Auteur Topic: Roadtrip || Glasgow-Glencoe-Skye-Inverness-Edinburgh-Glasgow || Roadtrip  (gelezen 11324 keer)

Offline Paul_Knoop

• Schotland fan
Hallo forumleden!

Na veel rondneuzen toch maar mezelf aangemeld en gelijk een dringende vraag:

6 februari tot en met 11 februari 2013 vliegen mijn vriendin en ik naar Schotland voor een rondreis.
We komen aan om 10:00 plaatselijke tijd, hebben de auto al gehuurd bij Alamo op het vliegveld, en vertrekken dan richting Glencoe.

Ons reisplan ziet er nu als volgt uit:

Dag 1: Glasgow naar Glencoe, via Loch Kathrine, wellicht wat rondneuzen in de buurt bij de Ben Nevis en genieten van de 1e dag
Dag 2: Glencoe naar the Isle of Skye, daginvulling verder nog geen idee (doorrijden of overnachten)
Dag 3: de Wester Ross Coastal Trail rijden met een kleine uitwijk naar Dornie voor de Eilean Donan Castle ( ben ook nog op zoek naar duidelijke routes hiervan) wellicht eindigend in Inverness
Dag 4: Inverness richting Edinburgh met in ieder geval een bezoek aan Loch Ness.
Dag 5: Edinburgh Castle en de binnenstad.
Dag 6: Terugreis naar Glasgow en de vlucht naar huis.

Wat denken jullie van de indeling, dingen die ik wellicht mis zo of niet mag missen enz.
Ik hoor zoveel tegenstrijdigheden, Skye is de moeite waard maar ook weer niet, Loch Ness valt tegen etc.
Grote wandelaars zijn wij niet, dus dat is niet echt van belang, verder is de vlucht en de auto geboekt en neigen we naar iig een 1e stop in Glencoe.

IK hoor heel graag jullie ideeen en tips, dingen waar ik op kan letten ( met name ivm het tanken bijvoorbeeld, is dit echt een crime in de Highlands?)

Alvast bedankt voor het lezen in ieder geval! :hello2:

Offline Paul R

• Schotland fan
poeh hèè! ;)....... ongeveer zo'n rondje hebben wij 14dagen over gedaan :-\

Offline Paul_Knoop

• Schotland fan
Het kan natuurlijk altijd in meer of minder dagen, daarover lees ik ook veel op het forum.
Ik hoop realistische antwoorden te krijgen over de dagbesteding, de reistijd enz. het verschilt natuurlijk voor iedereen qua beleving en we willen graag veel zien.
Maar het moet ook geen haastklus worden waarin je niet kan genieten omdat je moet rijden, dus ideeën zijn altijd welkom :)

Offline Joke

• Schotland fan
Wat reistijd betreft moet je er rekening mee houden dat het winter is.............want het kan er spoken met een flinke sneeuwbui  :confused2:

De hoofdwegen zijn goed te berijden als het droog is.

in ieder geval veel plezier, het is er prachtig in de winter !  :hello2:

Joke  :wave:
"The colours of Scotland leave you young inside"   -  Hearts of olden glory  -  Runrig

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
Wat hebben jullie daar gehuurd, een race-auto  :confused2:

Effe zonder dollen, dit klinkt wel heel erg enthousiast.... Met zo'n planning hou je weinig tijd over om rond  te kijken.

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
Van wegomstandigheden en zo weet ik niets, daarvoor heb ik te weinig (lees nooit) zelf in Schotland gereden. Wel vind ik zelf meer dan de moeite waard en Loch Ness is in mijn ogen gewoon een plas water. Een mooie omgeving meer verder niet spectaculair. De "show" die midden in het dorpje zit (waar je dus het meer zelf niet kan zien) gaat over het onstaan van de mythe van het monster en vond ik persoonlijk tegenvallen.

