Auteur Topic: Liften op Skye  (gelezen 13255 keer)

Offline ankiepankie

• Schotland fan
Liften op Skye
« Gepost op: 05 apr 2013, 11:14 »
Bongiorno,

Als ik teveel vragen stel moeten jullie het zeggen hoor! Maar omdat ik een groot deel van mijn vakantie alleen reis, wil ik alles graag goed geregeld hebben... :-)
En alles is nieuw voor mij!

Ik wil graag een Island hopping ticket gebruiken waarmee ik vanaf Lochmaddy naar Uig overvaar. Echter, omdat ik 's ochtends waarschijnlijk nog ergens op South-Uist bivakkeer wil ik de Calmac-boot van 16.00 uur nemen, aankomst 17.45 in Uig.
De Citylinkbus van Uig naar Glasgow, die ik nodig heb om in Portree te komen (heb daar die nacht een hostel geboekt), vertrekt om 18.00 uur, dus de boot kan een kwartier vertraging hebben om alsnog de bus te halen (waarbij ik er ook een beetje vanuit ga dat die bus op de bootaankomst wacht).

Maarrrr, stel dat we meer vertraging hebben (niet vanwege het slechte weer want het zou toch schitterend weer worden in juni!  :sunny: Maar wellicht wegens overstekende walvissen of dolfijnen ofzo!) en ik mis die bus, is het dan mogelijk/haalbaar om liftend van Uig naar Portree te komen? Of heeft die Calmac boot eigenlijk nooit vertraging (is maar 3 kwartier varen)?
Ik wil graag rustig en relaxed op die boot zitten in plaats van zwaar opgefokt op de tijd te letten...

Is het sowieso gebruikelijk om te liften in Schotland of sta je dan twee uur langs de weg te wachten?
"Life is not about waiting for the storm to pass, its about learning how to dance in the rain."

Offline skye

• Schotland fan
Re:Liften op Skye
« Reactie #1 Gepost op: 05 apr 2013, 11:20 »
poeh, ik heb ooit een s 1 keer gelift op Skye, van Carbost naar Glenbrittle. heel lief oud echtpaar getroffen, ben nog twee keer bij hun op bezoek geweest in Glasgow in de jaren daarna. Maar heb verder geen idee. Maar kan je op de boot  anders al niet proberen om een lift te krijgen, scheelt je ook nog weer buskosten. Ga je gewoon rondlopen met een bordje, lift gevraagd naar Portree.

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 05 apr 2013, 16:46 »
Wacht de bus niet op de boot dan?  :confused2:

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 05 apr 2013, 18:13 »
Kan me voorstellen dat eventjes wel kan, maar de bus heeft natuurlijk ook zijn eigen dienstregeling.

Offline ilonka

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 05 apr 2013, 20:03 »
 :schface Ik zal mijn vriendin in Uig even vragen, hoe dat zit met ferry/bus,
Ilonka

Offline ilonka

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 06 apr 2013, 08:44 »
 :schface Volgens Uig -vriendin:
Er is altijd een bus, alleen in de winter wachten ze niet op de ferry , die verlaat is.
Liften is geen probleem.En goed idee van Skye: vraag op de boot een lift?
De mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam, is mijn ervaring van alleen-ganger. :aye
Veel plezier!
Ilonka

Offline ankiepankie

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 06 apr 2013, 13:29 »
Kijk, dat zijn de goede berichten!! ;-) Hartelijk dank voor je moeite!  :notworthy:

Ik zal inderdaad proberen om op de boot al iemand te vinden met wie ik mee kan rijden naar Portree, maar het is wel een geruststellend idee dat er ook nog een bus is...
"Life is not about waiting for the storm to pass, its about learning how to dance in the rain."

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 06 apr 2013, 17:53 »
Ik weet niet of je van te voren een ticket wilde kopen voor de Citylink bus, maar ze werken met kaartjes in voorverkoop en wij kwamen afgelopen zomer een aantal keren tegen dat mensen er niet meer bij konden omdat het volgeboekt was met mensen die op een ander punt op het traject erbij zouden komen (ook mensen die daardoor een vlucht mistte). Sowieso een goed idee natuurlijk om een lift te vragen op de boot mocht je de bus gaan missen!

