Auteur Topic: wiskey  (gelezen 8238 keer)

Offline Clanadonia

• Schotland fan
wiskey
« Gepost op: 18 nov 2012, 13:59 »
Ik ben net bezig om wiskey te ontdekken en heb gisteren een fles Glen Fiddich 12 years gekocht.Als je dat voor het eerst drinkt is dat best wel heftig.Hoe kan ik dat in het begin het beste drinken met wat water of wat ijsblokjes?En welke wiskey's zijn perfect om mee te beginnen?

Offline Sonnie

• Schotland fan
Re:wiskey
« Reactie #1 Gepost op: 18 nov 2012, 14:30 »
Als je het over Schotse hebt dan is het whisky. Whiskey is Iers (of Amerikaans)  ;)

Nooooooit met ijs!!!  :confused2: sund!! Maar een drupje water is prima.  :icon_thumleft:
Aanrader: probeer single malts. Er zijn duizenden verschillende te ontdekken.. Ga eens naar een proeverij en ontdek wat je lekker vind. Je kunt ook van die setjes miniaturen kopen om een paar verschillende smaken te leren kennen.
Paar aanraders:
Dalwhinnie, Glenkinchie, beiden zachte single malts, horende bij de Classic Malts collectie (http://www.awa.dk/whisky/clasmalt.htm) waarin uit iedere streek één malt is opgenomen zodat je de kenmerken van die streken kunt leren kennen. Een goede manier om te beginnen  :aye
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 18 nov 2012, 14:34 »
Allereerst is het whisky, zonder de e erin.
Ijsblokjes erin zijn bijna een doodzonde. Wat je wel kan doen is een paar druppeltjes water erbij doen.

Ik zal mijn man eens vragen voor wat ideetjes voor whisky voor je om mee te beginnen, hij heeft er meer verstand van als ik.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 18 nov 2012, 14:36 »
En zag dat Sonnie ook al gereageerd had.

Offline Bram

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 18 nov 2012, 16:06 »
En ... beginnen met nippen.
Een jonge klare in 1 keer achterover slaan doe je ook niet direct de eerste keer. ;)

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 19 nov 2012, 23:29 »
Ik ben het ook aan het leren drinken en inmiddels vind ik het best wel lekker! :icon_thumleft: Ik ben naar de distillery van Highland Park geweest op Orkney, en ik moet zeggen dat ik dat een hele goede vind (ik vond die van 12 jaar het lekkerst). http://www.highlandpark.co.uk/lda/

Toegegeven; ik heb verder echt geen verstand van whisky. ;)

Offline eefkepeefke

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 20 nov 2012, 09:50 »
Citaat
Ik ben naar de distillery van Highland Park geweest op Orkney
Mijn man vind deze ook heel lekker, maar ook Bushmills (maar dat is Ierse) en Balvenie.

Veel plezier met uitproberen! :scotsman4

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
« Reactie #7 Gepost op: 20 nov 2012, 10:55 »
Glenfiddich staat bekend als één van de meer toegankelijke whisky's. Geen slechte om mee te beginnen dus. Een highland park is al wat heftiger, de andere Orkney-whisky, Scapa, is daarentegen een heeele zachte.

Hier vind je een handig overzichtje om een beginnetje te maken:

De Whisky's onderin dit overzicht geven een mooie ingang. (Let nog even niet te veel op de leeftijden maar gebruik het merk als indicatie.

Een betaalbare en mooie rustige is bijvoorbeeld Glenlivet van 12 jaar oud. Iets duurder is een Dalmore (niet op het kaartje overigens)of bijvoorbeeld een Cardhu een mooie.

Begin met het kijken naar de kleur en beweeg vervolgens het glas een stukje onder je neus heen en weer tot de geur loskomt (als je je neus in één keer in het glas mikt, dan vernaggelt de alcohol je reukvermogen). Neem vervolgens een nipje en laat hem langzaam over je tong naar achter rollen. Kijk daarbij welke verschillende smaakjes je kunt ontdekken en vergelijk dat maar eens met de geur- en smaaknotities die je op de meeste website's van de diverse merken wel kunt vinden.

Probeer inderdaad eens een whisky-tasting bij te wonen. Het onder begeleiding proeven aan verschillende whisky's doet een wereld voor je open gaan. Dergelijke tastings worden tegenwoordig veel door lokale slijterijen (als bijv. Gall en Gall) wel georganiseerd.

Veel plezier.

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 20 nov 2012, 13:07 »
Een highland park is al wat heftiger

Lol, dan ben ik dus niet met een standaard whisky begonnen. :laughing8: :laughing8: :laughing8: Toch vind ik hem erg lekker. Oké, ik heb eerder wel eens Jameson gedronken met water en honing (puur voor mijn zere keel), maar dat telt niet en is bovendien niet Schots. Whisky helpt overigens echt goed bij een zere keel. ;)

Overigens staat er op de website van Highland Park een filmpje met een goede uitleg over hoe je whisky moet proeven. :icon_thumleft:

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 20 nov 2012, 14:04 »
haha klinkt niet onlogisch hoor! Mijn vriend vond Glenfiddich echt niet lekker en dacht dat hij whisky niet lustte, maar toen we Oban en Talisker gingen proberen sloeg de verslaving toe  ;) :drinky  We hebben nu dan ook voornamelijk rokerige en heftige flesjes staan, die vinden we toch het lekkerste. Maar daar kom je pas achter als je verschillende dingen gaat proeven.  :aye

Offline Morven

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 23 nov 2012, 19:30 »
Ha, ik vond de wat sterkere whisky's ook lekkerder -zoals Talisker- dus bij de slijter vroeg ik naar de sterkste en kreeg Laphroaig van het eiland Islay mee. Bij de eerste slok leek het alsof ik puur veen dronk ! Was even wennen ...

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 24 nov 2012, 00:04 »
Een van mijn favo's  :icon_thumleft: :laughing7: Lagavulin is nog meer favoriet.. en dan vooral de destillers edition.. *kwijl*

Offline Janrozen

• Schotland fan
  • Jan
« Reactie #12 Gepost op: 25 nov 2012, 00:07 »
voor die whisky's mag je me altijd waker maken, Ik weet niet hoeveel er whisky drinken, anders kunnen we een keer een proeverij
houden. samen hoeft het niet duur te zijn Gr :drinky      :aye :aye :aye             

:schface

Offline Clanadonia

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 01 dec 2012, 20:44 »
dag leden van het Schotlandforum.Ik ben Dirk en ik net begonnen met wiskey te ontdekken en ik heb nu een geschenkverpakking gezien van het merk;The Glenlivet.Wie is daar mee bekend en weet of dat goede wiskey is.Momenteel drink ik Glenfiddich en dat bevalt mij zeer goed.

Offline It Swarte Skiep

• Schotland fan
  • Born to be sheep
« Reactie #14 Gepost op: 01 dec 2012, 21:56 »
Zoals je in dat handige overzicht van MacJos kunt zien, ontlopen de Glenfiddich 12y en de Glenlivet 12y elkaar niet zo veel qua beleving. Als je de Glenfiddich lekker vindt, zal de Glenlivet er ook wel in gaan. Maar op een ontdekkingsreis in whisky-land zou ik nu voor iets anders kiezen. Een whisky in een ander kwadrant, maar niet te ver van het midden. Misschien de Cragganmore 12y  ??  Ik vind hem zelf erg lekker !!  

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 02 dec 2012, 22:45 »
Mijn moeder is groot fanaat van Glenmorangie. :tongue3: