Auteur Topic: Koplampen afplakken in Engeland  (gelezen 161470 keer)

Rillo

• Gast
Re: Koplampen afplakken in Engeland
« Reactie #25 Gepost op: 04 feb 2007, 14:36 »
Hoi,

Ik ben ook op zoek geweest naar deze stickers, maar niet geslaagd.
Daar we een VW New Beetle hebben ( met grote blanke glazen ) wist ik niet hoe af te plakken.
Toen maar voor de auto op m'n hurken op bestuurdershoogte ( rechtsvoor dus ) en m'n broer een strook ducktape
laten plakken op het moment dat ik niet verblind werd.
Beetje omslachtig, maar werkt wel.

Succes en veel plezier !

Grtz, Rillo

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #26 Gepost op: 04 feb 2007, 19:39 »
Hoi Rizzo,

Ik had begrepen dat deze ducktape dan wel "contra-radiaal op de koplampen geplakt moet worden... Zodra ik weet wat daarmee bedoeld wordt ga ik ze ook afplakken. Tot die tijd lijkt me jouw manier ook ruwweg een goede. Je toont in ieder geval je goede wil door ze af te plakken als is het maar met een kwak ducktape... :tongue3:

Offline egberto

• Schotland fan
« Reactie #27 Gepost op: 05 feb 2007, 10:32 »
Klopt Egberto; zolang je rechtdoor op een weg rijdt... Als je echter een bocht naar links hebt (en die zijn soms best lang) ga je in de bocht hangen en schijnt je koplamp toch over de middenberm (of streep) toch naar de tegemoedkomende weghelft. Voor een motorrijder is het dus eerder zaak standaard niet te verblinden, hoewel ik de flits door mijn voorruit of in de spiegel wel kan waarderen als ik ingehaald wordt door een motorrijder.

In 2006 ben ik totaal vergeten om mijn lampen af te plakken en ben ik met de Europees afgestelde lampen door het zuiden van Engeland gereisd met de Freebird. Ik heb normaal mijn koplampen altijd zo ver mogelijk naar beneden gericht ook om in Nederland (Ik woon in de "Dutch Mountains") tegenliggers niet te verblinden. Ik heb tijdens deze toch van ongeveer 2500 kilometer niet 1 tegenligger ontmoet die met lichtseinen of middelvinger protesteerde tegen het door mij gevoerde licht. afplakken is dus geen absoluut voorschrift; NIET verblinden wel. Maak je dus niet al te veel zorgen als je niet precies weet hoe af te plakken. Moderne auto's kunnen met een knopje hun koplampen aanpassen op hun belading. Stel ze dus so af dat ze zo ver mogelijk naar beneden wijzen en volgens mij ben je dan ook overdag goed zichtbaar en verblind je in het schemerduister geen tegenliggers. Als je in het donker rijd wordt het wel weer anders maar dan zitter we in een of andere pub... toch??? :tongue3:

Bij een juist afgestelde koplamp voor een motorvoertuig voor rechts verkeer zit er schuin oplopend stuk licht. Zet de auto/motor maar eens dicht bij een wand en dan kun je zien dat naar rechts het licht steeds hoger gaat. Dit is gedaan om objekten (voetgangers, reflektorpaaltjes etc.) aan de rechterkant van de weg beter  te kunnen zien. En de tegenliggers hebben er bijna geen last, tenzij op dat op een rechtsgelegen parallelweg of fietspad rijdt. Maar rij je in GB dan schijnt het deel dat wat omhoog gaat net over de rijstrook van de tegenliggers. Het naar beneden zetten van de gehele  verlichting verminderd dit wel enigszins, maar heeft als nadeel dat de gehele lichtbundel verder naar beneden gaat en er dus minder weg wordt verlicht. En in het duister wil ik graag wat verder kunnen zien, vooral op een voor mij onbekende weg. En in GB zijn nog vele kronkelwegen waarop geen reflektorpaaltjes staan die een indikatie van de belijning van de weg gegeven.

EgbertO
Motorrijden doe je alleen en alleen met mooi weer

isapaardje

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 07 mrt 2007, 11:36 »
De vorige keren in Engeland en Schotland hadden wij netjes de koplampen laten afplakken bij de boot. Duur ja, maar ze waren voor hergebruik geschikt. Helaas zijn ze 2x op de terugweg, al wachtend op de boot (auto op parkeerplaats) eraf gehaald.

Nu maar een setje bij de ANWB gekocht, maar toen ik thuis kwam en de koplampen bekeek (van onze nieuwe auto), vroeg ik me af of het paste. Nou niet dus ... die konden terug.
Hebben wij weer ... aparte koplampen. Het is halogeenverlichting en het zijn grote aparte lampen in helder wit glas. Volgens ANWB handboek moet je naar de dealer.

De garage stond me vanochtend wat raar aan te kijken. Hoezo kun je die niet afplakken? Boekje erbij en inderdaad, daar staat, ga naar de dealer. En de dealer kijkt je vervolgens aan alsof je een hele stompzinnige vraag aan het stellen bent. We moesten de auto maar eens meenemen, dan zouden ze gaan puzzelen hoe de lampen af te plakken. Echter werden we al snel geholpen door een monteur die regelmatig naar Engeland ging. Hij had wel wat. Een origineel setje kostte 60 euro !!! bij de Opel dealer, maar ik kon het kopietje hoe af te plakken zo meekrijgen.
Beetje zwarte tape en als nog opgelost.

Ik wil niet het risico lopen iemand te verblinden, want die wagen van ons heeft enorm felle koplampen. En bij ongeval schijn je niet verzekerd te zijn (ook niet als je ze zelf verkeerd afplakt, dus neem ik dat kopietje van de dealer zeker mee  :hypocriet )

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #29 Gepost op: 07 mrt 2007, 11:52 »
Alsjeblieft, linkie naar een site waar je ze voor €6,50 kunt bestellen. http://www.visitbritaindirect.com/nl-nl/detail.aspx?ID=260

Zoals je ziet zijn deze stickers niet bedoeld om de bermverlichting te blokkeren maar om deze af te buigen naar voren. Het kan dus ook gebruikt worden op koplampen die niet rond zijn of die geen gegraveerd glas hebben. Duus ook de moderne auto's met smalle koplampen kunnen deze herbruikbare (!) stickers gebruiken.

isapaardje

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 07 mrt 2007, 14:01 »
Ja klopt, die had ik (via de ANWB). Maar die passen niet (aldus de dealer en eigen bevindingen).

Was toch met foto's bezig, dus even de koplamp "meegenomen":

Volgens de dealer moeten wij nu vanaf 12 inch van rechts af gezien, van boven naar beneden afplakken en dan schuin uitlopend. Hiermee bedek je dan inderdaad de "bermlichthoek". Je buigt de bundel dus af inderdaad.

We gaan het maar eens op ons gemak uitproberen met iets wat eraf te halen is. We konden komen testen bij een zogenaamde koplampenafstelspiegel bij de garage.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #31 Gepost op: 07 mrt 2007, 15:16 »
Hetzelfde probleem hadden wij ook toen we een andere auto met zo'n moderne koplamp kregen. Ik heb toen voor veel te veel geld een setje bij de Halfords gekocht, zogenaamd herbruikbaar, niet dus. Gelukkig zat daar een afplakinstructie in van alle op dat moment bekende auto's.  Dus de jaren erna gewoon met zwart textielplakband afgeplakt.
Maar moet toch eens gaan kijken of onze nieuwe auto er ook bij staat.

isapaardje

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 07 mrt 2007, 18:43 »
Auto was net weer thuis. Even koplamp op de foto en in Paint met een rode balk op de manier "afgeplakt" zoals Opel ons aangaf.

Mijn man is alleen bang dat hij zo zelf ook weinig licht heeft. We zullen dus eerst maar eens met de auto voor de koplampafstelspiegel gaan staan bij de garage. Hoewel het in mei lang licht is, willen we nog wel eens lange ritten maken en indien nodig dan ook in het donker kunnen rijden.

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #33 Gepost op: 08 mrt 2007, 09:29 »
Geloof me, hij heeft 's avonds licht genoeg! Ten eerste is het licht tot ongeveer half elf 's avonds en niet echt donker tot een uur of elf en daarnaast heeft hij nog genoeg lichtbundel over om goed voor zich uit te kunnen kijken. Tot slot kan hij zijn snelheid nog aanpassen aan de heersende verkeerssituatie en -omstandigheden en je zult zien, je weet niet eens dat je de lampen hebt afgeplakt... Misschien laat je ze bij terugkomst zelfs wel zitten!
Geeft ook status, net als die visnet... Uhm... vignetten achter de voorruit. Het is in ieder geval een mooi lokkertje om over je vakantie in Schottië te beginnen.

"Joh, d'r zit tape op je koplamp" "Oh, dat is van onze vakanties in Schottië, heb ik je de foto's al laten zien? nee?"... enz.)
 :laughing7: :tongue3:

isapaardje

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 08 mrt 2007, 14:28 »
Zeker als we er zulke mooie rode opplakken  :tongue3:

Nee we gaan voor de sure-tape van de luchtmacht (hebben hier nog een rol liggen)... dat spul plakken ze vliegtuigvleugels mee aan elkaar bij wijze van. Is goed donker en grote kleefkracht.
Tis toch een wagen van de zaak  :laughing7:

Lekker is wel dat het ding vorig jaar op de binnenwegen rondom Cochem 1 op 25 liep ... (gemid. 70 km/u). Hopelijk halen we zoiets in Schotland ook. Als we ook nog die lampen uitlaten, scheelt dat misschien ook nog wel (hoewel die verlichting automatisch gaat allemaal ... het zgn. licht en zichtpakket van Opel ... ruiterwissertjes gaan ook vanzelf naar gelang de hoeveelheid regen op de voorruit. Hopelijk gaan ze dit jaar niet  :aye )

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #35 Gepost op: 08 mrt 2007, 17:58 »
Ik zat even te rekenen dat je in Schottië misschien zuiniger aan kunt omdat er zoveel wegen heuvelaf gaan; kun je het gaspedaal loslaten. Maar ja, je moet extra intrappen als je omhoog gaat, dus dat levert niet echt een besparing op...

isapaardje

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 08 mrt 2007, 20:21 »
We gaan off-topic maar dat was in Cochem tussen de druivenveld ook zo (dat omlaag en omhoog gebeuren).
Zodra "Truus" een slingerweggetje naar beneden op haar venstertje liet zien, doken wij erin. Het zijn toch die weggetjes die onze vakantie grotendeels bepalen. Waar we uitkomen is van minder belang. Maar in Schotland kom je meestal juist dan heel mooi en verrassend uit (als je die weggetjes "induikt"). Zolang we maar on-the-road blijven met dat autootje van ons, komt het vast helemaal goed in mei   :piper3
En inderdaad ja, had ik nog niet bij stilgestaan, maar in mei is het wel lekker lang licht (we zouden eerst in september gegaan zijn).

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #37 Gepost op: 10 apr 2008, 18:08 »
Weten jullie dat sommige auto's een knopje hebben waarmee je dus vrij simpel verlichting van rechts naar links kunt zetten?
Mijn zoon heeft een Alfa 146 waarbij dat het geval is, hij kwam het toevallig tegen in het instructieboekje.
Zijn er meer auto's die dit misschien wel hebben? Het schijnt te maken te hebben met hoeveel vraag er vanuit links rijdende landen was naar een bepaald type auto tijdens de bouw van die auto's.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #38 Gepost op: 11 apr 2008, 19:21 »
Onze lampen kunnen we ook verstellen. Maar heb toch het idee dat het niet helemaal goed helpt.

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #39 Gepost op: 11 apr 2008, 19:37 »
Onze lampen kunnen we ook verstellen. Maar heb toch het idee dat het niet helemaal goed helpt.

Ja je kunt koplampen altijd afstellen maar in dit geval gaat het echt om rechts of links rijden, ik had het nog nooit eerder gehoord.

ErikDK

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 22 apr 2008, 22:56 »
Onze eerste 2 Engeland / Schotland reizen had ik die er nog braaf aangeschaft.  De laatste jaren regel ik gewoon de koplampen naar beneden om zo min mogelijk de tegenliggers te verblinden.  Mijn ervaring met die stickers is dat je er ze nog wel afkrijgt maar de lijm niet, met gevolg dat de koplampen dof worden. Heb verschillende producten gebruikt maar zelfs Label-Off hielp niet.

Offline goud

• Schotland fan
  • www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
« Reactie #41 Gepost op: 23 apr 2008, 08:33 »
Tijdens ons 6 jarig verblijf in Engeland hebben wij nooit afgeplakt, maar ook de lampen naar beneden afgesteld. Bijna nooit seinende tegenliggers gehad. En wat denk je van die felle hallogeenlampen. Die verblinden veel erger. En zien jullie hier wel eens Engelsen rijden met afgeplakte lampen? Ik niet. :nooo :nooo
Margolia

Offline Grasshopster

• Schotland fan
« Reactie #42 Gepost op: 23 apr 2008, 10:12 »
Hmmm. Hangt er vanaf hoe donker het is. Ik heb vorig jaar in januari en februari, voordat onze auto was omgebouwd, met de koplampen omlaag gericht gereden. Nou, in het pikke donker op een bochtig weggetje is dat niet fijn! Je kan nl niet ver genoeg voor je uit kijken en de bochten niet zien. :nooo

Ik was erg blij toen we nieuwe koplampen hadden!