Offline ankiepankie

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 07 apr 2013, 15:03 »
Ik weet niet of je van te voren een ticket wilde kopen voor de Citylink bus, maar ze werken met kaartjes in voorverkoop en wij kwamen afgelopen zomer een aantal keren tegen dat mensen er niet meer bij konden omdat het volgeboekt was met mensen die op een ander punt op het traject erbij zouden komen (ook mensen die daardoor een vlucht mistte). Sowieso een goed idee natuurlijk om een lift te vragen op de boot mocht je de bus gaan missen!

Dank voor de tip. Bedoel je dan die specifieke bus op Skye (Uig-Portree) of de Citylinks in het algemeen? Ik heb namelijk de meeste bustickets al geboekt omdat ik nu bijvoorbeeld maar 5 GBP betaal voor een reisje Fort William - Glasgow enzovoorts, alles is nu nog heel goedkoop in de voorverkoop. Maar dat ministukje op Skye leek me wat overdreven om nu al te boeken eigenlijk.

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 07 apr 2013, 18:01 »
Dat is mij dus niet gelukt  ??? ik betaal 22 pond pp van FW naar Glasgow.. Kreeg die goedkope tickets niet meer te pakken vreemd genoeg. Nou ja..  :icon_pale:
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 07 apr 2013, 21:39 »
Wij hebben afgelopen zomer alles met Citylink gedaan, waarbij ik op sommige trajecten het wel voor elkaar kreeg om zo'n supersingle ticket te boeken en op andere weer niet, terwijl we echt wel vroeg genoeg waren. Ook kon ik soms maar 2 kaartjes tegen goedkoop tarief boeken en de andere 3 (voor de kinderen) weer niet...ben er niet achter gekomen hoe het nou werkte; en met een telefoontje naar Citylink (met een persoon die zo vlot in dialect praatte dat ik het haast niet kon verstaan) werd ik ook niet wijzer...

Maar ik weet niet, dat ministukje voor jou kan misschien een onderdeel van een langer stuk zijn? Ken dat traject niet, maar het zou heel zuur zijn als de bus volgeboekt is en je er niet bij kunt... Ik had het overigens over Citylink in het algemeen, bijvoorbeeld vanuit Fort William naar Glasgow waren er meerdere mensen met zo'n  meerdaags ticket die gedupeerd waren doordat ze geen reservering hadden gemaakt en daardoor hun vlucht gingen missen...

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 07 apr 2013, 21:51 »
Over Citylink nog even trouwens (sorry voor de vervuiling van je draadje ;) ) ik vond de ritten prachtig qua scenery maar op sommige stukken was het wel een en al geschud :confused2: , ondanks dat het comfortabele touringcars zijn kunnen de wegomstandigheden de rit wel lastiger maken, mijn vrouw en dochter hebben de 2e keer op dat traject wagenziektetabletjes ingenomen... (het ging om de lijn Fort William richting Oban) Met de trein heb je daar waarschijnlijk veel minder last van. Maar de prijzen van de treinritten zijn zo hoog dat ik me daar niet aan waag... :nooo

Offline ankiepankie

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 08 apr 2013, 10:27 »
Oke, ik heb eigenlijk maar zelden last van wagenziekte. Naar Oban ga ik gelukkig vanuit Glasgow, hopelijk gaat dat beter! ;-)

Heb voor alle zekerheid mijn ticket maar geboekt, is nu ook maar 3,40 GBP ipv 5 GBP dus dat scheelt weer...  :laughing8:
Een voordeel van tig tickets vooraf boeken: ik ken nu eindelijk mijn creditcardnummer uit mijn hoofd!

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 09 apr 2013, 11:30 »
Dat is mij dus niet gelukt  ??? ik betaal 22 pond pp van FW naar Glasgow.. Kreeg die goedkope tickets niet meer te pakken vreemd genoeg. Nou ja..  :icon_pale:

Ik weet het, off topic, maar even snel wat info over de Citylink bussen:
Op elke rit zijn er een beperkt aantal goedkope tickets beschikbaar (de super single). Als deze uitverkocht zijn dan betaal je de volle prijs. Omdat Glasgow-Fort William een drukke route is zijn goedkope kaartjes dus snel uitverkocht.