Wij hebben trouwens afgelopen zomer ongeveer hetzelfde rondje gedaan en deden er wel 14 dagen over, maar reden wel met een taxi-busje en niet met een auto.
Groetjes,

Sandra

Offline Paul_Knoop

• Schotland fan
Bedankt voor alle reacties, maar zonder hatelijk te klinken, als het teveel bezichtigen is in 1x, kunnen jullie het dan (zoals ik iemand zag doen) onderbouwen met redenen.
Zo kom ik namelijk niet veel verder, als het allemaal teveel is, pas ik ook graag mn reisschema aan natuurlijk!

Edinburgh, Glencoe, de Westeross Coastal Trail (isle of Skye) zijn voor mij allen plaatsen die ik graag wil zien/beleven.
Is dat teveel?

gr. Paul

En nogmaals dank voor de snelle responsen! :D

Offline psychogoogje

• Schotland fan
Hallo, ik doe ook even een duit in het zakje (hopelijk met onderbouwing...)
Jullie rout klinkt prachtig, maar de afstanden die je per dag wil doen zijn inderdaad pittig, vooral in de winter. Ik ben van de zomer (met goed weer) op één dag van Glasgow naar Glencoe gereden en terug (zo'n 370km) In NL geen probleem, maar hier was ik ver-sle-ten. Moest wel doorrijden aangezien ik de enige bestuurder was, maar had me flink vergist!
Voornaamste redenen: bergachtige, bochtige wegen, links rijden en geloof niet wat Google maps zegt over reistijd: no way dat je de max toegestane snelheid van 6o mijl per uur rijdt! (Tenzij je een professionele rally rijder bent) We zouden er 5 uur en 40 minuten over doen aldus Google, maar dat bleek 7 en een half uur en ik ben geen truttige bestuurder!
Wat me ook opviel (lees: tegenviel) als bestuurder zie je bijster weinig van de omgeving...
Niet alle wegen worden sneeuwvrij gehouden en als je om moet rijden is dat vaak meteen 50+km aangezien er niet zo heel veel wegen zijn.
Voor zover mijn bijdrage  :tongue3:

En aangezien ik zelf al 2 jaar met veel plezier in Glasgow woon, moet ik toch even zeggen dat we hier veel meer hebben dan een vliegveld! Glasgow is zeker een bezoekje waard.  :aye

Februari is een prachtige tijd om Schotland te bezoeken en ik wil je absoluut niet ontmoedigen, maar misschien kan je een alternatieve iets kortere route plannen voor als de afstanden wat lang blijken.
Have fun!
Groetjes Janna
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje

Offline Màiri

• Schotland fan
Skye kun je niet zien in één dagje. Edinburgh evenmin. In de winter zijn de wegen glad/onder water/donker, e.d. En het zijn geen grote brede wegen! Het zijn kleine slingerwegen, en in de highlands is het echt oppassen geblazen, vooral in de winter.
Loch Ness is gewoon niet het mooiste loch van Schotland; Loch Lomond is bijvoorbeeld al veel mooier (en ook nog eens dichterbij). Skye is mooi, maar zeker niet het enige mooie eiland (Mull bijvoorbeeld is ook prachtig).

Na deze argumenten raad ik je aan om je route aan te passen en het zo te doen: Rijd vanuit Glasgow of Edinburgh naar Glen Coe, daar kun je dan overnachten. Daarna rijd je door naar Skye (over de brug) en dan blijf je daar 2 of 3 nachten. Je kunt dan Eilean Donan Castle bezoeken onderweg als je de brug oversteekt (al weet ik niet of deze geopend is in Februari). Daarna ga je weer terug naar de stad. Je kunt dan onderweg nog eventueel Loch Lomond bezoeken. Reken genoeg pauzes en nachten, en bedenk dat het echt niet snel gaat met de auto. Je slaat dan dus Inverness en Loch Ness over, en dat maakt het wat meer behapbaar. Verder raad ik je aan om 1 stad te kiezen. Er is namelijk veel te doen en te zien in Edinburgh, maar ook in Glasgow. Voor zo een korte tijd is het beter om dan voor één stad te gaan, en de andere stad voor een volgende keer te bewaren.

Offline psychogoogje

• Schotland fan
Yep, goed punt Mairi: Het is pas om 8 uur licht en om half 6 al donker in februari...
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje

Offline Erwin

• Schotland fan
  • Living the life
Re:Roadtrip || Glasgow-Glencoe-Skye-Inverness-Edinburgh-Glasgow || Roadtrip
« Reactie #10 Gepost op: 07 nov 2012, 10:00 »
Beste Paul....

Zoals al gezegd in deze discussie...Februari is een maand waarin je van alle weertypes tegen kan komen.
De kans op erg veel sneeuw in de Highlands is daarom ook erg groot. Rijden wordt dan wel erg vervelend.
Niet alle wegen worden sneeuwvrij gemaakt of zelf gestrooid. Vaak kun je bepaalde wegen dan alleen met een 4x4 berijden.
Ook worden vaak wegen (bv in de Glencoe) afgesloten vanwege 'Black Ice' of hoge sneeuw duinen door hevige wind e.d.

Tips..

Zorg in ieder geval dat je elke ochtend met een VOLLE tank benzine vertrekt.
Niet alle dorpjes hebben een pomp of een pomp die 's avonds of in het weekend open zijn en soms duurt het wel erg lang voordat je weer eens
een pomp tegenkomt. (vooral in de Highlands)
Neem altijd iets te drinken en te eten mee in de auto (voor als je vast komt te zitten)
Lekkere warme fleecedekens (of erg warme kleding) houden je lekker warm.
Zaklamp is aan te raden (er is totaal geen straatverlichting, dus ECHT zwart 's avonds)
Mobiel bereik is in de Highlands vaak niet mogelijk dus houd daar rekening mee.

Of je de uitgezette route ook echt haalt kan ik geen oordeel over geven, want iedereen heeft zo z'n eigen rijstijl en de
een vind autorijden een ontspanning en de ander vind het een opgave. Jij bent de enige die dat kan beoordelen, maar het
neemt niet weg dat in jouw planning een hoop gereden gaat worden. (heb je iemand anders bij je die ook kan rijden...dat zou al helpen)

Voor de rest,veel plezier en kijk uit tijdens de barre winterse omstandigheden.

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 07 nov 2012, 19:46 »
 :evil5:
Goeie tips voor als er sneeuw ligt, Erwin.  En men raadt ook aan een schep in de auto te hebben............. :aye
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Paul_Knoop

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 07 nov 2012, 20:09 »
Heel leuk dat ik zoveel bruikbare tips krijg!  :hello2:
Ik ga ze de komende 2 weken verwerken en mijn plan aanpassen, zo zijn we weer een stap verder!
Ik kijk erg uit naar het winterse weer, maar ik begrijp ook dat ik wel zal moeten anticiperen op de omstandigheden daar!
Loch Lomond hoor ik veel moois over net als Loch Katrine, daarnaast ga ik maar is keuzes maken tussen welk eiland het moet worden (Skye of Mull).
Ik ben al in Glasgow en Edinburgh geweest, Edinburgh had mijn voorkeur, vandaar de keuze daar te gaan kijken!

Hoe zit het met de tomtom, is die bruikbaar in die regionen of moet het met de kaart gaan gebeuren?
En wat te doen als je daadwerkelijk vast komt te zitten zonder bereik?
En wellicht weet iemand of Glen Coe en omgeving goed voorzien is van tankstations?

Heel erg bedankt iedereen!

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 07 nov 2012, 22:59 »
Winter en korte dagen zijn goede tips. Maar ook al zou je deze reis midden in de zomer plannen, ook dan zou ik zeggen: laat Skye, Inverness en Loch Ness links liggen en focus op Perthshire, Trossachs, Loch Lomond en eventueel Glencoe. Dan heb je echt al genoeg te zien en te 'verwerken'. Maar het hangt natuurlijk ook af van je leuk vindt en wat je wilt: wandelen, dorpjes zien, nationale parken ? Als auto rijden voor jou de manier is om een land te zien, dan is een reis met aardig wat auto-uren helemaal niet zo verkeerd. Maar de planning zoals je die omschrijft vind ik persoonlijk te optimistisch.
Leven en laten leven

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #14 Gepost op: 08 nov 2012, 09:36 »
Uiteraard werkt de TomTom, het maakt immers gebruik van GPS. Alleen zal het je, afhankelijk van de instellingen, juist over wegen leiden die je misschien juist wil vermijden. En soms stuurt ie je gerust een zandpad op, omdat dat korter is.  :laughing7:
En een TomTom kan uitvallen, dus koop zeker een goede gedetailleerde wegenkaart.  Wij gebruiken een Michelin Motoring Atlas met schaal 1:300000.

In Glen coe weet ik het niet, maar in elk geval in Fort William kan je makkelijk tanken. En zo her en der kom je inderdaad wel eens een pomp tegen.

Verder ben ik het eens met mijn voorgangers. Korte dagen, kans op slecht weer is groot en om tijdens het rijden van de omgeving te kunnen genieten, wil je juist met licht rijden. En er is niks ergers dan in het donker op zoek te moeten naar een logeeradres, al dan niet reeds geboekt.  (Heb dat in Wales meegemaakt. Hoge heggen, geen straatverlichting en dan maar op zoek naar die ene boerderij. Gelukkig wist TomTom exact de weg.  Er stond wel netjes een naambordje bij de ingang, maar wel op 2,5 meter hoogte, zodat je koplampen dat niet kunnen verlichten  :laughing7:)

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 08 nov 2012, 11:37 »
ja er is een petrolstation in Glencoe vlakbij het  politiebureau, in Onich zit er ook 1 en daarna Fort William.

Offline Ardblair

• Schotland fan
  • Highland Hospitality at its very best!
« Reactie #16 Gepost op: 08 nov 2012, 12:19 »
Hoi,

Als je nog een B&B zoekt in Fort William: wij zijn het hele jaar geopend!

veel plezier met het plannen van je rondreis.

groetjes,

Conny & Rene
www.ardblair.nl

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #17 Gepost op: 08 nov 2012, 13:46 »
Er stond wel netjes een naambordje bij de ingang, maar wel op 2,5 meter hoogte, zodat je koplampen dat niet kunnen verlichten  :laughing7:)

Da's misschien voor als er 2 meter sneeuw ligt in de winter!  :laughing7:

En men raadt ook aan een schep in de auto te hebben............. :aye

Ik hoor al weken lang spotjes op de radio waarin dat geadviseerd wordt  :aye

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #18 Gepost op: 08 nov 2012, 14:45 »
Da's misschien voor als er 2 meter sneeuw ligt in de winter!  :laughing7:

Daar in Wales niet hoor. Was nog redelijk laagland. Bordje hing gewoon zo hoog omdat het boven de heg uit moest komen. Maar ja in het donker zie je het dan niet zitten.

En nog even over die sneeuw. In de hogere delen van de Highlands zie je regelmatig van die lange palen langs de weg. Die staan daar dus niet om mooi te wezen, maar om de loop van de weg aan te geven als er sneeuw ligt.   ;)

Offline Paul_Knoop

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 09 nov 2012, 23:41 »
Weer een hele hoop fijne reacties, bedankt allemaal!

We gaan zeker kijken naar de tips ( en de Bed & Breakfast!) en we gaan hoogstwaarschijnlijk ook Inverness eruit halen, de focus zal liggen op iig Edinburgh zien en de Highlands vanaf 'ingang' Glen Coe.
Ik hou jullie op de hoogte en pas het reisplan in detail aan over een week of 2, hopelijk kunnen jullie dan nog commentaar geven.

Bedankt allemaal!