Auteur Topic: Aan te raden boottrips  (gelezen 3117 keer)

Offline ankiepankie

• Schotland fan
Aan te raden boottrips
« Gepost op: 11 jan 2013, 09:44 »
Hi everyone,
Als ik deze zomer naar Schotland ga, wil ik ook een keer een mooie boottrip maken, als afwisseling van wandelen en fietsen.
Hoog op mijn wat-wil-ik-zien-lijstje staan puffins, dolfijnen, zeehonden, walvissen.
Ik kom in mijn Trotter Schotland allerlei tips tegen over leuke boottochten, maar welke kunnen jullie écht aanraden?

Zelf vind ik de Bella Jane of de AquaXploret trips er erg goed uitzien, maar wellicht zijn er betere tips?

Mijn trip bestrijkt een gebied van Outer-Hebriden (Barra & Uist), Skye, Plockton/Dornie en dan de hooglanden.
Ben zowel in voor een halve dag-trip als een hele dag, qua kosten wil ik er max. € 40,00 aan uitgeven.

"Life is not about waiting for the storm to pass, its about learning how to dance in the rain."

Offline EllenC

• Schotland fan
Re:Aan te raden boottrips
« Reactie #1 Gepost op: 11 jan 2013, 10:31 »
de trip van Arisaig naar de small isles is leuk, http://www.arisaig.co.uk/index.asp echter geen puffins als je de juiste dag neemt heb je tijd om ook het kasteel op Rum te bekijken

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 11 jan 2013, 10:40 »
Op Skye bij Elgol is leuk. Vanuit Portree kan je ook tripjes maken. Waar verblijf  je op Skye en van wat voor vervoer maak je gebruik?
Zit eens te denken voor puffins, ik geloof dat men ze wel eens in de buurt van Skye heb gezien, ikzelf nog nooit. Op Staffa zitten ze ook  maar dat is misschien weer te zuidelijk. En vanuit Gairloch gaan ook allerlei tripjes, maar ik weet niet of je daar nu nog heen gaat.
Wij hebben een keer dolfijnen gezien bij de Moray firth en toen we met de boot van Islay naar Oban gingen.
Puffins, niet handig voor deze vakantie maar misschien een volgende keer, Isle of May, of in Northumberland the Farne Islands, heb daar nog wel foto's van staan hier ergens.

Offline ankiepankie

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 11 jan 2013, 11:36 »
Op Skye bij Elgol is leuk. Vanuit Portree kan je ook tripjes maken. Waar verblijf  je op Skye en van wat voor vervoer maak je gebruik?
Zit eens te denken voor puffins, ik geloof dat men ze wel eens in de buurt van Skye heb gezien, ikzelf nog nooit. Op Staffa zitten ze ook  maar dat is misschien weer te zuidelijk. En vanuit Gairloch gaan ook allerlei tripjes, maar ik weet niet of je daar nu nog heen gaat.
Wij hebben een keer dolfijnen gezien bij de Moray firth en toen we met de boot van Islay naar Oban gingen.
Puffins, niet handig voor deze vakantie maar misschien een volgende keer, Isle of May, of in Northumberland the Farne Islands, heb daar nog wel foto's van staan hier ergens.

Mijn planning op Skye is nu om vanuit Uig met de bus naar Portree te gaan. Die middag wilde ik eigenlijk gaan wandelen, maar kan dan wellicht ook een boottochtje vanuit Portree doen.
De dag erna zit ik de hele dag op Skye, en ben van plan om dan een fiets te huren. Die avond wil ik zien dat ik in Broadford kom, want dan kan ik 's ochtends vroeg met de bus naar Armadale komen voor de eerste boot naar Mallaig.

Maar eventueel kan ik ook altijd nog de week erop met de auto naar Elgol rijden. Vind die trips er echt wel mooi uitzien.
"Life is not about waiting for the storm to pass, its about learning how to dance in the rain."