Wij hebben afgelopen zomer alles met Citylink gedaan, waarbij ik op sommige trajecten het wel voor elkaar kreeg om zo'n supersingle ticket te boeken en op andere weer niet, terwijl we echt wel vroeg genoeg waren. Ook kon ik soms maar 2 kaartjes tegen goedkoop tarief boeken en de andere 3 (voor de kinderen) weer niet...ben er niet achter gekomen hoe het nou werkte;

Kinderkaartjes komen nooit op als super single. Vul ze in onder 'standard' en kijk hoeveel super singles je op die manier kan krijgen.

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline ankiepankie

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 09 apr 2013, 11:51 »
Op elke rit zijn er een beperkt aantal goedkope tickets beschikbaar (de super single). Als deze uitverkocht zijn dan betaal je de volle prijs. Omdat Glasgow-Fort William een drukke route is zijn goedkope kaartjes dus snel uitverkocht.

Ahh, ik heb dus heel veel mazzel!! :-)

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 09 apr 2013, 21:24 »
En wij pech!  :D Had ik toch meteen de eerste keer dat ik er naar keek moeten boeken  :-\ Nou ja.. een dure vakantie werd het toch al  :laughing7:
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 09 apr 2013, 21:59 »
Ik heb nog geprobeerd om gewoon 5 singles te krijgen maar dat lukte niet, waarschijnlijk waren ze al op... Al bleef die onverstaanbare meneer aan de telefoon volhouden dat ik voor de kinderen kinderkaartjes moest kopen... :confused2:

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 10 apr 2013, 09:59 »
Ik had een heel verhaal geschreven hier en toen viel mijn computer uit. :protest: :sad2: :sad2: Nou ja, gelukkig wordt hij binnenkort vervangen, maar tot die tijd probeer ik het nog één keer (maar wel een verkorte versie van dat verhaal, sorry daarvoor!).

Ik was afgelopen zomer met mijn zus op Skye en we sliepen in een B&B nabij Armadale (loopafstand). We wilden een dagje Portree doen en gingen met de bus (we waren met ov, vandaar). We moesten een retourticket kopen in de City Link bus en toen werd er tegen ons gezegd dat de retourrit alléén geldig was in de City Link bussen. Dus wij gingen naar Portree, was allemaal prima. Eigenlijk wilden we naar Dunvegan, maar dan zouden we 3 minuten overstaptijd hebben op de terugweg in Portree voor de laatste bus naar Armadale. Wij hadden in Portree geïnformeerd en ze vertelden ons dat dat niet te doen was, omdat de Dunvegan bus vaak te laat aankwam in Portree en die naar Armadale bijna altijd op tijd vertrekt. Dus we bleven die dag in Portree.

Nu hadden we alsnog de laatste bus, maar die kwam maar niet! Er stond wel een andere bus naar Armadale, maar die was niet van City Link en ons kaartje zou daarin dus niet geldig zijn. Maar hij vertrok wel op de tijd van onze City Link bus en we zagen hem voor onze neus wegrijden, om daarna pas van mensen te horen dat we DIE BUS hadden moeten nemen! >:( ??? Het bleek dat ze dat vaker doen; een andere maatschappij inzetten voor een City Link rit. En dat zonder de reizigers te informeren.

Bij deze ben je dus gewaarschuwd. Check altijd bij de buschauffeur of je mee mag!
Hoe het met ons is afgelopen, stuck in Portree? Wel, wij belden de B&B en legden het probleem uit. Zij hadden alleen in echte noodsituaties de mogelijkheid om ons op te halen, want ze kregen die avond gasten. Maar er werd ons verteld dat er nog een bus naar Broadford ging (dat is tot halverwege naar Armadale) en we die konden nemen. Daarna zouden we kunnen liften. Ze vertelden ons dat liften op Skye de normaalste zaak van de wereld is. Iedereen in de buurt kent elkaar en helpt elkaar op het eiland en iedereen maakt gebruik van liften.
Mocht dit niet lukken, dan konden wij een taxi bellen. Taxi kan altijd, is wel duur, dus alleen gebruiken als je echt niks anders meer kunt doen. Maar is goed geregeld en je komt dus altijd wel weer thuis! Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je een laatste bus mist.

Mijn zusje durfde helaas niet te liften, dus vanaf Broadford hebben we een taxi genomen. We hebben in een lokale supermarkt iemand voor ons de taxi laten bellen (dat kregen we aangeboden, de mensen zijn heel behulpzaam en zij kende persoonlijk ook de taxichauffeuse), want ik had zeer slecht bereik met mijn telefoon daar.

Hopelijk beantwoordt dit je vragen! Opletten met de bussen, taxi is altijd mogelijk, en liften veilig en goed op Skye. Veel succes alvast. :icon_thumleft:

Offline ankiepankie

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 10 apr 2013, 10:10 »
Oke, ik ben nogal een controlfreak dus ik denk dat ik al direct naar die chauffeur gestapt was om te vragen of ik wel of niet mee zou kunnen of wanneer de bewuste bus zou komen. Gaat dus vast lukken!

Wat betreft liften, goed om te horen dat dat zo populair is op Skye!
Ik wil heel graag twee boottochten van Bella Jane / AquaXplore doen. Eentje doen we de tweede week, als mijn vriend er is en we een auto hebben, maar graag zou ik de eerste week ook een boottocht willen doen. Alleen, vanuit Portree is het met OV niet echt te doen om op tijd in Elgol te zijn en weer terug te kunnen. Wellicht kan ik dan wel liftend terugkomen maar goed, dat ga ik ter plekke maar even uitvinden!

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 10 apr 2013, 12:58 »
 :icon_thumleft:
Het is best leuk om ook onverwachte dingen te gaan meemaken. Ik weet wel dat je alles uit je vakantie wilt halen, doen wij ook, als je ziet wat voor een berg huiswerk Light al heeft gedaan, heel fijn maar we houden ook het onverwachte open, en dat maakt het ook heel erg spannend vind ik.
Maar ook nog veel plezier met de voorbereidingen.   
En over 7 weken rijden wij naar IJmuiden.    :hello2:
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline ilonka

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 13 apr 2013, 12:37 »
 :schface Volgens vriendin in Uig is er ook  : a local bus : Rapsons,
you just hop on!
Ilonka

Offline ankiepankie

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 15 apr 2013, 09:04 »
:schface Volgens vriendin in Uig is er ook  : a local bus : Rapsons,
you just hop on!
Ilonka

Hmm, als je googelt op Rapsons, krijg je door dat de site niet meer bestaat en word je doorverwezen naar Stagecoach.
Die busservice had ik al gevonden maar die rijdt 's avonds sowieso niet meer van Uig naar Portree.

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 16 apr 2013, 09:09 »
Ik heb vorig jaar ook gezocht op de lokale busservices, maar werd er niet wijzer van. Er is wel een soort 9292 website, weet even niet hoe het heet, die overzichten geeft van buslijnen e.d. misschien kun je het daar vinden? Het staat wel ergens in een van de topics onder openbaar vervoer... En anders zal je het moeten hebben van informatie van insiders, wij hebben uiteindelijk ook voor sommige stukken geen tickets van te voren gekocht, en het is goed gekomen...maar misschien lastig als je zoals je zelf zegt een controlfreak bent...

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 16 apr 2013, 09:23 »
Traveline heet de website, maar misschien had je die al gecheckt...ik kwam er zelf niet heel erg ver mee. Roald (een schotlandbewoner) op het forum weet ook veel (dat idee heb ik in elk geval) van de busdiensten, en ik kreeg op mijn vraag destijds ook hulp van Ellen C, en van Caroline (Wolfcvd) die bij het VVV in Fort William werkt dus misschien is de plaatselijke VVV een mailtje sturen ook nog een optie?

Offline ilonka

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 16 apr 2013, 09:35 »
 :schface Volgens Uig-vriendin: Als de ferry aankomt om 17.45, sluit Citylink hierop aan en vertrekt om 18.00 uur
Tourist -office zit in Portree.
Ilonka