Auteur Topic: zoeken van werk in schotland  (gelezen 8993 keer)

achim

• Gast
zoeken van werk in schotland
« Gepost op: 14 okt 2006, 12:21 »
 :help:
 :help: :help: :help: :help:
graag wat tips
sind 1996 woon ik in grancanaria ,zon ,zee ,feest,partie,werken enz.
na tien jaar heb ik besloten om afscheid te nemen nu het nog kan.
daar mijn hart steeds nog in schotland is ga ik naar haar toe
zelf heb ik hier in het toerisme gewerkt ;als reisleider in malle ten. gc. men.
ook werkte ik een paar jaar in de horeca .
twee jaar geleden begon ik in een timeshare hotel als verkoper,en met s.

nu had ik graag een paar tips van mensen met ervaring

:is er voldoende werk in schotland.
:kan ik daar een kamer krijgen voor weinig
:wat voor werk ligt  het  beste voor de hand

ps: als iemand iets weet graag respons op achimvaneenoo@hotmail.com

of tel 0034 628793889     vrindelijke groet achim van eenoo

Offline Teije

• Administrator
  • *
Re: zoeken van werk in schotland
« Reactie #1 Gepost op: 15 okt 2006, 14:38 »
Hoi Achim en welkom op het forum,

even zoeken op internet en je hebt al een heleboel standaard job-sites, bv:
http://www.scottishjobs.com/
http://www.s1jobs.com/
http://www.monsterscotland.co.uk/
http://www.scotcareers.co.uk/

maar dat is natuurlijk niet wat je bedoeld.
Maar kijk vooral ook eens bij http://www.scotlandistheplace.com daar vind je veel meer info.

Er is redelijk wat werk in de zorg en ook nog wel in de botel/horeca bussiness maar voor zover wij weten verdient dat erg slecht.
En een kamer voor weinig? Heb je dit topic al gezien: http://www.reizennaarschotland.nl/forum/index.php/topic,681.msg5314/topicseen.html#msg5314?
Een huis voor maar 500 pond per jaar!

Maar misschien kunnen anderen je wat verder helpen.

Offline McErnootje

• Schotland fan
  • Je zit niet vast waar je zit tenzij je dit besluit
« Reactie #2 Gepost op: 15 okt 2006, 15:41 »
ook namens mij, bedankt voor de tips
gr erno

achim

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 15 okt 2006, 22:47 »
 :hello2: :hello2: :hello2: :hello2:
dag

echt niet normaal  :sunny: :sunny: :sunny: :sunny: :sunny: :schface :schface :schface :schface
dit forum werkt echt.

gisteren kreeg ik een tel.van een bedrijf uit dublin werkend in dundee
 gewoon niet normaal

ik had een gesprek aan de tel.
ben uitg. in dublin
voor ik het weet werk ik in de buurt van men vriendin

bedankt 

hoogachtend

A Van Eenoo

astridje2

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22 jan 2007, 09:13 »
hey ik ben hier nieuw op de site en ben erover aan het nadenken om te gaan wonen en werken in schotland voor een jaartje.maar hoe doe ik dit hoe ga ik bv solliciteren.en wat is een goede plaats om te gaan werken in schotland waar het toch nog rustig is en waar je toch nog kan genieten
greetz

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 22 jan 2007, 11:41 »
Hoi Astridje2,

Ik heb me geregistreerd op http://jobs.thisisnorthscotland.co.uk/cgi-bin/myjobsite.cgi, een soort monsterboard dat, naast dat het voor je zoekt, ook specifiek in het wat rustiger Noord- Schotland met arbeid bezig is. Rustig bedoel ik dan op de wijze van minder grootstedelijk dan de "Glasgow - Edinburgh Belt" en lieflijker qua natuur, tourisme, verkeer en drukte. Ik weet natuurlijk niet wat jij onder rustig verstaat maar geloof me dat er rustige plekjes zijn in Schotland waar je blij mag zijn dat je twintig klanten per dag in je winkeltje/postkantoortje/boekhandel/reisbureau (jaja, alles in ??n...) hebt. Als je de geografische en topografische kaart van Schotland erbij pakt en misschien via Google Earth eens vanuit de lucht naar bepaalde gebieden kijkt kun je voor jezelf uitmaken wat voor jou de ideale omgeving is om te werken en te wonen.

Zelf heb ik wonen voorop gesteld omdat dat de basis is van waaruit de rest van mijn levensinvulling gaat plaatsvinden; Iedere werkplek en werkgever heeft weer de eigen bedrijfscultuur die je aanstaat of niet. Ik wil daarom zo centraal mogelijk maar dorpsachtig wonen om in de (eventueel stedelijke) omgeving te werken. Ik focus mij dus op het gebied tussen Dundee, Aberdeen, Inverness. Er is daar het Cairngorm Natuurpark en er zijn nogal wat distileerderijen, dus pappa (ik) is in zijn basisbehoeften al rijkelijk voorzien :tongue3:.

Maar misschien houdt jij meer van de grootstedelijke dynamiek van Glasgow en/of Edinburgh. Ook daar zijn in de directe omgeving goede recreatiemogelijkheden, hoewel die natuurlijk erg gericht zijn op Glasgow of Edinburgh.

Als je weet waar je wilt gaan wonen en werken is het dus zaak om de boel zo te organiseren dat je kunt verhuizen, solliciteren (misschien in een langere vakantie? of misschien je lokale netwerk uitbouwen door je aan te melden voor werkvakanties?) en dan komt het moment dat je zelf de knoop moet doorhakken en daadwerkelijk gaat vertrekken uit  Nederland. Zorg dat je familie op de hoogte is als je plannen wat meer vorm gaan krijgen. Los van eventuele kennis is het altijd fijn om van gedachten te wisselen met vertrouwde mensen. ER is misschien wel een onvermoede bron van informatie.

Lees over Schotland, probeer je de cultuur eigen te maken en besef je dat de soms zakelijke nuchterheid, die we in Nederland schijnen te hebben aangenomen (moet ook wel als je met ruim 16 miljoen landgenoten op zo'n klein vlekje op de aardbol woont...) in Schotland niet zo wordt gewaardeerd. De basis is daar veel formeler maar men hecht meer waarde aan intermenselijke contacten. Dat is wat ik ervaren heb.

Ga er regelmatig op vakantie. Daardoor kun je vaak merken of het land iedere keer weer die betovering bij je oproept di eje er nu misschien bij hebt. Vergeet niet dat wonen en werken in Schotland straks ook een bepaalde routine gaat worden van "gewoon" wonen en werken. Voor Hollandse begrippen ben je beneidenswaardig maar voor de Schotten ben je er dan gewoon een van de zovelen die moeten werken voor hun Daily Bread.

Zorg dat je de taal machtig wordt. Probeer je eens uit te leven in het Scottish. Da's Engels met verweven Schotse begrippen en grammatica. Heb je moeite met het uitspreken van buitenlandse talen, zoerg er dan voor dat duidelijk wordt dat je Nederlander bent, liever dan voor Engelse door te gaan, hoe goed je engels ook is. Geloof me dat je in Schotland niet voor "Sassenach" (Schots scheldwoord voor de Engelsen) versleten wilt worden.

Voor de rest? Blijf lid van dit forum, blijf vragen (er bestaan geen stomme vragen; alleen stomme antwoorden  :laughing7:) en lees in verschillende rubrieken hoe anderen dat voor jou gedaan hebben, wat ze zijn tegengekomen en welke problemen ze hebben overwonnen. Maak dan jouw plan en ga niet over 1 nacht ijs.

Veel succes enne... laat ons horen hoe of wat? Misschien kunnen we van jou ook nog wat leren. :aye

Offline OmeRon

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 30 aug 2007, 11:35 »
Wat een heerlijk forum dit zeg. Ik zit al een behoorlijke tijd te denken aan een emigratie naar Schotland. Aangezien het werk hier in Nederland wat minder begint te worden wil ik dit plan toch maar iets eerder gaan waarmaken. Maar nu dus nog een baantje hè.

Kan iemand mij helpen met werk in de media (lees muziek). Ik ben niet zo bekend in de Schotse platenlabel-scene e.d. Ik wil me in (de buurt van) Edinburgh gaan vestigen.
Schop niet naar voren in een oneindig gekromde ruimte op lokaal niveau; het doet zo zeer aan je achterste...

Offline The Deeside Piper

• Schotland fan
  • Nicole en Hans op de Broad Cairn bij Loch Muick
« Reactie #7 Gepost op: 30 aug 2007, 13:05 »
Hoi,

Ik woon nu alweer anderhalf jaar in Scotland! Heb ook van het begin af werk. In NL heb ik altijd gewerkt in de gezondheidszorg (verstandelijk gehandicapten).
Dat doe ik nu ook weer in Schotland.
Ik ben vorig jaar begonnen als care-assistent  in een verpleeghuis en ja idd dat verdiend niet zo erg veel. Je moet dan flink wat uren maken om een redelijk salaris over te houden.
Nu werk ik als bevoegd support worker met verstandelijk gehandicapten en dat verdient een stuk beter en ook de arbeidsvoorwaarden zijn een stuk beter (pensioen e.d.). Maar ga de arbeidsvoorwaarden die hier gelden niet vergelijken met die in NL! Reiskosten vergoeding of vakantie toeslag bijvoorbeeld, nee dat kennen ze hier niet. Waarschijnlijk wel in een aantal middle- top functies maar de gewone banen kennen dat niet. Het leuke is ook dat ik in de gelegenheid wordt gesteld om me hier verder te scholen. Dat is ook wel nodig omdat het hier echt anders is! Ook wordt er door mijn werkgever veel deel opleidingen verzorgd waar ik ook aardig gebruik van maak. Oke het is soms wel een beetje herhalen van dingen die ik in NL al heb gehad, maar veel is hier toch anders dus interessant!

Ik ben begin vorig jaar naar Schotland geëmigreerd zonder dat ik een baan had. Door mijn vakanties die ik daarvoor in Schotland doorbracht heb ik me een beeld kunnen vormen van mijn mogelijkheden. Dat is dus aan te raden!

Wonen, er is in principe best wel wat te huren, ook kamers. Vooral in de grotere steden kom je wel kamers tegen. Ik woon in Aberdeenshire en dat is helaas een vrij dure plek om wat te huren of te kopen! Maar goed zoeken in lokale kranten wil wel helpen! Op internet kun je kijken op ASPC:

http://www.aspc.co.uk/Search/HomesForLease/index.html

Geen kamers op deze site, wel woningen in alle soorten en maten en..... prijzen!
Lezen op dit forum (zoekfunktie gebruiken!) is zeer aan te bevelen. Er is hier heleboel informatie te vinden!

Veel succes met het zoeken en je voorbereidingen. Mocht je meer vragen hebben lees ik het hier wel.

Hans                                                 :bagpipe

The Dee(don)side Piper,                                      :bagpipe