Ellen

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #43 Gepost op: 23 apr 2008, 16:53 »
Onze eerste 2 Engeland / Schotland reizen had ik die er nog braaf aangeschaft.  De laatste jaren regel ik gewoon de koplampen naar beneden om zo min mogelijk de tegenliggers te verblinden.  Mijn ervaring met die stickers is dat je er ze nog wel afkrijgt maar de lijm niet, met gevolg dat de koplampen dof worden. Heb verschillende producten gebruikt maar zelfs Label-Off hielp niet.

1x dure stickers gekocht en nu gebruik ik altijd Tesa Extra Power tape (met de oude stickers als mal) en de lijmresten verwijder ik met nagellak remover.

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #44 Gepost op: 24 apr 2008, 08:43 »
Bijna nooit seinende tegenliggers gehad.

Kan er naast zitten, maar volgens mij houdt dat niet perse in dat men er geen last van heeft: ook als je bijvoorbeeld met een kapotte koplamp rondrijdt knipperen ze niet met groot licht (zoals in NL wel gebruikelijk is). Ik heb de indruk dat knipperen alleen gebruikt wordt om anderen aan te geven dat ze voor kunnen gaan. (Oh ja: en om aan te geven dat iemand op een 2-baansweg net iets te krap nog heeft ingehaald.)
Leven en laten leven

Bigjohn

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 17 aug 2009, 16:18 »
Even dit oude draadje bumpen, met jullie permissie. Ik ga vrijdag richting de Highlands en na wat Googlen heb ik het volgende geleerd:
- met Xenon verlichting moet je de koplampen niet afplakken, die worden te heet. De meeste auto's met Xenon lampen hebben een stelschroef om de verlichting op 'links rijden' te stellen.
- Volkswagen (en waarschijnlijk ook andere merken) heeft voor elk type auto met halogeen verlichting een set koplampstickers (niet goedkoop: 20 euro). De meeste nieuwe types hebben geen duidelijk gemarkeerd vlak in de lenzen, je hebt dan een speciale mal nodig om ze correct te plaatsen. Zo ook voor mijn VW Golf Plus. Overigens werden de kosten bij mij keurig vergoed door de leasemaatschappij.

Ik heb me rot gezocht op internet, vandaar dat ik het hier ff post. Misschien dat anderen hier ook wat aan hebben.

Offline Pascal & Tanja

• Schotland fan
« Reactie #46 Gepost op: 16 sep 2009, 15:11 »

Mijn vriendin heeft een setje zo kunnen halen voor een paar euro in breda, meegenomen en niet nodig gehad, ik heb wel in de handleiding van de auto gelezen dat ik de lampen kan omzetten, dus dat doen we de volgende keer bij de garage, die stickers ? nieuw terug in de kast,

groetjes pim. :)

Offline Dirk

• Schotland fan
« Reactie #47 Gepost op: 16 sep 2009, 19:43 »
Ik heb de lampen van onze auto nog nooit afgeplakt en heb er ook nooit geen problemen mee gehad aan de grens of later op de weg..
Afgelopen jaar heb ik 1 keer in het donker gereden in Nederland en had de nodige licht seintjes verwacht van andere weg gebruikers maar het viel mee en heb niks gezien van licht seintjes.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #48 Gepost op: 16 sep 2009, 19:55 »
Goed afplakken is met de moderne lampen erg lastig. Afgelopen mei had ik het ook niet helemaal goed gedaan, waardoor ik te veel van de lichtbundel afdekte en te weinig licht op de weg had. Op de snelweg is dat niet zo erg, maar ik heb het toch maar bij een tankstation over gedaan., want op de provinciale wegen heb in het donker je lampen toch echt wel nodig.

Oudere koplampen hebben van die "taartpuntjes" op het glas, zodat je precies kan zien wat je moet afplakken, maar de moderne gladde lampen is veel lastiger. Het beste is het om in het donker de auto op een paar meter voor een muur te zetten met dimlicht aan en dan met een stuk tape de juiste plek zoeken (dus waar de bundel naar rechts/de berm wordt afgedekt (voor europese autos dus)).

Overigens vinden Britten het wel vreemd dat je overdag met je dimlicht aan rijdt (behalve in regen of bos). Ze knipperen al gauw.

Offline T4

• Schotland fan
  • The power of the Kilt
« Reactie #49 Gepost op: 16 sep 2009, 21:12 »
Het beste is het om in het donker de auto op een paar meter voor een muur te zetten met dimlicht aan en dan met een stuk tape de juiste plek zoeken (dus waar de bundel naar rechts/de berm wordt afgedekt (voor europese autos dus)).

Geldt toch ook voor Japanse, Koreaanse en Amerikaanse auto's?

Ik heb ooit de koplampen afgeplakt met zeer goede Ducktape en het heeft me daarna zeer veel moeite gekost om het er weer af te halen.
Simpel afplaktape is al voldoende.