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 11 jan 2013, 12:20 »
Ik en mijn zus hebben een boottrip gedaan in Zuid Skye, bij Armadale harbour. Het is precies waar de boot naar Mallaig vertrekt en een hele leuke trip! Verder heb je een zeehonden boottrip bij Dunvegan Castle (ook op Skye), die kun je doen als je daar het kasteel/tuinen bezoekt. Wij kwamen daar niet aan toe, maar ik denk dat het leuk is (kasteel en tuinen zijn sowieso echt de moeite waard!). Daarnaast is er in de buurt van Plockton, dus op het vaste land, ook een boottrip (zelfs meerderen geloof ik). Eentje waarbij de bodem van de boot van glas is, zodat je onder water kunt kijken. Dat is ook best een gave ervaring, denk ik.
De mooiste boottrip die ik heb gemaakt was toch vanaf Mull, naar Staffa enzo. Maar dat is voor jou een beetje te ver, vrees ik.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 11 jan 2013, 12:20 »
Ik denk dat je de Bella Jane dan beter kan doen als je een auto hebt.
Jammer dat je er niet een auto zou kunnen huren, dan zie je toch veel meer. Kan he ook niet eerder naar Glasgow om die auto te huren en dat je dan daarmee wat langer op Skye kan rondtuffebra
Er is bij Portree ook nog een wandeling van anderhalf uur, Scorrybrae circuit, je moet dan bij het water bij de sailing club ergens beginnen. Jaren geleden gedaan, mooi uitzicht over Portree en de baai.
Wat ook handig is om te weten dat er een forumlid in Portree woont, Jurriaan, je zou ook nog eens kontakt kunnen opnemen met hem. Wij hebben twee jaar geleden een kopje thee bij hem gedronken.

Offline ankiepankie

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 11 jan 2013, 12:42 »
Ja, ik had wel uitgevonden dat er een vroege bus naar Elgol gaat, dus Bella Jane zou ik wel moeten kunnen doen.

Nee, eerder naar Glasgow gaat niet, omdat ik vanaf de Outer Hebriden naar Skye ga, dus niet via het vasteland of Glasgow. :-)
Bovendien wil ik veel gaan wandelen en fietsen op Skye (zojuist besloten dat ik met goed weer van Portree naar Glenbrittain wil fietsen, zin in!  :D), dus vind ik het jammer om een auto te huren, enkel om bij Elgol te komen. Terwijl er ook een bus die kant opgaat.

Maar Bella Jane lijkt me echt wel een mooie trip, dus ik houd die wel in gedachten!

Offline It Swarte Skiep

• Schotland fan
  • Born to be sheep
« Reactie #7 Gepost op: 11 jan 2013, 13:01 »
Vanuit Kyle of Lochalsh kun je een tripje maken met de Seaprobe Atlantis.

Op de site zie je mooie foto's genomen door de glass-bottom van de boot. Wij hebben alleen bruin-grijze prut met af en toe een flard zeewier gezien. Dus daarvoor moet je deze niet kiezen.  Verder was de trip fantastisch. Enthausiaste gids, zeehonden gegarandeerd en best kans op otters of dolfijnen.

Offline It Swarte Skiep

• Schotland fan
  • Born to be sheep
« Reactie #8 Gepost op: 11 jan 2013, 13:15 »
zojuist besloten dat ik met goed weer van Portree naar Glenbrittain wil fietsen, zin in! 

Bedoel je Glenbrittle ?

Als dat zo is, dan moet je onderweg even naar de Fairy Pools wandelen.

Wij hebben alleen het eerste stuk langs de Allt Coir a Mhadaidh gedaan. Héél mooi ...

There are numerous aqua-blue pools, known as the Fairy Pools, great for cooling off on a hot day. Keep a close look out at the river - there is an underwater arch at one point; this really is an enchanting spot.

Offline ankiepankie

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 11 jan 2013, 13:23 »
Bedoel je Glenbrittle ?

Als dat zo is, dan moet je onderweg even naar de Fairy Pools wandelen.

Wij hebben alleen het eerste stuk langs de Allt Coir a Mhadaidh gedaan. Héél mooi ...

There are numerous aqua-blue pools, known as the Fairy Pools, great for cooling off on a hot day. Keep a close look out at the river - there is an underwater arch at one point; this really is an enchanting spot.

Oeps, ja, bedoel Glenbrittle inderdaad... :-)
Heb meer mooie wandelingen daar gezien dus wellicht, als er nog tijd over is (weet uit ervaring dat 80 km fietsen wel een dag in beslag neemt...) ga ik wel ff stukje wandelen daar.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 11 jan 2013, 13:57 »
ja, glenbrittle is mooi, wij hebben daar een paar keer op de camping gestaan, je wandelt zo de bergen in. alleen de Fairy pools hebbn we gek genoeg nog nooit gezien, maar ja, je moet ook iets over houden voor een andere keer toch :laughing7:

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 11 jan 2013, 14:29 »
Vanuit Kyle of Lochalsh kun je een tripje maken met de Seaprobe Atlantis.

Op de site zie je mooie foto's genomen door de glass-bottom van de boot. Wij hebben alleen bruin-grijze prut met af en toe een flard zeewier gezien. Dus daarvoor moet je deze niet kiezen.  Verder was de trip fantastisch. Enthausiaste gids, zeehonden gegarandeerd en best kans op otters of dolfijnen.

Dat was degene die ik bedoelde. :)