. We zitten nu in mei en het sneeuwt hier zelfs nog af en toe. Zelfs voor Schotland ongebruikelijk, maar het kan zomaar gebeuren dus. Gelukkig kun je meestal altijd wel onderweg een B&B in duiken.

Succes!

Freerk08

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2013, 17:11 »
Cairngorms en omgeving heeft ook een aantal fraaie rijwegen.
Maar ja hoelang wil je daar over doen? Er zijn zoveel mooie rijwegen op de motor. En natuurlijk is het slim om te weten of je ook nog iets wilt zien naast de weg.
Qua rijden van de route die je hebt is een week voldoende, maar ja dan is het rijden en rijden en ......
Ooit wel gedaan bv. Jedburgh naar Applecross in 5 uur, het kan maar of mijn passagier dat leuk vond mwahhh.

Sandra

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2013, 09:38 »
Bedankt allemaal voor de tips. Voorlopig is gebleken dat mijn lieve vriendje in ieder geval wil wachten tot ik zelf motor kan en mag rijden dus dit jaar zal het m niet meer worden. Maar wat in het vat zit verzuurt niet.

En Rob is wel van het rijden, rijden en nog eens rijden (ik waarschijnlijk iets minder maar dat kan ik nu nog niet zeggen) dus we zien wel waar we uitkomen!

Kokkie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2013, 13:49 »
Hoi Sandra,

Mooie route! Kokkie heeft goede tips, Glencoe, Applecross en Skye zijn een must. Arran en Jura zijn ook leuk als je een beetje wilt "eiland-hoppen".

De afstanden moeten prima te doen zijn en laat voldoende ruimte over om onderweg te stoppen, mits het weer goed is. Ik zou zeggen dat je die route in 9-10 dagen moet kunnen doen, maar dat is ook afhankelijk van in welke mate je "toeristje" wilt spelen en bepaalde plekken wilt zien.

Je moet er wel rekening mee houden dat het bij regen of ander slecht weer langer kan duren. We zitten nu in mei en het sneeuwt hier zelfs nog af en toe. Zelfs voor Schotland ongebruikelijk, maar het kan zomaar gebeuren dus. Gelukkig kun je meestal altijd wel onderweg een B&B in duiken.

Succes!

Thanks Jazz!

Arran heb ik ook gedaan. Daar kan je een mooi rondje rijden op een dag! Loch Ness heb ik uiteindelijk (na de vierde keer,daar te zijn geweest) ook maar een keer gedaan. Dit stelt echt niks voor,vind ik. Ik ben langs Hadrians Wall naar het noorden toe gegaan ,vanuit Newcastle!

Jazz

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2013, 14:01 »
Loch Ness is inderdaad niet bijster interessant, dan is Hadrians Wall een stuk leuker. En zoals Freerk zegt zijn de Cairngorms ook erg mooi en Fife kan prachtig zijn. Een beetje biker moet toch ook een keertje over de Forth Road Bridge en een bezoekje afleggen aan de Bikers Cove daar :)

Routes tussen Aviemore en Fort William zijn wel aardig naar mate je richting west gaat, daar rij ik volgende week heen. Mijn favourite routes tot nu toe zijn toch Glen Coe, de A87 naar Skye en de A815 vanuit Dunoon naar Inveraray is ook fantastisch (aanrader!).

En als je lol wilt hebben probeer dan de "Haylie Brae" naar Largs eens, daar heb je vanaf de heuveltop een geweldig uitzicht (zie www.youtube.com/watch?v=tAKmvU7ytGk) en er zit een hele mooie bocht in ;) http://goo.gl/maps/25VPR

Kokkie

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2013, 19:52 »
Loch Ness is inderdaad niet bijster interessant, dan is Hadrians Wall een stuk leuker. En zoals Freerk zegt zijn de Cairngorms ook erg mooi en Fife kan prachtig zijn. Een beetje biker moet toch ook een keertje over de Forth Road Bridge en een bezoekje afleggen aan de Bikers Cove daar :)

Routes tussen Aviemore en Fort William zijn wel aardig naar mate je richting west gaat, daar rij ik volgende week heen. Mijn favourite routes tot nu toe zijn toch Glen Coe, de A87 naar Skye en de A815 vanuit Dunoon naar Inveraray is ook fantastisch (aanrader!).

En als je lol wilt hebben probeer dan de "Haylie Brae" naar Largs eens, daar heb je vanaf de heuveltop een geweldig uitzicht (zie www.youtube.com/watch?v=tAKmvU7ytGk) en er zit een hele mooie bocht in ;) http://goo.gl/maps/25VPR

Inverary ben ik ook geweest. Lochgilphead. Heb jaren geleden een jongeren-uitwisseling gedaan met een jongerencentrum uit Minard. Ik ken die hoek op mijn duimpje! Creary Gardens. Achnamara! Zelfs nog uitgenodigd geweest voor een diner door de council of Argyll and Bute!

Sonnie

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2013, 19:56 »
Ik vond zelf de oostkant van Loch Ness wel erg mooi btw. En ik ben er toen wel met de auto geweest, maar mijn toenmalige vriend reed ook motor en had daar echt een motor-gevoel zoals hij dat zei  :D

Kokkie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2013, 23:44 »
Loch Ness is een perfect voorbeeld van hoe je door marketing, vraag kan creëren en geld kan verdienen!
Schotland heeft honderdduizenden plekken die veel interessanter,minder commercieel en dus goedkoper zijn!
En over motor-gevoel gesproken: Glencoe,bij regen,mist,wind en kou, dat is het ware Schotland gevoel op de motor!

Jazz

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2013, 01:05 »
Afgelopen zondag nog door Glen Coe gereden, magisch uitzicht met mistige wolken op de bergtoppen. Inderdaad een van de mooiere ritten. De dag ervoor Aviemore - Fort William gedaan wat dankzij vele bochtjes en mooie uitzichten ook erg leuk is op de motor trouwens. Erg lag nog sneeuw op de hogere bergtoppen in de Cairngorms terwijl het zonnetje scheen! Helaas geen kans gehad om foto's te maken..

Dit was sunny Oban afgelopen vrijdag:

Sonnie

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 30 mei 2013, 17:14 »
Oh fijn uitzicht  :icon_sunny: :icon_thumleft:

Kokkie

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2013, 19:12 »
Stop! stop! stop!
Oban ken ik ook!!!
Ik kan er niet meer tegen!!
 :laughing7: :laughing7: :laughing7: :laughing7: :laughing7:
Herinneringen komen ierdere keer weer naar boven en dan te bedenken,dat mijn fiets momenteel defect in het schuurtje staat en ik effe geen poen heb voor de reparatie!!!!!!!
 :sad2: :sad2: :sad2: :sad2: :sad2: :sad2: