Auteur Topic: Schotse Recepten  (gelezen 10781 keer)

Offline Mathilde

• Schotland fan
Re:Schotse Recepten
« Reactie #25 Gepost op: 24 mrt 2013, 17:34 »
Sas,  lijkt mij ook een heerlijk recept. en wie weet als Light naar een museum is en het weer is ook slecht ga ik misschien ook wel aan het bakken.    :coffee2:
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #26 Gepost op: 24 mrt 2013, 18:12 »
Ooh, leuk, Sas!!! Nou, ENJOY  :icon_thumleft:

Ze zijn lekker!! Perfect receptje voor zo'n verveelmiddag, maar geen zin in een keuken op z'n kop. Thnx Light  :icon_thumleft:

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #27 Gepost op: 24 mrt 2013, 23:51 »
You're ever so welcome, Sas!
Sas,  lijkt mij ook een heerlijk recept. en wie weet als Light naar een museum is en het weer is ook slecht ga ik misschien ook wel aan het bakken.    :coffee2:
:dontknow: we zullen zien  :tongue3:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #28 Gepost op: 25 mrt 2013, 17:06 »
Een lievelingsgerecht van mij:

Cullen Skink

Traditional to the Moray Firth. Skink comes from the Gaelic and originally meant "essence"; nowadays it means a stew-soup. When made well, from good smoked fish it is hearty and utterly delicious.

1 onion, sliced or chopped
3 or 4 crushed peppercorns
butter
water
1 medium Finnan haddie (salted smoked haddock)
450 g potatoes
600 ml milk
salt and pepper

Fry the onions with some butter and the crushed peppercorns. Add the fish, cover with water and cook until the skin becomes loose enough to remove. Remove the skin and break the fish into flakes, removing the fishbones as you do this. Put the haddock aside and return the skin and bones to the pan and simmer for about an hour to make a stock. Boil and mash the potatoes. Strain the fish stock, add to a large pan and simmer with the milk. Add as much potato as you like, depending on wether you prefer thick or thin soup. Add the flaked haddock, Season with salt, pepper and butter. Serve with triangles of dry toast.Serves approximately three to four.

Enjoy your soup!

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #29 Gepost op: 25 mrt 2013, 22:43 »
Kwijl, kwijl.... ooooh ja, dat IS lekker...
Voor het eerst gegeten in 't restaurant naast onze allereerste Schotse cottage net buiten  Linlithgow.

Dank je wel voor dit -nieuwe- recept Driekje!
Ik had er al wel 'n paar, maar deze is toch weer anders  :hello2:

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #30 Gepost op: 26 mrt 2013, 22:51 »
Ohh wat leuk dat recept van Cullen Skink  :hello2: Dat speelde nog een rol in een van de 'Winter' detectives die ik momenteel lees (Scandinavische serie, één aflevering speelde zich in Schotland af)
En nog leuker: ik heb onlangs ontdekt dat zelf schelvis roken heel lekker is (voorgerookt niet te krijgen hier in het dorp namelijk, heb zelf een rookoven).  ;)
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #31 Gepost op: 27 mrt 2013, 00:02 »
In mijn 70-er jaren Noorwegentijd (sprak oma) vingen en rookten we zelf paling. En soms ook andere vissoorten (Maanvis, Doornhaai, Koolvis). En met de soort(en) hout bepaal je de 'touch'... Best een finesse klusje, maar ook heel erg leuk. EN LEKKER !

Ja, koken kan zo leuk zijn

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #32 Gepost op: 27 mrt 2013, 07:58 »
 :aye Het is een grote hobby van me.
Ik heb momenteel een simpele rookpan die op het gasfornuis moet (of buiten op onze vakantie-benzinebrander), maar wil wel graag echt een rookton zodat ik wat grotere dingen kan roken en ook hangend kan roken. Zooo lekker, vind zelf gerookte forel of makreel veel lekkerder dan die van de visboer. En ook verschillende groentes zijn heerlijk gerookt (knoflook of bietjes bijvoorbeeld)
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #33 Gepost op: 27 mrt 2013, 10:13 »
Wij rookten inderdaad hangend, in metalen drums waar boven en onderkant uitgezaagd waren. Stuk betonijzer erop, konden daar de haken met de vissen aan gehaakt worden, goed afdekken met een zware natte deken... En ja, forellen rookten we ook! Was ik helemaal vergeten...  :hypocriet