Auteur Topic: Noord Ierland  (gelezen 5834 keer)

Offline klinki

• Schotland fan
Noord Ierland
« Gepost op: 25 mrt 2013, 10:08 »
Hallo,

Wij hebben de boot besproken van fisguard naar Rosslare.
Nu hebben we 2 weken om Ierland door te trekken met de caravan.
We willen in ieder geval naar de Causeway coast.
Welke kant kun je nu het beste langs gaan voor de diverse bezienswaardigheden.
De kant van Dublin-Belfast of oversteken en de andere kant langs.
En wat zijn de dingen die je echt niet moet missen.
Suggesties en ervaringen zijn welkom.

Klinki

Offline Màiri

• Schotland fan
Re:Noord Ierland
« Reactie #1 Gepost op: 28 mrt 2013, 11:35 »
Ik zou echt naar de westkant van het eiland gaan. Dat is het mooiste deel van Ierland (vind ik dan). Donegal en Connemara zijn beiden prachtig, evenals Dingle en Ring of Kerry, al heb ik die laatste twee zelf nog niet gezien. Van wat ik zelf gezien heb van Ierland, vond ik Donegal het mooist. Dat deed me echt denken aan de Highlands in Schotland. Bezoek dan het plaatsje Glencolmcille, is erg mooi (vooral de route ernaartoe vanuit Ardara) en heeft ook een folkmuseum. Daar in de buurt heb je ook één van de hoogste cliffen van Europa en is zeer spectaculair om te bezoeken. :icon_thumleft: In Ardara heb je ook een pub met een zeer goede muzieksessie. Die is iedere avond. De pub heet 'The Corner House' en is zeer bekend onder muzikanten. :)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Of ga je alleen door Noord Ierland? In dat geval kan ik je niet echt adviseren. Ik weet wel dat het boven Belfast langs de kust erg mooi is.

Ps. Dit is een plaatje van die kliffen. Ze zijn hoger en spectaculairder dan de Cliffs of Mohair en tevens minder toeristisch. :icon_thumleft:

Offline klinki

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 28 mrt 2013, 15:47 »
Oke bedankt voor de informatie.
Donegal lijkt mij wel wat.

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 28 mrt 2013, 22:15 »
Ben het met Mairi eens; de westkust en zeker Donegal is prachtig! Ik heb ook een vakantie in Noord Ierland doorgebracht, en vond het daar ook prachtig, de Giant's Causeway is hoewel erg toeristisch heel indrukwekkend. Er is ook ergens een touwbrug die het vasteland met een eilandje vlak bij de kust verbindt, een bijzondere ervaring zo hoog boven het water! Wat me wel opviel in Noord Ierland; in de rest van Ierland zijn de huisjes veelal in verschillende kleuren geschilderd en geeft dat de dorpjes een lieflijk sfeertje en eenmaal de grens over oogt het in Noord Ierland ineens heel grauw...

Wij hebben overigens bij de Cliff's of Moher vanaf Doolin (een plaatsje dichtbij) langs de kust gelopen, door de weilanden en over hekken klimmend, en zagen onderweg veel mooiere cliffen dan uiteindelijk bij de beroemde heeeel erg toeristische Cliff's of Moher...

Ga je terug ook weer vanaf Rosslare? Want dan moet je weer helemaal terug naar beneden, vergis je niet in de afstanden, net zoals in Schotland niet te vergelijken met Nederland. Destijds konden we de ene route over de Ierse Zee heen, en de andere route terug, en ze waren in die tijd (zo'n 8 jaar terug) ook heel makkelijk met omboeken trouwens...

Offline klinki

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 28 mrt 2013, 22:51 »
Ja we gaan ook weer terug via Rosslare.
We waren vorig Jaar in Wales en daarvoor in Schotland.
Ik weet dan maak je niet zoveel kilometers op een dag.
Maar we staan meestal maar een dag of 3 op een camping.
En de touwbrug lijkt ons ook wel wat.

Offline Michel

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 04 apr 2013, 21:25 »
Goedenavond,

ik heb een tijdje geleden besloten om mijn Groot-Brittannië website uit te breiden met secties over Ierland en Noord-Ierland dus heb ik me
daar ook verder in verdiept. De Giant's Causeway ligt aan de beschermde Causeway Coast en is de grootste publiekstrekker van Noord-Ierland.
Wat verder naar het westen (niet ver) ligt echter nog een mooi gebied. Dat zijn de 'Antrim Coast and Glens'. Dat is ook een beschermd gebied en bestaat
uit een mooie kustlijn, heuvels en valleien. Dat stuk kust komt ook nog voor in de BBC docu-serie Coast en is behoorlijk indrukwekkend. Maar dat is toch
meer een wandelgebied terwijl de Giant's Causeay ook een bezienswaardigheid op zich is. Die loopbrug in de buurt heet overigens de 'Carrick-a-rede-rope-bridge'.

Beide beschermde gebieden lopen trouwens in elkaar over bij de kustplaats Ballycastle, in het geval je beide gebieden wilt bezoeken. Hier niet ver vandaan vindt je ook nog de
zogenaamde 'Dark Hedges' (Armoy). Dat zijn kronkelende bomen die boven de weg in elkaar zijn gegroeid.
Veel plezier in ieder geval,

Michel

Offline egberto

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 04 apr 2013, 22:04 »
Ik zou echt naar de westkant van het eiland gaan. Dat is het mooiste deel van Ierland (vind ik dan). Donegal en Connemara zijn beiden prachtig, evenals Dingle en Ring of Kerry, al heb ik die laatste twee zelf nog niet gezien.
Ps. Dit is een plaatje van die kliffen. Ze zijn hoger en spectaculairder dan de Cliffs of Mohair en tevens minder toeristisch. :icon_thumleft:

Mocht je de Ring of Kerry doen, rij die clockwise.
Toen ik in 2009 ook de Ring deed had ik dat advies gekregen. Bussen mochten toen alleen de ring anti-clock rijden.

EgbertO
Motorrijden doe je alleen en alleen met mooi weer

Offline klinki

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 05 apr 2013, 19:52 »
Oke bedankt.
Groot-Brittannië website kende ik wel maar wist nog niet dat Ierland er ook bij op staat.
Mooie site trouwens.