Auteur Topic: From Bruges to Scotland II  (gelezen 15784 keer)

Offline KoenC

• Schotland fan
From Bruges to Scotland II
« Gepost op: 04 jan 2013, 15:11 »

De eerste keer dat ik naar Schotland ging was een ware revelatie : http://www.schotlandforum.nl/index.php/topic,5652.0.html  :scotsman4
Sindsdien was het voor mij een uitgemaakte zaak dat ik de volgende reis weer richting Highlands zou maken.
Deze zomer is het weer zover. Het recent bekijken van 'Brave' heeft mijn Schotland-honger extra aangewakkerd.
Dit zijn de plannen (op reis met auto, 2 dochters van 7 en 10) :

- boot IJmuiden -> Newcastle
- 2 nachten in Kenmore (namelijk hier : http://www.booking.com/hotel/gb/the-kenmore-club.html , al geboekt en betaald)
- 7 nachten op Isle of Skye (al cottage geboekt aan Loch Snizort Beag (klik))
- 2 nachten Stirling (waarschijnlijk in de Holiday Inn of iets dergelijks)
- boot Newcastle -> IJmuiden

Ik zal deze keer nog meer trachten te genieten van de natuur en niet teveel vooruit plannen.  Natuurlijk zal ik wel tientallen mogelijke uitstapjes en wandelingen op papier hebben maar het zal voordien niet vast staan wat ik zal doen op welke dag.  De vorige keer heb ik daar wat in overdreven en deden we soms 3 wandelingen van 4-7 km op 1 dag.  

Offline u

• Schotland fan
Re:From Bruges to Scotland II
« Reactie #1 Gepost op: 04 jan 2013, 16:52 »
Ziet er goed uit!
Als je nog een leuke B&B in Stirling zoekt:
www.castlecroft-uk.com
Wij zijn daar vorig jaar geweest en het is ons uitstekend bevallen.
Laura is heel gastvrij, ze hebben een family room en wat ook heel handig is in Stirling: parkeerruimte op eigen terrein.

Offline KoenC

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 04 jan 2013, 17:30 »
Ziet er goed uit!
www.castlecroft-uk.com
Laura is heel gastvrij, ze hebben een family room en wat ook heel handig is in Stirling: parkeerruimte op eigen terrein.

Bedankt.  Heb zopas een mail gestuurd om te informeren of de kamer nog vrij is.  ;)

Offline u

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 04 jan 2013, 17:32 »
Leuk!
Doe Laura de groeten van ons!

Offline u

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 04 jan 2013, 20:00 »
Ga je alleen maar wandelen daar? Voor je meiden is het Castle in Stirling denk ik ook wel heel erg interessant (leuk)!

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 05 jan 2013, 09:21 »
Vraagje, waarom vertrek je niet vanuit Zeebrugge?
Is het via Zeebrugge niet sneller en goedkoper?
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!

Offline KoenC

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 05 jan 2013, 10:04 »
Vraagje, waarom vertrek je niet vanuit Zeebrugge?
Is het via Zeebrugge niet sneller en goedkoper?

Volgens mij is de prijs voor de overvaart identiek en komen de boten rond hetzelfde tijdstip aan.  Hull ligt 1,5 uur verder rijden van Newcastle en  dat is dan weer minder tijd in Schotland en meer tijd in de auto.  Ik moet dan wel 2,5 uur rijden naar IJmuiden maar we winnen daarmee tijd uit voor Schotland.

Offline KoenC

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 05 jan 2013, 10:14 »
Ziet er goed uit!
www.castlecroft-uk.com

Is al volgeboekt op de dagen dat we in Stirling zijn.  Niet te verwonderen met al het lof waaronder ze bedolven zijn, onder andere bekroond tot allerbeste hotel.  ;)

We zullen het kasteel zeker en vast ook aandoen.  :piper3

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 05 jan 2013, 10:18 »
Moet je doen, wij zijn er vorig jaar geweest, was leuk.

Offline Erwin

• Schotland fan
  • Living the life
« Reactie #9 Gepost op: 05 jan 2013, 11:28 »
Hier alvast een indruk van het gerestaureerde Sterling Castle
Mooi interieur:

Mooie Kostuums:

Maar dit kan ook.....

Dit was in Augustus 2012, maar er is gelukkig binnen genoeg te zien en doen.
Veel plezier met z'n allen

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 05 jan 2013, 14:33 »
Volgens mij is de prijs voor de overvaart identiek en komen de boten rond hetzelfde tijdstip aan.  Hull ligt 1,5 uur verder rijden van Newcastle en  dat is dan weer minder tijd in Schotland en meer tijd in de auto.  Ik moet dan wel 2,5 uur rijden naar IJmuiden maar we winnen daarmee tijd uit voor Schotland.

Heb een simulatie gedaan, dit scheelt toch een 100€, maar wij reizen met een peuter, die betaald niet...
Wij rijden ook richting Skye, met een stop in Edinburgh om mijn schoonouders op te pikken die met de vlieger reizen.

Offline KoenC

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 05 jan 2013, 17:39 »
Ook een simulatie gedaan  :evil5:

2 volwassenen en 2 kinderen + auto, 2X2 bedden boven mekaar met uitzicht

P&O : 496 €
DFDS : 498,10 €

Leuk dat je ook naar Skye gaat.  Ook de eerste keer naar Skye ?  Als je reistips of dergelijke hebt : laat maar komen  ;)
Iets waar we dit jaar ZEKER voor gaan zorgen : een product specifiek tegen midges.  Het gezicht van mijn jongste dochter stond 2 jaar geleden vol beten van de midges.  :nooo

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 05 jan 2013, 19:20 »
Awel, ik denk dat ik iets verkeerds heb moeten doen, want nu heb ik slechts een verschil van 10€  :dontknow:  :drinky

Skye heb we al een paar keer bezocht, maar het wordt de eerste keer voor mijn schoonouders (ze durven niet links te rijden).
Al blijven we 1 week ter plaatse, denk ik dat we het bij de grote klassiekers gaan houden.
Coral Beach, Fairy Bridge, Dunvegan Castle, Duntulm castle, Quiraing, Neist Point,....

Plus ik weet ni zo goed hoe we ons gaan organiseren, zodat ons dochter voldoende tijd heeft om te spelen en rond te lopen.

We gaan begin mei, gelukkig zijn er dan nog geen midges! Juli en aug daar wil ik zelfs ni aan beginnen, ik denk dat we dan gewoon terug naar het noorden van Scotland zullen gaan!
Orkney, mijn favouriete plek in Scotland, daar hebben ze geen last van midges

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 05 jan 2013, 23:09 »
Ik wil je niet bang maken wat de midges betreft. Wij waren er vorig jaar in mei/begin juni en we werden compleet opgevroten door de midges bij Loch Rannoch.
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 06 jan 2013, 11:16 »
tot op heden heb ik nog nooit problemen gehad in mei! Moet er wel bij zeggen dat we meestal voor 20/05 al weer weg waren...

Offline KoenC

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 06 jan 2013, 12:07 »
In deze topic staat het vol reacties over midges : http://www.schotlandforum.nl/index.php/topic,6646.0.html
Persoonlijk zou het er mogen stikken van de midges, ik zou nog gaan.   :bagpipe

Offline KoenC

• Schotland fan

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 07 jan 2013, 16:36 »
Als je dan toch in Stirling bent en je wil iets heel vernuftigs zien

http://www.thefalkirkwheel.co.uk/ is dit aan te raden en zeker om er een tochtje mee te maken.

:wave:
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline KoenC

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 12 jan 2013, 15:32 »

Ondertussen is alles geboekt.  Op Skye zal ik hier verblijven : http://www.knottskye.co.uk/knott.html
Het is nog een flink half jaar en toch zit ik hier weer met de Schotland-koorts

Dit boekje aangekocht op aanraden van een forumlid : Isle of Skye; 40 coast and Country Walks by Paul and Helen Webster.  Prachtig, handig kleinnood.

Offline CorRoza

• Schotland fan
  • rijden in een swift kontiki highlands camper
« Reactie #19 Gepost op: 16 feb 2013, 21:24 »
heb je een isbn nummer van dat boekje kan het hier niet vinden.

B.V.B  Dank

Cor

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 16 feb 2013, 23:04 »
13: 978-0-9554548-8-2

Ik heb hem ook.

Offline KoenC

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 09 jan 2014, 14:42 »
SCHOTLAND 2013

25 juli

Na een rustige overvaart komen we aan in de haven van Newcastle.  Tijdens de autorit naar onze vakantiewoning in Kenmore begint het steeds harder te regenen.  We komen redelijk vroeg aan en na de aankoop van 'Smidge' (product tegen de bijtende midges) in Aberfeldy beginnen we in de gietende regen aan een korte wandeling naar de watervallen van Acharn (wat gezien de heftige neerslag op nogal wat onbegrip van de oudste dochter kan rekenen...).  Gelukkig mindert de regenval wat de dochters toch weer wat enthousiaster maakt.  Het huisje in Kenmore met uitzicht op Loch Tay is tiptop in orde en we voelen er ons onmiddellijk thuis.
Die avond gaan we nog wat winkelen in Aberfeldy en eten we nog wat in de plaatselijke pub 'The Fountain'.  

26 juli

Vandaag rijden we tijdens zeer zware regenval naar het natuurreservaat van Ben Lawers gereden.  Gelukkig valt de neerslag tijdens ons bezoek nog mee, af en toe is er zelfs sprake van een opklaring.  
Daarna op naar Killin waar we eerst de watervallen van Dochart, de plaatselijke toeristische trekpleister bezoeken.
Na wat eten in een plaatselijk restaurantje en zetten we de namiddag in met een wandeling tussen Killin en het mooie Loch Tay.  Na wat te ontspannen op het terras van onze vakantiewoning rijden we terug naar Aberfeldy voor een wandeling langs de plaatselijke watervallen, Deze omgeving inspireerde de dichter Robert Burns tot het schrijven van het lied 'The Birks of Aberfeldy'.  

27 juli

Vandaag een lange rit richting Skye. We bezoeken onderweg het prachtige kasteel van Eilean Donan, één van de grootste toeristische trekpleisters van de Schotse Highlands.  
Kort erna komen we aan op Skye en een uurtje later in Knott Cottage, ons vakantieverblijf.
Nog wat eten in Portree, inkopen doen (zodat we ook nog in het huisje maaltijden kunnen bereiden) en een korte wandeling op het strand voor ons vakantieverblijf. De batterijen van de kinderen zijn op.  Voor volgende week voorspellen ze geen goed weer, veel regen, maar niks zal ons tegenhouden om erop uit te trekken.

28 juli

De kinderen wat laten uitslapen en rond 10 u in de regen richting Coral Beach waar we aangenaam verrast worden door de natuurpracht (mooi strand, helder azuurblauw water, bergen, de zee, zeehonden...) en het steeds beter wordende weer. Wanneer we na een uur of 2 terugkeren naar de auto wordt de lucht grimmiger en gaan de hemelsluizen weer volop open...gie-ten... niet te doen. We rijden naar het kasteel van Dunvegan wat we dan tijdens die zware regenval bezoeken. Wat later wordt de regen minder en doen we een boottochtje op het Loch Dunvegan waar we tientallen zeehonden bewonderen. Door het mindere weer hebben we de boot voor ons alleen en het feit dat de zeehonden nog maar enkele weken geleden gejongd hebben maakt het nog toffer. Die jonge zeehonden zijn namelijk niet zo schuw en durven naar de boot toe te zwemmen uit nieuwsgierigheid. Achteraf nog wat van de tuinen van het kasteel genieten hoewel dit 'genot' wel moeilijk wordt gemaakt door de overgrote aanwezigheid van midges. Die vliegjes zijn een ware (bijtende) pest en ons speciaal aangekochte bestrijdingsmiddel (Smidge) is minder effectief dan verwacht.

29 juli

Jawadde...voor deze maandag had men regenval en zelfs onweer voorspeld maar eigenlijk voelen we vandaag slechts enkele regendruppels ondanks soms dreigende wolken. Zo'n dreigende hemel blijkt de perfecte achtergrond voor de Quiraing, één van de meest indrukwekkendste gebergtes hier.  Elke meter die we afleggen is het genieten van de natuurpracht en het moet gezegd wezen : bij het zware klimwerk bewijzen de kinderen weer eens dat ze taaie meiden zijn.
Na wat te picknicken rijden we richting Cave of Gold in Kilmuir.  We worden meteen boos bekeken door een plaatselijke boer die op ons afstapt, waarschijnlijk dezelfde man die al menig wandelaar heeft bedreigd volgens de site van Walkhighlands. Nadat ik hem met een vrolijke 'Hi !' begroet keert hij zich om en gaat terug in zijn huisje. Ook deze wandeling is een feest voor de ogen. Mijn echtgenote haalt haar verrekijker uit en spot bruinvissen en verschillende vogelsoorten. De kustlijn is er prachtig met uitzicht op de verderop gelegen hebrides.We klimmen dan nog naar beneden om er de 'cave of gold' te aanschouwen wat ook weer een toffe ervaring is en waar mijn vrouw verder het zeeleven bewondert met de hulp van haar verrekijker.
Weeral een topdag op Skye....

30 juli

We beklimmen The Storr, een droom die uitkomt : 8 km lang spectaculaire natuur met zware klimpartijen en afdalingen. Tijdens de eerste km klimmen zijn de dochters allerminst gelukkig met de keuze voor deze klimtocht maar al gauw beginnen ze zich toch van hun beste kant te tonen en moeten we ze zelfs wat intomen. Het gros van toeristen doet enkel de beginklim tot The Old Man of Storr (die hoge piekende lava-rotsen) maar wij kiezen natuurlijk voor het avontuur en worden er rijkelijk voor beloond.De tocht mankeert voor een groot deel een wandelpad dus mijn nieuwe gsm met wandel-gps komt zéééér goed van pas.
Tja...nadien een kortere wandeling in de buurt van Portree, de hoofdstad van Skye, gedaan. In de beschrijving alsook andere besprekingen op de website www.walkhighlands.co.uk spreekt men van een mooie, charmante wandeling maar wij zijn verre van onder de indruk.De eerste kilometer bevat wel mooie zichten op de haven van Portree en wat verder ook zalmkwekerijen (we zagen de zalm er de hoogte in springen) maar wat volgt is een vermoeiende klim door varens en een wandeling door een saai bosje.We hadden beter wat op een strand wat zitten nagenieten van de klim van Storr.
Voor donderdag voorspellen ze dat gans het Noorden van Groot Britannië een zware klets regen over zich zal krijgen. Zelfs als dat zo zou zijn, zijn we nu al dankbaar voor al het moois dat we gezien en beleefd hebben (en we zijn nog maar halfweg).
De vakantiewoning valt een klein beetje tegen, vooral wat betreft de hygiëne en onderhoud van de keuken en de badkamer alsook de kwaliteit van de aanwezige voorzieningen. Het stoort ons niet zo erg maar de uitermate hoge score op Tripadvisor kan bij mij op onbegrip rekenen.  Waarschijnlijk heeft de charmante (maar slordige) gastvrouw Joyce en de schoonheid van Skye hier veel mee te maken.

31 juli

Wat een weertje hebben we deze morgen : veel regen en 13 °C. Op weg naar Elgol wordt ons al duidelijk dat de toppen van de bergketen Cuillin voor ons verborgen zullen blijven. Net op tijd aangekomen voor de boottocht naar Loch Coruisk.  We zien en fotograferen veel zeehonden en dan anderhalf uur wat aan het Loch verblijven (weeral grote natuurpracht) om de motorboot terug te nemen op een uiterst wilde zee. Het is leuk maar zeer nat, koud en winderig. De kapitein laat onze dochters op het eind nog eens aan het roer wat ze natuurlijk de max vinden. Dit is weer een belevenis die we nooit zullen vergeten.
Na een picknick in Broadford maken we een mooie wandeling op het schiereilandje van An Aird.
Hier op Skye valt trouwens weer enorm op hoe verwend we zijn in St. Andries. Er zijn hier zeer weinig winkels en de twee 'supermarkten' worden niet regelmatig bevoorraad waardoor sommige zaken vaak ontbreken op de schappen.
Één zaak heb ik hier wel geleerd : vertrouw nooit het weerbericht met betrekking tot Skye. Op de dagen die regenachtig gingen zijn hadden we meestal redelijk mooi weer en wat de zonnigste dag moest worden (vandaag) blijkt een bewolkte dag met 's ochtends flinke buien.

1 augustus

Deze morgen eerst naar Bearreraig Bay om op fossielenjacht te gaan. We zoeken alle vier ijverig naar fossielen en de inspanningen worden beloond. De kinderen vinden het supertof. We gaan in ons enthousiasme zelfs een stuk verder dan de beschreven wandelroute, wat niet voor de hand ligt aangezien de keien op het strand zeer groot zijn. Om op het strand te geraken moesten we een enorm stijle afdaling maken en we zien dan ook nogal af op de terugtocht : eerst over die keien en dan de zware klim. We zijn alle vier in enkele minuten kletsnat van het zweet (geen overdrijving). Op de site van Walkhighlands spreken ze van een maximum-duur van 2 uur maar wij zijn er weeral in geslaagd om dubbel zo lang over een wandeling te doen. We genieten echt van de uitzichten terwijl de meeste toeristen goed door stappen. Ik moet me soms echt inhouden om niet elke minuut foto's te trekken, zo mooi dat het hier is. Wanneer we weer aan de auto komen begint het te miezeren, dan te regenen en uiteindelijk te gieten....Toch rijden we met volle moed naar Fairy Pools want het weer kan hier plots omslaan. We komen aan in een landschap dat veel weg had van Tolkien's Mordor, een grimmig berggebied waarbij de toppen door het slechte weer voor ons niet zichtbaar is. De regen is ondertussen geminderd en we beginnen de wandeling langs een schijnbaar eindeloze opeenvolging van feeërieke watervallen met helder water. Het ziet er een beetje uit als een tropische rivier. Bij goed weer zou het zelfs zalig zijn om in dat water te vertoeven, sommige hoekjes zien er ook uit als aantrekkelijke jacuzzi’s. Na een kilometer of twee wakkert de wind plots aan en gaan de hemelsluizen weer volle bak open. In enkele ogenblikken zijn we klets-klets-nat en tot overmaat van ramp komen de midges in grote getale tevoorschijn.Ondanks het feit dat we zijn ingesmeerd met het product Smidge zitten de minimonstertjes op onze handen en gezichten. Terug naar de auto dus. Ooit willen we deze wandeling eens voltooien maar dan bij helder weer.
Ondanks de inkorting van de wandeling is het toch weer 18u30 wanneer we bij de vakantiewoning arriveren voor een deugddoende douche.

2 augustus

Vandaag beginnen we met een bezoek aan de ruïnes van Duntulm Castle. Is best de moeite maar dan vooral door zijn mooie locatie op die rotshoogte.Gelukkig zijn we er al vroeg want na enkele minuten komen er steeds meer toeristen af.
Daarna een PRRRRACHT van een wandeling op het meest noordelijke punt van Skye : Rubha Hunish. De beschrijving in onze wandelgids of op de website Walkinghighlands kon ons niet doen vermoeden hoe indrukwekkend het decor van de dag ging zijn. Om op dat noordelijke punt te geraken moeten we wel 100 meter naar beneden klauteren langs rotsen, best een risicovolle onderneming, zeker gezien de wind zeer, zeer hard gierde. We zijn er gans alleen in die natuurpracht (net als bij onze beklimming van de berg Storr). Ik trek er zeker honderd foto's maar ik vrees dat geen enkele de plaats recht zal aandoen. Op het eind van de tocht (wat waren de dochters toch weer sterk) komen we helemaal uitgewaaid en tevreden aan.
Na de picknick eens kort naar het strand van Staffin waar 2 voetsporen van dinosauriërs in enkele strandrotsen te zien zijn.  Helaas is het tij waardoor er niks te zien is en het strand qua oppervlakte niet veel groter dan onze living is. Niet erg, we zijn moe, het wordt laat en de buien komen er ook weer aan.
Nu rustig ons vroege vertrek naar Stirling morgenochtend voorbereiden (we vertrekken rond 7u45 in de hoop rond 14 uur al Stirling Castle te kunnen bezoeken).We hebben echt het maximum uit Skye gehaald.

3 augustus

Deze morgen het koude (8° C) Skye verlaten om na 5 uur rijden, rond 14 u, in het tropische (13 °C) Stirling aan te komen.
Daar bezoeken we natuurlijk het wereldbekende kasteel van Stirling. Het is er de moeite en opeens slaat de klok 17u30.Tijd om iets te gaan eten in Brea, een goed en budgetvriendelijk restaurant waar ik voor de eerste keer haggis, de Schotse specialiteit, eet.  Het smaakt een beetje naar bloedworst maar beter gekruid.
Dan naar Old Tram House, ons hotel. Onze kamer is zo mooi ingericht dat mijn echtgenote zich er het eerste uur niet op haar gemak voelt met die speelse kinderen.

4 augustus

Deze morgen genieten van een uitgebreid ontbijt in het hotel. Super !  
We spenderen de dag op één van de vermaardste Highland Games en die is toevallig om de hoek : Bridge of Allan Highland Games. We zijn bij de eersten die toekomen en blijven praktisch tot het eind.  We beleven er een aangename dag. We zijn vooral onder de indruk van het grote aantal 'pipe bands' van over gans de wereld die zijn komen opdagen. Mijn echtgenote geniet weer van de bierbuik-gespierde macho-kerels die boomstronken de lucht in gooien. Het is er gezellig. Achteraf is er niet echt tijd vrij om nog een wandeling te maken dus na een etentje bij de plaatselijke Italiaan rijden we terug naar het hotel.

5 augustus

Regen, buien, stortvloed, mist, enz.... op de dag van onze rit naar Newcastle.  We slaan onze geplande tussenstop (Cove Harbour) maar over en komen vroeg bij de ferry aan.

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 10 jan 2014, 12:59 »
En ga je ons verwennen met een paar fotos?

Offline KoenC

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 10 jan 2014, 13:04 »
En ga je ons verwennen met een paar fotos?

:bagpipe alsjeblieft : https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10201737498103035.1073741827.1348271027&type=1&l=d4b6eed960
(ondertussen ook foto's aan post toegevoegd  ;) )

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 10 jan 2014, 13:28 »
Jawel, zeer knap!!!!
Dit zijn een paar foto's van onze trip vorig jaar in mei
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151384222706986.1073741825.677991985&type=1&l=541620ec5a