Auteur Topic: Kosten invoer eigen auto  (gelezen 6810 keer)

Offline Lucien

• Schotland fan
Kosten invoer eigen auto
« Gepost op: 24 jan 2013, 13:57 »
Wij gaan tussen de 4 en 8 weken emigreren naar Schotland (Grantown on Spey)... :hello2:
Nou is mij nog niet duidelijk of er kosten aan verbonden zijn om mijn auto in te voeren in schotland en schotse kentekenplaten te regelen. Ik weet wel hoe ik onze auto moet uitvoeren.

Is er iemand die mij kan vertellen welke kosten dat zijn en waar ik de auto moet invoeren?

Bij voorbaat dank...

Offline Driekje

• Schotland fan
Re:Kosten invoer eigen auto
« Reactie #1 Gepost op: 24 jan 2013, 16:07 »
Daar is al eerder over geschreven. Zie: http://www.schotlandforum.nl/index.php#10

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 24 jan 2013, 16:15 »
Oh, er is iets mis gegaan met de link. Nu maar even de tekst copieren:
Over het invoeren van de auto heb ik al eerder geschreven.
Ons plan was om vanuit Nederland alles te regelen. We zouden dan een tijdelijk nummerbord krijgen (14 dagen geldig). In die tijd moesten we dus onze auto ge├»mporteerd hebben. Het toeval wilde dat 3 dagen voor onze emigratie een vrachtauto achter op onze auto reed. Gelukkig kregen we alle medewerking van de eigenaar van het vrachtwagenbedrijf en werd onze auto net op tijd gerepareerd (2 uur klaar en konden we nog net op tijd inladen en naar New Castle rijden). Daardoor hebben we onze auto niet uitgevoerd. Gelukkig maar, want het invoeren in Schotland heeft bijna 3 maanden geduurd! Inderdaad moet je de auto verzekeren. Wij konden dat doen bij de AA op het chassisnummer. De nodige veranderingen aan de auto moesten aangebracht worden: nieuwe koplampen en mistachterlicht plus een MOT-keuring. Een type-approval moest worden aangevraagd. Daarna voor de 2e keer naar de DVLA. Bleek uit de type-approval dat wij geen speedometer in miles per hour and kilometers per hour hadden (de garage had de ervaring dat tot dan toe een sticker op de km.teller voldoende was. Wij naar een autosloperij op zoek naar een speedometer uit ons merk auto. De speedometer zit namelijk in een soort kas met allemaal metertjes (ja, technische termen zijn aan mij niet besteed). Daarna moesten we een bij de VCA (Vehicle Certification Agency) een Approval Certificate aanvragen. (en iedere keer rinkelt de kassa) Met alle benodigde papieren weer naar de DVLA.  Inmiddels had de verzekering na een maand ons er weer uitgegooid. Gelukkig hadden we onze Nederlandse verzekering nog. Pas toen bleek dat we alles zo goed als rond hadden, konden we toch weer via de AA ons verzekeren. Nadat alles rond was hebben we ons afgemeld bij de RDW in Nederland. Wij hebben gezegd: als we alles geweten hadden, hadden we onze auto in Nederland verkocht en in Schotland een auto gekocht. Uiteindelijk rijden we nu ook nog met een auto met het stuur aan de linkerkant.
Dit is onze ervaring. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Heel veel succes met de verhuizing en veel geluk in Schotland!

Offline Grasshopster

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 24 jan 2013, 20:47 »
Heb je muts en wanten handig!

Op de DVLA website staat een duidelijke handleiding wbt het invoeren van een auto.

De meeste kosten zul je maken met het ombouwen van de koplampen, dashboard en mist achterlicht.

Onze Nederlandse verzekering liet ons 3 maanden gedekt blijven met een buitenlands adres, zo dat we de invoer konden regelen. Om een britse verzekering af te sluiten heb je een brits kenteken nodig, dat je natuurlijk pas krijgt als de invoer rond is. Maar voor de invoer heb je een bewijs van verzekering in de UK nodig!  :bonk

De DVLA heeft een lijst van verzekeraars die je auto op vin-number verzekeren. Deze (duurdere) verzekering zal je voor een jaar af moeten sluiten. Daarna ben je vrij om een ander te kiezen.

Hoe oud is je auto? Onze was nog geen drie jaar oud toen we naar Scotland kwamen. We besloten hem op te rijden en dat lukt ons zonder problemen (touran, nu 9 jaar oud)!  :laughing7:

Afmelden bij de RDW hoeft niet, dat doet de DVLA voor je.

Oh, en winterbanden vind ik onmisbaar! Ik had ze altijd al in Nederland, maar nu zitten ze op de auto van oktober tot juni.

Succes!
Ellen